Repülőnapok, haditechnikai rendezvények Magyarországon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 321
51 631
113
Németh Gábor és a MiG-29-es típus is csak egyetlen alkalommal, 1994 május 19-én a csütörtöki főpróbán és május 21-én a Honvédelem Napján repült bemutatót Budaörsön. Illetve, 1995-ben a honvédelem napi légibemutató főpróbáján (az is egy csütörtöki délután volt) volt MiG-29-es a budaörsi repülőtér légterében. Maga a bemutató akkor a rendkívül rossz időjárás miatt elmaradt.

A magyar MiG-29-esek bemutatóin a legnagyobb sebességű repülést nézők előtt idehaza talán Vári Gyula csinálta, de hangsebességgel ő se tepült.
Tévedsz. Felettem és még jó sok ember felett valamelyik budaörsi Honvédelem napi bemutatón egy Mig-29 100% hogy hangsebesség felett repült el, nem is kicsivel. Jobbra balra dőltek az emberek, majdnem földhöz baszott kiskamaszként a dübörgés. Sokan konkrétan szídták a pilótát hogy nem normális, meg hogy lehet ilyet csinálni, szabályos ez egyáltalán?!
Én tisztán emlékszem, hogy bár borzasztóan meg voltam lepve/kb. sokk hatás alatt voltam, de vigyorogtam, fülig ért a szám.

Az ott hangsebesség felett volt, az érzés felmúlt mindent ahogy gyanúsan nagy csend mellett elsuhant a vadászgép, majd hatásszünet, hatásszünet, hatásszünet, és megjött az a hangorkán mikor már bőven möttünk volt, hogy olyat vagy ahhoz hasonlót a mai napig nem hallottam, és mondom dőltek jobbra balra az emberek azon a részen ahol mi voltunk.

Nekem egy életreszóló élmény maradt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 813
67 066
113
Tévedsz. Felettem és még jó sok ember felett valamelyik budaörsi Honvédelem napi bemutatón egy Mig-29 100% hogy hangsebesség felett repült el, nem is kicsivel. Jobbra balra dőltek az emberek, majdnem földhöz baszott kiskamaszként a dübörgés. Sokan konkrétan szídták a pilótát hogy nem normális, meg hogy lehet ilyet csinálni, szabályos ez egyáltalán?!
Én tisztán emlékszem, hogy bár borzasztóan meg voltam lepve/kb. sokk hatás alatt voltam, de vigyorogtam, fülig ért a szám.

Az ott hangsebesség felett volt, az érzés felmúlt mindent ahogy gyanúsan nagy csend mellett elsuhant a vadászgép, majd hatásszünet, hatásszünet, hatásszünet, és megjött az a hangorkán mikor már bőven möttünk volt, hogy olyat vagy ahhoz hasonlót a mai napig nem hallottam, és mondom dőltek jobbra balra az emberek azon a részen ahol mi voltunk.

Nekem egy életreszóló élmény maradt.
Amit leírtál az minden, csak nem hangrobbanás. Ezek szerint te még soha nem hallottál olyat. Amúgy ott voltam én is és az nem volt hangrobbanás. De mégegyszer leírom: idehaza repülőnapon még soha nem volt hangrobbanás. Még az 1998-as kecskeméti repülőnapon a kanadai Hornet hazamenetelekor se volt hangrobbanás, pedig azt is sokan annak hitték.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 813
67 066
113
Ha hangrobbanás lett volna kis magasságon Budaörs felett, akkor betört volna az összes ablak még a gazdagréti lakótelepen is. Attól, hogy egy gép berongyol 900km/h-val a bemutató légterébe, már megvan a "néma" hatás, de csak a felkészületlen laikusok rettennek meg reflexszerűen a rádörrentett forszázs robajától. Németh Gábor a bemutató alatt egyszer se hagyta el a demó légterét, a nézők fele meg pláne nem repült be. Itt van a bemutató videója:

 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 321
51 631
113
Ha nem kell hozzá hangsebesség feletti sebesség, hogy jóval az után hallod meg a hangját egy közeledő tárgynak, hogy elment melletted, akkor nem ment hangsebességgel. Ha ez viszont csak utána történik meg, akkor meg igen. Abban nem vagyok biztos hogy ez akkor volt, és mi valahol a szélén voltunk a tömegnek, de nem biztos hogy ezen a napon, arra már nem emlékszem, csak arra hogy igen fasza volt.
 
M

molnibalage

Guest
Ha nem kell hozzá hangsebesség feletti sebesség, hogy jóval az után hallod meg a hangját egy közeledő tárgynak, hogy elment melletted, akkor nem ment hangsebességgel. Ha ez viszont csak utána történik meg, akkor meg igen. Abban nem vagyok biztos hogy ez akkor volt, és mi valahol a szélén voltunk a tömegnek, de nem biztos hogy ezen a napon, arra már nem emlékszem, csak arra hogy igen fasza volt.
Nem értem miért mániád az, hogy hülyeségekbe állsz bele úgy, hogy videó is van róla...
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 813
67 066
113
Szeretném még egyszer, utoljára hangsúlyozni, hogy MiG-29-es, nyilvános repülőnapon (tehát nem főpróbán), Budaörsön csak egyetlen egyszer volt.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 321
51 631
113
Szeretném még egyszer, utoljára hangsúlyozni, hogy MiG-29-es, nyilvános repülőnapon (tehát nem főpróbán), Budaörsön csak egyetlen egyszer volt.
A főpróba az fix nézők nélkül volt megtartva? Mert ha igen, akkor viszont ezen voltunk kint, és a néma hatás ahogy jött felénk a gép(igen közel ahhoz a részhez ahol mi álltunk, a reptér füves pályájának a legelejénél, viszonylag a szélén a rendezvénynek) valóban néma volt, semmi hangja nem volt, majd elment, hatásszünet, hatásszünet, és megjött a hang. Ahogy írtam, páran a körülöttünk lévő emberek köztül szarul is lettek, megtántorodtak. Értem én hogy van a fenti videó, de én meg ott voltam, átéltem EZT. Ha ilyen effekthez nem kell hangsebesség felett lévő sebességgel közlekedő repülőgép, akkor nem volt hang sebesség felett. Hozzátenném gyorsan, hogy voltam azért repnapon kecsón is pl. közel s távol sem találkoztam azóta SEM ilyen hatással.
 
M

molnibalage

Guest
A főpróba az fix nézők nélkül volt megtartva? Mert ha igen, akkor viszont ezen voltunk kint, és a néma hatás ahogy jött felénk a gép(igen közel ahhoz a részhez ahol mi álltunk, a reptér füves pályájának a legelejénél, viszonylag a szélén a rendezvénynek) valóban néma volt, semmi hangja nem volt, majd elment, hatásszünet, hatásszünet, és megjött a hang. Ahogy írtam, páran a körülöttünk lévő emberek köztül szarul is lettek, megtántorodtak. Értem én hogy van a fenti videó, de én meg ott voltam, átéltem EZT. Ha ilyen effekthez nem kell hangsebesség felett lévő sebességgel közlekedő repülőgép, akkor nem volt hang sebesség felett. Hozzátenném gyorsan, hogy voltam azért repnapon kecsón is pl. közel s távol sem találkoztam azóta SEM ilyen hatással.
Nem kell.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
A Jaguar nem képes 1 Mach elérésére földközelben? Hasonló volt a szitu egyébként ehhez a videóban láthatóhoz, csak még nagyobb volt a hatásszünet, a Mig ennél gyorsabban ment mert jobban lehagyta a hangját.
De, képes. A videó arról szól, hogy gyakorlatilag hangsebesség közelében egyszerre hallod és látod a gépet. Te nem tapasztaltál hangrobbanást. Pont.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Zsolti
Ha Budaörs fölött kis magasságon egy gép hangrobbanást okoz, akkor a minimum, hogy a hangár meg néhány környékbeli rozogább ház kártyavárként összeomlik, és néhány km-es körzetben nem maradt volna ép ablaküveg!! Ettől függetlenül ha a MiG-29 megközelítette a hangsebességet, akkor a gép több pontján felgyorsuló áramlás miatt kialakulhatott az ún. helyi hangsebesség, ami megfelelő időjárási körülmények között kisméretű helyi lökéshullámok formájában (vékony fénytörési vonal) sokszor látható is jó minőségű felvételeken (keress egy olyan F-18 Blue Angels felvételt, ahol a gép tengeröböl fölött húz át nagy sebességgel, ott jól látható ez). Közvetlen közelről ennek nagyon erős lehet a hang- és örvényhatása az utánégetővel együtt, 1000 körüli sebességnél már tényleg ütésszerűen éri az embert. De ez nem hangrobbanás, az még többezer m magasságból is sokkal durvább dolgokat művel több km-es környezetben, gyerekkoromban több tanyaépület bánta Bankháza környékén Szergej tevékenységét (bejelentés után általában kivonultak egy szakasz kiskatonával és újjáépítették a házat - szovjet minőség szerint persze). Nem véletlen hogy hangsebességet átlépni csak 12000 m fölött szabad békeidőben, ha nincs minősített riasztási helyzet.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 321
51 631
113
De, képes. A videó arról szól, hogy gyakorlatilag hangsebesség közelében egyszerre hallod és látod a gépet. Te nem tapasztaltál hangrobbanást. Pont.
Abban az esetben valóban nem, ha nagyon határon ment, és érzéki csalódás volt a nagy sebesség miatt, viszont dübörgött a föld, többen seggreültek körülöttünk, egy nő tán még hányt is, és ÉN úgy emlékszem fixre a mai napig, hogy elment a gép, majd hatásszünet, és megjött a fenti effekt.
PONT.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 321
51 631
113
Zsolti
Ha Budaörs fölött kis magasságon egy gép hangrobbanást okoz, akkor a minimum, hogy a hangár meg néhány környékbeli rozogább ház kártyavárként összeomlik, és néhány km-es körzetben nem maradt volna ép ablaküveg!! Ettől függetlenül ha a MiG-29 megközelítette a hangsebességet, akkor a gép több pontján felgyorsuló áramlás miatt kialakulhatott az ún. helyi hangsebesség, ami megfelelő időjárási körülmények között kisméretű helyi lökéshullámok formájában (vékony fénytörési vonal) sokszor látható is jó minőségű felvételeken (keress egy olyan F-18 Blue Angels felvételt, ahol a gép tengeröböl fölött húz át nagy sebességgel, ott jól látható ez). Közvetlen közelről ennek nagyon erős lehet a hang- és örvényhatása az utánégetővel együtt, 1000 körüli sebességnél már tényleg ütésszerűen éri az embert. De ez nem hangrobbanás, az még többezer m magasságból is sokkal durvább dolgokat művel több km-es környezetben, gyerekkoromban több tanyaépület bánta Bankháza környékén Szergej tevékenységét (bejelentés után általában kivonultak egy szakasz kiskatonával és újjáépítették a házat - szovjet minőség szerint persze). Nem véletlen hogy hangsebességet átlépni csak 12000 m fölött szabad békeidőben, ha nincs minősített riasztási helyzet.
Valami volt ott, az biztos. Ha helyi akkor helyi, így ahogy leírtad ez tűnik a legésszerűbb magyarázatnak. Így is lehet Balázs...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 813
67 066
113
A főpróba az fix nézők nélkül volt megtartva?
Nem, a főpróbán is ott lehett bárki, aki tudott a főpróba idejéről és besétált a repülőtérre. Ez mindig hétköznap munka, illetve tanítási időben volt, kevesen voltak ott, hiszen még internet se volt, hogy fórumokon informálódjon az ember. Néző tehát akadt, de az inkább csak pártíz ember + repülőtér akkor épp kintlevő állománya.
A Magyar Néphadsereg, illetve később Honvédség budaörsi nyilvános szerepléseit egyébként szinte a vigyázzállás szintű fegyelem jellemezte, nagyon nem akart a sereg balhét. Gondoljunk bele, hogy az 1986-os első nagy szereplésük igazából egyfajta kárpótlás is volt az 1985-ben elmaradt légi díszelgés után, amikor is a Dísszemle egyik gyakorlónapján a 05-ös MiG-23-asunk Csömörnél lezuhant.
Szó nem lehetett malőrről és ez a hozzállás kitartott egész sokáig. 1986 és 94 között ha jól számolom (de majd kijavítotok) kb 5 alkalommal voltak a Néphadsereg és a Honvédség repülői szereplők a budaörsi repülőnapon. Kivétel nélkül mindig Pápáról és igazából csak MiG-21-esek. A 23-asokat nem eröltették.
1994-ben aztán változott a felállás, mivel a 92-es taszári repülőnapok óta nem volt bemutatórepülés hazánkban, de ennél fontosabb indok volt a 93 októberében-novemberében beérkezett vadonat új MiG-29-esek bemutatása a nagyközönség számára. Ekkr már Kecskemét volt a fő résztvevő. Természetesen a Jak-52-es és az An-26-os Szolnokról, míg a Mi-24-es és a Mi-17-es Szentkirályszabadjáról érkezett. Taszár még ekkor sem képviseltette magát. Erre amúgy egy évvel később került volna sor. Szóval a szintén vadonat új L-39-es és a leváltásra készülő MiG-21MF mellett itt mutatkozott be a MiG-29-es is. Ugyanez a trojka szerepelt még ebben az évben Debrecenben is a műrepülő VB zárónapján is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Nem, a főpróbán is ott lehett bárki, aki tudott a főpróba idejéről és besétált a repülőtérre. Ez mindig hétköznap munka, illetve tanítási időben volt, kevesen voltak ott, hiszen még internet se volt, hogy fórumokon informálódjon az ember. Néző tehát akadt, de az inkább csak pártíz ember + repülőtér akkor épp kintlevő állománya.
A Magyar Néphadsereg, illetve később Honvédség budaörsi nyilvános szerepléseit egyébként szinte a vigyázzállás szintű fegyelem jellemezte, nagyon nem akart a sereg balhét. Gondoljunk bele, hogy az 1986-os első nagy szereplésük igazából egyfajta kárpótlás is volt az 1985-ben elmaradt légi díszelgés után, amikor is a Dísszemle egyik gyakorlónapján a 05-ös MiG-23-asunk Csömörnél lezuhant.
Szó nem lehetett malőrről és ez a hozzállás kitartott egész sokáig. 1986 és 94 között ha jól számolom (de majd kijavítotok) kb 5 alkalommal voltak a Néphadsereg és a Honvédség repülői szereplők a budaörsi repülőnapon. Kivétel nélkül mindig Pápáról és igazából csak MiG-21-esek. A 23-asokat nem eröltették.
1994-ben aztán változott a felállás, mivel a 92-es taszári repülőnapok óta nem volt bemutatórepülés hazánkban, de ennél fontosabb indok volt a 93 októberében-novemberében beérkezett vadonat új MiG-29-esek bemutatása a nagyközönség számára. Ekkr már Kecskemét volt a fő résztvevő. Természetesen a Jak-52-es és az An-26-os Szolnokról, míg a Mi-24-es és a Mi-17-es Szentkirályszabadjáról érkezett. Taszár még ekkor sem képviseltette magát. Erre amúgy egy évvel később került volna sor. Szóval a szintén vadonat új L-39-es és a leváltásra készülő MiG-21MF mellett itt mutatkozott be a MiG-29-es is. Ugyanez a trojka szerepelt még ebben az évben Debrecenben is a műrepülő VB zárónapján is.
Bocsi, én meg nem mondom hogy melyik budaörsi repülőnapon, de bizony volt ott MiG-23 is, még a szürke korszakban, soha el nem felejtem, milyen látványos volt amikor kis sebességnél a szívócsatorna oldalán felváltva pulzáltak a felszállóredőnyök! "Siki" Siklósi Zoltán repülte a bemutatót, van is néhány gyönyörű színes fotóm arról a "fellépésről", sajnos nem saját, de szerencsére volt profi fotós kolléga a helyszínen. Olyan villámgyors filmcserét se láttam még, mint mikor az áthúzó 23-asnál kifogyott a film, és mire a szűkített forduló után visszajött, a Józsi megint "tűzkészen" várta (persze ketten is "aládolgoztunk" hogy sikerüljön, visszatekerés után csak hozzámvágta a gépből kitépett filmkazettát, a másik közben már nyomta és fűzték is be a gépbe az újat, mire végeztek én már adtam a "tűzvezetést" hogy honnan jön újra a 23-as)!!
 
M

molnibalage

Guest
Valami volt ott, az biztos. Ha helyi akkor helyi, így ahogy leírtad ez tűnik a legésszerűbb magyarázatnak. Így is lehet Balázs...
Zsolt, az ilyen kostólgatásról leszokhatnál, ha már ostobaságokat beszélsz.

Főleg úgy, hogy ez a kép is volt és pont én magyaráztam el.
1286859.jpg


1ip9ii47da811.jpg


Itt sem lépik át a hangsebességet.

A videón látható Jaguar sebessége mennyi is volt szerinted?

Bocs, én kérek elnézést, hogy ennyi fejtágítás után gondolkodást vártam el. Lehet, hogy magasan vannak az elvárásaim...
Így is lehet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 813
67 066
113
Bocsi, én meg nem mondom hogy melyik budaörsi repülőnapon, de bizony volt ott MiG-23 is, még a szürke korszakban, soha el nem felejtem, milyen látványos volt amikor kis sebességnél a szívócsatorna oldalán felváltva pulzáltak a felszállóredőnyök! "Siki" Siklósi Zoltán repülte a bemutatót, van is néhány gyönyörű színes fotóm arról a "fellépésről", sajnos nem saját, de szerencsére volt profi fotós kolléga a helyszínen. Olyan villámgyors filmcserét se láttam még, mint mikor az áthúzó 23-asnál kifogyott a film, és mire a szűkített forduló után visszajött, a Józsi megint "tűzkészen" várta (persze ketten is "aládolgoztunk" hogy sikerüljön, visszatekerés után csak hozzámvágta a gépből kitépett filmkazettát, a másik közben már nyomta és fűzték is be a gépbe az újat, mire végeztek én már adtam a "tűzvezetést" hogy honnan jön újra a 23-as)!!

Tekintve, hogy korábban írtam a 23-asok repüléséről, a " A 23-asokat nem eröltették" kitétel nem azt jelentette, hogy nem repültek, hanem kb két alkalom volt, amikor Budaörsön repültek. A 01-es és a 02-es biztos repült Budaörsön:

photo7.jpg

photo9.jpg


photo13.jpg

photo14.jpg


http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-23 base/SERIALMiG-23/MiG23MFIDNo02HuAF/photos/photo12.html

Egész biztos repült még a 06-os (nekem van nem saját fotóm, de nincs kitéve netre) és gyanús még a 10-es. Bár ez utóbbi lehet, hogy tévesen egy fordított kép és ez valójában a 01-es, csak a fotó megfordítva került fela netre.

photo4.jpg


Ez a négy(?) oldalszám a két repülőnap és azok egy-egy főpróbái lesznek.

Az ominózus majdnem földetérés is a nevezett pilótával esett meg. Az első bemutatót a Bada Gyula repülte, a másodikat repülte a Siklósi Zoltán. Aztán több nem volt. MiG-23-as ezután már csak 1995-ben a főpróbán jelent meg a repülőtér felett a Szu-22-essel kötelékben.
Ekkor Mizsei Mihály és Katovics Balázs kísérte a Lőrincz István vezette köteléket. A Katovics-Mizsei páros ebben az évben, szeptemberben zuhant le a 14-es UB-val, míg Lőrincz alezredes Racskó Mihállyal katapultált ez év júliusában a 07-es Szu-22UM3-asból.