Svájci vadászgép tender (Air2030)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 453
90 994
113
Swiss Parliament instructs Federal Council to purchase F-35A fighter jets

09.15.2022
In the Army Dispatch 2022, the Federal Council is requesting commitment appropriations totaling CHF 9.3 billion. These appropriations include Federal Orders
on the acquisition of F-35A fighter planes (6.035 billion) and the resulting construction work (120 million),
on the acquisition of the Patriot surface-to-air defense system (1.987 billion), and the construction work resulting there from (66 million),
on the acquisition of army equipment 2022 (695 million),
on the 2022 DDPS real estate program (349 million).
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 453
90 994
113
Bern, 2024. június 25.

Előzetes jóváhagyás megadva a 4 db F-35A vadászrepülőgép részleges végleges összeszerelésére irányuló offset projekthez

2024. június 5-én a Szövetségi Armasuisse Hivatal előzetesen jóváhagyta a „RIGI” offset projektet. Az előzetes jóváhagyás lehetővé teszi az amerikai Lockheed Martin számára, hogy megkezdje a szerszámok, a know-how és a képzés átadását a svájci ipari partnerrel, a RUAG-val, amely lehetővé teszi 4 darab F-35A vadászrepülőgép részleges végleges összeszerelését a RUAG-nál. A részleges végső összeszerelés befejezése után a repülőgépet a Leonardo F-35 gyártóüzemébe, az olaszországi Cameribe szállítják végső átvétel céljából. A projekt olyan gyakorlati tapasztalatokat ad, amelyek nagyobb autonómiát eredményeznek az F-35A üzemeltetésében, és ezzel jelentősen hozzájárulnak Svájc nemzetbiztonságának erősítéséhez.
2022 szeptemberében az armasuisse aláírta a beszerzési szerződést 36 darab F-35A vadászrepülőgép megvásárlásáról az amerikai Lockheed Martin gyártótól. A repülőgép 2027 és 2030 között kerül átadásra, és a jelenlegi F/A-18 Hornet és F-5 Tigers flottát váltja fel. Cserébe a Lockheed Martin kötelezettséget vállalt arra, hogy a szerződés értékének 60 százalékát, ami körülbelül 3 milliárd dollárnak felel meg, kompenzálja a svájci cégekkel kötött ellentételezési ügyletekkel. Ennek 20 százalékának a beszerzés alatt álló F-35A vadászgépekhez kell kapcsolódnia.

 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 453
90 994
113
Richtig- und Klarstellungen


Glw7KhlXEAA8jcK
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 471
9 740
113
A svájciak is újra gondolnák, hogy kell-e nekik a villám:

A geopolitikai feszültségek és az Egyesült Államokkal szembeni növekvő bizalmatlanság közepette a svájci lakosság jelentős része kérdőjelezi meg az amerikai vadászgép kiválasztását. A 2025 márciusa és áprilisa között végzett közvélemény-kutatások szerint a lakosság körülbelül 81%-a ellenzi az F-35-ösök leszállítását. A francia nyelvű régióban ez az arány még magasabb, eléri a 87%-ot.

A svájci hadsereg jelenleg más lehetőségeket is vizsgál. A jelöltek között szerepel a francia Dassault Rafale, az Eurofighter Typhoon, amelyet egy európai konzorcium fejlesztett ki (Németország, Egyesült Királyság, Olaszország és Spanyolország), valamint a svéd Saab Gripen E.

A Rafale előnye, hogy nem tartalmaz amerikai ellenőrzés alá eső alkatrészeket
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
21 075
33 737
113
Svájciak is dobnák az F-35-öst...

Azért megvan annak a bája, hogy eddig nem volt se drága se alkalmatlan se semmi rossz, most meg hirtelen minden baj van az F-35-tel csak Trump miatt. Politikai döntés volt az is, hogy megveszik, és ez a faszkodás is az most ellene.
 

Faboo78

Well-Known Member
2018. január 4.
317
1 313
93
Azért megvan annak a bája, hogy eddig nem volt se drága se alkalmatlan se semmi rossz, most meg hirtelen minden baj van az F-35-tel csak Trump miatt. Politikai döntés volt az is, hogy megveszik, és ez a faszkodás is az most ellene.

És tegyük hozzá, hogy a hír egy Taras Safronov ukrán újségíró tollából származik egy ukrán portálról. Milyen érdekes...

Ha jól látom, a svájci zöldpárt kampányol a témában, https://stop.f35.ch/?s=gps#unterschreiben "zöldségeket" állítva. De legalább már 17000 ember aláírta....

Nem semi... még eg ykicsit tornázhatnak.

Szerintem - veled egyetértve ez egy politikai alapon felfújt lózung, hogy a zöldpárt valami figyelmet kapjon, és ezt felkapta egy ukrán portál, hogy Trumpra lehessen mutogatni... nevetséges.

https://militarnyi.com/en/author/safronov/
 
  • Tetszik
Reactions: joker and Hortator

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 622
35 473
113
Némi balhé van Svájc és az amerikai Defense Security Cooperation Agency között, mivel utóbbi az energia- és nyersanyagárak emelkedésére plusz inflációra hivatkozva 650 millió-1,3 milliárd dollárral emelné a végösszeget. Ezzel szemben a svájciak azt mondják, hogy a 2021-es szerződés fix összegű (7,4 milliárd dollár), szóval ami abban foglaltatott annak kell lennie, tessék kigazdálkodni
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and fishbed

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 842
105 601
113
Hol az amcsi pofátlanság határa???
7.5 mrd dollár volt eredetileg. (#ez a januári aron 3.000mrd HUF, mai áron 2.550 mrd HUF)
Most kb. 1.3 mrd dollárral (442 mrd HUF) emelik az árát.
Érdekes de kb. annyi, ami a dollárgyengülés volt.
Kíváncsi vagyok mkinek megemelik-e az árat.

Kitört a botrány Amerika és Európa egyik leggazdagabb országa között: hiába rendelte meg, nem adja a csúcsvadászgépeit – duplájára emelte az F-35 árát

Svájc 2021-ben rendelt meg 36 darab Lockheed Martin F-35-öst, eredetileg mintegy 7,5 milliárd dolláros áron, ami 2022-ben hatmilliárd svájci frank körül lett rögzítve. Az amerikai védelmi együttműködési ügynökség szerint a korábbi megállapodás egy félreértésen alapult, mivel az ár nem volt egyértelműen meghatározva.


Az Egyesült Államok további 1,3 milliárd dolláros többletköltséget követel Svájctól az F-35-ös harci repülőgépek vásárlása kapcsán, ami meghaladja az eredetileg tervezett összeget. A svájci parlament vizsgálatot indított az ügyben.

A Boursurama emlékeztet: a svájci kormány 2021-ben rendelt meg 36 darab Lockheed Martin F-35-öst, eredetileg mintegy 7,5 milliárd dolláros áron, ami 2022-ben 6 milliárd svájci frank körül lett rögzítve. Azonban az amerikai fél az infláció és egyéb költségnövekedések miatt tetemes felárat követel.

Az amerikai védelmi együttműködési ügynökség szerint a korábbi megállapodás egy félreértésen alapult, mivel az ár nem volt egyértelműen meghatározva. Mindez aggodalmat kelt az alpesi országban, mivel a megnövekedett költségek jelentős pénzügyi terhet rónak az országra, és kérdések merülnek fel a szerződés átláthatóságával és a beszerzés folyamatával kapcsolatban.

A svájci parlament vizsgálatot indított az ügyben. A vita közepette a svájci sajtó és politikusok felvetették, hogy az ország amerikai vadászgépek helyett francia Rafale gépeket vásároljon.

A világ legdrágább vadászgépe
Az F-35 Lightning II egy ötödik generációs, egy hajtóműves vadászbombázó repülőgép, amelyet a Lockheed Martin és partnerei fejlesztettek ki. A projekt a világ legdrágább fegyverprogramjai közé tartozik, a teljes költség – beleértve a fejlesztést, gyártást, karbantartást – körülbelül 1,7 ezermilliárd dollárra becsülhető.

Egyetlen gép gyártási költsége mintegy 109 millió dollár,(37mrd HUF) ráadásul a gép működtetése és karbantartása is jókora költségekkel jár. Az F-35-program komoly technológiai és gyártási kihívásokkal küzdött, de a gép továbbra is a legfejlettebb vadászgépek közé tartozik, így több ország is tervezi a beszerzését.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 622
35 473
113
Hol az amcsi pofátlanság határa???
7.5 mrd dollár volt eredetileg. (#ez a januári aron 3.000mrd HUF, mai áron 2.550 mrd HUF)
Most kb. 1.3 mrd dollárral (442 mrd HUF) emelik az árát.
Érdekes de kb. annyi, ami a dollárgyengülés volt.
Kíváncsi vagyok mkinek megemelik-e az árat.

Kitört a botrány Amerika és Európa egyik leggazdagabb országa között: hiába rendelte meg, nem adja a csúcsvadászgépeit – duplájára emelte az F-35 árát

Svájc 2021-ben rendelt meg 36 darab Lockheed Martin F-35-öst, eredetileg mintegy 7,5 milliárd dolláros áron, ami 2022-ben hatmilliárd svájci frank körül lett rögzítve. Az amerikai védelmi együttműködési ügynökség szerint a korábbi megállapodás egy félreértésen alapult, mivel az ár nem volt egyértelműen meghatározva.


Az Egyesült Államok további 1,3 milliárd dolláros többletköltséget követel Svájctól az F-35-ös harci repülőgépek vásárlása kapcsán, ami meghaladja az eredetileg tervezett összeget. A svájci parlament vizsgálatot indított az ügyben.

A Boursurama emlékeztet: a svájci kormány 2021-ben rendelt meg 36 darab Lockheed Martin F-35-öst, eredetileg mintegy 7,5 milliárd dolláros áron, ami 2022-ben 6 milliárd svájci frank körül lett rögzítve. Azonban az amerikai fél az infláció és egyéb költségnövekedések miatt tetemes felárat követel.

Az amerikai védelmi együttműködési ügynökség szerint a korábbi megállapodás egy félreértésen alapult, mivel az ár nem volt egyértelműen meghatározva. Mindez aggodalmat kelt az alpesi országban, mivel a megnövekedett költségek jelentős pénzügyi terhet rónak az országra, és kérdések merülnek fel a szerződés átláthatóságával és a beszerzés folyamatával kapcsolatban.

A svájci parlament vizsgálatot indított az ügyben. A vita közepette a svájci sajtó és politikusok felvetették, hogy az ország amerikai vadászgépek helyett francia Rafale gépeket vásároljon.

A világ legdrágább vadászgépe
Az F-35 Lightning II egy ötödik generációs, egy hajtóműves vadászbombázó repülőgép, amelyet a Lockheed Martin és partnerei fejlesztettek ki. A projekt a világ legdrágább fegyverprogramjai közé tartozik, a teljes költség – beleértve a fejlesztést, gyártást, karbantartást – körülbelül 1,7 ezermilliárd dollárra becsülhető.

Egyetlen gép gyártási költsége mintegy 109 millió dollár,(37mrd HUF) ráadásul a gép működtetése és karbantartása is jókora költségekkel jár. Az F-35-program komoly technológiai és gyártási kihívásokkal küzdött, de a gép továbbra is a legfejlettebb vadászgépek közé tartozik, így több ország is tervezi a beszerzését.
Na, kollégáknak sikerült megtalálnia azt a Reuters hírt, amit kb egy hete linkeltem be (svájci vadászgép topik)
Némi balhé van Svájc és az amerikai Defense Security Cooperation Agency között, mivel utóbbi az energia- és nyersanyagárak emelkedésére plusz inflációra hivatkozva 650 millió-1,3 milliárd dollárral emelné a végösszeget. Ezzel szemben a svájciak azt mondják, hogy a 2021-es szerződés fix összegű (7,4 milliárd dollár), szóval ami abban foglaltatott annak kell lennie, tessék kigazdálkodni
Emlékeztető

Félbevágta az F–35-beszerzést a Pentagon: drónokra költ inkább az amerikai haderő

Az Egyesült Államok légiereje mindössze 24 darab F–35-ös vadászgépet kér a kongresszustól a 2026-os költségvetés részeként, felére csökkentve az egy évvel korábban előirányzott 48 gépes keretet. A világ legdrágább fegyverprogramjának legnagyobb megrendelője ezzel jelentős visszalépést tett, ami érzékenyen érinti a gyártót, a Lockheed Martint és a teljes amerikai hadiipari ökoszisztémát.
Értem én, hogy a kormányzatba beszabadult tech bro (Musk mániája az F-35 folyamatos szidása, de most ő már úgyis kihullott) és Anduril lobbinak köszönhetően most központi direktíva lett náluk a drónokra való rágerjedés, miközben amúgy meg pont a mostani iráni balhé mutatta meg ismételten, hogy mind az alacsony észlelhetőségre, mind az ember vezette gépekre nagyon is szükség van. Főleg ha a SEAD/DEAD feladatkört nézzük

Ehelyett megint a mindent kiváltó drónokkal álmodnak az F-15EX flotta bővítése mellett, miközben amúgy meg a Kína ellen kulcsfontosságú F/A-XX programot félig betemetik. Nem lesz ennek jó vége, de legyen ez az ő bajuk.

Plusz nem tisztem az F-35 programot védeni de a végén tényleg fogok abból is egy videót készíteni mert herótom van ettől a "világ legdrágább fegyverprogramja" szövegtől. Igen, 2,1 billió dollár a teljes költség, de 94 évnyi üzemeltetéssel és 2456 géppel számolva, magában foglalva az összes modernizációt, üzemanyag- és személyzeti költséget, alkatrészellátást, külföldi befektetést ésatöbbi
is an all-inclusive figure covering 94 years of procurement of an eventual 2,456 aircraft, development, upgrades and modifications, spare parts, operating costs, personnel, the depot enterprise and even fuel, among other expenses. It also includes foreign investment.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 842
105 601
113
Svájc hivatalosan is megkérdőjelezi az F-35A beszerzését, miután az Egyesült Államokkal folytatott tárgyalások pénzügyi megállapodás nélkül zárultak

2025. augusztus 13-án a Svájci Szövetségi Tanács bejelentette , hogy az F-35A beszerzésének fix áráról folytatott tárgyalások az Egyesült Államokkal megállapodás nélkül zárultak. Hetekig tartó diplomáciai megbeszélések, köztük Martin Pfister védelmi miniszter és Pete Hegseth amerikai védelmi miniszter közötti közvetlen tárgyalások után Washington megerősítette, hogy nem tér el a külföldi katonai értékesítési keretrendszertől, amely az amerikai kormány és a Lockheed Martin között megtárgyalt gyártási tételenkénti árakat határozza meg.


A Szövetségi Tanács kijelentette, hogy továbbra is elkötelezett az F-35A beszerzése mellett, és úgy jellemezte a repülőgépet, mint amely technológiai előnyöket és interoperabilitást biztosít az európai üzemeltetőkkel. Ugyanakkor elismerte annak szükségességét is, hogy újraértékeljék, hogy a 2017-es „A jövő légvédelme” jelentés alapjául szolgáló feltételezések továbbra is érvényesek-e. (Kép forrása: Svájci Védelmi Minisztérium)

A Svájci Tanács ezért elfogadta, hogy nem lehet fix árat biztosítani, és utasította a Szövetségi Védelmi, Polgári Védelmi és Sportminisztériumot (DDPS), hogy november végéig részletesen vizsgálja meg az alternatív cselekvési lehetőségeket. A lehetőségeket az Air2030 program célkitűzéseihez viszonyítva értékelik, amelyet a választók szűk többséggel jóváhagytak egy 2020-as népszavazáson, és amely az F-35A vadászgép 2021-es kiválasztása óta vita tárgyát képezi. A sikertelen tárgyalások pénzügyi hatása jelentős. A 36 darab F-35A repülőgépre vonatkozó eredeti szerződés, amelyet 2022 szeptemberében írtak alá, 6,035 milliárd svájci frankot (7,48 milliárd dollárt) ért, amelyet a svájci hatóságok akkoriban fix árként mutattak be. Az Egyesült Államok azonban tisztázta, hogy a teljes beszerzési költségek nem garantáltak az FMS rendszerben. Ennek eredményeként Svájcnak most figyelembe kell vennie az Egyesült Államok inflációja, a magasabb globális nyersanyagárak és az amerikai vámpolitika által okozott áremelkedéseket. A júniusban közölt becslések 650 millió és 1,3 milliárd svájci frank (806 millió dollár) közötti és 1,3 milliárd svájci frank (1,61 milliárd dollár) közötti lehetséges többletköltségeket jeleztek, ami a teljes beszerzést több mint 7 milliárd svájci frankra (8,68 milliárd dollár) emelné. A Trump-adminisztráció által július végén kivetett amerikai vámok, amelyek 39 százalékos mértékkel – az Európai Unióra kivetett vám több mint kétszeresével – célozták meg a svájci exportot, tovább fokozták az aggodalmakat a program megfizethetőségével kapcsolatban.

A Szövetségi Tanács kijelentette, hogy továbbra is elkötelezett az F-35A beszerzése mellett, és a repülőgépet technológiai előnyöket és az európai üzemeltetőkkel való interoperabilitást biztosítóként írta le. Ugyanakkor elismerte annak szükségességét is, hogy újra kell értékelni, hogy a 2017-es „A jövő légvédelme” jelentés alapjául szolgáló feltételezések továbbra is érvényesek-e. Ennek érdekében a DDPS létrehozott egy munkacsoportot Christian Oppliger vezérőrnagy vezetésével, aki a Svájci Légierő parancsnoka lesz. A csoport kritikusan megvizsgálja a biztonsági környezetet, a pénzügyi korlátokat és a műszaki követelményeket annak megállapítása érdekében, hogy a tervezett flottaméret és konfiguráció továbbra is megfelelő-e. A kormány megerősítette, hogy elemzése olyan lehetőségeket is tartalmaz majd, mint a repülőgépek számának csökkentése, ellentételezési megállapodások megtárgyalása a Lockheed Martinnal, vagy kiegészítő hitel kérése a parlamenttől, akár külön-külön, akár együttesen.

Az F-35A folytatásáról szóló döntés újabb politikai vitákat váltott ki. A 2020 szeptemberi első népszavazáson mindössze 8670 szavazat, azaz a választók 50,1 százaléka szavazott, és az ellenzéki pártok továbbra is megosztottak a kérdésben. A zöldek és a szociáldemokraták indítványokat nyújtottak be a parlamentben, követelve a beszerzés leállítását vagy újragondolását, az Egyesült Államok megbízhatatlanságára hivatkozva és az európai alternatívák felé való elmozdulást szorgalmazva. A liberális hangok, köztük Karin Keller-Sutter elnök pártjának képviselői, az amerikai fizetési részletek felfüggesztését követelték, amíg a költségkérdés megoldódik, míg mások azzal érveltek, hogy a megállapodásból való kilépés veszélyeztetheti Svájc légterének védelmét, miután az F/A-18 Hornetjei 2032-ben nyugdíjba vonulnak. Pfister védelmi miniszter sajtótájékoztatóján megismételte, hogy a szerződés felmondása Svájcot független légtérrendészeti kapacitás nélkül hagyná, és magasabb költségeknek és késedelmeknek tenné ki az országot, ha alternatív repülőgépeket keresne.

Aggodalmak merültek fel a szerződésben foglalt felszerelési csomag terjedelmével kapcsolatban is. A svájci média beszámolói szerint egyes repülőgépeket minimális fegyverzettel szállítanak, ami további bombák és közepes hatótávolságú rakéták beszerzését igényli. Bizonyos esetekben repülőgépenként csak egyetlen rövid hatótávolságú Sidewinder rakéta szerepel a csomagban, és a flotta nagyjából egyharmadánál hiányozhatnak a bombák a leszállításkor. Ez ellentmond a kormányzati nyilatkozatoknak, amelyek szerint a 6 milliárd frankos (7,44 milliárd dolláros) csomag küldetéshez szükséges felszerelést, fegyvereket és lőszert tartalmaz. A kritikusok azzal érvelnek, hogy a teljes műveleti képesség a bejelentett beszerzési költségeken túl további több százmillió frank kiadást igényel. A Szövetségi Tanács erre válaszul jogi felülvizsgálatokat rendelt meg svájci és amerikai ügyvédi irodáktól, amelyek megerősítették, hogy bár a szerződés egyes elemeit meghatározott szakaszokban rögzítették, a végső költségeket az amerikai kormány árképzése határozza meg az FMS szabályai szerint.

A jogi és pénzügyi viták fokozták a svájci beszerzési gyakorlat vizsgálatát. A Szövetségi Ellenőrzési Hivatal már 2022-ben figyelmeztetett, hogy a fix ár jogilag bizonytalan, de ezeket a figyelmeztetéseket Viola Amherd védelmi miniszter akkoriban elutasította, és 2025 márciusában lemondott. A jogi értékelések közzététele most azt mutatja, hogy az üzemeltetési költségek stabilitására vonatkozó garanciákat nem vették figyelembe, és hogy az életciklus-költségek, amelyeket 30 év alatt 15,5 milliárd svájci frankra (19,22 milliárd dollárra) becsülnek, továbbra is az Egyesült Államok meghatározásától függenek. A szeptemberi parlamenti megbeszélések újra megvizsgálják, hogy a további hitelekhez szükség van-e nyilvános jóváhagyásra, a szociáldemokraták és a zöldek pedig jelezték az eredeti népszavazással kapcsolatos lehetséges jogi lépéseket. Eközben Svájc már 700 millió svájci frankot (868 millió dollárt) fizetett az Egyesült Államoknak a hitelmegállapodás keretében, és a tervek szerint további 300 millió svájci frankot (372 millió dollárt) utal át idén, ami olyan kötelezettségvállalás, amely bonyolítja a kilépési forgatókönyveket.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 842
105 601
113
A vita Svájcot tágabb európai kontextusba helyezi, ahol több ország is újragondolja F-35-ös tervét. Spanyolország augusztus elején megerősítette, hogy nem szerzi be az amerikai vadászgépet, költségvetési prioritásokra és az Eurofighter, valamint a Future Combat Air System program előnyben részesítésére hivatkozva. Madrid döntése véget vethet a merevszárnyú repülőgép-hordozók repülési képességének, és légiereje egyetlen harci típusra támaszkodhat, ezt a lépést Washington is bírálta. Portugália szintén kétségeit fejezte ki a repülőgéppel kapcsolatban, míg Kanada a korábbi habozás ellenére folytatja a beszerzést. Ezzel szemben Dánia és más üzemeltetők érdeklődést mutattak flottájuk bővítése iránt. Svájc esete rávilágít a költségek, a szuverenitás és az interoperabilitás egyensúlyozásának kihívásaira az európai védelmi beszerzésekben, és a Szövetségi Tanács novemberi döntése fogja meghatározni, hogy az alpesi ország folytatja-e a teljes megrendelést, csökkenti-e a flottát, vagy kompenzációs intézkedéseket fogad-e el a növekvő költségek kezelése érdekében.

Érdemes megjegyezni, hogy 2024. június 30-án a svájci RUAG előzetes jóváhagyást kapott az armasuisse-től a RIGI projektre, amely lehetővé teszi a vállalat számára, hogy a Lockheed Martin műszaki támogatásával összeszerelje és tesztelje az ország 36 darab F-35A vadászgépéből négyet. A kezdeményezést inkább technológia- és tudástranszfer-programnak, mint teljes körű gyártási tevékenységnek minősítik, és közel 500 millió svájci frankra (556 millió dollárra) becsülik. A RUAG részvételének célja az F-35 platformmal kapcsolatos szakértelem korai kiépítése, szerepének biztosítása az európai támogató hálózatban, valamint high-tech munkahelyek teremtése, a projekthez szükséges személyzet 40 százalékát Nyugat-Svájcból biztosítva. A projekt a 2022. szeptember 19-én aláírt beszerzési szerződéshez kapcsolódó ellentételezési kötelezettségek részét képezi, amelynek értelmében a Lockheed Martin kötelezettséget vállalt a svájci iparral kötött 3 milliárd dolláros szerződéses érték 60 százalékának ellentételezésére. Mind a 36 repülőgép leszállítását 2027 és 2030 között tervezik, az összeszerelésre Svájcban, a négy RUAG által gyártott repülőgép végső átvételére pedig az olaszországi Cameriben kerül sor.

A repülőgép Svájc elöregedő F/A-18 Hornet és F-5 Tiger vadászgépeit váltja majd fel, és Payerne-ben, Emmenben és Meiringenben állomásozik majd, hogy teljes országos lefedettséget biztosítson. Az első svájci F-35A gépek TR-3 hardverrel és Block 4 szoftverrel lesznek felszerelve, így egy szintre kerülnek a többi európai üzemeltetővel, akik várhatóan közel 500 F-35-öst állítanak majd pályára 2030-ig. Ahogy a RUAG a Svájci Légierő anyagi kompetenciaközpontjaként bővíti kapacitását, a program várhatóan fenntartja a meglévő munkahelyeket és újakat teremt, miközben bővíti Svájc önállóságát a karbantartás és a támogatás terén. Az F-35A , egy ötödik generációs lopakodó, többcélú vadászgép, amelyet a Pratt & Whitney F135 hajtómű hajtott, ötvözi a lopakodó technológiát, a fejlett avionikát és a sokoldalú fegyverzeti képességeket, lehetővé téve mind a levegő-levegő, mind a levegő-föld műveleteket. Az olyan funkciókkal, mint az elosztott rekeszrendszer, az elektrooptikai célzórendszer és a sisakra szerelt kijelző, a repülőgép fokozza a helyzetfelismerést, fegyverzete pedig tartalmaz egy 25 mm-es ágyút, levegő-levegő rakétákat, precíziós bombákat és nagy hatótávolságú távtartó fegyvereket
.