Svájci vadászgép tender (Air2030)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 446
113
Én utoljára 115-ről olvastam, forrás a 149-re? Mert akkor szépen elkezdték a tervezett átalakítást a non combat codedekből.
Link
Első gépek naná a legtöbbe kerültek - ezen mi a meglepő? Az első szériák...
Az amerikai szerződési rendszerek miatt kell eltérő árat fizetni a gépekért. Ettől még az lett volna a minimum, hogy combat ready állapotra hozzák.
Az európai beszerzéseknél a tesztgépek benne vannak a fejlesztési költségekben. (Hja és nem gyártanak feleslegesen semmit)
Van, hogy még a teszt gépek is néha elmennek.
Az amerikai esetben meg a tervezetten nagyobb példányszámba építik bele a fejlesztési költségeket.
Nem használhatóak, a szar program miatt lettek így legyártva, azért vannak ott ahol... megjegyzem EF tudod milyen harckészen állt hadrendbe? Vagy a Rafi? Ezek kissé bonyolult cuccok, ma meg az IOC egy tág fogalomá vált
Mindenkét esetben az első széria mind harckész állapotban került átadásra. Még ha esetleg plusz képességek idővel jelentek meg a gépeken, mint az A400M esetén. A Tranche 1-es EF széria alapvetően légifölény gépeknek készült. Mivel kiegészítőnek ott volt mögötte a Tornado minden rendszeresítő országban (a spanyoloknál az F-18). Később kapta meg az EF az AG képességeket.
Hogy kajáltatsz be te bármit is a svájciakkal? Leitatod a mérnökeiket? Mert a "bekajáltatás" vagy ez, vagy üzemdoksit hamisítanak, amiért a szart is kiperelik utána az LM-ből. Ezt te sem gondolod komolyan...
Teljesen nyilvánvaló, hogy a légierő F-35-öt, de méginkább Patriot-ot akart kapni.
Nagyon komoly ötletelés kellett szerintem, hogy hogyan tudják megbugázni, hogy a plebs felé is eladják a dolgot. Hát jött a Jolly Joker: "Há' mer' OCCCSÓÓ!"
Ha így sem fog átmenni, akkor az nagyon kellemetlen lesz. A rendszer teljes kudarca. Itt most a svájci katonai rendszerre gondolok.
 
K

kamm

Guest
Az hagyján, de az elbaszott EF sárkányok története...?

Vagy a Rafalenál ugyanez, ahol 2000 (!) óra után kuka lett/lesz a kompozit szar?
Jajj, bele ne kezdjunk ebbe a jatekba, mert par oldalt azonnal tele tudok rakni az F-35 hajmereszto tortenetevel... :p
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Teljesen nyilvánvaló, hogy a légierő F-35-öt, de méginkább Patriot-ot akart kapni.
Nagyon komoly ötletelés kellett szerintem, hogy hogyan tudják megbugázni, hogy a plebs felé is eladják a dolgot. Hát jött a Jolly Joker: "Há' mer' OCCCSÓÓ!"
Ha így sem fog átmenni, akkor az nagyon kellemetlen lesz. A rendszer teljes kudarca. Itt most a svájci katonai rendszerre gondolok.
A gripenel mar megvolt a teljes rendszer kudarca mivel kivalasztottak a plebsz meg megvetozta.
Szoval, a szavaidal elve, meg a 80 eves svajci nagymama szerint sem megfelelo a gripen ami tenyleg egy nagy kudarc :D:D:D
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Mindez teljesen irrelevans a MH szamara addig, amig a szomszedok nem kezdik el vasarolni. Addig tokeletesen eleg az ugyanabbol a budgetbol 2x akkora mennyisegben reptetheto, EW es network teruleten csucstechnologiat kepviselo, problemamentes es az egyik legmodernebb fejlesztesi tervvel ill architekturaval rendelkezo Gripen E, raadasul korrekt ipari-gazdasagi ellentetelezessel.
Majd ha barhol felbukkan, akkor ra leszunk kenyszeritve 3x annyit kolteni a legierore, addig ertelmetlen lenne.

A lényeg szerintem ez. És ezért nincs értelme egyik vagy másik gép mellett kardoskodni. Ahhoz azt kellene biztosra tudni, hogy valamelyik szomszédunknak biztosan lesz, így nekünk is kell.
Ausztria megtehetné, de ők nem nagyon paráznak. Az, hogy a költségvetést 0,5-ről gondolkodnak rajta, hogy 1%-ra fel fogják vinni, azzal nekik már nagyon kellene a legdrágább gép... Szlovákok most vettek Vipert. A horvátok is rendezték a dolgaikat. Náluk abban sem vagyok biztos, hogy kell-e nekik második század. De két fajta típusból két fajta század biztosan nem lesz. Szerbek orosz vasak, de amíg a ruszkiknak is mutatóban van néhány darab 5. gen Szu, addig nem pont Belgrádnak fognak ajándékba adni századokat. Szlovéniáról meg ne is beszéljünk!
Marad Románia és Ukrajna. Mind a kettő nagyban fogadkozik, hogy F-35-öt fog vásárolni... De előbb még bevásárol használt F-16-ból.

Szóval ha keleti szomszédainkat megszállta a Szent Lélek igazmondása, akkor is 2030-ig nem várható a közelben 5. gen. Itt szerintem a döntéshozóknál az a kérdés, hogy komolyan számolnak-e a két jómadár valamelyikétől ilyen beszerzéssel? Ha igen, akkor is még lehetőség a mostani gépeknek adni 10 évet és nekünk is 2030-tól felállítani egy másik századot F-35-össel. És lassan kivezetni majd az elöregedő gépeket, hogy azok pótlásánál ismét F-35-ös beszerzés.
Másik lehetőség, hogy a románok megint a szokásos történetet adják elő. Az Ukránok meg fegyelmezett sorokban menetelnek egy csinos államcsőd felé... Nem, nekik nem kell majd hibázni meg túl drágán beszerezni bármit; meg tudták oldani ezt eddig F-35-ös nélkül is.

Én a magam részéről szurkolok annak, hogy a rendelkezésre álló információk ismeretében minél jobban kitolják a kérdést, amíg nem fenyeget minket semmi. Egyfelől az évtized végére remélem, hogy légelhárítás terén már önálló kutatásban is elérünk fontos, előremutató dolgokat. Másfelől szárazföldön létre kéne hozni az alapokat, amikre támaszkodhat egy megújuló légierő. Amíg az nincs, addig nincs is semmi, amit védelmezzen. Harmadrészt minél később vásárolunk, annál több újítás kerül a gépbe. Annál kevesebb bajunk lesz az MLU-val.
Szerintem nem alaptalanul reménykedem abban, hogy fel tudjuk mérni, hogy mikor jelenik majd meg egy ilyen század a közelben. És hogy van már egy kidolgozott terv erre az esetre, nem fogunk kapkodni meg pánikolni akkor sem. De a két döntés közül tényleg hírszerzési információkra van szükség, ami gyanúsan kevés fórumozónak áll rendelkezésére.

Most pedig vissza a svájci tenderre!
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and kamm

MZ/X

Well-Known Member
2021. május 27.
573
2 334
93

Folytatódik az F-35-ös botrány Svájcban: iratok megsemmisítéséért indítottak vizsgálatot​


 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 791
113

Folytatódik az F-35-ös botrány Svájcban: iratok megsemmisítéséért indítottak vizsgálatot​


Nem teljesen értem a cikket. Milyen Iratok megsemmisítéséről van szó?
 

MZ/X

Well-Known Member
2021. május 27.
573
2 334
93
Nem teljesen értem a cikket. Milyen Iratok megsemmisítéséről van szó?
Az eredeti svàjci cikkből sem derül ki pontosan. Gondolom az utàn érdeklődnek valakik, hogy milyen szempontok alapjàn hoztàk meg a döntést. Lehet, hogy ezzel kapcsolatban tűntek el dokumentumok. Van benne egy ilyen rész is:
"Külön kiemelték a kiberbiztonságot és az adatmegosztást az amerikai gyártóval. A Szövetségi Tanács és az amerikai hadsereg többször is biztosította, hogy Svájc maga határozhatja meg, hogy milyen adatokat kíván kicserélni más légierőkkel, vagy milyen logisztikai adatokat kíván visszaküldeni a gyártónak.

Végül a bizottság a közbeszerzési jog alapelvei betartását kívánja ellenőrizni. Munkájának eredményét időben közölni fogja – közölte további részletek nélkül."
 
K

kamm

Guest
Na igen, itt jon ki a borzaszto draga mivolta ennek az amerikai csodanak: 3.828 milliard CHF, az kb $4.1B USD a 36 gepre, az kb $110-120M USD gepenkent - de hozza a kotelezo foldi felszereles meg "logistics package" stb masik $2.1B USD... es ebben meg nincs benne a svajci foldi infra, amit meg kell hozzajuk epiteni. :eek:
Svajcnak, ha ebbol barmi lesz a vegen, ez a 36 gep lesz vagy $7-8B kozott plusz az eszement repora meg operational cost.
 
T

Törölt tag 2361

Guest

Air2030: Contracts in place for F-35A and Patriot​


Bern, 26.11.2021 – armasuisse has agreed contract terms with the US government for the purchase of the F-35A fighter aircraft and the Patriot longer-range ground-based air defence system. Assuming an exchange rate of CHF 0.95 to the US dollar, this results in guarantee credits of CHF 6.035 billion for the aircraft and CHF 1.987 billion for the air defence system. This is less than the anticipated financial cost. The planning decision on procuring the fighter aircraft, which has been approved by Swiss voters, allows for a financial cost of CHF 6.3 billion, taking into account inflation forecasts up to 2031 and anticipated payments.




On 30 June 2021, the Federal Council decided to purchase 36 F-35A fighter aircraft from Lockheed-Martin and five Patriot fire units from Raytheon. It will request Parliament to approve the guarantee credits in the 2022 Armed Forces Dispatch. Since this decision was taken, the procurement contracts with the US government have been finalised. Known as letters of offer and acceptance (LOAs), these are initially signed by one party, i.e. by the USA. As soon as Switzerland also signs the LOAs, they come into effect.

Payment schedules as a basis for drawing up the guarantee credits​

As soon as the LOAs are signed, the payment schedules also become available. In addition, the DDPS and the Federal Finance Administration (FFA) have updated the inflation forecasts. This has made it possible to calculate the guarantee credits.

The prices offered are in US dollars until delivery. An exchange rate of CHF 0.95 to the US dollar was assumed for calculating the guarantee credits. This assumption has remained unchanged since the June 2021 evaluation report. The rate has been calculated conservatively as things currently stand. Depending on how the rate develops, the Federal Council may apply a different rate in the Armed Forces Dispatch. The Federal Council usually hedges the exchange rate after the parliamentary decision has been taken, thus limiting the currency risk.

 ​

F-35A: Potential financial cost undercut​

On 27 September 2020, Swiss voters approved a budget of CHF 6 billion for the fighter aircraft in the planning decision. This amount is based on the national consumer price index from January 2018. Based on current forecasts for inflation up to 2031 and the payments envisaged, the maximum financial cost is CHF 6.3 billion.

The anticipated financial cost will be less: calculations currently indicate that a guarantee credit of CHF 6.035 billion will be required for the 36 F-35A fighter aircraft. This covers the following items:

• CHF 3.828 billion for the 36 F-35A aircraft
• CHF 1.927 billion for the logistics package, including ground material, replacement material, documentation, training, and technical support from the manufacturer during the rollout
• CHF 107 million for ammunition
• CHF 86 million for training, mission planning and evaluation systems
• CHF 82 million to cover potential technical risks: the F-35As are being purchased with the same configuration as used by other countries, and the manufacturer will produce the aircraft applying the same standards and procedures as used for over 3,000 aircraft. This means that the risk premium is expected to be low in comparison with other procurement projects.
• CHF 5 million for the assumed inflation level. A low figure can also be used for inflation, as inflation only affects that part of the transaction involving direct orders in Switzerland, i.e. to RUAG.

Patriot: Guarantee credit of CHF 1.987 billion​

The US government has also submitted the contracts for the Patriot longer-range ground-based air defence system. They are subject to the same conditions as those for the F-35A. The Patriot procurement is currently expected to cost CHF 1.987 billion.
An exchange rate of CHF 0.95 to the US dollar has again been assumed. The risks are comparable to those of the aircraft procurement.

Offset transactions: CHF 4.2 billion to return to Switzerland​

The two procurements result in offset transactions worth CHF 4.2 billion. The aircraft manufacturer has agreed offset transactions worth CHF 2.9 billion, around CHF 1 billion of which will be direct offsets, i.e. orders placed by the foreign manufacturer with Swiss companies in connection with the aircraft procurement. In addition, the manufacturer of the ground-based air defence system has agreed to CHF 1.3 billion in offsets, including CHF 260 million in direct offsets. The offset commitments must be met no later than four years after delivery. No offsets arise in relation to value-added tax, the risk surcharge or direct federal government contracts with Swiss companies.
 

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63

Air2030: Contracts in place for F-35A and Patriot​


Bern, 26.11.2021 – armasuisse has agreed contract terms with the US government for the purchase of the F-35A fighter aircraft and the Patriot longer-range ground-based air defence system. Assuming an exchange rate of CHF 0.95 to the US dollar, this results in guarantee credits of CHF 6.035 billion for the aircraft and CHF 1.987 billion for the air defence system. This is less than the anticipated financial cost. The planning decision on procuring the fighter aircraft, which has been approved by Swiss voters, allows for a financial cost of CHF 6.3 billion, taking into account inflation forecasts up to 2031 and anticipated payments.




On 30 June 2021, the Federal Council decided to purchase 36 F-35A fighter aircraft from Lockheed-Martin and five Patriot fire units from Raytheon. It will request Parliament to approve the guarantee credits in the 2022 Armed Forces Dispatch. Since this decision was taken, the procurement contracts with the US government have been finalised. Known as letters of offer and acceptance (LOAs), these are initially signed by one party, i.e. by the USA. As soon as Switzerland also signs the LOAs, they come into effect.

Payment schedules as a basis for drawing up the guarantee credits​

As soon as the LOAs are signed, the payment schedules also become available. In addition, the DDPS and the Federal Finance Administration (FFA) have updated the inflation forecasts. This has made it possible to calculate the guarantee credits.

The prices offered are in US dollars until delivery. An exchange rate of CHF 0.95 to the US dollar was assumed for calculating the guarantee credits. This assumption has remained unchanged since the June 2021 evaluation report. The rate has been calculated conservatively as things currently stand. Depending on how the rate develops, the Federal Council may apply a different rate in the Armed Forces Dispatch. The Federal Council usually hedges the exchange rate after the parliamentary decision has been taken, thus limiting the currency risk.

 ​

F-35A: Potential financial cost undercut​

On 27 September 2020, Swiss voters approved a budget of CHF 6 billion for the fighter aircraft in the planning decision. This amount is based on the national consumer price index from January 2018. Based on current forecasts for inflation up to 2031 and the payments envisaged, the maximum financial cost is CHF 6.3 billion.

The anticipated financial cost will be less: calculations currently indicate that a guarantee credit of CHF 6.035 billion will be required for the 36 F-35A fighter aircraft. This covers the following items:

• CHF 3.828 billion for the 36 F-35A aircraft
• CHF 1.927 billion for the logistics package, including ground material, replacement material, documentation, training, and technical support from the manufacturer during the rollout
• CHF 107 million for ammunition
• CHF 86 million for training, mission planning and evaluation systems
• CHF 82 million to cover potential technical risks: the F-35As are being purchased with the same configuration as used by other countries, and the manufacturer will produce the aircraft applying the same standards and procedures as used for over 3,000 aircraft. This means that the risk premium is expected to be low in comparison with other procurement projects.
• CHF 5 million for the assumed inflation level. A low figure can also be used for inflation, as inflation only affects that part of the transaction involving direct orders in Switzerland, i.e. to RUAG.

Patriot: Guarantee credit of CHF 1.987 billion​

The US government has also submitted the contracts for the Patriot longer-range ground-based air defence system. They are subject to the same conditions as those for the F-35A. The Patriot procurement is currently expected to cost CHF 1.987 billion.
An exchange rate of CHF 0.95 to the US dollar has again been assumed. The risks are comparable to those of the aircraft procurement.

Offset transactions: CHF 4.2 billion to return to Switzerland​

The two procurements result in offset transactions worth CHF 4.2 billion. The aircraft manufacturer has agreed offset transactions worth CHF 2.9 billion, around CHF 1 billion of which will be direct offsets, i.e. orders placed by the foreign manufacturer with Swiss companies in connection with the aircraft procurement. In addition, the manufacturer of the ground-based air defence system has agreed to CHF 1.3 billion in offsets, including CHF 260 million in direct offsets. The offset commitments must be met no later than four years after delivery. No offsets arise in relation to value-added tax, the risk surcharge or direct federal government contracts with Swiss companies.
Jaja ezt olvasgattam én is és próbáltam átszámolni, mai árfolyamon 1341,4 milliárd Ft csak a 36 db gépért (!), gépenként 37.25 mrd Ft, ha jól számoltam. Az üzlet a Patriotok nélkül összesen 2113 milliárd Ft. Nagyon durva számok.

 
K

kamm

Guest
Jaja ezt olvasgattam én is és próbáltam átszámolni, mai árfolyamon 1341,4 milliárd Ft csak a 36 db gépért (!), gépenként 37.25 mrd Ft, ha jól számoltam. Az üzlet a Patriotok nélkül összesen 2113 milliárd Ft. Nagyon durva számok.

Ezert is irja Corporal Frisk - lasd az idezett tweetet a HX temaban -, hogy a finnek vagy iszonyu jo uzletet csinalnak a $10B keretukbol, vagy nem letezik, hogy meg tudnak engedni 64 gepet maguknak ebbol a tipusbol.
 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 515
113

„A Svájcba szánt 36 F-35A harci repülőgépből legalább 24-et az olaszországi Cameri városában gyártanak majd. Folyamatban van annak tisztázása, hogy 4 másik gép végső összeszerelése megtörténhet-e Svájcban egy kompenzációs üzleti projekt részeként. Az első 8 darabot az Egyesült Államokban gyártják majd, a svájci pilóták kezdeti oktatása ott zajlik majd” – magyarázta az Armasuisse a március 24-én megjelent sajtóközleményben.

Az Armasuisse, a szövetségi fegyverkezési hivatal jelezte, hogy a Bern által megrendelt 36-ból legalább 24 F-35A-t abban az összeszerelő üzemben (FACO – Final Assembly and Check Out) gyártanak majd, amelyet Leonardo és Lockheed-Martin 2013-ban avatott fel Cameriben. Az első nyolcat pedig az Egyesült Államokban szerelik össze.

Ha a Lockheed-Martin úgy véli, hogy a RUAG csoport rendelkezik a megfelelő képességekkel, akkor négy F-35A-t fognak összeszerelni Svájcban. Ha nem, akkor Olaszországban lesznek.

„Olaszország a kezdetektől részt vett az F-35-ös programban, és két F-35-ös gyártósora van az Egyesült Államokon kívül Cameriben – és az egyetlen Európában. Az olasz légierő és haditengerészet F-35A és F-35B típusú repülőgépeket üzemeltet. Cameriben Leonardo emellett F-35A-kat is gyárt a holland légierő számára” – emlékeztetett Armasuisse, megjegyezve, hogy a tervezett „ár és menetrend” változatlan, az első repülőgépet 2027-ben szállítják le.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 791
113

„A Svájcba szánt 36 F-35A harci repülőgépből legalább 24-et az olaszországi Cameri városában gyártanak majd. Folyamatban van annak tisztázása, hogy 4 másik gép végső összeszerelése megtörténhet-e Svájcban egy kompenzációs üzleti projekt részeként. Az első 8 darabot az Egyesült Államokban gyártják majd, a svájci pilóták kezdeti oktatása ott zajlik majd” – magyarázta az Armasuisse a március 24-én megjelent sajtóközleményben.

Az Armasuisse, a szövetségi fegyverkezési hivatal jelezte, hogy a Bern által megrendelt 36-ból legalább 24 F-35A-t abban az összeszerelő üzemben (FACO – Final Assembly and Check Out) gyártanak majd, amelyet Leonardo és Lockheed-Martin 2013-ban avatott fel Cameriben. Az első nyolcat pedig az Egyesült Államokban szerelik össze.

Ha a Lockheed-Martin úgy véli, hogy a RUAG csoport rendelkezik a megfelelő képességekkel, akkor négy F-35A-t fognak összeszerelni Svájcban. Ha nem, akkor Olaszországban lesznek.

„Olaszország a kezdetektől részt vett az F-35-ös programban, és két F-35-ös gyártósora van az Egyesült Államokon kívül Cameriben – és az egyetlen Európában. Az olasz légierő és haditengerészet F-35A és F-35B típusú repülőgépeket üzemeltet. Cameriben Leonardo emellett F-35A-kat is gyárt a holland légierő számára” – emlékeztetett Armasuisse, megjegyezve, hogy a tervezett „ár és menetrend” változatlan, az első repülőgépet 2027-ben szállítják le.
Ez lesz a svájci hadiipari hozzáadott érték? 4db F-35 összeszerelése?? Nem 60%-os ellentételezésről volt sz a tenderben?

Ez hogyan fog kijönni?
Vesznek több tonna Svájci csokit?? :D

Egyébként a szocik-zöldek aláírásgyűjtése az F-35 beszerzés ellen jól áll. 90.000 aláírásnál tattanak, meglesz a 100.000.

És ami még rosszabb egy jobboldali lobbicsoport is megjelent az F-35-ösök beszerzése ellen, pedig eddig ők nyomták. Kifigásaik. Google ford.

  • az F-35A fejlesztése még nem fejeződött be [a 4. blokk, a végleges változat még nem működik, nldr ],
  • a számla valószínűleg növekedni fog. jelentősen alábecsülték volna a repülőgép birtoklási költségeit,
  • és a repülési órák csökkentése [a szimulációnak köszönhetően] kockázati tényező lenne a pilóták számára.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
7 745
26 199
113


A megállapodás parlamenti többséget alkotó támogatói azonban valószínűleg meghiúsítják a gyors népszavazásra irányuló erőfeszítéseket. A megállapodás parlamenti kritikusai azt állítják, hogy az F-35-ös üzemeltetési költségei messze meghaladják a konkurens repülőgépekét. Az F-35-öst, mint egyfajta "luxusrepülőgépet" bírálják, amely meghaladja Svájc igényeit, és azzal vádolják a kormányt, hogy az amerikai hadiipari lobbi eredményeképpen döntött a megvásárlásuk mellett.