Sz-300P / SA-10 Grumble, Sz-300V / SA-12 Gladiator / S-300 (Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Nem. Nincs ilyen. Ha egy SAM vagy AAM elzúgott a cél mellett nem tud visszafordulni. Egyik sem. Ez kinematikai képtelenség. Mert azt sem tudja nagyon a rakéta, hogy manőverező cél ellen hogyan tegye. Ha szemből vagy oldalról közeledik rakéta, akkor túl nagy a dV és a távolság túl nagy ehhez. Soha nem érné utol a célt a rakéta a lassulás miatt. Ha meg hátulról érkezett és túlrepült, akkor a baj az, hogy túl nagy a fordulósugár, lassítani és gyorsítani meg nem tud a rakéta.

Életemben nem hallottam elvileg hozzáértő embertől ekkora bugyutaságot.


28 sec tol.

 
M

molnibalage

Guest
Nem zúgott túl a célon. Ráfordult az elfogási pontra. Én arról beszélek, hogy a célpont mellett közvetlen közel valamiért mellémegy és akkor utána kéne megint célra fordulni. Ilyen nincs. Amit te linkeltél az az, hogy valamiért új (?) célra küldte a rendszer a rakétát. Még pont azon belül volt, hogy fordult a rakéta. De nem zúgott túl rajta.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Nem zúgott túl a célon. Ráfordult az elfogási pontra. Én arról beszélek, hogy a célpont mellett közvetlen közel valamiért mellémegy és akkor utána kéne megint célra fordulni. Ilyen nincs. Amit te linkeltél az az, hogy valamiért új (?) célra küldte a rendszer a rakétát. Még pont azon belül volt, hogy fordult a rakéta. De nem zúgott túl rajta.

Ok de az elfogasi pont elott harom masodperccel csinalni egy majdnem 180 fokos fordulatot az vagy pocsek celravezetest vagy menetkozben modositott celpontot jelent szamomra. Nincs az a rendszer ami tudatodsan ilyen szar szituba tolna a raketat a reminal szakaszon. A MCG nek is pl pont az a celja hogy a terminal szakasz elejen a leheto leges legjobb pozicioba legyen a raketa az elfogashoz.

Ez igy amit lathatunk ( es ez nem ritka az ID raketainal tele van veluk a net) ha tudatos lenne akkor valami olyasmi lenne mint gyujtogyertyat cserelni az autoba a kipufugocson keresztul.

Csak tippelek de szerintem a rendszer kepes menetkozben celpontot valtani mondjuk mert az elsodleges mar lelottek vagy mar nenm jelent fenyegetest.

Igy vagy ugy a raketa bizony kepes visszafordulni ami valoban teljesen egyedi tulajdonsag.
 
M

molnibalage

Guest
Ok de az elfogasi pont elott harom masodperccel csinalni egy majdnem 180 fokos fordulatot az vagy pocsek celravezetest vagy menetkozben modositott celpontot jelent szamomra. Nincs az a rendszer ami tudatodsan ilyen szar szituba tolna a raketat a reminal szakaszon. A MCG nek is pl pont az a celja hogy a terminal szakasz elejen a leheto leges legjobb pozicioba legyen a raketa az elfogashoz.

Ez igy amit lathatunk ( es ez nem ritka az ID raketainal tele van veluk a net) ha tudatos lenne akkor valami olyasmi lenne mint gyujtogyertyat cserelni az autoba a kipufugocson keresztul.

Csak tippelek de szerintem a rendszer kepes menetkozben celpontot valtani mondjuk mert az elsodleges mar lelottek vagy mar nenm jelent fenyegetest.

Igy vagy ugy a raketa bizony kepes visszafordulni ami valoban teljesen egyedi tulajdonsag.
Igen, valószínűleg ezt történt. Ha pl. minden célra ment két rakéta, és az az egyik célpont 2. rakétája volt, de a másik célt nem találták el, akkor még rá tudta zavarni a másik célra. Ezért van értelme pl. 3 sec eltéréssel indítani rakétákat, ha van erre lehetőség.
Na ezért van az, hogy full auto vagy min. félautomatikus a korszerű SAM. Mert ember ezt le nem zavarja manuálisan. A rendszer meg ezt felismeri és kiszámolja. De ez csak 180 fokos fordulat volt és az ütközési pont felé. A rakéta nem ment túl a célon. Az az az eset lett volna, hogy a min fordulósugár esetén is átkerül a célpont túloldalára, majd onnan támad. De ilyen nincs. Mert a rakéta seggén vannak az antennák amik veszik az MCG-t.

Gondolkozzunk már picit technikai és fizikai oldalról is...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Igen, valószínűleg ezt történt. Ha pl. minden célra ment két rakéta, és az az egyik célpont 2. rakétája volt, de a másik célt nem találták el, akkor még rá tudta zavarni a másik célra. Ezért van értelme pl. 3 sec eltéréssel indítani rakétákat, ha van erre lehetőség.
Na ezért van az, hogy full auto vagy min. félautomatikus a korszerű SAM. Mert ember ezt le nem zavarja manuálisan. A rendszer meg ezt felismeri és kiszámolja. De ez csak 180 fokos fordulat volt és az ütközési pont felé. A rakéta nem ment túl a célon. Az az az eset lett volna, hogy a min fordulósugár esetén is átkerül a célpont túloldalára, majd onnan támad. De ilyen nincs. Mert a rakéta seggén vannak az antennák amik veszik az MCG-t.

Gondolkozzunk már picit technikai és fizikai oldalról is...
Seggen? Es az oldalan !!!
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 567
85 028
113
Sz-300V4 parancsnoki pult
pLOBRm0aRIQ.jpg
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 550
18 885
113
azt néztem,hogy vajon miért nem tetszhetett nekik a sima lemez a konténerek oldalán,miért horpasztgatták összevissza valami ütőszerszámmal,és akkor a vezetőfülkét miért nem verték el,talán az jól viselkedett?
A fülke azt hiszem nem fém, vagy nem teljes mértékben. Valamilyen műanyag (üvegszálas kompozit) az anyaga, az nem horpad be úgy mint a vékony fém lemez. A felépítmény hagyományos fémlemez lehet, a merevítő bordákra egy idő után a viharos szél, meg egyéb erőhatások "ráalakítják" a lemezt, mint a hajóknál. Azoknál is elég hülyén szokott kinézni a horpadt lemezelés, csak a bordák látszanak. A természet erős.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 713
28 813
113
64N6E "64Н6Э"; NATO-jelzése „Tombstone”, vagy „Big Bird”. 3 dimenziós, passzív fázivezérelt lokátor állomás. 2.700 db elemmel. Egyidejűleg letapogatott terület azimut szerint 2 × 90 fok. Körkörösen 360 fok. Antenna forgási sebesség: 6, illetve 12 ford./perc. Műveleti frekvenciasáv: S, 2,9...3,3GHz (5 csatornás). Felderítési pontosság: távolságban 200m, szögben 0,5 fok. Követhető célok száma: 200 db. Ismétlődési frekvencia (PRF): 375-750Hz. Felderítési távolság: max. 450km.
Evolució: 5N64S / 64N6E/E1/E2 (Sz-300P,PM,PMU) / 91N6E Big Bird (Sz-400)
5N64S
5N64SBig-Bird-A-S.jpg

64N6E
facility_655.jpg

Az antenna összecsukott állapotban.
64n6e2-radar-with-foldable-antenna.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
No akkor tegyük tisztába ezt a nagy madarat...

S-300PT.jpg

5N64K RLO (PадиоЛокатор Oбнаружения) [Big Bird]

Első változata 1978-ban került rendszerbe az 5N64K, ami az Sz-300PT (SA-10A) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.
300km maximális felderítési távolság mellett, egy MiG-21 méretű célt átlagosan 185km távolságon tudott felderíteni.

Két üzemmódban tudott működni:
M1 alapüzemmód esetén a lokátor antennája oldalszögben 360°-ban mechanikusan legyez 12 másodpercenként.
Az első oldal 8db elektronikusan kialakított ceruzanyalábja (függőlegesen) 14° helyszögig deríti fel a célokat.
A felderített célokra a második oldal 6 másodperccel később ismét rámér, így pontosítva azok mozgásparamétereit.

M2 (Moszkva környéki) üzemmód esetén a lokátor antennája oldalszögben 360°-ban mechanikusan legyez 12 másodpercenként, viszont felderítés oldalszögben csak egy előre kijelölt 180°-os térszeletben történik.
Az első oldal 8db elektronikusan kialakított ceruzanyalábja (függőlegesen) felváltva 0°..14° vagy 14°..28° helyszögek között deríti fel a célokat.
A felderített célokra a második oldal 6 másodperccel később ismét rámér, így pontosítva azok mozgásparamétereit.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
S-300PS.jpg

5N64Sz RLO (PадиоЛокатор Oбнаружения) [Big Bird]

Második változata 1982-ben került rendszerbe az 5N64Sz, ami az Sz-300PSz (SA-10B) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.
Attól eltekintve hogy vontatható, üzemmódjai és paraméterei megegyeznek a korábbi változattal.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
S-300PM.jpg

gyermekkori nevén 5N64M RLO (PадиоЛокатор Oбнаружения) [Big Bird]

Harmadik változata 1989-ben került rendszerbe gyermekkori nevén az 5N64M.

Demivel akkoriban beindult az átkeresztelési mánia, így három alváltozata három jelölést is kapott:
- 64N6 (gyermekkori nevén 5N64M) 1989-es Sz-300PM (SA-20A) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.
- 64N6E a fenti exportváltozatának az Sz-300PMU1 (SA-20A) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.
- 64N6E2 a második exportváltozatnak az Sz-300PMU2 (SA-20B) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.

300km maximális felderítési távolság mellett, egy MiG-21 méretű célt átlagosan 240km távolságon tudott felderíteni.

A korábbiakhoz képest kapott egy harmadik üzemmódot is, a ballisztikus rakéták felderítésére:
M3 üzemmód esetén a lokátor első antennája fixen a várható ballisztikus rakéták érkezésének irányába néz, a tűnyalábok elektronikusan vannak eltérítve, oldalszögben 60°, helyszögben 55°-os tartományban legyeznek, és 6s alatt derítik fel a kijelölt térszeletet.
A lokátor második antennája ebben az üzemmódban nem működik.

Az antenna tetején a kisugárzó tölcséreket tartók itt rudszerűek, ami a korábban alkalmazott rácsot váltotta, így könnyű megkülönböztetni a korábbi változattól.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
S-400.jpg

91N6 RLO (PадиоЛокатор Oбнаружения) [Big Bird]

Negyedik változata 2007-ben került rendszerbe.

Két alváltozatának három jelölései:
- 91N6 2007-es Sz-400 (SA-21) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.
- 91N6E a fenti exportváltozata.

600km maximális felderítési távolság mellett, egy MiG-21 méretű célt átlagosan 240km (M1,M5,M6) vagy 340km (M2,M4) távolságon tud felderíteni, üzemmódtól függően.

A korábbiakhoz képest jól összevariálták az üzemmódjait, három helyett immáron 6 van;
S-400-LR-SAM-4.jpg