Sz-70 Ohotnyik / S-70 Okhotnik , Hunter (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Az utánégetős hajtóművek jól elműködnek úgy is, hogy nem használják egyátalán az utánéegtőt. De, ha erre egyátalán nincs szükség, akkor leszerelik. Ez mindig így van. Pedig, ha jobban belegondolunk, a GSF már csak azért is ad tágabb karakterisztikát, mert maximál fordulatszámon a lehető legnagyobb kilépő gázsebességet adja, míg a hajtómű indításakor, teljesen nyitott átmérőnél ilyenkor keletkezik a legkisebb fojtás a fúvócsövön, azaz így lehet a leghamarabb felpörgetni alapjáratra a rendszert.
Viszont plusz tömeg és rendszerigény. A merev fúvócsőprofil értelemszerűen a fenti két szélső üzemi érték esetén pont nem lesz optimális, hiszen az átmérő egy köztes érték lesz. Ez a felpörgetéshez se optimális, meg nem is adja ki a lehető legnagyobb kilépő gázsebességet, amit az a hajtómű utánégető nélkül tudna. De vegyük észre, a maximális gázsebességnek igazából gyors gépek esetében van jelentősége. Ha ismert, hogy a repülőgép max sebessége valahol 900km/h környékére adódik és a leggyakoribb üzemi tartománya valahol 400-600 közé esik, akkor inkább egy nagyobb fix keresztmetszetet választanak, amivel ugye kisebb klépő gázsebesség adódik, de ezt a gáz tömegének növelésével kompenzálják. Ahol erre szükség van. Pl a Szu-25-ösökben a MiG-21-es R-13-300-as hajtóművének utánégető nélküli verziója van, R-95 néven (elég fantáziátlanul az R-13-300-as gyártmánykódját a 95-öst kapta meg típusjelölésként), de ez a gép is a nevezett tartományokban operál a leginkább.
Az L-159 Alca-ban a Garret F124-es hajtóműve van utánégető nélkül. Ugyanez forszázzsal és GSF-el a tajvani Ching Kuo gépekben dolgozik és az előbb kész volt.

Érdekes evolúciós kapcsolat van az F404-es és az F414-es között. Ugyanis az F404-esnek az utánégető nélküli verziója került az F117-esekbe, majd ennek apropóján került volna F412-néven a továbbfejleszett utánégető nélküli verzió a McDonnell Douglas A-12 Avanger hajófedélzeti stealth repülőgépbe. Ebből nem lett semmi, de az F412-esből utánégetővel kiegészítve készült el a Super Hornet gépek F414-ese.

Az IL-102 csatagépek prototípusaiban pedig egyedülálló módon a MiG-29-esek RD-33-asainak egy utánégető nélküli verziója dolgozott. Ez a kétáramú hajtómű ideális lehetett volna a később nyertes Szuhoj T-8-asba is (Szu-25), de a kezdeti gondok miatt nem eröltették a drágább és komplexebb hajtóművet, amiből az összesre inkább a felfutóban levő MiG-29-es programnál volt szükség. Így az "üsd-vágd-nem apád" Szu-25-ös a faék egyszerűségű R-95-ösöket kapta meg.
Az A-10 is ebbe a sorba illeszkedik, hogy olyan szűk az üzemi tartomány, hogy nem éri meg ezzel bohóckodni? Annyira kicsi lenne a hatótáv nyereség a hatásfok növeléssel, hogy az a pár száz kiló plusz tömeg sem éri meg?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Az A-10 is ebbe a sorba illeszkedik, hogy olyan szűk az üzemi tartomány, hogy nem éri meg ezzel bohóckodni? Annyira kicsi lenne a hatótáv nyereség a hatásfok növeléssel, hogy az a pár száz kiló plusz tömeg sem éri meg?
Az A-10-esnél pont annyira van szükség GSF-re, mint egy utasszállító repülőgépnél. Semennyire. Sőt, továbbmegyek, az A-10-esnél már réges rég lehetett volna tolóerőt növelni, sőt kellett is volna, de a hajtóművek elhelyezkedése miatt az olyan bólintó nyomaték növekedéssel járna, hogy elvetették.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Forszázs nélküli hajtóműnél is üzemel a GSF. Az F-117-esen lamellák vagy mi látja el ezt a feladatot? Vagy azon nincs GSF?
Forszázs nélküli hajtóműnél is van GSF, de nem "üzemel", vagyis nem változik a keresztmetszet, hanem egy fix csonkakúp a kiömlő keresztmetszet. Azért a neve ugyanúgy GSF (gáz-sebesség fokozó), mert a szűkítés miatt a fúvócsőhöz képest fokozza a kimenő gáz sebességét. Utánégetőnél már nem lehet fix GSF-et használni, mert akkora fojtást jelentene a fúvócső végén hogy túlzottan megnőne a fúvócső-nyomás -> ezért túl kicsi lenne a turbinán a nyomásesés -> csökkenne a turbináról levett teljesítmény -> csökkenne a fordulatszám és vele a kompresszortól jövő levegőmennyiség-> a fordulat-csökkenést érzékelve a hajtómű-automatika meg plusz keró betáplálásával próbálná fenntartani a fordulatszámot, de ezt a kevesebb levegőhöz adagolva keverék-túldúsulás jönne létre, és a vége turbinalapát-leégés, hajtómű-tűz lenne. Vannak olyan hajtóművek, ahol hátszélben bizonyos szélsebesség fölött tilos a hajtómű-indítás, mert az erős hátszél ugyanúgy túl magas fojtást jelent a hajtóműnek (lásd Szu-9, ahol a gépállománynak durván harmada földi hajtóműtűz miatt pusztult el!).
A legjobb példa a kétféle megoldásra a VK-1 és a VK-1F hajtómű, ahol az első még utánégető nélküli hajtómű fix GSF-el (MiG-15/17/IL-28), a második már utánégetős, vezérelt keresztmetszetű GSF-el (MiG-17F/PF).
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 017
6 148
113
Nincs itt semmi kétség most már!
A PAK-FA-nal még bele lehetett magyarázni, hogy lopakodó, meg csökkentett észlelhetőségű, annak ellenére is, hogy a hajtóműveket nem sikerült annak módja szerint beépíteni ahogy kell. Világít elől hátú minden szenzoron.
NA de, hogy itt sem sikerült. Kérem, hát hogy néz már ki az a törzshátsórész meg a hajtóműkifuvó?!
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 017
6 148
113
Valaki szóljon már a ruszkiknak a Lockheedtől, hogy nem elég a csökkentett észlelhetőséghez ha a repülő áramvonalas.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 500
113
Nincs itt semmi kétség most már!
A PAK-FA-nal még bele lehetett magyarázni, hogy lopakodó, meg csökkentett észlelhetőségű, annak ellenére is, hogy a hajtóműveket nem sikerült annak módja szerint beépíteni ahogy kell. Világít elől hátú minden szenzoron.
NA de, hogy itt sem sikerült. Kérem, hát hogy néz már ki az a törzshátsórész meg a hajtóműkifuvó?!

Mert szerinted egy F-22 vagy F-35 mennyire lopakodó hátulról?
 
M

molnibalage

Guest
Az A-10-esnél pont annyira van szükség GSF-re, mint egy utasszállító repülőgépnél. Semennyire. Sőt, továbbmegyek, az A-10-esnél már réges rég lehetett volna tolóerőt növelni, sőt kellett is volna, de a hajtóművek elhelyezkedése miatt az olyan bólintó nyomaték növekedéssel járna, hogy elvetették.
Miért kellett volna?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Mert nem elég nagy a terhelhetősége éles körülmények közt.

"...Proposed further upgrades included integrated combat search and rescue locator systems and improved early warning and anti-jam self-protection systems, and the Air Force recognized that the A-10's engine power was sub-optimal and had been planning to replace them with more powerful engines since at least 2001 at an estimated cost of $2 billion..."

https://www.forecastinternational.com/archive/disp_old_pdf.cfm?ARC_ID=1003

De mára már nincs szó a hajtóművek esetleges cseréjéről.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
Tehát az oroszok segítettek az irániaknak leszedni az RQ-170-est hogy továbbfejleszthessék olcsón, zseniális 200 IQ-s lépés.

Nem leszedték, hanem levezették. Ennek örömére a félrement amerikai stratégiát viszonylag olcsón sikerült korrigálniuk - az USAF ugyanis meg volt győződve, hogy az UCAV a jövő, a B-21 is főleg pilóta nélküli üzemre lett volna belőve. Na ha azt vezetik le, az lett volna akolosszális égés. Így legalább még időben észhez tértek. Az idők is változnak, már nem a kilencvenes évek van, a közvélemény megszokta, hogy ha amerikaiak halnak meg külföldön, ez már nem akkora faktor :S

Amúgy szép gép ez is, nekem ez is tetszik (de mint pilóta ellenségesen tekintek minden nem ember vezette gépre :D).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 500
113
Nem leszedték, hanem levezették. Ennek örömére a félrement amerikai stratégiát viszonylag olcsón sikerült korrigálniuk - az USAF ugyanis meg volt győződve, hogy az UCAV a jövő, a B-21 is főleg pilóta nélküli üzemre lett volna belőve. Na ha azt vezetik le, az lett volna akolosszális égés. Így legalább még időben észhez tértek. Az idők is változnak, már nem a kilencvenes évek van, a közvélemény megszokta, hogy ha amerikaiak halnak meg külföldön, ez már nem akkora faktor :S

Amúgy szép gép ez is, nekem ez is tetszik (de mint pilóta ellenségesen tekintek minden nem ember vezette gépre :D).

Így,hogy tele can pakolva mindenféle beömlővel vagy nem tudom mivel jobban néz ki mintha csupasz lenne a felület.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
Így,hogy tele can pakolva mindenféle beömlővel vagy nem tudom mivel jobban néz ki mintha csupasz lenne a felület.

OAT, AOA szenzor, meg pitot, a telemetria adói - majd lekerül a legtöbb, a vonalai számítanak.
Mondjuk gyak. 100%-ban lemásolták az amerikai gépet aerodinamikailag, eszerint annyira fail nem lehet az sem.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Nincs itt semmi kétség most már!
A PAK-FA-nal még bele lehetett magyarázni, hogy lopakodó, meg csökkentett észlelhetőségű, annak ellenére is, hogy a hajtóműveket nem sikerült annak módja szerint beépíteni ahogy kell. Világít elől hátú minden szenzoron.
NA de, hogy itt sem sikerült. Kérem, hát hogy néz már ki az a törzshátsórész meg a hajtóműkifuvó?!
Ez nem a végleges elrendezés.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
Ez nem a végleges elrendezés.

Azért ez a lag a hajtóm/sárkány vonalon elég fura nekem orosz/kínai részről. Előbb repül a sárkány, mint a hajtómű - az avionika meg jó eséllyel még többet késik majd. Ennyivel komolyabb kihívás a hajtómű mint a sárkány? Nem értek a metallurgiához, de szerintem egy sárkány több résztudomány összessége, mint egy hajtómű (kábelezéstől a statikus alkalmasságon át a belső interferenciákig mindent idevéve).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 500
113
Azért ez a lag a hajtóm/sárkány vonalon elég fura nekem orosz/kínai részről. Előbb repül a sárkány, mint a hajtómű - az avionika meg jó eséllyel még többet késik majd. Ennyivel komolyabb kihívás a hajtómű mint a sárkány? Nem értek a metallurgiához, de szerintem egy sárkány több résztudomány összessége, mint egy hajtómű (kábelezéstől a statikus alkalmasságon át a belső interferenciákig mindent idevéve).

Sárkányt összerakni gyerekjáték(szinte bármilyet)egy hajtóműhöz képest.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
Sárkányt összerakni gyerekjáték(szinte bármilyet)egy hajtóműhöz képest.
???
Kialakítani a formát, szilárdságilag ellenőrizni, aerodinamikailag optimaliztálni, RCS éretéket csökkenteni, kormányfelületeket, nyílásokat, bombatereket kialakítani, - és ez csak a forma...
Belül megoldani a vezérlés, kábelezés, üzemanyag/hidrauilka elvezetését/ellátását, beépíteni az elektronikát, hogy az ne zavarja, ne gyújtsa fel egymást, meg egy ember is élni tudjon benne 10 km fölött...
Nagyon nem. Egy hőerőgép és egy komplex sárkány/elektronika összessége között én utóbbit tartom komplexebbnek, és itt nem csak az alkatrészek számáról és a tervezési résztudományokról van szó.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Pedig, ahogy azt láthatjuk, sem az oroszoknak, a kínaiaknak meg pláne nem sikerült modern 5. gen hajtóművet fejleszteniük. Még olyat sem, ami az F-22-t repteti, pedig az F119 nem mai darab. Sárkányt viszont kis túlzással bárki tud fejleszteni, akinek van valamire való repipara. A hajtómű a szűk keresztmetszet. Az oroszoknál leginkább karbantartások közti üzemórák alacsony száma volt a fő probléma.