Szállítógépek váltása a MH-nél

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Mivé és hogyan?
Leirtam már többször is.Raktérajtó,palettás kirakodható székezés.Függeszthető hajlékonytömlős tankolókonténerek a szárnyak alá.Szegény ember MRTT.Missziós feladatokra,logisztikai támogató és csapatszállitó gépnek megfelel.Palettás kialakitással gyorsan átrendezhető utas/raktér,akár speciális,MEDEVAC feladatra is.És tankerfeladatot is elláthat.Nem lesz egy deszantképes dedikált katonai szállitó,de nincs is arra annyira nagy szükségünk.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Én az Ancsák CSERÉJÉRŐL írtam. Pl. a Spartan már jóval nagyobb, a Herky meg pláne. És a rámpa jóvoltából terhet is tudnak szállítani, sőt a beteg katona is hazahozható...

A Honvedsegnek mindenre alkalmasnak kell lennie. Ez a politikai utasitas. Ezert kell a nagyobb gep, ami meg tanker is. Es hogy fel lehessen ajanlani berszallitasra a kozos haderobe.

Miota meg vannak az utasszallito gepek, az Ancsa szinte csak gyakorlo repuloseket vegez, a pilotak tanusitvanyainak fenntartasahoz. Ez alapjan jelenleg nincs is szuksege An-26 meretu gepre a Honvedsegnek. Egyre sem, nem hogy 6-8 db-ra... Nagyon varom a balti missziot es hogy mit mivel fognak kivinni.

Az okfejtésedet követve mivel az utóbbi években sem önjáró tüzérségünk,sem ifv-ink, sem kézifegyver és lőszergyártásunk nem voltak így ezekre sincs szükség?

Ugyanmár.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 351
113
Az ilyen sértődős kommenteknél repül le nálam a gépszíj.
Én a csak igen közelítőleg vázoltam fel az igényeket, mert a taner és CAP oldalt azt tudom számolni és csináltam is már. A cargo oldalon mindenki úgy kommentelgetett itt, hogy semmiféle számot és igényt nem rakott mellé.

Tehát minek a logisztikai igényét és milyen távolságban kell tudni? Mi a legnagyobb méretű és tömegű szállítandó teher? NASAMS indító? ATLAS Mistral? Vagy összecsomagolt jövőbeli heli? Ennek fényében lehet mondani méretet is.

Én pusztán a tömeg alapján közelítettem meg. A LW anno a 6. hadseregnek napi 500 tonnát kellett volna, hogy szállítson, egy egész hadseregnek, de kis távolságon. Ok, azóta eltelt 60 év, de akkor is. Az elképzelt magyar Herky flotta több akár 200+ tonnát képes szállítani, ha a távolság kicsi. Erre hol van igénye a magyar haderőnek? Full légi uton akarna ellátni valaki egy egész nap lövöldöző nehéz dandárt? Minek?

Ameddig ezeket nem tisztázza senki és nem "beszereznék". Lízingelni próbálnák kettős célú C-130(J)-t bárkitől, akitől lehetséges. Légitankolásra és eseti szállításokra. Jelenleg még ezt is igen nehezen használnák ki, ha évi 300 órát repülne ma egy ilyen gép itthon az is isteni csoda lenne.



https://www.sacprogram.org/en/Pages/Heavy-Airlift-Wing.aspx
2016 és 2017-ben szinte centrie ugyanannyit repült a 3 db gép 3000 órát. Ez gépenként 1000 óra/év.
Nos bevallom tapasztalatom kevés ezen a téren, de airlinerek ennél messze többet repülnek évente, azok napi 12-16 órát is odafent vannak. Ok, a katonai szállítás más, de akkor nézzünk az elérhető legnagyobb referenciát.

USAF
https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/C-17.pdf
Évi 140-180 ezer óra volt az elmúlt 5 éve, de amikor igazán intenzív használat volt, akkor évi 231 ezer óra volt a plafon.
(Egyetlen gép veszett oda, az is demózgazás közben.)

Viszont nem mind USAF-os. A link szerint
Active duty, 157; Air National Guard, 47; Air Force Reserve, 18
https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/1529726/c-17-globemaster-iii/ originalAttribute/

Namármost
231k óra / 147 gép = 1571 óra/gép
140k óra / 147 gép = 952 óra/gép

Természetesen erősen függ a repülhető óraszám a szállítás típusától és a le/fel szállások és a repült út hosszától is, de ezek alapján kategorikusan kijelenteni, hogy nincs több repülhető óra a HAW-ban nálam fejvakarós. A jenkik 57%-kal magasabb terheléssel is tudták járatni a gépeket. Nehogy már a mostani jenki minimum kiterhelése legyen a HAW maximuma, mert azért az valahol csúnya lenne.

Persze három gép esetén, ha egy kiesik, akkor arányaiban nagyobb a lehalás óraszámban, de azért nekem nem tűnik teljesen koppra járatottnak ez.

Pedig azok hidd el és ezt szokták is érezni a katonák.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 101
113
Az okfejtésedet követve mivel az utóbbi években sem önjáró tüzérségünk,sem ifv-ink, sem kézifegyver és lőszergyártásunk nem voltak így ezekre sincs szükség?

Ugyanmár.

Ha nagyon szukseg lenne az An-26 azon kepessegeire amivel az utasszallito gepek nem rendelkeznek, akkor tobbet repulne vagy mar itt lenne helyette valtotipus. 2018 nyaran javitas miatt (?) honapokig nem repult. Nem ugrottak belole az ejtoernyos VB-n, nem ment oda ahol a Gripenek voltak gyakorlaton... mas kepessegeket akarnak, amihez nagyobb gep kell, ami dragabb es amire eddig nem volt penz es politikai akarat.
 

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 096
1 216
113
Ha nagyon szukseg lenne az An-26 azon kepessegeire amivel az utasszallito gepek nem rendelkeznek, akkor tobbet repulne vagy mar itt lenne helyette valtotipus. 2018 nyaran javitas miatt (?) honapokig nem repult. Nem nem ugrottak belole az ejtoernyos VB-n, nem ment oda ahol a Gripenek voltak gyakorlaton... mas kepessegeket akarnak, amihez nagyobb gep kell, ami dragabb es amire eddig nem volt penz es politikai akarat.
A Gripenek kitelepülős készlete ha jól tudom kimondottan a C-130 rakteréhez van tervezve
 
  • Tetszik
Reactions: papi

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
@molnibalage
Az ilyen sértődős kommenteknél repül le nálam a gépszíj.
Nem tudom mit gondolsz már megint bele molni de ha így vetted le akkor bocsi ,nem annak szántam , csak érdekelne a véleményed erről , semmi más
Van dedikált futárgépünk, kettő is: a Falconokra azt mondták, "interkontinentális futárgép" Meg vannak a Zlinek, amikről szintén leírták, hogy futár feladatokra használhatók...:cool:
aha :D érdekes érdekes , én eddig úgy tudtam hogy a Falconok felderítők lesznek a Zlinek meg csak kiképzők
Leirtam már többször is.Raktérajtó,palettás kirakodható székezés.Függeszthető hajlékonytömlős tankolókonténerek a szárnyak alá.Szegény ember MRTT.Missziós feladatokra,logisztikai támogató és csapatszállitó gépnek megfelel.Palettás kialakitással gyorsan átrendezhető utas/raktér,akár speciális,MEDEVAC feladatra is.És tankerfeladatot is elláthat.Nem lesz egy deszantképes dedikált katonai szállitó,de nincs is arra annyira nagy szükségünk.
én ezt támogatom de csak akkor ha az Aribus rábólint hogy mehet , +akkor jöjjön még legalább 2 csapatszállító
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Ha nagyon szukseg lenne az An-26 azon kepessegeire amivel az utasszallito gepek nem rendelkeznek, akkor tobbet repulne vagy mar itt lenne helyette valtotipus. 2018 nyaran javitas miatt (?) honapokig nem repult. Nem ugrottak belole az ejtoernyos VB-n, nem ment oda ahol a Gripenek voltak gyakorlaton... mas kepessegeket akarnak, amihez nagyobb gep kell, ami dragabb es amire eddig nem volt penz es politikai akarat.

Nem tudom milyen állapotban van,(vannak?nem tudom 1-2 repképes)és mennyi alkatrész van hozzá.
Szóval ha rossz a kocsim én sem megyek vele a tescoba. De ha valaki tudja mennyire röpképesek megírhatná.

Nem hinném, hogy mindenhova a leg gazdaságosabb a 319est röptetni. Ha valahova pl egy omlt váltást kell 30 főt vinni, minek az nagy gép.
De pl gondolnám a kmz sem sírna ha valamiből ugrálhatnának gyakorlás szempontjából. Nem csak minyóbol.

Nem an26 os képességről van szó. Szerintem a c27 nekünk ideális lenne. Kicsit többet tud. Mintha egy zsigulit hasonlítanál
össze egy golfal.

Hogy más képességet akarnak. Hát ők tudják. Bár a 75milliárd ha tényleg annyit akarnak költeni 3 nagyobb gépre kevés.
 

K.Atti63

Active Member
2019. február 4.
254
104
43
A csehek valamiért még sem érezték szükségét, hogy emiatt C-130-ast vegyenek. (vettek helyette öt C-295-öst)


A csehek még 2006-ban rendeltek 4 db C-295-t. Később még plusz kettőt. Magyarán mondva, bele is szorultak Zetorba, akarom mondani, a C-295-be. Szerintem utólag már nem volt anyagi keretük, hogy mást vegyenek. Vagy személyi állományban ennyire el volnának engedve? Azért kíváncsi, lennék, miket a cseh fórumokon, de különben is ők más régióban vannak. Nálunk , mindig az volt hangsúlyozva, hogy 6-8 db rámpás gép, de időközben jött a két Falcon meg a 2 Airbus 319-es. Így lett három rámpás gép. Itt a fórumon volt egy táblázat, amit az amcsik készítettek, összehasonlítva a C130-as és a C27-est, hogy 25 év alatt mennyibe kerül az üzemeltetésük. Kicsit meglepő, a C27-es 300 millió dollár, a C-130-as 210 millió . Annak idején nálunk mindig azt hangsúlyozták, hogy ideális esetben 1-2 C130-as és 4-5 db C-295 vagy C-27-es. Na, de hát ha egy gépet akarunk , akkor sok választás nincs, ami a Grippenekhez is jó. Vagy pedig jó pénzért, kölcsönözni , mint ahogy most is csináljuk.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 282
4 722
113
aha :D érdekes érdekes , én eddig úgy tudtam hogy a Falconok felderítők lesznek a Zlinek meg csak kiképzők
Honvédelem.hu 2018.08.06.:
Most újabb mérföldkőhöz érkezett a fejlesztés, amikor a Magyar Honvédség légi szállítóflottája könnyű, kisebb kategóriájú, többcélú szállító- és futárgéptípussal bővül. E kategóriát képviseli a most érkezett Dassault Falcon 7X típusú repülőgép.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 282
4 722
113
2018.03.22. A Zlinekről:
A gépek mindemellett kis magasságú vizuális felderítőrepülésre, megfigyelésre, futárrepülésre, egy-két utas, kisméretű küldemény sürgős szállítására is alkalmasak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 101
113
A csehek még 2006-ban rendeltek 4 db C-295-t. Később még plusz kettőt. Magyarán mondva, bele is szorultak Zetorba, akarom mondani, a C-295-be. Szerintem utólag már nem volt anyagi keretük, hogy mást vegyenek. Vagy személyi állományban ennyire el volnának engedve? Azért kíváncsi, lennék, miket a cseh fórumokon, de különben is ők más régióban vannak.

Igaz, rosszul emlékeztem...

A cseheknél az egész valahogy úgy indult, hogy rábeszélték az Airbust hogy vegyen át néhány lekonzervált L-159-est és segítsen eladni, ezért cserébe a csehek vettek C-295-öst, aminek az árából levonták az L-159-eseket. Aztán kezdetben túl sok probléma volt a szállítógépekkel, ezért kompenzációként visszaadta az Airbus az L-159-eseket. (Én meg úgy emlékeztem hogy kompenzációként még egy C-295-öst kaptak.) Aztán annyira bejött nekik, hogy valamiért rendeltek még két C-295-öst.

Valami hasonlót csinálnak most a spanyolok a koreaiakkal is: a felesleges A400M-ekért a koreaiak KAI T-50-eseket kapnak cserébe.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 101
113
Igaz, rosszul emlékeztem...

A cseheknél az egész valahogy úgy indult, hogy rábeszélték az Airbust hogy vegyen át néhány lekonzervált L-159-est és segítsen eladni, ezért cserébe a csehek vettek C-295-öst, aminek az árából levonták az L-159-eseket. Aztán kezdetben túl sok probléma volt a szállítógépekkel, ezért kompenzációként visszaadta az Airbus az L-159-eseket. (Én meg úgy emlékeztem hogy kompenzációként még egy C-295-öst kaptak.) Aztán annyira bejött nekik, hogy valamiért rendeltek még két C-295-öst.

Valami hasonlót csinálnak most a spanyolok a koreaiakkal is: a felesleges A400M-ekért a koreaiak KAI T-50-eseket kapnak cserébe.

A csehek majd 2020-tól kapják meg a két gépet.