makronom.mandiner.hu
Bár a közbeszerzést többen bírálták, hogy a túl sok feltétel miatt kevés lesz a jelentkező, azért mégis csak beérkezett négy pályázat.
Az utolsó pillanatban a kevésbé preferált lengyelek ajánlata is befutott a magyar, svéd és spanyol ajánlat mellé.
A közbeszerzésen azt is kifogásolták, hogy míg a csehországi hasonló beszerzésen részt vehettek magánvállalatok is, ide csupán a partner országok jelentkezhettek be.
Az egyik ajánlat a svédeké, akik a régebbi koncepcióra épülő, kipróbált CV-90-es modellt ajánlják. A spanyolok az ASCOD járművet ajánlották, amelyet a General Dynamics amerikai konszern európai leányvállalata gyárt. A közbeszerzés feltétele volt, hogy a gyártás Európában történjen.
Magyarország a német Lynx-szel jelentkezett be, amelyeket a Rheinmetall csoporton belül Zalaegerszegen gyártanának. A szlovák pályázatra egy nemzetközi konzorciummal pályáznak.
Meglepetést keltett a lengyelek ajánlata, akik a szoros versenybe egy fejlesztés alatt álló lánctalpassal jelentkeztek, a modell neve Borsuk.
A tender érdekessége, hogy
a győztes partner ország nem csak a járművek leszállításáért volna felelős, hanem biztosítania kell a szervizt, a kiképzést, illetve be kellene ruháznia a szlovák iparba is. Feltételként meghatározták, hogy
40 százalékos arányban szlovákiai vállalatok is részt vehessenek a gyártásban.
Hasonlóan Magyarországhoz, Szlovákia is a védelmi beruházásait egyre inkább kötné a védelmi iparának fejlesztéséhez.
Közelebbről nincs meghatározva, hogy mely területekre, milyen formában terjedne ki, majd az egyes ajánlatokból kiderül. Mindenesetre a szándék az, hogy a nyertes állammal stratégiai partneri viszonyt kellene kialakítani. Ebben kétségkívül más kiindulópontja van Magyarországnak vagy Lengyelországnak, mint a svédeknek vagy a spanyoloknak.
A svéd ajánlat
A brit BAE Systems konszern áll a svéd ajánlat mögött. A CV90-es modellekre az FMV svéd állami ügynökség tette le az ajánlatot.
A CV990 egy régebbi koncepció, eredetileg még a 80-as években fejlesztették ki. A jármű fejlesztésén több ország is dolgozott. Többek között Dánia, Finnország, Észtország, Norvégia, Svédország, Svájc vagy Hollandia katonái használják. Régebbi modell, ezért olcsóbbnak vélik a német Lynxeknél.
A másik előnye lehet, hogy könnyebb, amennyiben figyelembe vesszük a szlovák hidak és utak állapotát. A BAE Systemsnek már volt kapcsolata a szlovák hadüggyel, amikor eladta számukra az enyhén túlárazott Mokys kommunikációs rendszert.
A fegyvergyár pozsonyi irodájának munkatársai ismerik a szlovák fegyvergyártás körül ügyködő cégek vezetőit, és a vállalat állandó szponzora a pozsonyi Globsec biztonságpolitikai konferenciának.
A Lynx
A német Rheinmetall vállalat már a tavalyi év során sorra jelentette be, mely szlovák cégekkel tudná elképzelni az együttműködést. Az ajánlatát nem a német, hanem a magyar kormányon keresztül adta be, amiben benne van az is, hogy a német kormány már jelezte, átértékelné a külföldre való fegyvereladásokat.
Így a Rheinmetall számára természetes Magyarország bekapcsolása az ügyletbe, amely ugyanazon modellt rendelte meg 2020-ban, mint amit most a szlovákoknak kínálnak.
A németek szerint is sok gyakorlati előnnyel járna a szlovákoknak, ha a hadseregük modernizálásában együtt tudnának működni a szomszédjukkal.
Együtt vannak a NATO-ban, és együttműködnek a V4 keretén belül is.