Hozzáfértem a cikk tartalmához és kukázva a viszapillántásokat és a légvédemle illetve drónok koruli spekulációkat (nincsen semmi konkrétum) leszukétem csak a páncélosokra:
A szállítók jövőjét a már említett két Naď-tendernek kell megoldania, amelyen az új lánctalpas és kerekes járművek (a továbbiakban: harci páncélozott járművek - BOV) beszállítóiról döntenek.
A lánctalpas járművek esetében a Denník N információi szerint a svéd CV-90 jármű a kedvenc. Elvileg régebbi, ugyanakkor feltételezhető, hogy olcsóbbnak kell lennie, mint a jelenleg legmodernebb német Lynx transzporter, amely a fő versenytársa.
A kerekes szállítók esetében a kulisszák mögötti információk szerint nyomás nehezedik az osztrák Pandur jármű megvásárlására, amelyet a cseh Jaroslav Strnad páncélosok egy csoportja kínál. Egyes szakértők és tisztek, akik a koncepcionálisan modernebb finn Patria járművet támogatják, ezt ellenzik. A SNS politikusai már ezt választották az előző kormány befejezetlen beszerzésének részeként.
A tankokat hagyományosan a fő harci erőnek tekintik. Először azonban egy rövid magyarázat a harckocsi és a harci páncélozott jármű közötti különbségről. A harcjármű célja katonák helyszínre hozatala, majd tűztámogatás biztosítása. Általában egy ilyen gép nem rendelkezik olyan magas védelemmel vagy olyan erős fegyverrel, mint egy tank. A tankok feladata a csatatér irányítása és egy 120 vagy 125 milliméteres ágyúval megsemmisíteni minden harci gépet, amivel találkoznak. A harcjármű "csak" 30-35 milliméteres ágyúval rendelkezik, és csak akkor képes megsemmisíteni a nehéz felszerelést, ha páncéltörő irányított rakétákkal is rendelkezik. A Szlovák Hadsereg fegyvertárában T-72-es harckocsik találhatók, amelyeket a ZŤS Martin fegyvergyár engedélye alapján gyártottak. 32 darabja van papíron, bázisuk a trebišovi laktanya. Mi a baj? A szlovák tankokat a hidegháború idején gyártották, és azóta nem esett át jelentősebb modernizáción. Másodszor, kérdéses, hogy hányan vannak ténylegesen harcképesek. Amikor 2019-ben a SNS katonai parádét szervezett Besztercebányán, eredetileg tíz harckocsit akart bemutatni, végül csak négy hibátlan megjelenésű darabot raktak össze.
A szlovák hadsereg valószínűleg nem fogja elkerülni a tankokba való tömeges beruházást. Denník N szerint jelenleg két koncepció verseng egymással. Az egyik nézet hívei szerint Szlovákiának modernizálnia kell a jelenlegi T-72-es harckocsikat – növelnie kell a védelmüket, ki kell cserélnie a kommunikációs eszközöket, és modern tűzvezető rendszerrel kell felszerelnie őket. Ilyen állapotban legalább 2030-ig szolgálhatnának. A második koncepció szerint a minisztériumnak modern, nyugati gyártású könnyű harckocsikat kellene vásárolnia, és ezt a projektet össze lehetne kapcsolni a jelenlegi szalagos szállítószalagok beszerzési pályázatával is. A CV-90 gyártója például már kifejlesztette a harckocsi egy változatát, amelyet tavaly a szlovák tiszteknek és tisztviselőknek is bemutattak. Ezért egyes tisztek azért lobbiznak a minisztériumban, hogy a CV-90-es járművet szállító változatban válasszák ki, és ezt követően vásárolják meg annak tankverzióit. Ez egyrészt azt jelentené, hogy többé nem lesz verseny a tankokért. Másrészt a katonaság egy vásárlással két problémát is meg tudna oldani. Ennek az ötletnek a hívei szerint az állam jelentősen megtakarítana, mert csak egyfajta futóműnek biztosítana életciklust. „A könnyű harckocsinkban az alkatrészek 90 százaléka közös a harcjárművel. Ha a hadsereg mindkét változatot bevezetné, az nagyban leegyszerűsítené a működését és a személyzet képzését” – mondja Tommy Gustafsson-Rask, a járműveket gyártó BAE Systems Hägglunds vezetője.
A pályázat másik résztvevője, a német fegyvergyár, a Rheinmetall is a napokban jelentette be a Lynx transzporter könnyű harckocsi változatának fejlesztését. A német projekt azonban még nincs olyan messze, mint a svéd projekt. „A Lynx 120 inkább egy kiegészítő katonai felszerelés, amely nagy tűzerővel látja el a gyalogságot. Bár ezt a járművet nem a nagyobb harckocsik egyenlő harcára tervezték, használata bizonyos mértékig csökkentheti annak szükségességét, hogy az országok nagy flottával rendelkezzenek nagy harckocsikkal” – magyarázza Oliver Mittelsdorf, a Rheinmetall alelnöke.