Magyarországra is fenyegetést jelent, hogy kiderült, Szlovákia képtelen megvédeni a légterét.
makronom.mandiner.hu
. Így reálisabb a szlovák légtér őrzése valamely szomszédos ország légi bázisáról, ahonnan akár a brit vagy amerikai vadászgépek is betölthetnék ezt a feladatot.
Természetesen a légteret sem őrizik ingyen, a szlovák védelmi minisztérium szerint ez olcsóbb lenne, mint a MiG-ek évi 55 millió eurós fenntartása.
....
Szlovákia lazán elvolt a kiöregedett MiG-29-esekkel, igaz, már az előző kormány idejében szerződést kötöttek új
F-16-os vadászrepülők vásárlására. Az új repülőket várhatóan 2024 első felében szállítják le. A szerződés szerint hamarabb kellett volna érkezniük, de az amerikai fél már bejelentette a csúszást a járványra és a chiphiányra hivatkozva. A pilóták képzése is elkezdődött.
...
Van rá példa a NATO-n belül, hogy a kisebb országok légterét valamelyik tagország őrzi az Air Policing modell keretén belül. Ilyenkor az adott ország légi bázisára küldik pár hónapra a vadászgépeket a hozzá tartozó személyzettel. A gond ott van, hogy a Besztercebánya mellett fekvő szliácsi katonai reptéren épp tervezett felújítás folyik, hogy majd fogadni tudják az F16-osokat.
...
A szlovák vadászgépek
Kétségtelen, hogy Szlovákia elkésett a repülő-beszerzésekkel.
Jelenleg 11 MiG-29-cel rendelkezik, de ezeknek csak a fele harcképes.
Az első MiG-29-esek, még közvetlen a rendszerváltozás előtt érkeztek a csehszlovák hadseregbe, rögtön húsz, amelyekből tízet kapott Szlovákia Csehszlovákia szétválásakor. A csehek a MiG-jeiket kicserélték a lengyelekkel helikopterekre, majd 2004-től Grippeneket bérelnek.
Szlovákia maradt az orosz technikánál, sőt a 90-es években az orosz adósságtörlesztés fejében további 14 MiG-et kapott. Hamarosan három gép oda is veszett – az egyik kiégett egy motorhiba után a szliácsi repülőtéren, kettő pedig egy kiképzési repülés során ütközött össze.
Az ezredfordulón 12 gépet modernizáltak, és ezzel az élettartamukat kitolták 2025-ig, a többit pedig fokozatosan leállították.
A 90-es évek végétől jelentkeztek a gondok a gépekkel, a költségvetési megszorítások miatt nem maradt forrás a karbantartásra, amit még megfejelt a orosz alkatrészellátás akadozása. Az üzemképesség fenntartása érdekében gyakran az egyik gépből szerelték át az alkatrészeket a másikba.
A 2010-es években Iveta Radičová kormányfő bejelentése szerint akkoriban csupán 3 vadászgép volt üzemképes. Ma is csak 3-5 gép üzemképes a 11-ből.
Technikailag a szlovák MiG-ek egyik hátránya, hogy kevéssé képesek kommunikálni a szövetséges vadászgépekkel. Egyszerűen fogalmazva: egy szlovák pilóta beszélhet rádión egy nyugati vadászpilótával, de más információt már nem tud vele kicserélni. Ha például egy szövetséges repülőgép radarja ellenséges gépeket észlel, azt a szlovák pilóta nem fogja látni a monitorján.
De nem csak ez a gond. Az orosz ukrán háború kitörésekor döbbenhetett rá a szlovák közvélemény, hogy
a szlovák vadászrepülőgépek folyamatos karbantartását egy orosz á llami cég végzi,