Szonárok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 355
77 028
113
Érdekes módon, amikor kifejtem véleményem, hogy az orosz halál feleslegesen tolja erőforrásait az atomütőerőbe meg ABM rendszerekbe, akkor meg én vagyok helikopter...

A MAD-et jelen állás szerint senki és semmi nem tudja megváltoztatni hála istennek. Ha képes lenne rá bárki, az lenne csak az igazi veszély, mert valamelyik hülye még a végén használni akarná az atom ütőerőt...

Félreértettél.Azt mondom,hogy az elrettentő erőt mindkét félnél fentartotta volna a szárazföldi telpítésű vagy légierős vagy haditengerészeti komponens egymagában.Nem kellett volna mindhárom.Csak azért volt mindhárom mert a haderőnemek így tudták legjobban hangsúlyozni a fontosságukat.
És emiatt nem lényeg az,hogy az oroszok nem követték az amerikai boomereket.Semmin nem változtattak volna azzal ha az összeset kilövik mielőtt indítanának.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 365
54 985
113
Meg azért az ICBM rakétáknak van egy relatív hosszú repülési idejük. (kb. 1 óra). Előre jelző rendszerek meg voltak. Nem tudok olyan helyzetet elképzelni ahol az első csapás észrevétlen maradt volna.
Meg ugye a szovjetek tele voltak szárazföldi, mobil indító járművel is, azok mellet tényleg nem sok értelme volt az ICBM képes tengóknak.... (szerintem)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Mikor az Ohio-k tudtommal Bermuda és Mexikói-öbölben voltak?

UGM-96 Trident-I 7'400km-es hatótávolságával csak Újfunland mellől éri el a Szovjetunió európai területeit, az első Ohiók ezt kapták.
UGM-133 Trident-II 7'800km-es hatótávolságával már eléri a Sargasso tengerről (Bermudák) is a Szovjetunió európai területeit, ez meg a Wiki szerint csak a HH után, 90-ben került rendszerbe.
UGM-133 Trident-II csökkentett tömegű harci résszel 12'000km-es hatótávolságával már eléri a Mexikói öbölből is a Szovjetunió európai területeit.

Szóval az Ohiók Újfunland-nál dekkoltak 90-ig, és csak azután ereszkedtek le a Sargasso-ba.
Gondolom valamelyik szerződés korlátozta a MIRV-ek számát, utána már jó lett a Mexikói öböl is.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 365
54 985
113
Hpasp

Az UGM-27 Polaris-szal viszont elég közel kellet menni. Lévén 4000 km körül volt a hatótávolsága.
Tudtommal az SZU is csak hasonlóan kicsi hatótávolságú rakétákkal bírt.
Az R-29 sorozat volt talán az első nagy hatótávolságú cuccuk.
 
M

molnibalage

Guest
UGM-96 Trident-I 7'400km-es hatótávolságával csak Újfunland mellől éri el a Szovjetunió európai területeit, az első Ohiók ezt kapták.
UGM-133 Trident-II 7'800km-es hatótávolságával már eléri a Sargasso tengerről (Bermudák) is a Szovjetunió európai területeit, ez meg a Wiki szerint csak a HH után, 90-ben került rendszerbe.
UGM-133 Trident-II csökkentett tömegű harci résszel 12'000km-es hatótávolságával már eléri a Mexikói öbölből is a Szovjetunió európai területeit.

Szóval az Ohiók Újfunland-nál dekkoltak 90-ig, és csak azután ereszkedtek le a Sargasso-ba.
Gondolom valamelyik szerződés korlátozta a MIRV-ek számát, utána már jó lett a Mexikói öböl is.
Köszi a pontosítást. A problémám az, hogy ezzel sem változik meg a felvetésem arra, amit írtál.

A következő lesz a negyedik, és egyben az utolsó szovjet vadásztengeralattjáró bevetés Amerika partjainál, és az első alkalom, amikor passzív szonárral is sikerül egy amerikai rakétahordozót észlelni.

Tehát gyakorlatilag senki és semmi nem zavarta a jenki boomereket? Jó unalmas szoli lehetett azokon...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Az Aport művelet tanulságai alapján, miszerint az MGK-500 Szkat szonár nem képes az amerikai ballisztikus rakéta hordozókat passzív üzemben követni, a következő műveletben résztvevő Victor-III egységek szonárkomplexumát kiegészítették a kísérleti "Рица" egységgel.

Érdemes megismerkednünk a Ricá-val.
Ez egy extra digitális számítógép volt, amit az MGK-500 vontatott szonár kimenetéhez csatlakoztattak, és passzív üzemmódban annak irány nyalábjain vett zajt irányszögenként külön-külön, párhuzamosan, hosszú időn át integrálta.
Negyedórányi integrálási idővel elvileg +15dB-t is lehet nyerni a szonár alapnyereségén felül.
Ahhoz hogy a Rica észleljen egy célt, ami az MGK-500 Szkat passzív üzemi indikátorán nem volt látható, a célnak az integrálás negyed órája alatt ugyanabban a vételi nyalábban kellett tartózkodnia, vagyis a Victor-nak egy helyben kellett állnia, és a cél sem mozdulhatott el hozzá képest oldalszögben. (maximum távolodhatott vagy közeledhetett)

Az Atrina műveletet szintén az Északi Flotta 33. vadásztengeralattjáró hadosztályának parancsnoka, Анатолию Ивановичу Шевченко tervezte, 5 tengeralattjáró, 4 repülőgép, két hajó bevetésével, műholdas felderítés, illetve kommunikáció alkalmazásával.
http://www.submariners.ru/news/news_reg/4974/

Cél a sikertelenül végződött K-324 bevetésének megismétlése, az Aport művelet alatt alkalmazott taktikával.
A Floridai Kings Bay bázis előtt, ahol a US NAVY Ohio osztályú ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárói állomásoztak, még éppen nemzetközi vizeken várakozott a felderítő hajó, ami figyelemmel kísérte a kikötő kijáratának forgalmát, és terv szerint értesítette az Atrina művelet parancsnokát egy esetleges SSBN kikötőből való felszíni kifutásáról.
Ekkor ki lehetett deríteni, hogy mire képes a csuka MGK-500 Szkat szonárja a Rica integráltorral.

Операция "Атрина"

Résztvevői:

671PTM Щука [Victor-III] - Западная Лица kikötőjéből
- K-244 МГК-500 "Скат" szonárkomplexummal felszerelve, és kiegészítve "Рица" egységgel. Parancsnoka Владимир Иванович Аликов.
- K-289 МГК-500 "Скат" szonárkomplexummal felszerelve, és kiegészítve "Рица" egységgel. Parancsnoka Николай Александрович Попков.
- K-299 МГК-500 "Скат" szonárkomplexummal felszerelve, és kiegészítve "Рица" egységgel. Parancsnoka Михаил Иванович Клюев.
- K-524 МГК-500 "Скат" szonárkomplexummal felszerelve, és kiegészítve "Рица" egységgel. Parancsnoka Александр Фёдорович Смелков.
- K-527 МГК-500 "Скат" szonárkomplexummal felszerelve, és kiegészítve "Рица" egységgel. Parancsnoka Борис Юрьевич Муратов.

394B Рубидий [Primor'ye class] БРЗК (Большие РаЗведывательные Корабли - nagyméretű felderítő hajó)
- CCB-502 Закарпатье

image.jpg


860 Азимут [Samara class] ГИСУ (ГИдрографические СУда - hidrográfiai hajó)
- Вайгач

2018_08_08_17_13_46_Window.jpg


35-й дивизии дальней противолодочной авиации, a Kubai San-Antonio repteréről Ту-142М [Bear-F] haditengerészeti felderítőgépekkel támogatta a műveletet

Műholdas rendszer követte az amerikai hajók mozgását, lehallgatta, illetve bemérte rádió forgalmazásukat.

1987 Márciusában ezúttal szinte egyszerre, mindössze pár óra eltéréssel futottak tengerre a Victorok, a műveletet irányító Sevcsenkó ezúttal stábjával a K-299 fedélzetéről, műholdas kapcsolaton vezette a résztvevő egységeket.

A SOSUS észlelte őket, ahogy az Atlanti óceánhoz közeledtek, és pár napon belül négyet sikerült is pontosan bemérni, az ötödik azonban idő előtt eltűnt az érzékelők elől.
Az ötödik egységet mint "the Prince of Darkness" - "a Sötétség Hercege" ismerték a NATO tengeralattjáró elhárító közösségben.
Elvileg ugyanolyan Victor-III-as volt mint a többi, mégis sokkal nehezebben volt észlelhető, zajszintje sokkal alacsonyabb volt.
Legvalószínűbbnek az tűnt, hogy ezen az egységen szigorúbban vették a rendszeres karbantartást, jobban (összeszokottabban) dolgozott a legénysége, illetve kapitánya jobban (csendesebben) vezette.

20100409_1208194378.jpg


Az Északi Flotta többszörösen kitüntetett K-244-es Csuka egységét Vlagyimir Alikov kapitány vezette.
Egy szenvedélyes kapitány, aki mindig személyesen részt vett sorozott legénységének kiválogatásánál, és tisztjeiből is összetartó csapatot kovácsolt.
A K-244 műszaki ellenőrzéseken mindig magas pontszámmal felet meg.
Nyugdíjasként is ápolja hajója emlékét (az interneten is), és találkozókat szervez annak veteránjaival.
http://www.k-244.ru

Az Atlanti óceánt elérő Victorok számára, Csernyavin admirális először engedélyezte a a saját zajlenyomatukat szimuláló csalitorpedó alkalmazását, az őket követő vadászok megtévesztésére.

The_Silent_War_2_The_Russians_Are_Coming_avi_snapshot_41_52_2018_08_08_18_42_58.jpg


Amikor nyilvánvalóvá vállt, hogy az Északi Flotta "A" köteléke teljes létszámban mégsem a Földközi tengerre tart ahogy azt az elemzők korábban gondolták, a US NAVY minden az Atlanti óceánon elérhető tengeralattjáró elhárító egységét riasztotta.
A SOSUS mellett, három hordozó és kísérői, hat vadásztengeralattjáró, és az összes elérhető P-3 Orion kereste a szovjeteket.

20100409_1768463374.jpg


A K-244 észrevétlen eljutott a Sargasso tengerre, és csak a nyolcadik ott töltött napjukon mérték be őket.

Alikov kapitány és legénysége azonban váratlan problémával szembesült, a víz hőmérséklete itt 25~28°C, és tengeralattjárójuk hűtő rendszere tökéletesen elégtelennek bizonyult.
Hogy csökkentsék a fedélzeten az elviselhetetlen hőséget, az összes lehetséges berendezést és automatikát kikapcsolták, de a gépteremben még így is 40°C feletti volt a hőmérséklet, amit a legénység alaposan megszenvedett.
A Csuka egyszerűen nem volt ezekre a viszonyokra felkészítve, a jég alatt jobban érezte magát.

Április 11-én érkezett el a szovjet akusztika nagy történelmi napja, amikor a K-289 Rica berendezése célt jelzett.
Popkov kapitány a lehető leghalkabban a cél irányába indult, és a jelet 8 órán át tudta követni.

A többi Victor-III Rica integráltora a bevetés alatt egyáltalán nem jelzett célt.

Hazatérés után mind az öt kapitány megkapta a Vörös Zászló érdemrendet, méltón zárva a szovjet vadásztengeralattjárók bevetéseit az amerikai partoknál.

Order_of_the_red_Banner_OBVERSE.jpg


Négy év múlva megszűnt a Szovjetunió.
 
M

molnibalage

Guest
Alikov kapitány és legénysége azonban váratlan problémával szembesült, a víz hőmérséklete itt 25~28°C, és tengeralattjárójuk hűtő rendszere tökéletesen elégtelennek bizonyult.
Hogy csökkentsék a fedélzeten az elviselhetetlen hőséget, az összes lehetséges berendezést és automatikát kikapcsolták, de a gépteremben még így is 40°C feletti volt a hőmérséklet, amit a legénység alaposan megszenvedett.
A Csuka egyszerűen nem volt ezekre a viszonyokra felkészítve, a jég alatt jobban érezte magát.
Milliárd USD-ket költenek tengóra, de nem számoltak azzal, hogy az USA előtt melegebb lehet a víz...?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Milliárd USD-ket költenek tengóra, de nem számoltak azzal, hogy az USA előtt melegebb lehet a víz...?

Érdemes HPASP két korábbi szemezettét összevetni. Az egyiknél egy November osztályú tengó egy CVN köteléket követett, majd később utalt rá, hogy a bevett eljárás a szovjet SSN-ek esetében az volt, hogy az Északi-Tengeren, esetleg az Atlanti-óceán északi részén "őrizték" Norvégia felett a hazai vizeket.

A hőség problémája nem a Victor III-ak sajátja volt, más hajóosztályok is szenvedtek tőle, de elég belegondolni, hogy mennyi problémájuk volt a T-90-esekkel például Indiában a hőség miatt elégtelen hűtőrendszerrel. Valószínűleg pontosan tisztában voltak a hőség problémájával, hiszen szovjet SSK, SSN és SSBN tengók is járkáltak a környező vizekben (Kubai rakétaválság esete, ill. a K-219 esete (az volt az a Yankee, amelyik a Bermuda háromszögtől nem messze rakétasilójában történt robbanás miatt megrongálódott, és később elsüllyedt az Atlanti-óceánon).

Amikor a hajóosztályokat tervezték, a legfőbb operációs területet vették figyelembe, az meg az Északi Tenger, meg a hűvösebb Atlanti vizek voltak. Mindkettőre jellemző, hogy szobahőmérsékletre nem szokásuk felmelegedni. Erre méretezték a hajó hőháztartását felügyelő rendszereket, ami azt jelenthette szerintem, hogy csak azt vették figyelembe, hogy fűteni lehessen, de a hűtés, vagyis a hőelvonás nem volt opció.

Hogy miért nem vették figyelembe? Feltehetően azért, mert nem tekintették kiemelten fontosnak. Ha megfelelő légkondicionálást is megvalósítottak volna, az drágította volna a tengeralattjárót, és feltehetően nagyon kevés alkalommal lett volna rá csak szükség. Ilyen szempontból az ergonómia nem volt erős oldaluk a szovjet fegyverrendszereknek, lásd még Afganisztáni tapasztalatok például...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 355
77 028
113
Számomra az ebben a meglepő,hogyha mindenki nyugati színvonalon végezte volna a munkáját(értsd nem szarik bele és betartja /betartatja a gyártó utasításait akkor még ezek a Viktor III-as tengók is kiválóan muzsikáltak volna ha kilépnek a hazai vizekről)mint az az egy kapitány akkor nem arról beszélnénk,hogy mennyire alulfejlettek is voltak a szovjet tengeralattjárók(meg úgy általában minden) az azonos nyugati típussal összemérve.Mert úgy néz ki,hogy közel sem voltak olyan rosszak(nem állítom,hogy jobbak vagy ugyan olyan jók voltak) mint ahogyan muzsikáltak csak a szarok bele hozzáállás ütközött ki.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Számomra az ebben a meglepő,hogyha mindenki nyugati színvonalon végezte volna a munkáját(értsd nem szarik bele és betartja /betartatja a gyártó utasításait akkor még ezek a Viktor III-as tengók is kiválóan muzsikáltak volna ha kilépnek a hazai vizekről)mint az az egy kapitány akkor nem arról beszélnénk,hogy mennyire alulfejlettek is voltak a szovjet tengeralattjárók(meg úgy általában minden) az azonos nyugati típussal összemérve.Mert úgy néz ki,hogy közel sem voltak olyan rosszak(nem állítom,hogy jobbak vagy ugyan olyan jók voltak) mint ahogyan muzsikáltak csak a szarok bele hozzáállás ütközött ki.
Nem. A komunizmus és a tervgazdálkodás összeegyeztethetetlen a minőségi munkával.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Nem ez csakis emberi tényező.Ha megkövetelték a rendes munkát akkor hozta a technika amit kellett ha beleszartak akkor nem.
Biztos véletlen, hogy 70 év alatt semmilyen minőségi fogyasztási cikket se sikerült gyártaniuk. Hogy a BMW gyárban Trabantokat gyártottak.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Igaz Dudi, és még adjuk hozzá azt is, hogy a szovjet tengókon a sorállományú legénység az a kötelező sorkatonai szolgálatát végző srácokból állt. Az altisztek és a tisztek voltak hivatásosak. Az amerikai tengók legénysége jobban képzett volt.

Alikov website-ján is írta, hogy neki egyáltalán nem volt feladata a sorozási bizottságban részt venni, de ő ragaszkodott hozzá mivel a Flottához általában csak a sorozottak maradéka került, és azokból igyekezett kiválogatni az értelmesebbeket magának.
(legjobban a megszállt kelet európai országokba szerettek volna kerülni a sorozottak, utána jött a többi, és csak a sor végén a haditengerészet)
Másrészt nyilván meg kellett szabadulni az alkoholista tisztektől/altisztektől.

Véleményem szerint egy elszánt, jól összeszokott csapat mindig többet képes kihozni a technikából, de azért egy Dani Zoltán sem csinál nyarat, és nyeri meg a háborút egyedül.

Ők voltak a kivételek.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Nem. A komunizmus és a tervgazdálkodás összeegyeztethetetlen a minőségi munkával.

Alikov K-244-ese volt a nyolcadik Leningrádban készült Csuka egység.
Előtte az összes legyártott példánynak volt egy kiküszöbölhetetlennek tűnő műszaki hibája, de mivel a hajógyári átvételek mindig decemberre csúsztak, és teljesíteni kellett az éves tervet, így mind a hét korábbi egység ezzel a közismert hibával került átvételre.

Tesztelésen a saját új egységén is megtalálta a kapitány társai által már jól ismert hibát, és kijelentette hogy nem fogja átvenni a hajót.
A gyár igazgatója erre magához rendelte és közölte, hogy ne ugráljon itt mert feljelenti a pártnál.
Alikov viszont ezután is kötötte az ebet a karóhoz, így a K-244 a hiba kijavítása után csak december 25-én lett átvéve.

A többi egység csak a nagyjavításakor kapta meg ezt a korrekciót...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Alikov K-244-ese volt a nyolcadik Leningrádban készült Csuka egység.
Előtte az összes legyártott példánynak volt egy kiküszöbölhetetlennek tűnő műszaki hibája, de mivel a hajógyári átvételek mindig decemberre csúsztak, és teljesíteni kellett az éves tervet, így mind a hét korábbi egység ezzel a közismert hibával került átvételre.

Tesztelésen a saját új egységén is megtalálta a kapitány társai által már jól ismert hibát, és kijelentette hogy nem fogja átvenni a hajót.
A gyár igazgatója erre magához rendelte és közölte, hogy ne ugráljon itt mert feljelenti a pártnál.
Alikov viszont ezután is kötötte az ebet a karóhoz, így a K-244 a hiba kijavítása után csak december 25-én lett átvéve.

A többi egység csak a nagyjavításakor kapta meg ezt a korrekciót...

Pontosan lehet tudni valamit erről a nevezetes hibáról?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
T

Törölt tag 1945

Guest
Nem azt mondtam, hogy dobják el, hanem, hogy szedjék le. Egy tengeralattjárót statikusan is ki lehet egyensúlyozni. Legalábbis elvileg. Tudom, mit beszélek. Bőven tengerjárt ember vagyok.
A terv: Lemerülnek, és kivárják a vihar végét. Unatkoznak. Közben megjön az erősítés. Feljönnek, gumicsónak, vasfűrész. Az amerikaiak fújhatnak a seggükbe.

Szintén csak Alikov véleménye szerint, de ő úgy gondolja hogy a K-324 azért nem tudott periszkóp (vagy egyáltalán stabilan egy adott) mélységben megmaradni a fő meghajtást adó dupla propellerei nélkül, mert addigra alighanem ők is minden automatikát kikapcsoltak a fedélzeten uralkodó hőség miatt.

A Sargasso tenger igen örvényes, és 4~8 csomós áramlások is előfordulnak, amivel a csendes elektromos meghajtás nem tud megbirkózni.
(fent meg ugye a hurikánok közlekednek)

Másrészt a Sargasso tenger tele van a nevét adó Sargassum-al ami egyfajta lebegő hínármező szerű alga, és nem biztos hogy a Csuka hűtővíz beömlő nyílásait az ezzel való eltömődésre tervezték...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Na és a végét gyorsan összecsapva...
... némi megérdemelt éves pihenő után jönnek majd az amcsi szonárbóják.

Az 671PTM Щука [Victor-III] utódját a 971 Щука-Б [Akula] egységeket az MGK-500 Szkat duplájára növelt nyereségű (+3dB) MGK-540 Szkat-3 (beszédes nevű) szonárkomplexummal látták el, ami így becslésem szerint ~27dB nyereséggel rendelkezhet.

MGK_540.jpg

2018_08_08_20_40_34_Soviet_Sonars_doc_Microsoft_Word.jpg

2018_08_08_20_41_12_Soviet_Sonars_doc_Microsoft_Word.jpg


A Csuka-B (Akula) zajszintje az egymást követő lépcsőkben csökkent 135dB majd 120dB szintre, ahol az pár évig megegyezett a korabeli legcsendesebb amerikai (688i) egységével.

A mai legmodernebb orosz hajókba pedig az MGK-600 Amfora kerül, ami az MGK-540 Szkat-3 teljesítményét is duplázza (+3dB), így becslésem szerint ~30dB nyereséggel rendelkezhet.

3443001915126767335.jpg


Azok számára akiket mélyebben érdekel a téma ezeket a kiadványokat érdemes elolvasni...

COLD WAR SUBMARINES, 2004 by Norman Polmar
Potomac Books, Inc.

The Third Battle, Innovation in the U.S. Navy's Silent Cold War Struggle with Soviet Submarines
Owen R. Cote, Jr., Associate Director, MIT Security Studies Program
NAVAL WAR COLLEGE, Newport, Rhode Island

The Fundamental Limits of Passive Acoustics
Eugene Miasnikov
Science & Global Security
1994, Volume 4

Underwater Acoustics and Sonar SP411
Handouts and Notes Fall 2006
CDR E. J. Tucholski
Physics Department, U. S. Naval Academy

Strategic antisubmarine warfare & naval strategy
Tom Stefanick
Institute for Defense & Disarmament Studies

Principles of Underwater Sound
R.J. Urick
McGraw-Hill Book Co., 1983

The Navy’s best-kept secret: is IUSS becoming a lost art?
Dawn M. Maskell, Commander, U.S. Navy
Master of Military Studies, 11 April 2001

U.S. Submarines Since 1945 An Illustrated Design History
Norman Friedman
Naval Institute Press Annapolis, Maryland

Run Silent, Run Deep
Smithsonian magazine
March 2001

Корабельная гидроакустическая техника. Состояние и актуальные проблемы
Ю.А. Корякин, С.А. Смирнов, Г.В. Яковлев
ЦНИИ Морфизприбор, 2004

Подводный фронт «холодной войны»
В.С. Борисов, В.Г. Лебедько
Военно-Историческая Библиотека, 2002


Военно-Морской Флот Ссср 1945-1991
В.П. Кузин, В.И. Никольский
Историческое Морское Общество, 1996

Подводные Лодки Советского Флота 1945-91 Tom-I/-II
Апальков
Моркнига 2011

Подводные Лодки России
В. Ильин, А. Колесников
2002

... és ezeket a filmeket megnézni.

Cold War Spy Secrets Under the Sea
National Geographic Channel

The Silent War
BBC2
https://www.bbc.co.uk/programmes/b03lb1vc
épp "a Sötétség Hercegével" a címlapon...

p05768nx.jpg