Szonárok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Akkor egy kis matek :)

A Suka / Viktor-III osztály esélyei (HPASP adati alapján):

SSN-571 Nautilus, SSN-578 Skate
TL = SL + DI - NLs = 165dB + 24dB - 145dB = 44dB
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (44dB / 10) ≈ 25,1 km

SSN-637 Sturgeon osztály

TL = SL + DI - NLs = 140dB + 24dB - 145dB = 19dB
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (19dB / 10) ≈ 79 m

SSN-688 Los Angeles osztály

TL = SL + DI - NLs = 125dB + 24dB - 145dB = 4dB
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (4dB / 10) ≈ 2,4 m

Az adatok eléggé brutálisak - az első generációs SSN osztályok ellen még egész vállalható képességgel bírnak, de egy 'lassú' sebességgel haladó, 10 évvel öregebb Sturgeon-osztályt sem képes értelmezhető távolságból észrevenni. A kortárs Los Angeles-osztály pedig konkrétan láthatatlan (hallhatatlan), amíg nem kezd el kavitálni a hajócsavarja...
Ezért gondolom azt,hogy nagy marhaság volt kivonni a Vikingeket.Ma már a russzki hajok is elég csendessek,és a mad,az aktiv/passziv szonárbója dobási képesség most eléggé hiányzik.Tudom,van demagnetizált hajótest,de az nem tarts,és nem is tkéletes.Kisérletileg készült nem mágneses acélbol is teng,de nem vált be.
Azért egy tengónál nem csak a gépészetnek és a hajócsavarnak van zaja.A viz áramlik a haladó hajó körül,ami óhatatlanul örvényt kelt.Akár egy hibás vizáteresz is zajforrás lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 903
85 503
113
Szerintem te életedben nem volt még vadvízi evezésen sem...
Menj ki Balatonra méteres hullámok közé (0 mentési lehetőséggel és maradj nyugodt) és próbálj fűrészelni. Szívesen megnéznék róla egy videót...


Bár Hpaps nem kommentelte még, de szerintem fogalmuk nem volt arról, hogy az vontatott szonár, amit bekaptak. Legalábbis az elején.

Emiatt a kommented többi része totálisan sztereotip túlzás. A szovjet rendszer sem volt még ennyire ostoba és főleg nem a '80-as években úgy, hogy dönteni sem döntött senki semmiről pont akkor. Nem értem, hogy ilyen nevetséges sztereotip kommentek honnan jönnek. Azért ritkán végeztek ki akkor valakit, mert nem tudott egy olyan problémát megoldani, amire
  1. parancsot sem kapott..
  2. soha nem fordult elő...
  3. az sem tudja, hogy mi az ott...
Tolkacsev elárulta Szu-t kivégezték, de teljes beismerő vallomásért cserébe a családját nem bántották. Na ehhez képest, a "mindent megteszünk elvtársak" és "a vezetés kussol" helyzetben te komolyan felállítasz ilyen teóriát...? Pislogok. Erősen.

Amint megtudták,hogy egy vontatott szonárba akadtak onnantól kezddve 100%,hogy az volt a legfontosabb,hogy azt hazavigyék.Az a vontatott szonár darab értékesebb eszköz mint egy Viktor III,mert Viktor III-ból tudnak még építeni ha akarnak viszont nyugati vontatott szonárjuk még egy nem valószínű,hogy lesz.
 
M

molnibalage

Guest
Amint megtudták,hogy egy vontatott szonárba akadtak onnantól kezddve 100%,hogy az volt a legfontosabb,hogy azt hazavigyék.Az a vontatott szonár darab értékesebb eszköz mint egy Viktor III,mert Viktor III-ból tudnak még építeni ha akarnak viszont nyugati vontatott szonárjuk még egy nem valószínű,hogy lesz.
Ez a wishful thinking szerűség mindig lenyűgöz. Az, meg ha egy orosz tengót megvizsgálhat a jenki, ha el kell hagyni az nem kevésbé fontos szempont?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 903
85 503
113
Ez a wishful thinking szerűség mindig lenyűgöz. Az, meg ha egy orosz tengót megvizsgálhat a jenki, ha el kell hagyni az nem kevésbé fontos szempont?

Még is miért kellett volna elhagyni azt a hajót?Lemerülni nem tudott a hajó meg hazamenni a víz alatt,megjött a kis kémhajó leszedték a szonárt és viszont látásra.Szerinted nem volt jó üzlet pár külső képért cserébe szerezni egy vontatott szonárt?A nyugatiak azt megkockáztatták,hogy összeütköznek egy orosz hajóval(amibe benne van az is,hogy elsüllyed) azért,hogy szerezzenek egy vontatott szonárt.Ne röhögtess már a nyakamat teszem rá,hogy ha kell az elektromos meghelytással a víz felszínen is hazahajóztatták voln a tengeralattjárót de a szonárt biztosan nem engedték volna veszni.
Meg milyen ábrándozásról beszélsz?
 
M

molnibalage

Guest
Még is miért kellett volna elhagyni azt a hajót?Lemerülni nem tudott a hajó meg hazamenni a víz alatt,megjött a kis kémhajó leszedték a szonárt és viszont látásra.Szerinted nem volt jó üzlet pár külső képért cserébe szerezni egy vontatott szonárt?A nyugatiak azt megkockáztatták,hogy összeütköznek egy orosz hajóval(amibe benne van az is,hogy elsüllyed) azért,hogy szerezzenek egy vontatott szonárt.Ne röhögtess már a nyakamat teszem rá,hogy ha kell az elektromos meghelytással a víz felszínen is hazahajóztatták voln a tengeralattjárót de a szonárt biztosan nem engedték volna veszni.
Meg milyen ábrándozásról beszélsz?
Te olvasod, amit más ír? Ha a hajó irányíthatatlan lett volna, akkor önelsüllysztés...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 903
85 503
113
Te olvasod, amit más ír? Ha a hajó irányíthatatlan lett volna, akkor önelsüllysztés...

Ha az lett volna,de nem volt az.Ha megnézed a dárumokat akkor rájössz,hogy Október 25-én megtörtént az incidens,jött egy buzi nagy vihar amit a felszínen átvészelt a hajó majd Kuba felé kezdett el cammogni az elektromos meghalytással.Csak November 7-én találkozott a másik orosz hajóval és kezdték meg eltávolítani a feltekeredett szonárt.Akárhogy is számolok majd két hétig kurva jól elvolt a hajó a felszínen.Innentől kezdve miről is beszélsz?De tovább megyek az,hogy nem egy halászháló vágta kukár a fő meghalytást az azonnal kiderült amint a felszínre emelkedtek.Szóval tökéletesen tudták,hogy milyen szerencséjük volt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Eszükbe nem jutott levágni a szonárt.Ha megteszik még a családjuk barátait is kivégzi!Ne legyél már buta,az a szonár kész főnyereményvolt simán beáldozták volna érta a tengeralattjárót.Lebegni meg azért nem tudtak mert az a szonár nem két kg és a villanymotorok meg nem bírták egyensúlyban tartani a kiegyensúlyozatlan hajót.
Nem azt mondtam, hogy dobják el, hanem, hogy szedjék le. Egy tengeralattjárót statikusan is ki lehet egyensúlyozni. Legalábbis elvileg. Tudom, mit beszélek. Bőven tengerjárt ember vagyok.
A terv: Lemerülnek, és kivárják a vihar végét. Unatkoznak. Közben megjön az erősítés. Feljönnek, gumicsónak, vasfűrész. Az amerikaiak fújhatnak a seggükbe.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 903
85 503
113
Nem azt mondtam, hogy dobják el, hanem, hogy szedjék le. Egy tengeralattjárót statikusan is ki lehet egyensúlyozni. Legalábbis elvileg. Tudom, mit beszélek. Bőven tengerjárt ember vagyok.
A terv: Lemerülnek, és kivárják a vihar végét. Unatkoznak. Közben megjön az erősítés. Feljönnek, gumicsónak, vasfűrész. Az amerikaiak fújhatnak a seggükbe.

De nem volt mivel leszedni.Idejük lett volna a vihar után csak kanálgéppel marha macerás lett volna.Oké,hogy lebegésben ki lehet egyensúlyozni egy tengeralattjárót de úgy látszik nem sikerült és ennek a feltekeredett szonáron kívül más oka nem lehetett.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ezért gondolom azt,hogy nagy marhaság volt kivonni a Vikingeket.Ma már a russzki hajok is elég csendessek,és a mad,az aktiv/passziv szonárbója dobási képesség most eléggé hiányzik.Tudom,van demagnetizált hajótest,de az nem tarts,és nem is tkéletes.Kisérletileg készült nem mágneses acélbol is teng,de nem vált be.
Azért egy tengónál nem csak a gépészetnek és a hajócsavarnak van zaja.A viz áramlik a haladó hajó körül,ami óhatatlanul örvényt kelt.Akár egy hibás vizáteresz is zajforrás lehet.
Ismét elmondom. A "demagnetizált" az nem azt jelenti, hogy más acélból van, hanem azt, hogy nincs (nagy) saját mágneses tere. Amiről te beszélsz, az egy kisérleti német tengeralattjáró volt, amit három év alatt feloldott a tenger.
Amikor építenek egy hajót, minden hegesztésnél belefagy a varratba a Föld mágneses tere. Ha kicsi a hajó, az építés felénél megfordítják, így a mágnesek kioltják egymást. Nagy hajókat utólag demagnetizálnak. Ez sose tökéletes.
admiral_gorshkovclass_frigate_during

Egyszer a németek csináltak tengeralattjárót olyan acélból, ami hamar elfelejti a mágnesességet. Nem vált be.
A mágneses amália detektor akkor is megtalálja a hajót, ha egyáltalán nincs mágneses tere. (Ebben én sem vagyok teljesen biztos.) Tízezer tonna vas meglátszik, ha egy tekercset húzogatsz felette.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre
T

Törölt tag 1945

Guest
MAD detektorok jelentősége egy tengeralattjáró pozíciójának annyira pontos meghatározása, hogy a rádobott korabeli torpedó fejének érzékenységi zónájában legyen a cél annak vízbeérkezéskor.

Mivel a hidegháború alatt jelentősen nőtt a légi dobású torpedó fejek észlelési távolsága, így egyre kevésbé van szükség a MAD alkalmazására.

Minden mágnesezhető tárgyon kialakul a két pólus, ami torzítja a föld mágneses terét.
Ennek a torzításnak a mértéke függ a tárgy hosszától a föld mágneses erővonalai irányában, vagyis egy Északra-Délre haladó tengeralattjáró MAD jele sokkal nagyobb mint egy Kelet-Nyugat irányba haladóé.

MAD észlelési távolsága valahol ~3000 láb (~900m) ferde távolság körül van, és ez persze a tengeralattjárótól mérve, szóval az ha mélyebbre merül akkor a felderítőnek is közelebb kell ereszkedni a felszínhez.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Miután a K-324-es nagy nyugati sajtóvisszhangot kapó bevetését kielemezték, a hajó kapitányát mindenesetre nem dicsérték meg, arra jutottak hogy az amerikai partoknál egy időben több egymást támogató egység összehangolt bevetésével, és többféle szenzor alkalmazásával, nagyobb eséllyel lehet az amerikai rakétahordozókat felderíteni, illetve követni.

Vice_Admiral_A_Shevchenko.jpg


A nagyszabású Aport műveletet az Északi Flotta 33. vadásztengeralattjáró hadosztályának parancsnoka, Анатолию Ивановичу Шевченко tervezte (a képen), 5 tengeralattjáró, 4 repülőgép, két hajó bevetésével, műholdas felderítés, illetve kommunikáció alkalmazásával.

Операция “Апорт”

A művelet résztvevői:

671PTM Щука [Victor-III] - Западная Лица kikötőjéből
- K-324 МГК-500 "Скат" szonárkomplexummal felszerelve, immáron új parancsnoka С.В. Ефременко
- K-299 МГК-500 "Скат" szonárkomplexummal felszerelve
- K-488 МГК-500 "Скат" szonárkomplexummal felszerelve
- K-502 МГК-500 "Скат" szonárkomplexummal felszerelve

671 Ёрш [Victor-I] - Гремих kikötőjéből
- K-147 СОКС МНК-200 "Тукан" kísérleti komplexummal felszerelve, Parancsnoka В.В. Никитин

200.jpg


1826 Рубидий [Balzam class] БРЗК (Большие РаЗведывательные Корабли - nagyméretű felderítő hajó)
- CCB-516 Лира, fedélzetén Анатолию Ивановичу Шевченко a művelet tervezőjével, és parancsnokával

image.jpg


861M [Moma class] ГИСУ (ГИдрографические СУда - hidrográfiai hajó)
- Колгуев parancsnoka Кузьмин

image.jpg


35-й дивизии дальней противолодочной авиации, a Kubai San-Antonio repteréről 4db Ту-142М [Bear-F] nagy-hatótávolságú haditengerészeti felderítőgéppel támogatta a műveletet

Tu_142_M_P_3_C_Orion_1986_DN_SC_87_00265.jpg


“Легенда” műholdas rendszer követte az amerikai hajók mozgását
https://techstory.blog.hu/2015/10/0...oldas_tengereszeti_megfigyelo_rendszer_1_resz
https://techstory.blog.hu/2015/10/1...oldas_tengereszeti_megfigyelo_rendszer_2_resz

“Целина-2” műholdas rendszer lehallgatta, illetve bemérte az amerikai egységek rádió forgalmazását

1985 Május 25.-én egymás után, pár nap eltéréssel tengerre futottak a Viktorok, a műveletet irányító Sevcsenkó pedig megérkezett Kubába, ahol felszállt a Líra fedélzetére, ahonnan műholdas kapcsolattal vezette a résztvevő egységeket.

A művelet célja a Kanadai Újfunland szigetétől nyugatra eső vizek voltak, mivel a szovjet hírszerzés szerint az amerikai ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárók errefelé őr-járatoztak.

Június 18-án érkezett az első két Victor, és az óramutató járásával megegyező irányban egy jókora kört leírva haladt a megjelölt terület határán. (bekerítés)

A később érkező többi Victor-ok a terület közepe felé tartottak, mintegy felverendő a vadat.

Ekkor a körhintába beszállt a négy Tu-142M Bear-F gép is, és alaposan megszórták a területet aktív szonárbójákkal. ("szinte száraz lábbal át lehetett kelni")

A tengerészeti felderítők, szonárbója észleléseiket a Líra vezetési pontjára továbbították, ahonnan a kijelölt célok koordinátái műholdas kapcsolaton jutottak el a Victorok számára.

Már a második napon sikerült az első amerikai rakétahordozót bemérni, és a vadászokat rávezetni.

Eközben a US NAVY is dolgozott, P-3 Orion gépeik éjjel nappal 3-4 bevetést teljesítettek Kanadai (CFB Greenwood), Bermudai (NAS Brunswick), és Azori szigeteki (Lajes Air Base) bázisaikról.

Az Aport művelet két héten át, Július elsejéig tartott és két amerikai Madison osztályú ballisztikus rakétahordozó tengeralattjáró sikeres követésével fejeződött be, ami első alkalom volt a Szovjet Flotta vadász tengeralattjáróinak történelmében.

K-324 Efremenko kapitány vezetésével, egy célt 28 órán át volt képes követni, aktív szonárja segítségével.

K-147 Nyikitin kapitány vezetésével, öt napig követett egy amerikai rakétahordozót, a Tukán sodor nyom észlelő komplexum segítségével.

Kuzmin kapitány a GISzU Kolgujev hidrográfiai hajó MNK-400 komplexumával hat napig követett egy rakétahordozót. (Az MNK-400 egy ultra érzékeny sugárdetektor)

Tu-142M gépek a rakétahordozók bemérésén kívül, észlelték az SSN-707 USS Portsmouth Los Angeles osztályú vadász tengeralattjárót is.

A képen a kötelék parancsnoki hajója, a Líra követi az SSBN-627 USS James Madison-t.

image.jpg


A következő lesz a negyedik, és egyben az utolsó szovjet vadásztengeralattjáró bevetés Amerika partjainál, és az első alkalom, amikor passzív szonárral is sikerül egy amerikai rakétahordozót észlelni.

(a legelső 1962-es Kubai bevetés közismert, ezért nem tárgyaltam)
 
M

molnibalage

Guest
Már a második napon sikerült az első amerikai rakétahordozót bemérni, és a vadászokat rávezetni.
A "már" szó meg van nyomva? Mert akkor érdekes ez a fejlődés. Atomháború estén akkor kb. esélyük nem lett volna még 1 db SSBN elpusztítására sem, csak véletlenül...

A következő lesz a negyedik, és egyben az utolsó szovjet vadásztengeralattjáró bevetés Amerika partjainál, és az első alkalom, amikor passzív szonárral is sikerül egy amerikai rakétahordozót észlelni.
A fentiek fényében ez még durvább. Összesen 4-szer járt csak szovjet vadásztengó jenki partoknál? Mikor az Ohio-k tudtommal Bermuda és Mexikói-öbölben voltak?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A "már" szó meg van nyomva? Mert akkor érdekes ez a fejlődés. Atomháború estén akkor kb. esélyük nem lett volna még 1 db SSBN elpusztítására sem, csak véletlenül...

A fentiek fényében ez még durvább. Összesen 4-szer járt csak szovjet vadásztengó jenki partoknál? Mikor az Ohio-k tudtommal Bermuda és Mexikói-öbölben voltak?

Nem is arra lettek tervezve hogy SSBN-eket hajkurásszanak. (ennek az amcsi taktikának az elméleti eredményességéről amúgy én sem vagyok meggyőződve)
A 80-as években végrehajtott három bevetés szerintem inkább a Victor-III vontatott szonár koncepciót tesztelte, meg persze politikai üzenete is volt.

Az Északi Flotta vadász tengeralattjárói általában a Norvég és Grönlandi tengeren dekkoltak, (a Norvég felségvizeket vagy 1000x megsértve) mintegy pufferként védve a Barents tengert.
Persze a fentiek főleg a szovjet időkre igazak, amin elég sokat változtatott az Akula megjelenése.
 
M

molnibalage

Guest
Nem is arra lettek tervezve hogy SSBN-eket hajkurásszanak. (ennek az amcsi taktikának az elméleti eredményességéről amúgy én sem vagyok meggyőződve)
A 80-as években végrehajtott három bevetés szerintem inkább a Victor-III vontatott szonár koncepciót tesztelte, meg persze politikai üzenete is volt.

Az Északi Flotta vadász tengeralattjárói általában a Norvég és Grönlandi tengeren dekkoltak, (a Norvég felségvizeket vagy 1000x megsértve) mintegy pufferként védve a Barents tengert.
Persze a fentiek főleg a szovjet időkre igazak, amin elég sokat változtatott az Akula megjelenése.
Akkor az egész történet számomra érthetetlen. A jenki SSBN-ekkel akkor soha semmit nem tudtak volna kezdeni. Innentől fogva az egész hidegháború felesleges erőlködés volt hiszen az atom ütőerő egyik tagjával szemben lényegében tehetetlenek voltak...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 903
85 503
113
A "már" szó meg van nyomva? Mert akkor érdekes ez a fejlődés. Atomháború estén akkor kb. esélyük nem lett volna még 1 db SSBN elpusztítására sem, csak véletlenül...


A fentiek fényében ez még durvább. Összesen 4-szer járt csak szovjet vadásztengó jenki partoknál? Mikor az Ohio-k tudtommal Bermuda és Mexikói-öbölben voltak?

Ennyiről tudunk.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 903
85 503
113
Akkor az egész történet számomra érthetetlen. A jenki SSBN-ekkel akkor soha semmit nem tudtak volna kezdeni. Innentől fogva az egész hidegháború felesleges erőlködés volt hiszen az atom ütőerő egyik tagjával szemben lényegében tehetetlenek voltak...

Volt rá szükség szerinted?Annyi fix és mobil rendszere vokt a Szovjetuniónal,hogy biztosan tudott volna válaszcsapást mérni.
Pont ezért hülyeség ez az atomtriád.Semmi gyakorlati jelentőség csak a pénzt viszi.Egyedül azért van atomtriád mert a haderőnemek így tudják a saját fontosságukat hangsúlyozni.
 
M

molnibalage

Guest
Volt rá szükség szerinted?Annyi fix és mobil rendszere vokt a Szovjetuniónal,hogy biztosan tudott volna válaszcsapást mérni.
Pont ezért hülyeség ez az atomtriád.Semmi gyakorlati jelentőség csak a pénzt viszi.Egyedül azért van atomtriád mert a haderőnemek így tudják a saját fontosságukat hangsúlyozni.
Érdekes módon, amikor kifejtem véleményem, hogy az orosz halál feleslegesen tolja erőforrásait az atomütőerőbe meg ABM rendszerekbe, akkor meg én vagyok helikopter...

A MAD-et jelen állás szerint senki és semmi nem tudja megváltoztatni hála istennek. Ha képes lenne rá bárki, az lenne csak az igazi veszély, mert valamelyik hülye még a végén használni akarná az atom ütőerőt...
 
M

molnibalage

Guest
Volt rá szükség szerinted?Annyi fix és mobil rendszere vokt a Szovjetuniónal,hogy biztosan tudott volna válaszcsapást mérni.
Pont ezért hülyeség ez az atomtriád.Semmi gyakorlati jelentőség csak a pénzt viszi.Egyedül azért van atomtriád mert a haderőnemek így tudják a saját fontosságukat hangsúlyozni.
Vagy Roni-t is lehurrogtátok pl. a Tu-160 kapcsán, hogy minek kell annyi.
Vagy engem az új orosz nuki torpedónál.

Valahol nevetségesen skizofrén dolgok és vélemények vannak ezen a fórumon...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Akkor az egész történet számomra érthetetlen. A jenki SSBN-ekkel akkor soha semmit nem tudtak volna kezdeni. Innentől fogva az egész hidegháború felesleges erőlködés volt hiszen az atom ütőerő egyik tagjával szemben lényegében tehetetlenek voltak...

Szvsz több téren is volt értelme.

  1. Tesztelhették a Victor-III. osztályt, annak összes új eszközével. Kiemelve, hogy a K-147 ugye nem aktív szonárral, hanem sodornyom követővel maradt az egyik SSBN sarkában. Ez eléggé hasznos lehetett.
  2. Egyértelmű üzenet, hogy nesztek, ilyen az, amikor amerikai SSN-ek követtek szovjet SSBN-eket. Érezzétek csak a törődést.
  3. 1985-öt írunk, Reagen-fenyegetőzések, Csillagháborús terv, MX rakéta, stb. Politikai üzenetnek is bőven jó, hogy ne akarjatok félvállról venni minket...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A szárazföldi ICBMeket is kétfelé kell venni: A fix telepítésűekre, és a mozgalmasakra.

Az orosz hadikiadások felét nyugodtan el lehetne hagyni, anélkül, hogy az ország védelmi képessége csorbát szenvedne. Én pont azt a felét hagynám meg, amit épp hanyagolnak.