1983 októberében, a
671RTM Щука [Victor-III] osztályú nukleáris meghajtású vadász tengeralattjáró,
a K-324 Вадим Александрович Терехин kapitány irányítása alatt kifutott Zapadnaya Litsa kikötőjéből.
Célja a Floridai Jaksonville mellett fekvő Kings Bay bázis, ahonnan a US NAVY legújabb Ohio osztályú ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárói állomásoztak.
Az Ohio osztály harmadik egységét, az SSBN-728 Florida-t ezekben a hónapokban tesztelték, és így annak kikötőből való kifutásakor ki lehetett deríteni, hogy mire képes a csuka MGK-500 Szkat szonárja.
A kikötő előtt, még éppen nemzetközi vizeken várakozott, egy 861M típusú [Moma class] felderítő hajó.
Az CCB-506 Находка figyelemmel kísérte annak forgalmát, és terv szerint értesítette a K-324-est az SSBN Florida kikötőből való felszíni kifutásáról.
(a lenti képen is egy 861-es munkában, illusztris társaságban)
A kifutás után, a vízalatti haladás ötödik napján, már az Atlanti óceánon a K-324-es fölött megjelent egy P-3 Orion felderítő, és elkezdte Terehin kapitány hajójának pozícióját szonárbóják ledobásával pontosítani.
Szerencsére a közelben közlekedett egy hatalmas teherszállító, a K-324 az alá húzódott be, és szép csendesen tartotta annak irányát.
Mivel más célokat nem észleltek, és az Orion is már régen eltávozott, folytatták útjukat Florida, és a Sargasso tenger felé.
Az FF-1038 USS McCloy Bronstein osztályú fregatt eközben a Yankee box-ban tartózkodott, a szovjet ballisztikus rakétahordozók őrjáratozását figyelte, AN/SQR-15 vontatott szonárjával.
A Fregatt rendelkezett még egy 15 láb átmérőjű AN/SQS-26 középfrekvenciájú aktív (és passzív) szonárral is a hajó orrában, ami miatt tengerállósága katasztrofális volt.
30 fokot is megdőlt oldalra manőverezés közben, de nagyobb hullámverésben a 45 fok sem volt ritka.
Ekkor Scott Allen Fry kapitány új utasítást és SOSUS koordinátákat kapott, miszerint egy a korábban az Atlanti óceánon még sohasem észlelt szovjet Victor-III halad a keleti parttal párhuzamosan, déli irányban.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Fry
Derítse fel, és kövesse célja mozgását.
Charleston magasságában sikerült először észlelniük a Victor-III-ast az AN/SQR-15 vontatott szonárral, de a jelentős kereskedelmi hajóforgalom, és egy közeledő vihar zaja egy idő után teljesen elnyomta annak hangját.
A kapitány úgy döntött, hogy feltekeri vontatott szonárját, és teljes sebességgel déli irányba a cél elé vágnak.
Október 25-én Terehin kapitány éjféltől reggel 8-ig volt ügyeletben, 100m mélységben haladtak 12 csomó sebességgel, MGK-500 Szkat szonárjuk csak néhány kereskedelmi, illetve halászhajót észlelt a közelben.
Miután átadta az ügyeletet, délután háromkor már éppen teázáshoz készült, amikor a K-324-es teste megremegett, és a vészjelző megszólalt.
A turbina működését felügyelő automatika vész-leállította a teljes meghajtást.
Mire a kapitány a hídra ért, már csak sodródtak.
Elrendelte a csendes elektromotoros meghajtás bekapcsolását, hogy azokkal 3~4 csomó sebességen stabilizálják a hajó mélységét.
Két órán át próbálták megállapítani, hogy miért kapcsolta le az automatika a meghajtást, de nem volt semmi nyilvánvaló oka.
Megpróbálták az automatika kikerülésével, manuálisan elindítani a turbinát, de az sem sikerült.
A gépész szerint csak a hajócsavarral történhetett valami, de nem értették hogy mi, ugyanis korábban a halászhálók átvágásához simán elég volt a turbina 31'000 lóereje.
17 órakor periszkópmélységre akartak emelkedni, de a művelet nem sikerült, a K-324 a felszínre tört így kifújták a ballaszt tankokat hogy stabilizálják magukat.
Hatalmas trópusi vihar közeledett, a hullámok úgy dobálták a hajót, hogy nem lehetett felmenni a toronyba.
Eközben a USS McCloy fedélzetén Scott Allen Fry kapitánnyal megérkezett az általa számított pozícióba, majd hajóját lecsendesítve a vontatott szonárt kiengedte, remélve hogy idővel a cél hangja előkerül.
Mivel az AN/SQR-15 vontatott szonár berendezéseit a fregatt hátuljába, a DASH hangárjába építették be, a kapitány a hídról odament hogy lássa hogyan haladnak a kezelők az észleléssel.
Kieresztés után azonnal erős jelet észleltek, majd az hirtelen teljesen eltűnt.
A hátsó ügyeletes őrszem jelentette, hogy a vontatott szonár kábele a hajó mögött a vízből felugrott a levegőbe.
Eközben a hajó orrában lévő AN/SQS-26 még mindig hallotta passzív üzemben a Victor-III-ast.
Scott Allen Fry kapitány rádión elküldte a OPREP-3PFB PINNACLE FRONT BURNER jelzést (a legmagasabb elsőbbségi, sürgősségi riasztási üzenet a NAVY vezetésének) az incidensről, megadta a pontos koordinátáját egy P-3 Orion-nak, majd visszahajózott Norfolkba hogy ott átnézzék a hajót.
Terehin kapitány a periszkópján át megállapította hogy egy kábel tekeredik a a K-324-es testén, és ez akadt bele a hajócsavarba.
Rádión jelentették helyzetüket, azt az utasítást kapták hogy merüljenek periszkóp mélységbe, és ott várakozzanak.
A periszkóp mélységbe merülés kizárólag a csendes elektromotoros meghajtás motorjaira támaszkodva kis-híján katasztrófával végződött, a K-324 kontrollálhatatlanul süllyedt, egészen 140m mélységig.
Mikor sikerült felemelkedniük, másodszor is megismétlődött, hogy a hajó az akaratuk ellenére a felszínre tört.
Fent a vihar tombolt, úgy dobálta a 7'500 tonnás tengeralattjárót, mint egy üres kannát, a fedélzeten minden össze-vissza borult.
Közben sikerült rádiókapcsolatot teremteniük, de a hogyan továbbról az Északi Flotta nem akart dönteni, Andropov főtitkár nagyon beteg volt, és senki sem vállalta a felelősséget.
Másnap, október 26-án lecsillapodott a vihar és megjelent egy P-3 Orion pár fölöttük, amik váltásban maradtak is, az elkövetkezendő napokban.
Október 27-én rádión megjöttek a hírek, miszerint az SzSzV-506 Nahodka elindult feléjük hogy Kubába vontassa őket, az USA lerohanta Grenadát, és két Spruance osztályú romboló, a DD-982 USS Nicholson, és a DD-969 USS Peterson teljes sebességgel feléjük tart.
Amennyiben a jenkik a fedélzetre lépnek, a kapitánynak el kellett volna süllyeszteni a hajót.
Erre fel is készültek, és előkészítették a mentőhajókat.
A rombók többször is 30m-re veszélyesen megközelítették a K-324-est, miközben részletes fotókat készítettek.
November 7-én megérkezett Nahodka a segítség, hogy Kubába vontassa a tengeralattjárót.
A képen elöl a K-324, középen az SzSzV-506 Nahodka, mögöttük a DD-969 USS Peterson.