1977 legelején a világ legcsendesebb nukleáris meghajtású vadász tengeralattjárója, John Speller kapitány vezetésével kifutott Nagy Britanniai bázisáról.
Az
S-126 HMS Swiftsure szupermodern propulzor meghajtásával (25 évvel előzte meg a Seawolf osztályt) a Barents tenger felé vette az irányt.
Talán kevéssé ismert, de általában a hidegháború alatt a Britt nukleáris meghajtású vadász tengeralattjárók végig csendesebbek voltak amerikai társaiknál, ezért az igazán rázós bevetéseket is ők teljesítették.
Ezekből következzék most kettő...
Az északi sarkör felett télen mindössze csak pár óráig volt világos, ezért a fedélzeten folyamatosan vörös világítást használtak, hogy a periszkópba néző tiszt látását megőrizzék.
A vörös fény a fedélzeten szolgálatot teljesítők számára a bevetés több mint két hónapja alatt komoly fejfájást, és dezorientációt okozott.
Amikor a Barents tengerre érkeztek, ott a Szovjet Északi Flotta éves, éles lőgyakorlata zajlott.
Az HMS Switsure tisztjei a periszkópon keresztül megfigyeltek rakéta, ágyú lövészetet, illetve éles torpedó indítást is.
Az éles lőgyakorlat közepén az HMS Switsure passzív szonárja eddig azonosítatlan célt jelzett.
John Speller kapitány kiadta a parancsot, nézzük meg mi ez.
Amikor megközelítették céljukat, akkor egy impresszív, hatalmas, gyönyörű repülőgép hordozót láttak a periszkópban, a Szovjetunió első repülőgép hordozóját, a Kijev-et.
Hátulról közelítették meg, csak pár propeller* fordulattal gyorsabban mint céljuk haladt.
Amikor a periszkópban már csak a Kijev hajócsavarja által keltett tarajos hullámokat látták, tudták hogy nagyon közel vannak.
Alá siklottak, tartva sebességét, és felvették zajlenyomatát, hogy a SOSUS illetve az összes nyugati tengeralattjáró messziről tudja a későbbiekben azonosítani.
És még csak ekkor kezdődött a küldetés "érdekes" része.
Ahhoz hogy a Kijev végsebességét, és zaj - sebesség profilját pontosan megbecsülhessék, fotókat készítettek annak hajócsavarjáról, a víz alatt a periszkópon keresztül.
A Swiftsure periszkópja fotózás közben mindössze 10~12 láb távolságban volt a 40 ezer tonnás szovjet hordozó propellerétől*.
A fotózás után szép csendesen lemerültek, és távoztak a szovjet flotta kötelékének közepéből.
A bevetés 70. napján ért haza a Swiftsure a Kijev teljes akusztikus lenyomatával a fedélzetén.
John Speller kapitány a küldetés emlékére egy kis modellt kapott...
... az van rágravírozva hogy HMS Swiftsure.
Pedig valójában a Kijev propellereit* ábrázolja.
*Cifu kedvéért