1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Szonárok

Diskurzus a(z) 'Támadó fegyverzet' témában - Hpasp által indítva @ 2018. július 20..

  1. torsen

    torsen Well-Known Member

    Ez a zajkioltás véleményem szerint ráadásul irányfüggő. Az interferenciával ugyanis az eltérő helyen lévő zajforrás (ami egy ekkora hajónál nem is pontszerű) és kioltó forrás rezgései bizonyos irányokban valóban gyengítik (szélső esetben kioltják) egymást de más irányokban éppen erősítés léphet fel. Ráadásul figyelembe kell venni a Doppler effektust is. Ha nem a hajó tengelyében érzékeljük a jeleket a zajforrás és kioltó forrás relatív sebessége a megfigyelő helyén különböző lesz így a kioltás mértéke csökkenhet, vagy egy ingadozó mértékű "jelet" hozunk így létre (kioltások és erősítések ritmikus változásával) ami szintén érzékelhető, legrosszabb esetben a zaj és kioltó erősíthetik egymást. Gondolom én.
    Vannak ilyen zajkioltási kísérletek járművek belsejében egy korlátozott méretű térben térben sokmikrofonos érzékeléssel és többhangszórós zajcsökkentéssel.
     
    fishbed and endre like this.
  2. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Cifu

    Akkor viszont a Delta esetén is hibás a betett táblázat, mert itt is két hajócsavar van. Mondjuk ez meglepett most :eek:

    Ha pedig ténylegesen ez az általános hajtás képlet a tengóknál, akkor nem csodálkozom azon, hogy über precíz megmunkálás kellet ahhoz, hogy ne legyenek zajosak. Hiszen a turbina közvetlen összeköttetésben van a hajócsavarral. (nagyon sok rezgés léphet föl)

    Nekem logikusabbnak tűnt az a fajta felépítés, ahol egyetlen gőzturbina van, az meghajt egy generátort, ami áramot termel és ebből az áramból hajtanak meg egy elektromos motort ami meghajtja a hajócsavart. De úgy látszik, hogy akkor nem ez került alkalmazásra.
     
  3. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ez olyan mint annak idején a turbo elektromos meghajtás ötlete volt a csatahajóknál.Azért vetették el mert nagyon sérülékenyek a vezetékek bár ez szerintem tengeralattjárónál nem szempont.
     
  4. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Franci ezt használja pl,ha jol emlékszem
     
  5. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Tudtommal a digitális jelfeldolgozás,zajszűrés lehetővé tette a fekrenciák szereinti keresést.De ehez viszonylag nagy jelfeldolgozó kapaccitás kell,és addig műkdik,mig dróton van a halacska.Mondjuk ez majd 30éves info...
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Sztoj! Eddig nekem az állt össze, hogy a torpedok követési tavolsag adatai aktív szonarozasra vonatkoznak.
     
  7. fip7

    fip7 Well-Known Member

    molnibalage

    Ha aktív szonárt használ a torpedó, akkor sem mindegy, hogy mekkora visszaverődésre van megadva a fej hatótávja.
    Mert egy D+E tengó sokkal kisebb pl. mint egy SSBN. Meg ugye van olyan SSBN ami gumi borítású....
    Azért érdekelne, hogy mit hal egy torpedó 140-170 db saját zaj mellet....
     
  8. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Jönnek majd az aktív szonár képletek is...
    :hadonaszos:
     
  9. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    1968 januárjában a US NAVY szeme fénye, a USS Enterprise nukleáris meghajtású repülőgép hordozó kísérőhajóival együtt kihajózott San Francisco-i bázisáról, célja Pearl Harbor - Hawai.

    [​IMG]

    SOSUS operátorok riasztották a köteléket egy Pr627A November osztályú, az öböl kijárata előtt ólálkodó szovjet első generációs szovjet nukleáris vadász tengeralattjáró jelenlétére.

    Ez a típus, a korabeli amerikai SSN-571 USS Nautilus-al egyetemben, a második világháborús Német XXI-es osztály hajótestén alapult.

    Mivel az SSN-571 USS Nautilus csúcssebessége mindössze 23 csomó volt, a USS Enterprise kötelék parancsnoka lerázandó a hívatlan érdeklődőt, magabiztosan teljes sebességet rendelt el.
    A kötelék nukleáris és olaj tüzelésű kísérőivel 31 csomó sebességre gyorsított fel.

    A köteléket vezető admirális, a teljes amerikai hírszerző illetve tengeralattjárós közösség megrökönyödésére, a November követte, és lazán tartotta céljai sebességét.

    Ez az incidens rávilágított, hogy a szovjet nukleáris vadász tengeralattjárók végsebesség szempontjából messze az amerikaiak előtt járnak.

    1958-ban a német XXI típus hajótestét tervét meghaladni képes nukleáris vadász tengeralattjáró tervezésére hívták meg a korabeli szovjet tervező irodák fiatal mérnökeit.

    Az SzKB-143, CKB-18, CKB-112 nyújtott be összesen négy tervet az állami bizottság számára, Г. Н. Чернышев - 667, В. И. Туренко - 669, А. Б. Петров - 670, és, Л. А. Самаркин - 671 jelöléssel.

    Amikor a 667-es típus megnyerte az állami tendert Георгий Николаевич Чернышёв a rangidős fiatal mérnök még csak 39 éves volt, így őrá bízták a fiatalokból álló tervező csapat vezetését.

    [​IMG]
    Georgy Nikolaevich Chernyshev főkonstruktőr

    Munkássága (671 Ёрш [Victor-I], 671RT Сёмга [Victor-II], 671RTM Щука [Victor-III], 971 Щука-Б [Akula]) a továbbiakban meghatározta a szovjet nukleáris meghajtású vadász tengeralattjárók tervezését.

    [​IMG]

    A 671 Ёрш tökéletes vízcsepp formája, dupla reaktora, 33 csomós végsebessége tíz évvel megelőzte az amerikai vadászok manőverező képességét.

    Rendszeresítése után 5 évig, az Mk.48 Mod.1 megjelenéséig az USA nem is rendelkezett olyan hagyományos töltetű torpedóval, ami eredményesen vehette volna fel a harcot ellene.

    6db 533mm-es torpedó vető nyílásással rendelkezett (ezt csak 30 évvel később a USS Seawolf osztály esetén haladta meg az USA), és összesen 18 fegyvert szállíthatott.

    53-65K felszíni célok elleni torpedója a felszíni cél hullámsodrását követte 45 csomó sebességgel, 19km távolságon belül.

    СЭТ-65 "Енот-2" (mosómedve-2) 40 csomóra képes tengeralattjáró elhárító torpedója elvileg az SSN-571 USS Nautilus, és az azt követő SSN-578 USS Skate osztály egységei ellen is hatásos lehetett volna.

    1967 és 1974 között a 671 Ёрш (Victor-I) osztály 15 egysége állt szolgálatba.

    Forradalmi integrált MGK-300 Rubin szonárkomplexum (mely az orr jelentős részét elfoglalta) nyeresége sokszorosan múlta felül minden korábbi (világháborús német másolaton alapuló) szovjet szonárokat.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Becsüljük meg az MGK-300 Rubin szonárkomplexum nyereségét, ami egy a becslésem szerint 4m átmérőjű henger felületén, mintegy 400 hidrofont tartalmazott.

    szonár henger kerülete
    K = D * π = 4m * π = 12.5m

    hidrofonok közepének egymástól való távolsága a henger kerüleletén
    L =K / N = 12.5m / 50db = 25cm

    hullámhossz feltételezve hogy a hidrofonok fél hullámhossz távolságban lettek elhelyezve
    λ = 2 * L = 2 * 25cm = 50cm

    szonár becsült közép frekvenciája
    fo = c / λ = 1500m/s / 0.5m = 3kHz

    szonár nyeresége 1kHz frekvencián (a cél irányába csak a hidrofonok fele 400db / 2 = 200db néz)
    DI1kHz = 10 * log (N) - 20log (fo) = 10*log(200db) - 20log (3kHz) ≈ 13.5dB

    A 671 Ёрш (Victor-I) osztály fő ellenfelei az amerikai SSN-571 Nautilus, SSN-578 Skate, illetve a korabeli CVN repülőgéphordozók voltak, ~165dB .. 190dB becsült alapzajjal.

    TL - Transmission Loss (hang terjedési vesztesége 1kHz-en); <- ezt keressük
    SL - Source Level (cél egység által kibocsájtott zajszint 1kHz-en); ~190dB .. 165dB
    NLs - Noise Level (az észlelő 671 Ёрш (Victor-I) egység által kibocsájtott alapzaj 1kHz-en); ~160dB
    DI - receiver Directivity Index (MGK-300 Rubin szonár erősítési tényezője 1kHz-en); 13.5dB

    SSN-571 Nautilus, SSN-578 Skate
    TL = SL + DI - NLs = 165dB + 13.5dB - 160dB = 18.5dB
    A terjedési veszteségből már becsülhető az amcsi SSN cél minimális felderítési távolsága...
    TL = 10 log R
    R = 10^ (TL / 10) = 10^ (18.5dB / 10) ≈ 70m

    Látható, hogy a Rubin alkalmatlan volt amerikai atom tengeralattjárók követésére passzív üzemmódban.

    CVN
    TL = SL + DI - NLs = 190dB + 13.5dB - 160dB = 43.5dB
    A terjedési veszteségből már becsülhető az amcsi CVN cél minimális felderítési távolsága...
    TL = 10 log R
    R = 10^ (TL / 10) = 10^ (43.5dB / 10) ≈ 22km

    A Szovjetunió számára fő fenyegetést jelentő amerikai repülőgéphordozók viszont megfelelő távolságból észlelhetők voltak.
    Kellett egy fegyver, amit úgy lehet indítani, hogy a jenki hordozó biztosan ne tudjon a találat elől kimenekülni.

    Ez lett az 5t tömegű 65-73-as nem irányított torpedó.
    50 csomó sebességével, 50km hatótávolságával, és 20kt nukleáris töltetű harci részével garantálta az észlelt CVN megsemmisítését.

    [​IMG]

    A képen a spec. fejrész hiányzik.

    650mm-es átmérője miatt azonban nem lehetett alkalmazni a 671 Ёрш (Victor-I) osztály egységein, ezért 1972-től a 671RT Сёмга [Victor-II] egységek 2db 650mm-es (4db 533mm-es mellett) vetőcsövet kaptak.

    1972 és 1978 között a 671RT Сёмга (Victor-II) osztály 7 egysége állt szolgálatba.

    [​IMG]
    Érdemes a képen a 650mm-es torpedó méretét a felette tárolt 533mm-eshez viszonyítani.
     
    fishbed, misinator, gacsat and 6 others like this.
  10. dudi

    dudi Well-Known Member

    31 csomós sebességgel hogy a búbánatba tudta követni a hordozócsoportot?Elvileg kicsit kevesebb int fele ekkora sebességnél is süketnek kellett volna lennie a tengeralattjárónak
     
    endre likes this.
  11. rudi

    rudi Well-Known Member

    Lehet hogy már nem sokáig kell várnod egy ilyesmi megoldásra (lehet hogy még a gőzturbina is kimarad a rendszerből)
    https://www.popsci.com/china-new-submarine-engine-revolutionize-underwater-warfare
    [​IMG]
     
    endre likes this.
  12. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Periszkóp
     
  13. dudi

    dudi Well-Known Member

    Úgy ment 31 csomót?
     
    endre likes this.
  14. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    1977 legelején a világ legcsendesebb nukleáris meghajtású vadász tengeralattjárója, John Speller kapitány vezetésével kifutott Nagy Britanniai bázisáról.

    Az S-126 HMS Swiftsure szupermodern propulzor meghajtásával (25 évvel előzte meg a Seawolf osztályt) a Barents tenger felé vette az irányt.

    Talán kevéssé ismert, de általában a hidegháború alatt a Britt nukleáris meghajtású vadász tengeralattjárók végig csendesebbek voltak amerikai társaiknál, ezért az igazán rázós bevetéseket is ők teljesítették.

    Ezekből következzék most kettő...

    [​IMG]

    Az északi sarkör felett télen mindössze csak pár óráig volt világos, ezért a fedélzeten folyamatosan vörös világítást használtak, hogy a periszkópba néző tiszt látását megőrizzék.

    A vörös fény a fedélzeten szolgálatot teljesítők számára a bevetés több mint két hónapja alatt komoly fejfájást, és dezorientációt okozott.

    Amikor a Barents tengerre érkeztek, ott a Szovjet Északi Flotta éves, éles lőgyakorlata zajlott.

    Az HMS Switsure tisztjei a periszkópon keresztül megfigyeltek rakéta, ágyú lövészetet, illetve éles torpedó indítást is.

    Az éles lőgyakorlat közepén az HMS Switsure passzív szonárja eddig azonosítatlan célt jelzett.

    John Speller kapitány kiadta a parancsot, nézzük meg mi ez.

    [​IMG]

    Amikor megközelítették céljukat, akkor egy impresszív, hatalmas, gyönyörű repülőgép hordozót láttak a periszkópban, a Szovjetunió első repülőgép hordozóját, a Kijev-et.

    Hátulról közelítették meg, csak pár propeller* fordulattal gyorsabban mint céljuk haladt.

    Amikor a periszkópban már csak a Kijev hajócsavarja által keltett tarajos hullámokat látták, tudták hogy nagyon közel vannak.

    Alá siklottak, tartva sebességét, és felvették zajlenyomatát, hogy a SOSUS illetve az összes nyugati tengeralattjáró messziről tudja a későbbiekben azonosítani.

    És még csak ekkor kezdődött a küldetés "érdekes" része.

    Ahhoz hogy a Kijev végsebességét, és zaj - sebesség profilját pontosan megbecsülhessék, fotókat készítettek annak hajócsavarjáról, a víz alatt a periszkópon keresztül.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    A Swiftsure periszkópja fotózás közben mindössze 10~12 láb távolságban volt a 40 ezer tonnás szovjet hordozó propellerétől*.

    A fotózás után szép csendesen lemerültek, és távoztak a szovjet flotta kötelékének közepéből.

    A bevetés 70. napján ért haza a Swiftsure a Kijev teljes akusztikus lenyomatával a fedélzetén.

    John Speller kapitány a küldetés emlékére egy kis modellt kapott...

    [​IMG]

    ... az van rágravírozva hogy HMS Swiftsure.

    Pedig valójában a Kijev propellereit* ábrázolja.

    *Cifu kedvéért
     
    ZeiG, fishbed, misinator and 7 others like this.
  15. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Nem volt nyerő megoldás akkoriban, mivel méretes turbogenerátor kellett és egy elég méretes elektromotor mellé. Kompaktabb volt a gözturbina plusz fordulatszám-reduktor megoldás. Plusz ezzel volt megfelelő tapasztalat - a gőzturbinák terén ugye a századelőtől kezdve...

    Itt tegyünk hozzá egy apróságot: 1959-től az US NAVY a csepp alakú hajótestű, egy hajócsavaros Skipjack osztállyal is bírt, ennek maximális sebessége 30-31 csomó volt forrástól függően. Az amerikaiakat azért döbbentette meg a November-osztályú egység sebessége, mert azt gondolták, hogy a két hajócsavaros, "elavult" kialakitású hajótesttel nem nagyon fog tudni többet 25 csomónál.

    Viszont a fentiekből látható, hogy azért a szovjetek nem jártak igazából az US NAVY előtt - az 1960-as években hadrendbe állt, legmodernebb Permit- / Sturgeon-osztályt viszont képesek voltak faképnél hagyni, mivel ezen egységek ~28 illetve ~26 csomós végsebességre voltak képesek. Ez egy kényszerű lépésből következett: a Tresher azért nincs említve, mert az osztály induló hajójaként a Skipjack-hez hasonlóan 5 egyenes tollú hajócsavart és nagyon kis tornyot kapott csak. A kis torony az kisebb áramlási veszteségek miatti döntés volt, de mivel így mindössze egyetlen periszkóp fért el benne, ezért elvetették az osztály többi hajójánál a megoldást, és a második egységtől, a Permit-től kezdve nagyobb méretű torony került a hajótestre. A másik változás a hajócsavart érintette, a Tresher hajócsavarja (ahogy a Skipjack-é is) hajlamos volt a kavitációra relatíve kis sebességnél is, ezért egy kisebb átmérőjű, de hét, ívelt tollú hajócsavart kapott. Emiatt lett viszont a csúcssebesség mindössze 28 csomó (aztán a Sturgeon-osztályé még kisebb lett). Az US NAVY úgy vélte, hogy ez nem probléma, mert a halkabb működés a lényeg, nem a nagyobb végsebesség. A fent említett 1968-as esemény után jöttek rá, hogy bizony nagyon mellényúltak. Ennek az eredménye lett aztán a Los Angeles osztály és az Mk.48 torpedó...

    Vegyük az 1951-es Tang-osztályt (ez volt az utolsó amerikai D/E tengó osztály), akár csak 145dB-es zajszinttel (a Tang egyébként ennél valamivel jobb volt állítólag):

    TL = SL + DI - NLs = 145dB + 13.5dB - 160dB = -1,5dB

    Szóval ennél nem is kell tovább menni - a Victor-osztály akkor volt képes akár csak egy 1950-es évekbeli nyugati D/E tengót észlelni, ha az járatta a diesel-motorjait - amúgy csak aktív szonárral volt esélye...


    Akkor inkább hagyjuk... :D
     
  16. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Ez csak azért van, mert decibelben jön ki az eredmény. A hangnyomás összeadódik. Pontosabban interferál. -Gondolom.
     
  17. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Mi lehet az ábrán a tizes?
     
  18. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Hát, - én azért nem hajózgatnék egy ilyen gyanús szerkezet fölött. Mi van, ha mégse ismeri fel?
     
  19. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    "Talán kevéssé ismert, de általában a hidegháború alatt a Britt nukleáris meghajtású vadász tengeralattjárók végig csendesebbek voltak amerikai társaiknál, ezért az igazán rázós bevetéseket is ők teljesítették."
    Talán, mert sokkal kisebb távolságokat kellett megtenniük.
     
  20. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    1982 nyara, Operation Barmaid

    Őfelsége S-48 HMS Conqueror nukleáris meghajtású vadász tengeralattjárója, Cristopher Wreford-Brown kapitány vezetésével periszkóp mélységbe emelkedett.

    [​IMG]

    Célpontja pontosan a számított helyen volt, 1000 yard távolságban, lassan merőlegesen halad, mit sem sejtve a rá leső tengeralattjáróról.

    A kapitány, és a hídon szolgálatot adó tisztjei pontosan tudták, hogy ez az amire kiképezték őket, és bármilyen hiba az életükbe kerülhet.

    [​IMG]

    Mindössze három hónappal a 323 áldozatot követelő ARA Belgrano elsüllyesztése után voltak, ezúttal már a Bering tengeren, és alighanem szovjet felségvizeken.

    Az S-48 HMS Conqueror kapitánya az egyetlen a történelem folyamán, aki nukleáris meghajtású vadász tengeralattjáróval háborúban ellenséges hajót torpedózott meg, most azonban egy sokkal őrültebb vállalkozást kellet végrehajtaniuk.

    A Szovjet Északi Flotta vontatott szonárt kezdett el tesztelni a Bering tengeren, egyenlőre csak egy vontató mögé kötve.

    A szuper titkos TB-16-os vontatott szonár ekkor nyugaton már 6 éve rendszerben állt, és nagyon fontos volt kideríteni, hogy a szovjetek teljesen maguktól jöttek rá erre a megoldásra, vagy esetleg valaki nyugatról súgott nekik.

    Ezt viszont csak úgy lehetne kideríteni, ha sikerülne közelebbről megvizsgálni a szovjetek által tesztelt példányt.

    A Conqueror fel lett szerelve egy a CIA által megrendelt, és a General Dynamics által legyártott célszerszámmal, egy fogó/vágó szerkezettel, illetve a pontos célzást segítendő külső kamerákkal.

    A vágó szerszámok úgy voltak kiképezve, hogy sima helyett roncsolt vágásnyomot hagyjanak maguk után, mintha valami csak eltépte volna azt.

    Csendben lemerültek, majd a vontató alatt emelkednek fel, hogy a vonatott szonár ne észlelhesse őket.

    A vontató hajócsavarja csak pár lábbal húzott el a Conqueror tornya felett.

    A TV kamerák semmit sem értek a Barents tenger sötét vizében, a kapitány a periszkóp segítségével finom manőverekkel irányította hajóját.

    A tengeralattjáró orrán lévő szerkezet megragadta a vízalatti kábelt, majd másodpercek alatt levágta azt vontatójáról, bár ez az irányítóteremben óráknak tűnt.

    Azonnal lemerültek, és elindultak haza felé, a hajó teste mellett húzva értékes zsákmányukat.

    Miután kikötöttek Clyde bázisukon, a zsákmányt egy amcsi teherszállítóra rakták, és elemzésre az USA-ba szállították.

    [​IMG]

    Két éven belül John Walker árulót letartóztatta az FBI, a vontatott szonár azonban rendszerbe került a következő, immáron csendesebb szovjet tengeralattjárón.
     
    gacsat, molnibalage, fishbed and 6 others like this.

Ezen oldal megosztása