Szonárok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 006
113
Hpasp

A "bolond Iván"-t magyarban nem "trükkös Ivánnak" szokták fordítani? (Lásd. Vadászat a Vörös Októberre c. film)
Nem okoskodni akarok, mert lehet az eredeti angolban "Crazy Ivan" . Az meg ugye se nem trükkös, se nem bolond, hanem inkább őrült.
És mély elnézést az okoskodásomért :oops:

Amúgy számomra megdöbbentő, hogy a 70's évek végén milyen szinten süketek és vakok voltak ezek a tengók. :eek:
A saját zajuk sokat rontott a képességeiken, és pont e miatt egy szonár bójás tengó vadász (szerintem) nagy előnyben volt egy tengóval szemben. (helikoter, repülő)
Engem az is érdekelne mondjuk, hogy milyen hangos lehet egy fregatt vagy romboló osztályú hajó. Mert a hadijátékok tapasztalatai alapján nagyobb süketek, még a tengóknál is....
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Hpasp

A "bolond Iván"-t magyarban nem "trükkös Ivánnak" szokták fordítani? (Lásd. Vadászat a Vörös Októberre c. film)
Nem okoskodni akarok, mert lehet az eredeti angolban "Crazy Ivan" . Az meg ugye se nem trükkös, se nem bolond, hanem inkább őrült.
És mély elnézést az okoskodásomért :oops:

Amúgy számomra megdöbbentő, hogy a 70's évek végén milyen szinten süketek és vakok voltak ezek a tengók. :eek:
A saját zajuk sokat rontott a képességeiken, és pont e miatt egy szonár bójás tengó vadász (szerintem) nagy előnyben volt egy tengóval szemben. (helikoter, repülő)
Engem az is érdekelne mondjuk, hogy milyen hangos lehet egy fregatt vagy romboló osztályú hajó. Mert a hadijátékok tapasztalatai alapján nagyobb süketek, még a tengóknál is....

Jó ötlet, az amcsi és szovjet/orosz szonárok után, jöhetnek a szonárbóják. :cool:

Amúgy a repülő-szonárbója is csak rendszerben alkalmazva hatásos.
Eleve limitált mennyiség áll rendelkezésre a repülő fedélzetén, a szonár mérete és ezáltal nyeresége limitált, szóval akkor hatásos a bevetésük, ah először a SOSUS (vagy utódja) ad egy hozzávetőleges koordinátát, és azon belül kell a cél pillanatnyi helyét pontosítani.

Az atom-tengeralattjárók zajosak ugyan, viszont szinte korlátlan ideig (legalábbis amíg a mogyoróvaj tart a fedélzeten) képesek egy célt követni.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Még két minősítés alól feloldott Sturgeon bevetés jön, mielőtt rátérünk a digitális szonárkomplexumokra...


Flying_fish_b.jpg



1973 tavaszán az SSN-673 USS Flying Fish bevetésre indult Norfolki bázisáról.
A parancs szerint, merülés után irány a Barents tenger.

Flying_fish.jpg


A Szovjetek egy addig senki által le nem fényképezett, új ballisztikus rakétahordozó tengeralattjáró típus legelső példányának bejáratását végezték.

A Flying Fish egy szovjet tengeralattjáró kikötő előtt figyelte a forgalmat.
Hosszabb várakozás után egy eddig ismeretlen spektrumú, vízalatti zajforrást észlelt ami épp elhagyta a kikötőt, úgyhogy a nyomába eredt.

Néhány napnyi követés után, a cél a felszínre emelkedett, így tökéletes alkalmat szolgáltatott vizuális azonosítására.
James D. Williams kapitány a cél mellé manőverezte hajóját, és periszkóp mélységbe emelkedett.

Ahogy a periszkóp áttörte a felszínt, a kapitány számára egyértelművé vállt, hogy megvan az amiért jöttek.
A korábbi típusokhoz képest, ennek nagyobb volt a rakétákat tartalmazó púpja, ami hosszabb és ezért nagyobb hatótávolságú ballisztikus rakétákat jelentett.

del1_04.jpg


Miközben a periszkópon keresztül készültek a fényképek, James D. Williams kapitány elhűlve vette észre, hogy a Delta hídján álló őrszemek őrá (a periszkópjára) mutogatnak és lefelé, a híd felé kiabálnak.

Lebuktak.
Leeresztették a periszkópot, és a lehető leghalkabban próbáltak merülni, és eltávolodni céljuktól, hogy az ne tudja bemérni, melyik irányba távoztak.

Ami ezután következett, az minden amcsi tengeralattjáró kapitány rémálma a Barents tengeren, a Szovjet kikötőktől nem messze.
Tengeralattjáró elhárító helikopterek, és Tu-95-ös felderítő gépek jelentek meg, illetve hadihajók rajzottak ki a kikötőből, teljes sebességgel.

Egy hatalmas tengeralattjáró elhárító gyakorlat közepén találták magukat, csak éppen ők voltak a célpont.
A kapitány elgondolása szerint, a szovjetek úgy vélik majd hogy a lebukásának helyétől kifelé (nyugatra) fog menekülni, így inkább szép csendesen megindult a szovjet kikötő felé.

Sikeresen és észrevétlenül végighallgatták a teljes műveletet, pontosan tudták rögzíteni a szovjet tengeralattjáró elhárító manővereket, eljárásokat, technikákat.

Hazatérés után az elemzők véleménye szerint ez volt minden idők legfontosabb átfogó anyaga a szovjet tengeralattjáró elhárító képességekről.

CDR_James_D_Williams.jpg


James D. Williams kapitánynak személyesen kellett beszámolni a tapasztalatiról a vezetés tagjainak...
- Head of the Submarine Core
- Chief of Naval Operations
- Secretary of the Navy
- CIA director

Mellesleg a legújabb, még bejáratáson lévő szovjet ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárót lefotózták, és rögzítették zajlenyomatát annak legelső éles bevetése előtt...
 
M

molnibalage

Guest
Ami ezután következett, az minden amcsi tengeralattjáró kapitány rémálma a Barents tengeren, a Szovjet kikötőktől nem messze.
Tengeralattjáró elhárító helikopterek, és Tu-95-ös felderítő gépek jelentek meg, illetve hadihajók rajzottak ki a kikötőből, teljes sebességgel.

Egy hatalmas tengeralattjáró elhárító gyakorlat közepén találták magukat, csak éppen ők voltak a célpont.
A kapitány elgondolása szerint, a szovjetek úgy vélik majd hogy a lebukásának helyétől kifelé (nyugatra) fog menekülni, így inkább szép csendesen megindult a szovjet kikötő felé.

Sikeresen és észrevétlenül végighallgatták a teljes műveletet, pontosan tudták rögzíteni a szovjet tengeralattjáró elhárító manővereket, eljárásokat, technikákat.

Hazatérés után az elemzők véleménye szerint ez volt minden idők legfontosabb átfogó anyaga a szovjet tengeralattjáró elhárító képességekről.

James D. Williams kapitánynak személyesen kellett beszámolni a tapasztalatiról a vezetés tagjainak...
- Head of the Submarine Core
- Chief of Naval Operations
- Secretary of the Navy
- CIA director

Mellesleg a legújabb, még bejáratáson lévő szovjet ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárót lefotózták, és rögzítették zajlenyomatát annak legelső éles bevetése előtt...
Ha jól látom ellentengernagyi rangig vitte és a 6. flotta parancsnoka lett. Még él. Ej, gondolom tudna mesélni.

Azért durva, hogy ez az egyetlen alkalom ennyire fontos volt, ebből nekem az jön le, hogy azért sötétben tapógatóztak, hogy ki és mit hogyan képzel el.

A SOSUS hatékonyságáról az árulás előtt semmit sem tudtak az oroszok?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 345
113
Ha jól látom ellentengernagyi rangig vitte és a 6. flotta parancsnoka lett. Még él. Ej, gondolom tudna mesélni.

Azért durva, hogy ez az egyetlen alkalom ennyire fontos volt, ebből nekem az jön le, hogy azért sötétben tapógatóztak, hogy ki és mit hogyan képzel el.

A SOSUS hatékonyságáról az árulás előtt semmit sem tudtak az oroszok?

Szerintem nem tudtak ellene mit tenni.Amint megkapták a precíziós szerszámgépeket azonnal ugyan olyan halkak lettek az Akulák mint az ami tengók.Ez is jól mutatja,hogy az ipar mekkora gátja volt a szovjet haderőnek.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ha jól látom ellentengernagyi rangig vitte és a 6. flotta parancsnoka lett. Még él. Ej, gondolom tudna mesélni.

Azért durva, hogy ez az egyetlen alkalom ennyire fontos volt, ebből nekem az jön le, hogy azért sötétben tapógatóztak, hogy ki és mit hogyan képzel el.

A SOSUS hatékonyságáról az árulás előtt semmit sem tudtak az oroszok?

Egen, a harmadik minősítés alól feloldott Sturgeon bevetés kapitánya is ellentengernagyi fokozatig vitte...
;)
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
T

Törölt tag 1945

Guest
Következzék akkor a harmadik minősítés alól feloldott Sturgeon bevetés.

Grayling.jpg


1982-ben az SSN-646 USS Grayling indult bevetésre, parancs a szokásos, merülés után irány a Barents tenger.

Grayling_b.jpg


Hiába értek azonban a Barents tengerre, a hírszerzés által becsült időablakban nem futott ki kikötőjéből menetrend szerint a következő szovjet ballisztikus rakétahordozó Yankee vagy Delta egység szokásos célja, az Atlanti óceáni őrjáratozási zónája felé.

mission3_full.jpg

Csak jó egy hónap várakozás után észlelte a SOSUS Medve szigeteki állomása (ami Norvégia és a Spitzbergák között, a Barents tenger ellenörzése szempontjából ideális helyen diszlokált) a hírszerzési becsléshez képest jókora késéssel, a következő őrjáratra induló szovjet ballisztikus rakétahordozót.
Miközben a SOSUS rádión továbbított koordinátái alapján a USS Grayling észrevétlenül belopakodott a Delta mögé, az nyugati irányban elhagyta a Barents tengert, megkerülendő Norvégiát.

Ekkor azonban a cél ahelyett hogy a megszokott dél-nyugati irányba a UK-Izland-Grönland átjáró felé, az Atlanti óceáni őrjáratozási zónája irányába fordult volna, váratlanul észak-nyugati irányt vett fel, a Grönlandi tenger felé.

2018_07_29_16_04_39_Google_Earth_Pro.jpg


A USS Grayling kapitánya periszkóp mélységbe emelkedett, és leadta a drótot, hogy akkor most mit tegyen?
Az utasítás SUBLANT-tól egyértelmű, folytassa a cél követését.

A problémák igazából ekkor kezdődtek a Grayling fedélzetén, ugyanis szó szerint lementek a fedélzeten található, legészakibb területet ábrázoló részletes navigációs térképről is.
Innentől kénytelenek voltak egy civil atlasz alapján folytatni a (már csak meglehetősen hozzávetőleges) navigációt, és a célkövetést.
A cél közben behajózott az északi sark jege alá, és ott egy újabb meglepetéssel szolgált követői számára.

Delta a jég alatt lelassított majd megállt, tökéletesen kivitelezett lebegésbe ment át, majd szép lassan emelkedve a jégtakaró aljára támaszkodva mintegy lehorgonyozta magát.
Nyilvánvaló volt hogy ez az egység kimondottan erre a műveletre kifejlesztett hajtóművel volt felszerelve.

33 napon át lebegett a cél mozdulatlanul, az északi sark jegének támaszkodva, ahol sem a NATO hadihajói, sem repülői nem érhették el, az őket követő nyugati vadász tengeralattjárók tökéletesen egyedül maradtak, ráadásul erősen kérdéses volt, hogy azok torpedóik el tudnának-e találni egy a jéghegyek aljának támaszkodó célt.
Bevetési idejének leteltével, a Delta délnek indult vissza a Barents tengerre, és itt érkezett az őt követő tengeralattjáró számára a második meglepetés.

Teljesen váratlanul egy szovjet Pr671RTM Victor-III vadásztengeralattjáró közvetlen közelről aktív szonárral megvilágította a Grayling-et.

Grayling_c.jpg


Aktív szonárja annyira erős volt, hogy annak hangja a Grayling testén keresztül, szabad füllel is hallható volt.
Egy amerikai gyermekdal, a "három-vakegér" dallamát ismételgette. (tííí - túúú - tóóó, tííí - túúú - tóóó, stb...)

Álljunk is itt meg egy pillanatra a történetben, és matekozzunk egy kicsit, felhasználva az egyszerűsített szonáregyenletet, számoljuk ki a passzív felderítési távolságokat.

TL = SL + DI - NLs

TL - Transmission Loss (hang terjedési vesztesége 1kHz-en); <- ezt keressük
SL - Source Level (cél által kibocsájtott zajszint 1kHz-en)
NLs - Noise Level (az észlelő által kibocsájtott alapzaj 1kHz-en)
DI - receiver Directivity Index (passzív szonár erősítési tényezője)

Becsült alapadataink;
Sturgeon egység alapzaja taktikai sebességen; 140dB
Sturgeon egység BQQ-3 szonárjának nyeresége; 19dB
Pr671RTM Victor-III egység alapzaja taktikai sebességen; 145dB
Pr671RTM Victor-III egység MGK-500 Szkat szonárjának nyeresége; 25dB

USS Grayling általunk becsült felderítési távolsága egy Pr671RTM Victor-III egységgel szemben

TL = SL + DI - NLs = 145dB + 19dB - 140dB = 24dB

A terjedési veszteségből már becsülhető a Grayling által észlelt Victor-III cél minimális felderítési távolsága...
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (24dB / 10) ≈ 250m

Számítsuk ki akkor a Pr671RTM Victor-III általunk becsült felderítési távolságát egy Sturgeon egységgel szemben

TL = SL + DI - NLs = 140dB + 25dB - 145dB = 20dB

A terjedési veszteségből már becsülhető a Victor-III által észlelt Sturgeon cél minimális felderítési távolsága...
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (24dB / 10) ≈ 200m

A fenti matekból látható, hogy mind a Grayling, mind a Victor-III gyakorlatilag képtelen volt értelmes távolságon egymást passzív szonárral észlelni.

Véleményem szerint a Victor-III csak egy előre megadott pozícióban mozdulatlanul várakozott, és az amúgy zajos Delta elhaladása után csak megvilágította a rakétahordozó mögött a tengert aktív szonárral, hogy kiderüljön még az északi sark jege alá is követik-e azt a jenkik.

CDR_Albert_Konetzni.jpg


A settenkedésen rajtakapott Joker (a képen éppen Pérhalba [Grayling] harap), akarom mondani Albert Konetzni kapitány teszt mélységbe vitte hajóját, és nagy sebességgel eltűnt a helyszínről.

Ez volt amúgy a legkimerítőbb, és leghosszabb Sturgeon bevetés, ami összesen 85 napig tartott.

A bevetés végére elfogyott...
- a víztisztításhoz használt kemikália
- a vaj
- a kávé !!!
- és ami a legdurvább, a cigaretta (akkoriban még lehetett a fedélzeten cigizni), a kényszer megvonáson lévő dohányosok a küldetés végére szinte lázadási hangulatba kerültek.

Joker - Big Al - ellentengernagy nyugdíjbavonulására emlékező lap...
http://www.submarinesailor.com/biography/bigal/bigal.asp

Big_Al_Dress.jpg


ui: 1993-ban az akkor még mindíg aktív USS Grayling-nek sikerült nekisodródnia a K-407 Novomoskovsk Delta-IV-es ballisztikus rakétahordozónak, Murmanszk közelében.
(the show must go on...)
 
M

molnibalage

Guest
Az elsőt nem ismerteted?

A lehorgonyzás kvázi toronnyal odatámaszkodás volt?
A kérdésem az lenne, hogy ez szép és jó, de intel update-et hogyan kapott volna a hajó? ELF után akkor jégáttörés? Már, ha sikerül.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Az elsőt nem ismerteted?

A lehorgonyzás kvázi toronnyal odatámaszkodás volt?
A kérdésem az lenne, hogy ez szép és jó, de intel update-et hogyan kapott volna a hajó? ELF után akkor jégáttörés? Már, ha sikerül.

ööö
Batfish, Flying Fish, Grayling az 3 Sturgeon bevetés.

Igen, gyakorlatilag nekitámasztották a hajót a jég aljának, így nehezítve egy torpedó célravezetését.

Hát a kommunikáció ügyét a Delta-IV és Typhoon kapitányoktól kellene megkérdezni, de biztosan megoldották, mert az összes SSBN átállt erre.
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 639
16 023
113
Kedves Hpasp....
Először is... Családunkban is van tengós és mikor mutattam neki írásodat, bólintott. :)
Másodszor: a jenkik érdekes névadók. Az ő szóhasználatukban, amit nem értenek, ami számukra nem természetes, az őrült, tehát crazy. :)
Egyébként csoda, hogy ez a manőver nekik nem jutott eszükbe.
A jég alá bújó Delta.... Igen jó ötlet, ugyanis a jég zaja olyan mértékben elfed SZINTE minden frekvenciát. Csak és kizárólag aktív szonárral lehet operálni, viszont az a kibocsátót is elárulja.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Az elsőt nem ismerteted?

A lehorgonyzás kvázi toronnyal odatámaszkodás volt?
A kérdésem az lenne, hogy ez szép és jó, de intel update-et hogyan kapott volna a hajó? ELF után akkor jégáttörés? Már, ha sikerül.
Amennyire tudom,a Delta IV,és a Typhoon direkt úgy lettek tervezve,hogy át tudják törni a jeget.
 
M

molnibalage

Guest
ööö
Batfish, Flying Fish, Grayling az 3 Sturgeon bevetés.

Igen, gyakorlatilag nekitámasztották a hajót a jég aljának, így nehezítve egy torpedó célravezetését.

Hát a kommunikáció ügyét a Delta-IV és Typhoon kapitányoktól kellene megkérdezni, de biztosan megoldották, mert az összes SSBN átállt erre.
Bocsi, az első valamiért kimaradt nálam, a képek töltése miatt ugrál a fórum.

Számomra nagyon kettős ez az egész történet. Félelmetes belegondolni, hogy mennyire zárt és kevés dolog tudható az egészből, hogy mit műveltek, de egyben kb. elgondolkoztató az egész értelmetlensége. Remény sem lehetett arra, hogy minden SLBM hordozót kilőjenek mégis embertelen pénteket költöttek vadásztengókra.

Több tízezer ember szolgált tengókon, de akik igazán képben voltak a szonáros, a navigátor és kapitány, mindenki más csak "csavar a gépezetben". És ezek az emberek nem beszélnek. Pilóták irkálnak fórumra, vannak videók, de hogy a hh alatt mit tudtak a tengók igazán, mit csináltak, kb. homály. Ez a három komment is olyan, hogy pislogok.

A Vörös Október filmben jól volt benne.

"Háború csaták nélkül, amiben nincsenek hősök, csak áldozatok".

Az is érdekes, hogy egy 1990-es filmben és a könyvben előtte benne volt a "bolond Iván" manőver, amikor még hh dúlt. TC vajon honnan tudott róla? Akkor ezek a jelentések biztosan nem voltak nyilvánosak.

Az számomra homályos, hogy aktív szonarral miért nem látták a jenki tengót. Az aktív szonár is nyalábokkal tapogat le néhány fokos területeket?

A Yankee 19 napos őrjárata is finoman szólva nem hosszú, bár oda-vissza úttal lehetett kb. 40.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 345
113
Bocsi, az első valamiért kimaradt nálam, a képek töltése miatt ugrál a fórum.

Számomra nagyon kettős ez az egész történet. Félelmetes belegondolni, hogy mennyire zárt és kevés dolog tudható az egészből, hogy mit műveltek, de egyben kb. elgondolkoztató az egész értelmetlensége. Remény sem lehetett arra, hogy minden SLBM hordozót kilőjenek mégis embertelen pénteket költöttek vadásztengókra.

Több tízezer ember szolgált tengókon, de akik igazán képben voltak a szonáros, a navigátor és kapitány, mindenki más csak "csavar a gépezetben". És ezek az emberek nem beszélnek. Pilóták irkálnak fórumra, vannak videók, de hogy a hh alatt mit tudtak a tengók igazán, mit csináltak, kb. homály. Ez a három komment is olyan, hogy pislogok.

A Vörös Október filmben jól volt benne.

"Háború csaták nélkül, amiben nincsenek hősök, csak áldozatok".

Az is érdekes, hogy egy 1990-es filmben és a könyvben előtte benne volt a "bolond Iván" manőver, amikor még hh dúlt. TC vajon honnan tudott róla? Akkor ezek a jelentések biztosan nem voltak nyilvánosak.

Az számomra homályos, hogy aktív szonarral miért nem látták a jenki tengót. Az aktív szonár is nyalábokkal tapogat le néhány fokos területeket?

A Yankee 19 napos őrjárata is finoman szólva nem hosszú, bár oda-vissza úttal lehetett kb. 40.

A tengeralattjáró fegyvernem kb 1000x titkosabb mint bármi ami repül így még a takarítóval is élete végéig szóló titoktartási nyilatkozatot íratnak alá.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Bocsi, az első valamiért kimaradt nálam, a képek töltése miatt ugrál a fórum.

Számomra nagyon kettős ez az egész történet. Félelmetes belegondolni, hogy mennyire zárt és kevés dolog tudható az egészből, hogy mit műveltek, de egyben kb. elgondolkoztató az egész értelmetlensége. Remény sem lehetett arra, hogy minden SLBM hordozót kilőjenek mégis embertelen pénteket költöttek vadásztengókra.

Több tízezer ember szolgált tengókon, de akik igazán képben voltak a szonáros, a navigátor és kapitány, mindenki más csak "csavar a gépezetben". És ezek az emberek nem beszélnek. Pilóták irkálnak fórumra, vannak videók, de hogy a hh alatt mit tudtak a tengók igazán, mit csináltak, kb. homály. Ez a három komment is olyan, hogy pislogok.

A Vörös Október filmben jól volt benne.

"Háború csaták nélkül, amiben nincsenek hősök, csak áldozatok".

Az is érdekes, hogy egy 1990-es filmben és a könyvben előtte benne volt a "bolond Iván" manőver, amikor még hh dúlt. TC vajon honnan tudott róla? Akkor ezek a jelentések biztosan nem voltak nyilvánosak.

Az számomra homályos, hogy aktív szonarral miért nem látták a jenki tengót. Az aktív szonár is nyalábokkal tapogat le néhány fokos területeket?

A Yankee 19 napos őrjárata is finoman szólva nem hosszú, bár oda-vissza úttal lehetett kb. 40.

Az számomra homályos, hogy aktív szonarral miért nem látták a jenki tengót.

Azt hogy a Victor-III látta-e aktív szonározás közben a Grayling-et, még az amcsik sem tudják.
Szerintem valószínűleg látta, ezért is húzott el onnan a Grayling max sebességgel.

Amúgy mi mást tehetett volna a Victor-III kapitánya?
Őt azért küldték hogy kiderítse követik-e a Deltát, (ekkor már Walker kémkedése már folyamatban volt) és ezt végre is hajtotta.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
M

molnibalage

Guest
Az számomra homályos, hogy aktív szonarral miért nem látták a jenki tengót.

Azt hogy a Victor-III látta-e aktív szonározás közben a Grayling-et, még az amcsik sem tudják.
Szerintem valószínűleg látta, ezért is húzott el onnan a Grayling max sebességgel.

Amúgy mi mást tehetett volna a Victor-III kapitánya?
Őt azért küldték hogy kiderítse követik-e a Deltát, (ekkor már Walker kémkedése már folyamatban volt) és ezt végre is hajtotta.
A Yankee-nél lenne ez a kérdés.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A Yankee-nél lenne ez a kérdés.

Ott már véleményes a dolog, hogy egy nagyfrekvenciás szonár 10 ezer yard távolságból nem szúrta ki, pláne ha tudták mikor várható, és előtte bebújtak egy vízréteg határ mögé.
Ha látta volna, akkor alighanem reagált volna rá, és valamennyire borult volna a szigorú napirend.

Tervezek majd aktív szonár képletismertetést is, hogy érzékeltessem, mennyire nem egy egzakt tudomány ez, össze sem hasonlítható a radarokkal.

A nagy teljesítményű aktív szonár hangja össze vissza verődik a vízréteg határok, felszín, és a tengerfenék között (nincs egyenes jelterjedés, ezáltal csökken a célról visszavert jel koherenciája), és ráadásul szóródik a tengeri élőlényeken amik napszak függően vándorolnak a különböző mélységek között.
Ebben a közegben kellene az aktív szonár hangjának megtenni az utat kétszer, oda a célig, és vissza a szonárba...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Számomra nagyon kettős ez az egész történet. Félelmetes belegondolni, hogy mennyire zárt és kevés dolog tudható az egészből, hogy mit műveltek, de egyben kb. elgondolkoztató az egész értelmetlensége. Remény sem lehetett arra, hogy minden SLBM hordozót kilőjenek mégis embertelen pénteket költöttek vadásztengókra.

Az információ élet és halál kérdése, ezzel a tengósok nagyon is tisztában voltak. Ahogy azért a repülőgépeknél is voltak ilyen esetek (pl. A-12, F-117), ahol alig volt információszivárgás.

Több tízezer ember szolgált tengókon, de akik igazán képben voltak a szonáros, a navigátor és kapitány, mindenki más csak "csavar a gépezetben". És ezek az emberek nem beszélnek. Pilóták irkálnak fórumra, vannak videók, de hogy a hh alatt mit tudtak a tengók igazán, mit csináltak, kb. homály. Ez a három komment is olyan, hogy pislogok.

De, azért vannak szivárgások, tudunk olyanokról, amikor még a hidegháború idején egy Holland tengó (feltehetően Dolfjin-osztály) kvázi körbetáncolt egy amerikai SSN-t (Sturgeon vagy LA, az nem derült ki) úgy, hogy az nem vette észre.

A különbség inkább a publikáció hiánya. A pilóták hősnek vannak beállítva, szeretik a médiafigyelmet, azt, hogy a figyelem középpontjában vannak.
A tengósok ellenkező, ott a figyelem középpontja eléggé negatív dolog...

Az is érdekes, hogy egy 1990-es filmben és a könyvben előtte benne volt a "bolond Iván" manőver, amikor még hh dúlt. TC vajon honnan tudott róla? Akkor ezek a jelentések biztosan nem voltak nyilvánosak.

Tom Clancy maga jött rá arra, hogy hátulra "nem hallhat" a tengó, tehát időnként nem árt "hátranéznie".

Amiről neki sem volt fogalma, hogy a modern tengeralattjáróknak (mint egy Taifun-nak) ekkoriban már volt vontatott szonárja, de ez szigorúan titkos információ volt, még az amerikai vontatott szonárokról se volt tudomása.

Az számomra homályos, hogy aktív szonarral miért nem látták a jenki tengót. Az aktív szonár is nyalábokkal tapogat le néhány fokos területeket?

HPASP már leírta: az aktív szonár nem azonos a RADAR-al. A közismert működése (ping és hallgatod a visszhangot) tök jól működik a nyílt tengeren, ahol nincs hőhatár. De ott sem garantált a hatása pár km felett...