T
Törölt tag 1945
Guest
Az 1976 és 1989 között rendszeresített SSN-688 USS Los Angeles osztály 39 egységének hajói a korábbinál is csendesebb 7 ágú propelleren, és a precíziós számítógép vezérelt szerszámgépeken legyártott meghajtáson kívül, az AN/BQQ-5A digitális szonárkomplexumot is megkapták.
AN/BQQ-5A integrált szonár komplexum elemei:
- AN/BQS-11 15 láb átmérőjű, gömb alakú, középfrekvenciájú aktív (és passzív) szonár
- patkó alakú, alacsony frekvenciájú passzív szonár
- IBM AN/UYK-7 digitális tűzvezető rendszer
- AN/BQR-25 TASS (Towed Array Sonar System - vontatott szonár), TB-16 "Fat Line" Array
Látható, hogy a AN/BQQ-5A csak a két utolsó elemében különbözött a korábbi analóg AN/BQQ-3 -tól.
IBM AN/UYK-7 digitális tűzvezető rendszer
32-bites digitális számítógép (az AEGIS rendszer is ezt használta) megszüntette az amerikai tengeralattjárókra addig jellemző égett papír illatot, mivel a korábbi hőnyomtatók helyett egységes zöld/fekete képernyővel felszerelt 4 munkaállomáson jelenítette meg a szonárképet.
AN/BQR-25 TB-16
Mivel a meglévő szonárok nyereségét a hajótesten belül már nem lehetett tovább növelni, ezért a SOSUS által alkalmazott kábelen elhelyezett hidrofonokból álló szonárt terveztek a 688-as mögött vontatni.
Fontos szempont volt a vontatott szonár behúzhatóságát megoldani, mivel egyrészt kieresztett állapotban jó fél csomót lassított a hajó sebességén és 10 csomó felett amúgy is megsüketült, másrészt viszont a cápák hajlamosak voltak megrágni amint alkalmuk adódott rá.
A kábelen lévő 40db hidrofon jelét egyenként külön-külön csavart érpár vezetékkel csatlakoztatták a tengeralattjáróba, így a kábel hidrofonokat is tartalmazó szakaszának vastagsága 3.5 hüvelyk (~9cm) lett és ezt a részt nem lehetett felcsévélni a hajótestben.
A fentiek miatt, a hajótesten való fedett tárolásban döntöttek, ami viszont alig negyedére korlátozta a szonár hosszát a SOSUS érzékelőjének eredeti 1000 lábához képest.
TB-16 vontatott szonár adatai (hihetetlen konspirációként a szonár középfrekvenciájának nyeresége lett a típusjel)...
40db hidrofon, egy 240 láb (73m) hosszú 1400 font (635kg) tömegű kábelszakaszon lett elhelyezve.
A fenti érzékelő szakaszt egy a hajótestben felcsévélhető 2600 láb (800m) hosszú, 0.37 hüvelyk (~1cm) átmérőjű, és 450 font (200kg) tömegű kábel végén helyezték el, amit így el lehetett távolítani a tengeralattjáró hajócsavarjának zajától.
A képen jól látszik a hajótest jobb oldalán végigfutó TB-16 tároló.
TB-16 tároló csöve, borítás nélkül
Számítsuk ki a TB-16 vontatott szonár nyereségét.
f₀ = c N / 2 L = 5kft/s * 40db / 2 * 240ft ≈ 0.4kHz
DI1kHz = 10 * log (N) - 20log (f) = 10 log (40db) - 20log (0.4kHz) = 16dB + 8dB ≈ 24dB
A Los Angeles osztály korabeli fő ellenfelei a Pr705 Alfa/Pr667DBR Delta-III/Pr671RTM Victor-III egységek voltak, taktikai sebességen (pár csomó) ~160dB/140dB/145dB alapzajjal.
TL - Transmission Loss (hang terjedési vesztesége 1kHz-en); <- ezt keressük
SL - Source Level (cél A/D-III/V-III egység által kibocsájtott zajszint 1kHz-en); 160dB/140dB/145dB
NLs - Noise Level (az észlelő SSN-688 Los Angeles típus által kibocsájtott alapzaj 1kHz-en); ~125dB
DI - receiver Directivity Index (TB-16 vontatott szonár erősítési tényezője 1kHz-en); 24dB
Pr705 Alfa
A US NAVY nemezise, amivel a hidegháború alatt nem tudtak mit kezdeni.
TL = SL + DI - NLs = 160dB + 24dB - 125dB = 59dB
A terjedési veszteségből már becsülhető az Alfa cél minimális felderítési távolsága...
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (59dB / 10) ≈ 800km
Emiatt lett hírhedt az Alfa zajszintje, ami sebességével még tovább nőtt.
Persze a 688 megközelíteni, illetve torpedóval elsüllyeszteni csak minimális eséllyel tudhatta volna, az Alfák gyakorlatilag szabadon száguldozhattak a hidegháború alatt.
Pr667DBR Delta-III
Az elsődleges célt jelentő rakétahordozók immáron messzebb őrjáratoztak a korábbi típusokhoz képest.
Walker árulása után, ezen a rakétahordozó típuson alkalmazták először a gépészet elszigetelését a hajótesttől.
TL = SL + DI - NLs = 140dB + 24dB - 125dB = 39dB
A terjedési veszteségből már becsülhető az Delta-III cél minimális felderítési távolsága...
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (39dB / 10) ≈ 8km
Pr671RTM Victor-III
Walker árulása után, ezen az vadász típuson alkalmazták először a gépészet elszigetelését a hajótesttől.
TL = SL + DI - NLs = 145dB + 24dB - 125dB = 44dB
A terjedési veszteségből már becsülhető az Delta-III cél minimális felderítési távolsága...
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (44dB / 10) ≈ 25km
Látható a hatalmas fejlődés, miközben a Sturgeon osztályú USS Grayling-et egy Victor-III észrevétlenül meg tudta lepni, a 688-as korabeli ellenfeleit, a "Walker"/Akula osztály megjelenéséig kényelmes távolságból tudta követni.
Természetesen ha a cél pár csomónál nagyobb sebességgel haladt, akkor a fent számolt felderítési távolságok* is értelemszerűen nőttek.
*mivel csak műkedvelője vagyok a tengeralattjáró hadviselésnek (ez ugye nem légvédelem), így a sorozatot vitaindítónak szánom.
A források a sorozat végén lesznek felsorolva.
AN/BQQ-5A integrált szonár komplexum elemei:
- AN/BQS-11 15 láb átmérőjű, gömb alakú, középfrekvenciájú aktív (és passzív) szonár
- patkó alakú, alacsony frekvenciájú passzív szonár
- IBM AN/UYK-7 digitális tűzvezető rendszer
- AN/BQR-25 TASS (Towed Array Sonar System - vontatott szonár), TB-16 "Fat Line" Array
Látható, hogy a AN/BQQ-5A csak a két utolsó elemében különbözött a korábbi analóg AN/BQQ-3 -tól.
IBM AN/UYK-7 digitális tűzvezető rendszer
32-bites digitális számítógép (az AEGIS rendszer is ezt használta) megszüntette az amerikai tengeralattjárókra addig jellemző égett papír illatot, mivel a korábbi hőnyomtatók helyett egységes zöld/fekete képernyővel felszerelt 4 munkaállomáson jelenítette meg a szonárképet.
AN/BQR-25 TB-16
Mivel a meglévő szonárok nyereségét a hajótesten belül már nem lehetett tovább növelni, ezért a SOSUS által alkalmazott kábelen elhelyezett hidrofonokból álló szonárt terveztek a 688-as mögött vontatni.
Fontos szempont volt a vontatott szonár behúzhatóságát megoldani, mivel egyrészt kieresztett állapotban jó fél csomót lassított a hajó sebességén és 10 csomó felett amúgy is megsüketült, másrészt viszont a cápák hajlamosak voltak megrágni amint alkalmuk adódott rá.
A kábelen lévő 40db hidrofon jelét egyenként külön-külön csavart érpár vezetékkel csatlakoztatták a tengeralattjáróba, így a kábel hidrofonokat is tartalmazó szakaszának vastagsága 3.5 hüvelyk (~9cm) lett és ezt a részt nem lehetett felcsévélni a hajótestben.
A fentiek miatt, a hajótesten való fedett tárolásban döntöttek, ami viszont alig negyedére korlátozta a szonár hosszát a SOSUS érzékelőjének eredeti 1000 lábához képest.
TB-16 vontatott szonár adatai (hihetetlen konspirációként a szonár középfrekvenciájának nyeresége lett a típusjel)...
40db hidrofon, egy 240 láb (73m) hosszú 1400 font (635kg) tömegű kábelszakaszon lett elhelyezve.
A fenti érzékelő szakaszt egy a hajótestben felcsévélhető 2600 láb (800m) hosszú, 0.37 hüvelyk (~1cm) átmérőjű, és 450 font (200kg) tömegű kábel végén helyezték el, amit így el lehetett távolítani a tengeralattjáró hajócsavarjának zajától.
A képen jól látszik a hajótest jobb oldalán végigfutó TB-16 tároló.
TB-16 tároló csöve, borítás nélkül
Számítsuk ki a TB-16 vontatott szonár nyereségét.
f₀ = c N / 2 L = 5kft/s * 40db / 2 * 240ft ≈ 0.4kHz
DI1kHz = 10 * log (N) - 20log (f) = 10 log (40db) - 20log (0.4kHz) = 16dB + 8dB ≈ 24dB
A Los Angeles osztály korabeli fő ellenfelei a Pr705 Alfa/Pr667DBR Delta-III/Pr671RTM Victor-III egységek voltak, taktikai sebességen (pár csomó) ~160dB/140dB/145dB alapzajjal.
TL - Transmission Loss (hang terjedési vesztesége 1kHz-en); <- ezt keressük
SL - Source Level (cél A/D-III/V-III egység által kibocsájtott zajszint 1kHz-en); 160dB/140dB/145dB
NLs - Noise Level (az észlelő SSN-688 Los Angeles típus által kibocsájtott alapzaj 1kHz-en); ~125dB
DI - receiver Directivity Index (TB-16 vontatott szonár erősítési tényezője 1kHz-en); 24dB
Pr705 Alfa
A US NAVY nemezise, amivel a hidegháború alatt nem tudtak mit kezdeni.
TL = SL + DI - NLs = 160dB + 24dB - 125dB = 59dB
A terjedési veszteségből már becsülhető az Alfa cél minimális felderítési távolsága...
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (59dB / 10) ≈ 800km
Emiatt lett hírhedt az Alfa zajszintje, ami sebességével még tovább nőtt.
Persze a 688 megközelíteni, illetve torpedóval elsüllyeszteni csak minimális eséllyel tudhatta volna, az Alfák gyakorlatilag szabadon száguldozhattak a hidegháború alatt.
Pr667DBR Delta-III
Az elsődleges célt jelentő rakétahordozók immáron messzebb őrjáratoztak a korábbi típusokhoz képest.
Walker árulása után, ezen a rakétahordozó típuson alkalmazták először a gépészet elszigetelését a hajótesttől.
TL = SL + DI - NLs = 140dB + 24dB - 125dB = 39dB
A terjedési veszteségből már becsülhető az Delta-III cél minimális felderítési távolsága...
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (39dB / 10) ≈ 8km
Pr671RTM Victor-III
Walker árulása után, ezen az vadász típuson alkalmazták először a gépészet elszigetelését a hajótesttől.
TL = SL + DI - NLs = 145dB + 24dB - 125dB = 44dB
A terjedési veszteségből már becsülhető az Delta-III cél minimális felderítési távolsága...
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (44dB / 10) ≈ 25km
Látható a hatalmas fejlődés, miközben a Sturgeon osztályú USS Grayling-et egy Victor-III észrevétlenül meg tudta lepni, a 688-as korabeli ellenfeleit, a "Walker"/Akula osztály megjelenéséig kényelmes távolságból tudta követni.
Természetesen ha a cél pár csomónál nagyobb sebességgel haladt, akkor a fent számolt felderítési távolságok* is értelemszerűen nőttek.
*mivel csak műkedvelője vagyok a tengeralattjáró hadviselésnek (ez ugye nem légvédelem), így a sorozatot vitaindítónak szánom.
A források a sorozat végén lesznek felsorolva.