<blockquote>Szerintem a TVC-nek ott jelentkezhet komoly előnye, amikor egy fél-hátsó légtér felől (olyan 4-5 vagy 7-8 óra irányból) közeledő ellenséges gépre figyelmeztet akár a földi irányítás, akár az AWACS. Na ekkor nem mindegy, hogy csak egy 8-10 másodperes fordulóval tud a gép szembefordulni a közeledővel, vagy elég egy 1-3 mp.-es "seggelés" TVC-rásegítéssel, hogy minél előbb el tudja kezdeni a radar-keresést és befogást, rakétaindítást a közeledő támadó ellen.
A probléma ezzel az, hogy a támadó gép rakéta HMZ-je sokkal nagyobb ebben az esetben. Miért? Mert az saját sebesség vektoránval azonos irányban indít rakétát, a piruettező gép meg a saját sebességvektorálval ellentétes irányban.
Ha jól értem akkor arról van szó monitor oldalnézetben gondolkodva, hogy mindkét gép repül jobbra és az üldözött gép saját tengelye körül megfordul miközben ezalatt a sebességvektorának jobbra és fel/le mutató komponense valmennyire változik, de inkább lassul, mintsem emelkedeik vagy süllyed. Ekkor meg megkérdezném, hogy a harcászatilag értelmes sebességeknél kibírja azt a hajtómű, hogy a gép mondjuk 700 km/h
TAS-sal halad jobbra és a hajtómű kiömlési irány is jobbra néz. Mondjuk úgy, hogy erős fenntartásaim vannak.
Ha megvan még, akkor egy amjd megpróbálok egy régi repszimes videóból kivágni valamit, hogy a TVC mire lehetne jó, bár az a videó is inkább azt mutatja be, hogy mennyire megrendezett helyzetekben van csak értelme...
Mindenesetre egy biztos: a TVC esetleges drága fenntartási/karbantartási költségei csak békeidőben számítanak, az előnyei meg csak valódi, éles légiharcban.
Ez ott lehet kivétel, amikor olyan gépeszteségek vannak, ahol a gép irányíthatatlansága miatt veszik oda a gép. Ilyen jellemzően manőverező légiharc gyakorlása közben van vagy műszaki hiba által.
Az F-15-ről szóló alkotásomban 1999 és 2008 között, ha jól számolom, akkor 21 db incidens van (ebből nem mind járt gépveszteséggel), amiből legfeljebb 5-6 db függ össze a kormányozhatósággal. Az 5-6 db esetből legalább 2 db műszaki hiba miatt volt kormányozhatatlanság volt, ahol vagy segített volna a TVC vagy nem....
A többinél volt tisztán pilóta hiba. Tehát egy 10 éves időszakot nézve is legfeljebb 2-3 db gépet mentett volna meg a TVC, aminek extra üzemeltetési költsége az egész flottára nézve sanszosan messze meghaladja azt, amennyit a gépek értek. 20-30 éves gépekről van szó. A TVC hajtómű ára és üzemeltetési költsége darabonként több millió USD-s tétel.</blockquote>
Akkor már biztos nem segít a TVC, ha a támadó gép túl közel van a másik nyakán, pláne ha már HMZ-n belül van a fent jelzett irányból (akkor már szerintem majdnem semmi se segít). Akkor segíthet a TVC-vel végrehajtott gyors manőver, ha az ellenség még csak legalább 80-100 km távolságból közeledik, még ő maga is csak készül a befogásra és a támadásra, tehát a hirtelen szembeforduló TVC-s géppel van még idő gyorsulni is meg az ellentevékenységre is. Bizonyos harcászati helyzetekben segíthet, máskor meg nem, de ez mindennel így van. A kabinpadlón való virtuális "átlátás" se segít, ha az ellenséges gép 2000-el magasabban 6-óra pozícióban és 30 km-en belül közeledik 300 km/ó sebességtöbblettel. Oda más kell....