Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

A kis sebességű közelharc, ami korábban talán leginkábba MiG-29-es és az F/A-18-as Hornet sajátja volt, annyiban egészíthető ki a TVC-vel, hogy egyrész a sebesség és állásszög terén jelenik meg további tartalék, illetve a műsor nagyobb tömegű gépekkel is előadható.
Az ilyesmi miatt nagyobb tüzelőanyag mennyiség meglétekor még meglévő g-limit mellett is eredményesen felvehető a légiharc olyan gépekkel szemben, ahol már megvolt az 50 százalékos kifogyasztás.

Ezt a videót érdemes megnézni:

https://www.youtube.com/watch?v=sSSaqt8FIp8

Ha jobban megnézzük, 5:49-nél látunk egy gyönyörű paláston indított leborítást a 15-östől, amita 16-os megpróbál lekövetni, de végül kiforgatja a hollandus harcos a dolgot. Ez egy Szu-35-ösnél egy könnyű lekövetés lenne, végig rajta tartva a gép orrát.

3x néztem végig a kérdéses pillanatot, szerintem itt szó sincs arról, hogy nem tudta volna követni a 16 os pilótája. A leborítás pillanatában olyan tökéletes tüzelő helyzetben volt, hogy olyan nincs. A Sas gyakorlatilag előtte "lebegett" a létező legnagyobb felülettel amit feléd fordíthad. Vagy azért nem követte, mert rádióban leadta a gun killt, vagy taktikai megfontolásból.

Akkor már biztos nem segít a TVC, ha a támadó gép túl közel van a másik nyakán, pláne ha már HMZ-n belül van a fent jelzett irányból (akkor már szerintem majdnem semmi se segít). Akkor segíthet a TVC-vel végrehajtott gyors manőver, ha az ellenség még csak legalább 80-100 km távolságból közeledik, még ő maga is csak készül a befogásra és a támadásra, tehát a hirtelen szembeforduló TVC-s géppel van még idő gyorsulni is meg az ellentevékenységre is. Bizonyos harcászati helyzetekben segíthet, máskor meg nem, de ez mindennel így van. A kabinpadlón való virtuális "átlátás" se segít, ha az ellenséges gép 2000-el magasabban 6-óra pozícióban és 30 km-en belül közeledik 300 km/ó sebességtöbblettel. Oda más kell....

180 fokos forduló 1-3 mp alatt az szerinted mekkora G hatás lesz? Ha a másik gép saját HMZ-jén kívül van akkor kb. fölösleges tropára verni az egész gépet meg a pilótát csak azért hogy 5 másodperccel hamarabb megfordulj. Arról ne is beszéljünk, hogy az átlagos hajtóművek nagyobb sebességtartományban sokkal jobban tudnak gyorsítani, mint kicsiben. Ha levágod a gépet M0.4-re és ott lebegsz onnan sokkal tovább fog tartani visszagyorsítani M1.2-re mint M0.9-ről megfordulni majd utána gyorsítani..

Megint ugyanott vagyunk, hogy az esetek 0.01%-ban hasznos dolgokról vitatkozunk. Végtelen mennyiségű forrás esetén minden jó de ne éljünk már ekkora rózsaszín ködben. Annyi pénzből bármi másra lehet költeni aminek sokkal nagyobb hatása van. Ha másra nem akkor a pilóta képzésére amihez még az se kell, hogy a gépet heggesztgessük..

@molni

Szerintem AO arra gondolt, hogy TVC géppel adott sebességen nagyobb G terhelést tud tartani a gép (főleg a kis sebesség tartományban, ahol nem a pilóta a limit). Ebből következhet az, hogy a TVC-s gép kisebb sebességel is tudja tartani a tempót, ergo a pilótának kevésbé fáj. Kérdés, hogy a plusz amit ad az mekkora.

Más logikus magyarázat szerintem nincs, teljesen mindegy, hogy a gázsugár hova mutat, adott sugarú körpálya tartása adott sebességen ugyanakkora G-t fog eredményezni. Az lehet, hogy a TVC miatt kicsit gyorsabban reagál a gép arra, amit csinálsz, de az nem egy nagy dolog. Anélkül is elég gyorsan lehet ám rángatni a gépet, a vadászrepülés általában nem arról szól, hogy ki tud gyorsabban hadonászni.
 
No, akkor trollkodok még egyet.
A hivatkozott forduló során az F-15 sebessége hirtelen lecsökken az F-16-hoz képest met igen "szűk módon" vált irányt az Eagle, az F-16 pilóta pedig azért emeli ki a gépet a fordulóból, mert ennek a további lekövetéséhez olyan szögsebességgel kellene az F-15 után fordulnia, amit a gép nem bírna.
Ha viszont tovább erőlteti a dolgot, akkor csak egyre rosszabb pozícióba kerül a tüzeléshez, több esélye van újra tüzelési helyzetbe kerülni, ha kilép ebből a manőverből és újra pozíciót keres.
 
Megvan, hogy valószínűleg miért nem követte azonnal a leborítást.

Egyik nagyon alap BFM szabály, hogy nagyjából ott kell kezdeni a fordulót, ahol a másik. Valószínűleg távon kívül volt, és amíg a ponthoz ért, kicsit elengedte a gépet. Ezt a zsokék általában csak úgy hívják, hogy "drive to the elbow".

Ha nem úgy csinálod, ahogy leírtam, akkor nagyon biztosnak kell lenni abban, hogy annál a lehetőségnél le is fogod szedni a célt. Ha nem akkor szinte biztos, hogy túlmész rajta. Az ilyeneket általában meg nem szeretjük, mert az sosem biztos, hogy eltalálod, az meg főleg nem, hogy attól harcképtelenné válik. Szimulátorban N+1-szer lőttek ki olyan gépből aminek se szárnya se elektronikája nem volt, csak éppen pont arra volt még ideje, hogy IRt hajigáljon az arcodba..
 
1310-es gyári számú elso felszállása ma.
186548.jpg
 
Megint olyanról megy a diskurzus aminek nincs értelme (kell vagy nem a TVC) Mintha arról mennek a beszélgetés hogy melyik extra éri meg egy autóban....az autogyaraknak megéri és kész a többi meg rizsa a Szuhojnak megéri beépíteni igen kell az extra akkor fizesd ki szóval hagyjuk az ár ertekarany dumát valakinek szimpi valakinek pedig nem
 
Amikor valaki PC-s szimulátoros "tapasztalatokra" alapozva érvel az IRL repülés/légiharc témakörében, az pont olyan, mint amikor pornófilmekre r*cskázó szűzfiúk vetítenek a szexuális "kalandjaikról".
 
Amikor valaki PC-s szimulátoros "tapasztalatokra" alapozva érvel az IRL repülés/légiharc témakörében, az pont olyan, mint amikor pornófilmekre r*cskázó szűzfiúk vetítenek a szexuális "kalandjaikról".
Igen, egyszerűen nem értem, hogy hogy nem érzik azok, akik ezzel osztják az észt, és próbálják meg alátámasztani a saját "tudásukat", hogy ez finom leszek, nem írásban gyanúsan máshogy fogalmaznék: NEM meggyőző. Még akkor sem, ha mondjuk az egyik részese annak a digitális világban lévő fizikai modell megalkotásának. Minden egyes ilyen "beoltásnál", hogy jól tenné az ellenérdekelt fél, ha megnézné a Falcon 4.0-át, vagy a Digital Combat Simulatort, én konkrétan sírok a röhögéstől :P...

U.i. Tegnap kurvára kicsaptam a fénykorában lévő Tysont, a saját karakteremmel(én csináltam! editorban), még az arcom is frankón be volt digitalizálva, PS Eye-Cammel, úgyhogy nekem itt ne ugasson senki, mert puszta kézzel ölök, ugye:P.
 
A szimulátorok mellett a legjobb érv molni F-15 írása amin amiben olyat mesél az egyik F-15 pilóta amit elvileg nem is tud a gép de ugyan ez a helyzet pár BUD videóval is ami megint csak opyan dolgok torténnek amik nem elvileg túlmutatnak az adott gép és fegyver képességein.
 
<blockquote rel="misinator">Hűha, mit fogok én kapni mindenkitől...

...

Hozzászólásom olvasásánál tessék tekintettel lenni arra, hogy laikus vagyok.

Nem rosszak a meglátásaid, de egy ponton kiegészítenélek.</blockquote>

Köszönöm a válaszod!

Számomra tökéletesen megválaszoltad, hogy mi a TVC értelme - jelen esetben a Szuhoj típusok esetében.
Arról nem is beszélve, hogy - gondolom - nem dollár elszámolású az orosz légierő, tehát USAF szemmel/értékrenddel felesleges keresni benne a rációt.
Minden válasz újabb kérdést vet fel:
Az kifejezetten dicséretes, ha a "mezei" hajózókat is megkérdezik.
Viszont mennyire kompetens egy, akár kettő típusra is szakszóval rendelkező orosz pilóta véleménye, ha az életben (élőben!) nem gyakorolt még saját maga F-15, 16, 18-ra?
Ilyen szempontból könnyebb helyzetben vannak az USAF, NAVY pilóták, hiszen nekik volt szerencséjük innen onnan MiG-29, illetve különböző Szuhoj típusokhoz.
S akkor még nem beszéltünk arról, hogy ki milyen harceljárásokban gondolkodik, hol tartanak ezek tökéletesítésében stb.
 
Az szerintem is kicsit vicces volt molnitól, hogy az user menjen már el dogfightolni a szimulátorban több százszor. Mondjuk némelyik reakció után nem lepett meg, hogy kiakadt. :D
 
Amikor valaki PC-s szimulátoros "tapasztalatokra" alapozva érvel az IRL repülés/légiharc témakörében, az pont olyan, mint amikor pornófilmekre r*cskázó szűzfiúk vetítenek a szexuális "kalandjaikról".

Azért ez így kurvára nem igaz, a hc szimes emberek nagy része a tudásuk igen jelentős részét valós eljárásokra/tapasztalatokra alapozza. Nyilván a technika ami a szimulátorban van nagyon sokmindenben eltér a valóditól viszont a pilóták gondolkodásmódja illetve a légiharc elemei sok esetben szinte megegyeznek.

Az elméleti dolgokon túl sok konkrét példa van ami szintén így van, pl. amit fentebb írtam, hogy valószínűleg a pilóta miért nem követte azonnal a leborítást, azt is valós pilótáktól tudom.

Elég sok olyan érvet felhozunk amellett, hogy a TVC-vel milyen problémák vannak jóval azon felül, hogy bármilyen szimulátorról szó esett volna. Egyszerűen arról van szó, hogy szerintünk ekkora mennyiségű pénzért jóval nagyobb előnyre lehet szert tenni más területeken, ahogy írtam pl. avionikai fejlesztésekkel vagy a pilótaképzés fokozásával. Ezek olyan dolgok amelyek a repülés minden tartományában hatalmas előnyt jelentenek, a TVC nem. Nyilván ha végtelen pénzed van akkor meg ígyis úgyis beleraksz mindent a gépbe.
 
<blockquote rel="cinikus">

U.i. Tegnap kurvára kicsaptam a fénykorában lévő Tysont, a saját karakteremmel(én csináltam! editorban), még az arcom is frankón be volt digitalizálva, PS Eye-Cammel, úgyhogy nekem itt ne ugasson senki, mert puszta kézzel ölök, ugye:P.

Zsolti,

Nem akarlak megbántani de ez nettó trollkodás, amit írsz...

Itt ugyanis vannak fizikai törvényszerűségek, amik behatárolják, hogy a TVC mit tudhat és mennyire lehet hasznos.
Ahhoz pedig nem kell mérnöknek sem lenni, csak egy kis jpm kell hozzá, hogy belásd, hogy lehet akármilyen TVC-t, ha van egy f*sza sisakcélzód+LOAL-os HOBS IR rakétád, akkor a pilóta mindig gyorsabban fogja elfordítani a fejét, mint, hogy azt TVC-vel te kimanőverezd.
Én azt gondolom, hogy nem véltelen, hogy a TVC-s fejlesztések nyugaton gyakorlatilag elhaltak miután megjelentek az új generációs IR rakéták és elkezdtek a sisakcélzók elterjedni. És ha annak idején nem az F-22-es, hanem az YF-23 nyeri a tendert, akkor az USA no.1 légifölény gépén sem lenne TVC.
Egyébként meg az F22-őt dogfght-ban ahol elvileg a legtöbbet számíthatna a tVC az EF és Rafi is elkapta

Az a gond, hogy a TVC melleti érvelések nagy része megint arra alapul, mint a SARH vs. ARH vagy a hiperszonikus vs. szubszonikus robotrepülő esetében, vagyis, hogy az oroszok biztosan nem hülyék és nem fejlesztenék ha nem lenne értelme (illetve a TVC esetében ez még kiegészül néhány repnapon felvett látványos manőverrel).

Most nem akarok belemenni, mert ez nem egy a gazdasági/politikai fórum de nem tudom miért olyan hihetetlen az, hog bizony az oroszok lehet csak presztízs miatt fejlesztenek dolgokat és nem feltétlenül a racionalitás vezérli őket.
Már a SZU idején is jellemző volt rájuk, és ismerve a diktatórikus rezsimek működését, hogy a pozícióhoz nem a tudás hanem csak a lojalitás számít bizony simán benne van az, hogy nem az ésszerűség vezérli őket. Mert azokban az országokban ahol a közpénzek felhasználása "némileg" jobban ellenőrzött, ott sehol sem gondolták úgy, hogy megérné a TVC.
 
U.i. Tegnap kurvára kicsaptam a fénykorában lévő Tysont, a saját karakteremmel(én csináltam! editorban), még az arcom is frankón be volt digitalizálva, PS Eye-Cammel, úgyhogy nekem itt ne ugasson senki, mert puszta kézzel ölök, ugye:P.

Zsolti,

Nem akarlak megbántani de ez nettó trollkodás, amit írsz...

Itt ugyanis vannak fizikai törvényszerűségek, amik behatárolják, hogy a TVC mit tudhat és mennyire lehet hasznos.
Ahhoz pedig nem kell mérnöknek sem lenni, csak egy kis jpm kell hozzá, hogy belásd, hogy lehet akármilyen TVC-t, ha van egy f*sza sisakcélzód+LOAL-os HOBS IR rakétád, akkor a pilóta mindig gyorsabban fogja elfordítani a fejét, mint, hogy azt TVC-vel te kimanőverezd.
Én azt gondolom, hogy nem véltelen, hogy a TVC-s fejlesztések nyugaton gyakorlatilag elhaltak miután megjelentek az új generációs IR rakéták és elkezdtek a sisakcélzók elterjedni. És ha annak idején nem az F-22-es, hanem az YF-23 nyeri a tendert, akkor az USA no.1 légifölény gépén sem lenne TVC.
Egyébként meg az F22-őt dogfght-ban ahol elvileg a legtöbbet számíthatna a tVC az EF és Rafi is elkapta

Az a gond, hogy a TVC melleti érvelések nagy része megint arra alapul, mint a SARH vs. ARH vagy a hiperszonikus vs. szubszonikus robotrepülő esetében, vagyis, hogy az oroszok biztosan nem hülyék és nem fejlesztenék ha nem lenne értelme (illetve a TVC esetében ez még kiegészül néhány repnapon felvett látványos manőverrel).

Most nem akarok belemenni, mert ez nem egy a gazdasági/politikai fórum de nem tudom miért olyan hihetetlen az, hog bizony az oroszok lehet csak presztízs miatt fejlesztenek dolgokat és nem feltétlenül a racionalitás vezérli őket.
Már a SZU idején is jellemző volt rájuk, és ismerve a diktatórikus rezsimek működését, hogy a pozícióhoz nem a tudás hanem csak a lojalitás számít bizony simán benne van az, hogy nem az ésszerűség vezérli őket. Mert azokban az országokban ahol a közpénzek felhasználása "némileg" jobban ellenőrzött, ott sehol sem gondolták úgy, hogy megérné a TVC.
 
Amikor valaki PC-s szimulátoros "tapasztalatokra" alapozva érvel az IRL repülés/légiharc témakörében, az pont olyan, mint amikor pornófilmekre r*cskázó szűzfiúk vetítenek a szexuális "kalandjaikról".
Akkor most félrészegen ez kiszalad belőlem...

Azért te istenverte "zseni", mert a fizika az mindehol fizika... Ha ennyire nem értesz hozzá, akkor legalább csendben maradhatnál vérbe ahelyett, hogy osztanád az észt.

A repszimekkel igazi vadászpilóták is tolják és elég komoly realizmus faktorról számolnak be ezen a téren.
 
Igen, egyszerűen nem értem, hogy hogy nem érzik azok, akik ezzel osztják az észt, és próbálják meg alátámasztani a saját "tudásukat", hogy ez finom leszek, nem írásban gyanúsan máshogy fogalmaznék: NEM meggyőző
Ez a komment inkább arról győzött meg, hogy fogalmad sincs arról, hogy mit hadoválsz össze...

Ezen felül a folyamatos személyeskedéssel itt és más topikokban nem értem, hogy miért nem vágtak ki hónapkora, mint a macskát szarni...
 
Az szerintem is kicsit vicces volt molnitól, hogy az user menjen már el dogfightolni a szimulátorban több százszor. Mondjuk némelyik reakció után nem lepett meg, hogy kiakadt. :D
Blaze, több emberen is tisztán látszik, hogy képtelen elképzelni a légiharc geometriáját. Ebben egy HC repszim segítene, és megértenék, hogy mekkora ökörségeket beszélnek.
 
Azért ez így kurvára nem igaz, a hc szimes emberek nagy része a tudásuk igen jelentős részét valós eljárásokra/tapasztalatokra alapozza.
Ja, csak ettől ők még szimesek maradnak, nem pedig RL pilóták. :)
Van igazság abban, amit írsz, de hát a r*cskahuszárok is látták az éles akciót, csak éppen közük nem volt hozzá. :)
Komolyra fordítva a szót, azért a szimulátorban is lejön sok dolog elég korrektül, de hivatkozási alapnak még így sem tekintem: a szimek próbálják követni a valóságot (több-kevesebb sikerrel), nem fordítva. Én is szimezek, mert defektje mindenkinek van, viszont belátom, hogy pl. az FSX-ben a M2M Mirage 2000-je úgy repül, mintha antigravitációs hajtóműve lenne. (Ezt leszámítva a gép etalon és a DCS-ben is repülhető (csak Razbam név alatt), bár ott nem próbáltam ki.)

Akkor most félrészegen ez kiszalad belőlem...

Azért te istenverte "zseni", mert a fizika az mindehol fizika... Ha ennyire nem értesz hozzá, akkor legalább csendben maradhatnál vérbe ahelyett, hogy osztanád az észt.

A repszimekkel igazi vadászpilóták is tolják és elég komoly realizmus faktorról számolnak be ezen a téren.
Magadra ismertél, r*cskabajnok? :D Kettőnk közül nem én osztom az észt, egyébként meg egy szimulátorban az a fizika, amit beleprogramozol, márpedig ennek adott esetben nem sok köze van a valósághoz, bizonyos tényezők terén pedig egyenesen semmi. Van még valami észrevételed "így félrészegen", "zsenikém"? :)