A kis sebességű közelharc, ami korábban talán leginkábba MiG-29-es és az F/A-18-as Hornet sajátja volt, annyiban egészíthető ki a TVC-vel, hogy egyrész a sebesség és állásszög terén jelenik meg további tartalék, illetve a műsor nagyobb tömegű gépekkel is előadható.
Az ilyesmi miatt nagyobb tüzelőanyag mennyiség meglétekor még meglévő g-limit mellett is eredményesen felvehető a légiharc olyan gépekkel szemben, ahol már megvolt az 50 százalékos kifogyasztás.
Ezt a videót érdemes megnézni:
https://www.youtube.com/watch?v=sSSaqt8FIp8
Ha jobban megnézzük, 5:49-nél látunk egy gyönyörű paláston indított leborítást a 15-östől, amita 16-os megpróbál lekövetni, de végül kiforgatja a hollandus harcos a dolgot. Ez egy Szu-35-ösnél egy könnyű lekövetés lenne, végig rajta tartva a gép orrát.
3x néztem végig a kérdéses pillanatot, szerintem itt szó sincs arról, hogy nem tudta volna követni a 16 os pilótája. A leborítás pillanatában olyan tökéletes tüzelő helyzetben volt, hogy olyan nincs. A Sas gyakorlatilag előtte "lebegett" a létező legnagyobb felülettel amit feléd fordíthad. Vagy azért nem követte, mert rádióban leadta a gun killt, vagy taktikai megfontolásból.
Akkor már biztos nem segít a TVC, ha a támadó gép túl közel van a másik nyakán, pláne ha már HMZ-n belül van a fent jelzett irányból (akkor már szerintem majdnem semmi se segít). Akkor segíthet a TVC-vel végrehajtott gyors manőver, ha az ellenség még csak legalább 80-100 km távolságból közeledik, még ő maga is csak készül a befogásra és a támadásra, tehát a hirtelen szembeforduló TVC-s géppel van még idő gyorsulni is meg az ellentevékenységre is. Bizonyos harcászati helyzetekben segíthet, máskor meg nem, de ez mindennel így van. A kabinpadlón való virtuális "átlátás" se segít, ha az ellenséges gép 2000-el magasabban 6-óra pozícióban és 30 km-en belül közeledik 300 km/ó sebességtöbblettel. Oda más kell....
180 fokos forduló 1-3 mp alatt az szerinted mekkora G hatás lesz? Ha a másik gép saját HMZ-jén kívül van akkor kb. fölösleges tropára verni az egész gépet meg a pilótát csak azért hogy 5 másodperccel hamarabb megfordulj. Arról ne is beszéljünk, hogy az átlagos hajtóművek nagyobb sebességtartományban sokkal jobban tudnak gyorsítani, mint kicsiben. Ha levágod a gépet M0.4-re és ott lebegsz onnan sokkal tovább fog tartani visszagyorsítani M1.2-re mint M0.9-ről megfordulni majd utána gyorsítani..
Megint ugyanott vagyunk, hogy az esetek 0.01%-ban hasznos dolgokról vitatkozunk. Végtelen mennyiségű forrás esetén minden jó de ne éljünk már ekkora rózsaszín ködben. Annyi pénzből bármi másra lehet költeni aminek sokkal nagyobb hatása van. Ha másra nem akkor a pilóta képzésére amihez még az se kell, hogy a gépet heggesztgessük..
@molni
Szerintem AO arra gondolt, hogy TVC géppel adott sebességen nagyobb G terhelést tud tartani a gép (főleg a kis sebesség tartományban, ahol nem a pilóta a limit). Ebből következhet az, hogy a TVC-s gép kisebb sebességel is tudja tartani a tempót, ergo a pilótának kevésbé fáj. Kérdés, hogy a plusz amit ad az mekkora.
Más logikus magyarázat szerintem nincs, teljesen mindegy, hogy a gázsugár hova mutat, adott sugarú körpálya tartása adott sebességen ugyanakkora G-t fog eredményezni. Az lehet, hogy a TVC miatt kicsit gyorsabban reagál a gép arra, amit csinálsz, de az nem egy nagy dolog. Anélkül is elég gyorsan lehet ám rángatni a gépet, a vadászrepülés általában nem arról szól, hogy ki tud gyorsabban hadonászni.