Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 755
113
Jól értem, hogy ezek a Vityazi-s SzM-ek új gyártású gépek? Mert a csapat megalakulása óta ez az első alkalom, hogy nem levedlett technikát kapnak a parádézáshoz.

A videóban azt mondják,hogy gyári új gépek, amiket most hoztak el az irkutszki gyár udvaráról, egy közbenső novoszibirszki leszállást megejtve.
A kubinkai leszállás után nyilatkoztak a pilóták,nagyon sokat dicsérték az új gépeket: modern navigációs rendszerek, amik jelentősen könnyítik a nemzetközi átrepüléseket, tolóerővektoros hajtóművek, a Szu-27-eshez képest könnyebb irányíthatóság.
Viszont ezeket az új formájú tányérsapkákat én nem erőltetném. Borzalmasan nagy fejet csinál a viselőjének.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

cinikus

Well-Known Member
2010. május 7.
2 340
5 040
113
Viszont ezeket az új formájú tányérsapkákat én nem erőltetném. Borzalmasan nagy fejet csinál a viselőjének.
Ha csak ennyi baj lenne velük! De úgy néznek ki bennük, mint valami közép-amerikai banánköztársaság puccsistái. A régi tényérsapkák egyediek voltak és impozánsak, ráadásul vészhelyzetben mentőcsónaknak vagy le/felszállóhelynek is tökéletesen megfeleltek. :D
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 715
28 838
113
Su-35S_-_MAKS-2013Firstpixflights06.jpg


maxresdefault.jpg


maxresdefault.jpg


3d8d735f53fe8c04010e8ca9cc66debc.JPG
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 572
113
Az ok de a műrepülés sokat kivesz a gépekből.

Ne feledjük, a "trükk" a repülési programban van. Anno, 2013-ban a kecskeméti szereplésük sok magyar néző lagymatagnak tartotta, turpisságot, netán hanyagságot, vagy csak a magyar közönséget nem kellő súllyal kezelő pilótákat sejtett a háttérben.
Nos, elmondhatom, láthattam a Vityazi-t hazai közönség előtt, ahogy láthattam ugyanott a Sólymokat is, azonos gépekkel és elmondhatom, a Vityazi programja pontosan annyi, amennyit mi láthattunk Kecskeméten. De továbbmegyek, a Sólymok mutatványa se ért fel a kvocsuri nagy túlterheléses manőverezgetésig, mert nem ez a cél.
És azóta a Sólymok csapatában repült már minden a Szu-27SzM3-astól a Szu-34-esen(!) és Szu-35Sz-en át a Szu-30SzM-ig és csak az utóbbi miatt bővítettek a repertoáron, hogy egy-két többtengelyes piruettet belevektoráljanak a szólógép műsorába, mert mégiscsak ciki lenne, ha ezzel a típussal nem volna ilyen.
Amúgy a Szokoli Rossziji produkciója egy 4-6 gépes Vityazi-szerű kötelékezgetés, majd 2-2 elleni légiharc demo, egy kis szóló műrepülés és megint kötelékezés.

A Vityazi a gépeivel pontosan azt fogja csinálni, mint eddig.
2,5 és ~5g közé bekoreografált kötelékezés és némi szólózás, plusz elemként vektorálós (4,5g-ig) manőverekkel megspékelve.
Ha ketyeg is az üzemidő, az nem vesz el sokkal többet a gépek sárkányából, mint a 27-esekéből idáig. Kubinkán a Vityazi 1991 óta (két és fél évtized) körülbelül két garnitúra (úgy egy századnyi) Szu-27P és UB gépet használt el. Olyan típusról beszélünk aminek az élettartama messze a Szu-30SzM alatt van.
Szóval nem kell aggódni, ezek a gépek sokáig fogják bírni a cirkuszt.

Tessék, ha valami eszi a sárkányt az ez:


Kvocsur repülője anno könnyebb volt, mint a normál Szu-27-esek. A hajtóművei erősebbek voltak, a gázhő magasabb volt, a gázreakció gyorsabb.
A gépeken a kontroll úgynevezett direkt kontroll volt, ami bármelyik Szu-27-esnél előidézhető, csak épp földi halandónak tilos.
Nagyon nagy tapasztalat kell ahhoz, hogy így uralják a gépet, nem beszélve a műrepülésről, mert ennél a rezsimnél nincs állásszög és g korlát, sőt semmiféle korlát sincs, a statikusan instabil gépnél ilyenkor lényegében a pilóta helyettesíti a FbW rendszert, a sárkány fogja meg úgy-ahogy a gépet az áteséskor. Illetve a Kobrának pont ez volt a lényege, hogy nem fogja meg az se, el lehet húzni az orrot 90 fokon túlig, aztán a légellenállás borítja vissza a madarat. Hátrány, hogy a hajtóművek nem kontra-rotáló forgórésszel bírnak, így a precesszió be tudja borítani a gépet. Ezért nagy előny az F-22-es vagy az F-35-ös kontra rotáló forgórészű hajtóművei.
Szóval ezzel a megoldással lehet a géppel igazán látványosan repülni, de csak kevés hajózónak volt/van az oroszoknál is erre jogosítása.
Fejben nagyon ott kell lenni, de 13 másodperces 360 fokos fordulót (ami a nyolcvanas évek végi - kilencvenes évek eleji nyugat-európai repülőnapokon egy megugrandó léc volt Neil Anderson F-16A bemutatója óta), vagy Kobrát csak ezzel a módszerrel lehet előidézni.

A Szu-30SzM már teljeskörű digitlis FbW rendszerrel és vektorálással rendelkezik amivel elérték, hogy úgymond bárki lehet Kvocsur az orosz légierőben, mert a gép közvetlensége, minimálisra javított holtideje, a korlátlan állásszögig húzható orra mind kezes báránnyá teszik ezt a vasmadarat (képzavar!) büntetlenül.
És egy-egy jól beszűkített fordulózáshoz nem kell előtte befűteni a gépet (mint a fenti videón), nem kell 9-10g-ket magukra húzni, mégis azt kapja a nagyérdemű, amit anno Kvocsurtól.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 572
113
A repült óra fogy,mennyit repülnek pluszban évente?

Ezt látod nem tudom, de a parádézás és a rágyakorlás terhelésben éves szinten kábé ott van, ahol egy másik alakulatnál repülő gép jár, mert ott bejönnek az intenzívebb manőverező légiharc gyakorlások, amire itt elvben kevesebb a lehetőség.

De még egyszer hangsúlyozom, a Szu-27P és UB gépek élettartama eredetileg kb. 2500 óra volt, amit meg tudtak hosszabítani, a Szu-30SzM alap élettartama az Irkut szerint ~6000 óra, ami egy prognosztizált adat. Ez azt jelenti, hogy a földi terhelési próbák ennyi repült órát adnak a sárkánynak, de a gyártó fenntartja a lehetőséget arra, hogy ez is hosszabítható legyen.
Az olyan rekorder gépek mint az F-15C/D vagy különösen az E, illetve az olyan modern javítási technológiák, melyek mostanság "jönnek divatba" mint a Golden Eagle program (vagy akár az Army CH-47F programja), ahol lestrapált gépekből csinálnak nullkilométeres sárkányokat, van a skála egyik végén, a másik végén meg a tradícionálisan óvatos orosz prekalkuláció.
Ez utóbbi az elmúlt évtizedekben engedett magán annyit, hogy már meglévő - korábban a szovjet érában gyártott - sárkányok élettarttamát tudják duplázni, illetve az új gyártású gépek élettartamát tudják eleve bővebb periódusra beállítani.
Ehhez hozzá kell venni még az évtizedes tapasztalatok alapján eleve erősebbre, tartósabbra tervezett sárkány képességeit is.
Nem mondom, hogy az USAF-hoz hasonlóan itt is eljön a 8-16 ezer órás sárkányélettartamok kora, hiszen az orosz gépek még mindig kevesebbet repülnek évente, mint az amerikaiak - tehát nincs is akkora nyomás az üzemeltetői oldal felöl.

Szumma szummárum, ezek az amúgy drága SzM gépek még sokáig fognak Vitézkedni...
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
A régi tényérsapkák egyediek voltak és impozánsak, ráadásul vészhelyzetben mentőcsónaknak vagy le/felszállóhelynek is tökéletesen megfeleltek. :D

Sőt egy kisebb esőben valamennyire hasznos is volt - ezért is szerették a szovjet elvtársak :D és napfényben előrevetült árnyéka alapján gyorsan meg lehetett tudni, fontos ember közeleg. Akinek - ha felgyorsította lépteit - a tányér még egy bizonyos felhajtóerőt is biztosított :D
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 572
113
Az új SzM-ek Kubinkán. Jó volna megnézni a Vitézeket újra Kecskeméten (is). :D
http://admin.strizhi.info/2016/10/14/13694

Jól nézzétek meg a képeket, mert ilyen tiszta vadászgépet nemigen látni. Ez a szép egy gyári új gépben, de ahogy a fúvócsövek külső fényes felületét elnézem, hajlok rá, hogy ezeket még az indulás előtt kitakarították és lekenték valamivel.
A futóakna patika tisztaságú, ami a nyári szezonban már távolról se lesz ilyen.
Ami az előnbyére fog változni az a fúvócső belső felülete, ami még ki fog égni szép fehérre, mivel a cirkónium-oxid bevonatra most még rá van rakódva a gyári új hajtóművek ilyenkor még szokásos kormolása.
Ez nem MiG-29-es, ugyanis az AL-31FP hajtóművek egy bizonyos óraszám felett elhagyják a látványos füstölést.
Ez nem csak orosz sajátosság, hiszen az egyik legtisztább amerikai hajtómű, az F414-es a Super Hornet első startjánál még úgy füstölt mint egy RD-33-as:

 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A Szu-27 manőverképességéről: a kötelék-műrepülésben jártas pilóták szerint egy kötelék manőverezési lehetőségei aerodinamikailag és kormányozhatósági szempontból nagyjából megegyeznek a kötelékkel azonos nagyságú szóló-gép manőverezési lehetőségeivel. Na most ha a Szu-27 négyes kötelék méretét nézzük, az nagyjából majdnem megfelelhet egy B 737 Classic méreteinek. Ehhez képest nekem már korábban Pozsonyban, aztán Kecsón már tudatosan is odafigyelve az jött le, hogy a Vityazi-kötelék időnként szűkebben és kisebb légtérben elférve hajtott végre azonos manővereket mint egy szóló F-16, és ez engem eléggé megdöbbentett!!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 572
113
Ennek titka a sebesség, ez az amiben a Szu-30SzM mégtöbbet hozhat, mert a 27-esekkel is elég kis sebességgel tudtak fordulózni kötelékben, a 30-as ezen változata meg mégjobban kontrollálható ezen a sebességen, tehát a kötelék manőverezést is bátrabban lehet űzni.


Kb. így
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 572
113
Su-35S_-_MAKS-2013Firstpixflights06.jpg

Mintha javult volna a lemezelés minősége a pilótafülke környékén, vagy csak a szemem csal meg? Nincs az a komoly hullámzás a lemezeken.


Tekintve, hogy ez egy régebbi gép mint az a bizonyos utolsó két példány az első 48-as szériából, javulásról nemigen beszélhetünk. Ez az első 12 darab szériagépből a 07-es. Ugyanilyen sötétszürke festésű piros 07-es is van mégegy, csak azon van egy orosz trikolor is a megkülönböztethetőség végett. Ezután már csak kék gépek jöttek. Amire te gondolsz, az az utolsó két példány volt. Mostanság a második széria gyártása folyik. Valószínű ugyanolyan hullámos lemezeléssel. De nem biztos.
 
  • Tetszik
Reactions: Python