Ennek részben történeti okai vannak tudtommal nagyon kevés olyan gép van, ami sidestickes. Rafale, F-16, F-35, F-22 és kb. ennyi jut eszembe. Eleve a működési elv sem mindegy...
Régen az volt az oka, hogy a pilóta úr keze volt az, ami valóban mozgatta a dolgokat, a kenyérgőz. A pilóta két kézzel húzta sokszor, de tiszta erőből. Hartmann mesélte, hogy az oktatója vagy valamelyik ász megtanította neki, hogy kellő izomerővel abnormálisan szűk fordulóba kényszeríthető a Me-109.
Mióta a gépeken hidraulika van, azóta persze ez nem ok, de mivel folyamatosság van a gépek tervezésében és az átképzésben lényegében a II. Vh óta minden pilóta oktatója és tanítványa (és folytatva a sort így tovább) repült így vadászgépeken, egészen az F-16-ig. Az F-16 volt az első sidestickes, csak ott a bot szinte nem mozog, hanem erőt mér tudtommal. Ezek a közép botos gépek viszont nem ilyenek, valóban komolyan mozog bot nem erőt, hanem kitérést érzékel.
Ezen felül, ha semmi nem támasztja alá a kezed, akkor pont, hogy a sidestick az, ami fárasztó. Ha te ülsz egy székben, akkor a kezed természetes helyzete az, hogy könyökök szélen és közép felé áll az alkarod. A sidestick ennek pont ellentettje... Vagy neked úgy pihen a karod, hogy az alkar egyenesen kinyúl előre...?