Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Ez egy U2 fülkéje
http://www.theblaze.com/stories/201...ne-cause-travel-chaos-at-los-angeles-airport/
u2_cockpit_june2006.jpg
 
T

Törölt tag 1526

Guest
Oké, köszönöm, rendben, vagyis echte kínai tervezésű és gyártású gép a kínai légierő használatában (amit még nem is exportáltak sehová), és mégse kínai írásjeleket használnak. Lehet gondolkodni hogy vajon miért is van így ...
Talán azért mert nem echte kínai fejlesztésű hanem az izraeli Lavin alapul, ezért angol nyelvű az LCD meg a HUD. A Szu-35-ben meg azért orosz mert az meg orosz fejlesztés. De nem azért mert technikailag nem lehetne megoldani a kínai kijelzőt, mert a saját gépeikben megoldják. És nem is azért mert a kínai jelek a plusz 5-6 vonásukkal annyira bonyolultak lennének, hogy a kínai pilóta egy éles kanyarban csak bámulná a jelet és nem fogná fel mit ábrázol.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
"Ügyes" vagyok, szóval az előzőben csak az első mondatot írta Mackensen, a többiért én vagyok a felelős.
emel
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
A j10 nem a lavin alapul. A lavit tanulmányozták de ennyi nem azon alapszik ennyi erővel az f5 ösön is alapulhatna vagy a míg 21 esen.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 715
28 836
113
Akkor most az a kérdés, hogy hány pilótát tudnak bevetni majd a gépekhez, ha oroszul kell tudniuk. Nagyon úgy néz ki, hogy ebből megint saját tovább fejlesztés lesz,
mint a Szu-27 esetében. Az orosz/kínai kijelző problémához meg vissza kellene térni a Szu-27 megvásárlásához, annál a gépnél milyen nyelvű a kijelző, amivel megvették annó?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Miért szeretik a botkormányt elöl középre tenni? Olyan, mintha repülés közben folyamatosan a farkadat markolásznád. Persze ez nem természetellenes mozdulat, de mégiscsak kényelmesebb lehet egy botkormány a jobb oldaladon ahol a kezed rendesen magad mellett van és a tested nem csavarodik a középre előre nyúlás miatt. Úgy mint az F-16-ban. Most kábelen megy minden, semmivel nem bonyolultabb egyik helyre tenni valamint, mint egy másikra.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka and Roni

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Miért szeretik a botkormányt elöl középre tenni? Olyan, mintha repülés közben folyamatosan a farkadat markolásznád. Persze ez nem természetellenes mozdulat, de mégiscsak kényelmesebb lehet egy botkormány a jobb oldaladon ahol a kezed rendesen magad mellett van és a tested nem csavarodik a középre előre nyúlás miatt. Úgy mint az F-16-ban. Most kábelen megy minden, semmivel nem bonyolultabb egyik helyre tenni valamint, mint egy másikra.


Én is így gondolom
 
M

molnibalage

Guest
Miért szeretik a botkormányt elöl középre tenni? Olyan, mintha repülés közben folyamatosan a farkadat markolásznád. Persze ez nem természetellenes mozdulat, de mégiscsak kényelmesebb lehet egy botkormány a jobb oldaladon ahol a kezed rendesen magad mellett van és a tested nem csavarodik a középre előre nyúlás miatt. Úgy mint az F-16-ban. Most kábelen megy minden, semmivel nem bonyolultabb egyik helyre tenni valamint, mint egy másikra.
Ennek részben történeti okai vannak tudtommal nagyon kevés olyan gép van, ami sidestickes. Rafale, F-16, F-35, F-22 és kb. ennyi jut eszembe. Eleve a működési elv sem mindegy...


Régen az volt az oka, hogy a pilóta úr keze volt az, ami valóban mozgatta a dolgokat, a kenyérgőz. A pilóta két kézzel húzta sokszor, de tiszta erőből. Hartmann mesélte, hogy az oktatója vagy valamelyik ász megtanította neki, hogy kellő izomerővel abnormálisan szűk fordulóba kényszeríthető a Me-109.

Mióta a gépeken hidraulika van, azóta persze ez nem ok, de mivel folyamatosság van a gépek tervezésében és az átképzésben lényegében a II. Vh óta minden pilóta oktatója és tanítványa (és folytatva a sort így tovább) repült így vadászgépeken, egészen az F-16-ig. Az F-16 volt az első sidestickes, csak ott a bot szinte nem mozog, hanem erőt mér tudtommal. Ezek a közép botos gépek viszont nem ilyenek, valóban komolyan mozog bot nem erőt, hanem kitérést érzékel.

Ezen felül, ha semmi nem támasztja alá a kezed, akkor pont, hogy a sidestick az, ami fárasztó. Ha te ülsz egy székben, akkor a kezed természetes helyzete az, hogy könyökök szélen és közép felé áll az alkarod. A sidestick ennek pont ellentettje... Vagy neked úgy pihen a karod, hogy az alkar egyenesen kinyúl előre...?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Miért szeretik a botkormányt elöl középre tenni? Olyan, mintha repülés közben folyamatosan a farkadat markolásznád. Persze ez nem természetellenes mozdulat, de mégiscsak kényelmesebb lehet egy botkormány a jobb oldaladon ahol a kezed rendesen magad mellett van és a tested nem csavarodik a középre előre nyúlás miatt. Úgy mint az F-16-ban. Most kábelen megy minden, semmivel nem bonyolultabb egyik helyre tenni valamint, mint egy másikra.
Jobb és balkezeseknek is kényelmes...
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Ha közvetlen magam mellett van a karom, nem pedig előre nyújtva, akkor semmivel sem kényelmetlenebb az előre néző alkar, mint amelyik befele néz. Az meg nem ok, hogy alátámasztás nélkül elfárad a sidestickkel a kar, a kocsiban sem extra már a könyöktámasz. Ráadásul a két legújabb amerikai csodarepülőnek is oldalt van, nem középen. Valami fantáziát biztosan láttak benne.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Jobb és balkezeseknek is kényelmes...
Ezt pont nem hiszem, mert a középső botkormányok jobbra csavarodnak, jobb kézre vannak optimalizálva. Tényleg, mi van a balkezes pilótákkal? Kapnak fordított botkormányt vagy mint a gyalogságnál, megtanulnak jobb kézzel "lőni"?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 571
113
Az oroszok is kísérleteztek az oldalt elhelyezett botkormánnyal, két Szu-27 kabin is készült így, az egyik egy sima Szu-27-es volt ahol mellékesen megvolt még az első botkormány is:

su2.jpg


Majd pedig a 711-es oldalszámú Szu-27M (Szu-37, majd Szu-35), ami eleve így készült. Az eredeti kabin, már oldalsó bottal, de még sok hagyományos műszerrel:

su72m%20(326).jpg


su72m%20(216).jpg


És az átalakított:

su72m%20(201).jpg


A Szu-27M program során azonban nem csak az oldalt elhelyezett botot, hanem az összes gépen a 30 fokkal hátradöntött katapultülést is kipróbálták, de hiába készült mind a 16 együléses így, nekik nem vált be, a későbbi nagy manőverezőképességű Szu-30-as és Szu-35Sz gépek üléses a Szu-27-esekéhez hasonló beépítési szögű.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Miért szeretik a botkormányt elöl középre tenni? Olyan, mintha repülés közben folyamatosan a farkadat markolásznád. Persze ez nem természetellenes mozdulat, de mégiscsak kényelmesebb lehet egy botkormány a jobb oldaladon ahol a kezed rendesen magad mellett van és a tested nem csavarodik a középre előre nyúlás miatt. Úgy mint az F-16-ban. Most kábelen megy minden, semmivel nem bonyolultabb egyik helyre tenni valamint, mint egy másikra.
Harcigépeken nem mindegy, már az izraeliek is morogtak az F-16 sidestck-je miatt hogy pl. sérült jobb kéz helyett ezt hogy lehetne bal kézzel vezetni?! Harc közben pedig előfordulhat, hogy sérül a harcos, és ha az F-16 pilótája jobb kezén sérül meg, akkor marad a katapultálás, egy középső botkormányos gépet bal kézzel még van esély hazarepülni.