Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

Ez egy U2 fülkéje
http://www.theblaze.com/stories/201...ne-cause-travel-chaos-at-los-angeles-airport/
u2_cockpit_june2006.jpg
 
Oké, köszönöm, rendben, vagyis echte kínai tervezésű és gyártású gép a kínai légierő használatában (amit még nem is exportáltak sehová), és mégse kínai írásjeleket használnak. Lehet gondolkodni hogy vajon miért is van így ...
Talán azért mert nem echte kínai fejlesztésű hanem az izraeli Lavin alapul, ezért angol nyelvű az LCD meg a HUD. A Szu-35-ben meg azért orosz mert az meg orosz fejlesztés. De nem azért mert technikailag nem lehetne megoldani a kínai kijelzőt, mert a saját gépeikben megoldják. És nem is azért mert a kínai jelek a plusz 5-6 vonásukkal annyira bonyolultak lennének, hogy a kínai pilóta egy éles kanyarban csak bámulná a jelet és nem fogná fel mit ábrázol.
 
"Ügyes" vagyok, szóval az előzőben csak az első mondatot írta Mackensen, a többiért én vagyok a felelős.
emel
 
A j10 nem a lavin alapul. A lavit tanulmányozták de ennyi nem azon alapszik ennyi erővel az f5 ösön is alapulhatna vagy a míg 21 esen.
 
Akkor most az a kérdés, hogy hány pilótát tudnak bevetni majd a gépekhez, ha oroszul kell tudniuk. Nagyon úgy néz ki, hogy ebből megint saját tovább fejlesztés lesz,
mint a Szu-27 esetében. Az orosz/kínai kijelző problémához meg vissza kellene térni a Szu-27 megvásárlásához, annál a gépnél milyen nyelvű a kijelző, amivel megvették annó?
 
Miért szeretik a botkormányt elöl középre tenni? Olyan, mintha repülés közben folyamatosan a farkadat markolásznád. Persze ez nem természetellenes mozdulat, de mégiscsak kényelmesebb lehet egy botkormány a jobb oldaladon ahol a kezed rendesen magad mellett van és a tested nem csavarodik a középre előre nyúlás miatt. Úgy mint az F-16-ban. Most kábelen megy minden, semmivel nem bonyolultabb egyik helyre tenni valamint, mint egy másikra.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka and Roni
Miért szeretik a botkormányt elöl középre tenni? Olyan, mintha repülés közben folyamatosan a farkadat markolásznád. Persze ez nem természetellenes mozdulat, de mégiscsak kényelmesebb lehet egy botkormány a jobb oldaladon ahol a kezed rendesen magad mellett van és a tested nem csavarodik a középre előre nyúlás miatt. Úgy mint az F-16-ban. Most kábelen megy minden, semmivel nem bonyolultabb egyik helyre tenni valamint, mint egy másikra.


Én is így gondolom
 
Miért szeretik a botkormányt elöl középre tenni? Olyan, mintha repülés közben folyamatosan a farkadat markolásznád. Persze ez nem természetellenes mozdulat, de mégiscsak kényelmesebb lehet egy botkormány a jobb oldaladon ahol a kezed rendesen magad mellett van és a tested nem csavarodik a középre előre nyúlás miatt. Úgy mint az F-16-ban. Most kábelen megy minden, semmivel nem bonyolultabb egyik helyre tenni valamint, mint egy másikra.
Ennek részben történeti okai vannak tudtommal nagyon kevés olyan gép van, ami sidestickes. Rafale, F-16, F-35, F-22 és kb. ennyi jut eszembe. Eleve a működési elv sem mindegy...


Régen az volt az oka, hogy a pilóta úr keze volt az, ami valóban mozgatta a dolgokat, a kenyérgőz. A pilóta két kézzel húzta sokszor, de tiszta erőből. Hartmann mesélte, hogy az oktatója vagy valamelyik ász megtanította neki, hogy kellő izomerővel abnormálisan szűk fordulóba kényszeríthető a Me-109.

Mióta a gépeken hidraulika van, azóta persze ez nem ok, de mivel folyamatosság van a gépek tervezésében és az átképzésben lényegében a II. Vh óta minden pilóta oktatója és tanítványa (és folytatva a sort így tovább) repült így vadászgépeken, egészen az F-16-ig. Az F-16 volt az első sidestickes, csak ott a bot szinte nem mozog, hanem erőt mér tudtommal. Ezek a közép botos gépek viszont nem ilyenek, valóban komolyan mozog bot nem erőt, hanem kitérést érzékel.

Ezen felül, ha semmi nem támasztja alá a kezed, akkor pont, hogy a sidestick az, ami fárasztó. Ha te ülsz egy székben, akkor a kezed természetes helyzete az, hogy könyökök szélen és közép felé áll az alkarod. A sidestick ennek pont ellentettje... Vagy neked úgy pihen a karod, hogy az alkar egyenesen kinyúl előre...?
 
Miért szeretik a botkormányt elöl középre tenni? Olyan, mintha repülés közben folyamatosan a farkadat markolásznád. Persze ez nem természetellenes mozdulat, de mégiscsak kényelmesebb lehet egy botkormány a jobb oldaladon ahol a kezed rendesen magad mellett van és a tested nem csavarodik a középre előre nyúlás miatt. Úgy mint az F-16-ban. Most kábelen megy minden, semmivel nem bonyolultabb egyik helyre tenni valamint, mint egy másikra.
Jobb és balkezeseknek is kényelmes...
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
Ha közvetlen magam mellett van a karom, nem pedig előre nyújtva, akkor semmivel sem kényelmetlenebb az előre néző alkar, mint amelyik befele néz. Az meg nem ok, hogy alátámasztás nélkül elfárad a sidestickkel a kar, a kocsiban sem extra már a könyöktámasz. Ráadásul a két legújabb amerikai csodarepülőnek is oldalt van, nem középen. Valami fantáziát biztosan láttak benne.
 
Jobb és balkezeseknek is kényelmes...
Ezt pont nem hiszem, mert a középső botkormányok jobbra csavarodnak, jobb kézre vannak optimalizálva. Tényleg, mi van a balkezes pilótákkal? Kapnak fordított botkormányt vagy mint a gyalogságnál, megtanulnak jobb kézzel "lőni"?
 
Az oroszok is kísérleteztek az oldalt elhelyezett botkormánnyal, két Szu-27 kabin is készült így, az egyik egy sima Szu-27-es volt ahol mellékesen megvolt még az első botkormány is:

su2.jpg


Majd pedig a 711-es oldalszámú Szu-27M (Szu-37, majd Szu-35), ami eleve így készült. Az eredeti kabin, már oldalsó bottal, de még sok hagyományos műszerrel:

su72m%20(326).jpg


su72m%20(216).jpg


És az átalakított:

su72m%20(201).jpg


A Szu-27M program során azonban nem csak az oldalt elhelyezett botot, hanem az összes gépen a 30 fokkal hátradöntött katapultülést is kipróbálták, de hiába készült mind a 16 együléses így, nekik nem vált be, a későbbi nagy manőverezőképességű Szu-30-as és Szu-35Sz gépek üléses a Szu-27-esekéhez hasonló beépítési szögű.
 
Miért szeretik a botkormányt elöl középre tenni? Olyan, mintha repülés közben folyamatosan a farkadat markolásznád. Persze ez nem természetellenes mozdulat, de mégiscsak kényelmesebb lehet egy botkormány a jobb oldaladon ahol a kezed rendesen magad mellett van és a tested nem csavarodik a középre előre nyúlás miatt. Úgy mint az F-16-ban. Most kábelen megy minden, semmivel nem bonyolultabb egyik helyre tenni valamint, mint egy másikra.
Harcigépeken nem mindegy, már az izraeliek is morogtak az F-16 sidestck-je miatt hogy pl. sérült jobb kéz helyett ezt hogy lehetne bal kézzel vezetni?! Harc közben pedig előfordulhat, hogy sérül a harcos, és ha az F-16 pilótája jobb kezén sérül meg, akkor marad a katapultálás, egy középső botkormányos gépet bal kézzel még van esély hazarepülni.