Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

Harcigépeken nem mindegy, már az izraeliek is morogtak az F-16 sidestck-je miatt hogy pl. sérült jobb kéz helyett ezt hogy lehetne bal kézzel vezetni?! Harc közben pedig előfordulhat, hogy sérül a harcos, és ha az F-16 pilótája jobb kezén sérül meg, akkor marad a katapultálás, egy középső botkormányos gépet bal kézzel még van esély hazarepülni.
Azért valljuk be, hogy nemigen volt olyan helyzet, ahol ez elképzelhető lett volna. Az a repülő, amit eltalált egy 23 mm-es lövedék vagy több, az nem nagyon repült már sehova.
 
Azért valljuk be, hogy nemigen volt olyan helyzet, ahol ez elképzelhető lett volna. Az a repülő, amit eltalált egy 23 mm-es lövedék vagy több, az nem nagyon repült már sehova.
Szerintem is elég ritka lehet, de azért ezt ők szerintem messze jobban tudhatják bárkinél. Elég egyetlen Kala-skuló vagy rakétarepesz rossz helyre (jobb kézbe), és F-16-ból lehet is katapultálni, izraeli pilótának meg ellenséges terület fölött az elég kínos - szó szerint!!
 
Szu-27-k és MiG-31-k kötelékben
14615844_773585469411424_2022075358922950774_o.jpg
 
Mennyi esély van rá,hogy egy elszabadult tárgy okozzon sérülést(pl a pisztolyuk ami mindig náluk van)?
 
Mennyi esély van rá,hogy egy elszabadult tárgy okozzon sérülést(pl a pisztolyuk ami mindig náluk van)?
Súlyos sérülést nemigen tud okozni, max zúzódást, hacsak pont az egyik szemet el nem találja. De ezt tudja a pilóta is, nyilván ellenőrzik a rögzítést beöltözésnél, bármi más meg csak találat hatására szabadulhat el, akkor meg már nagyobb baj is van, minthogy orrba vágta valami a pilótát.
 
Egy megzúzódott jobb csuklóval nem igen kell manőverezni a minimálisnál intenzívebben.
 
Szerintem is elég ritka lehet, de azért ezt ők szerintem messze jobban tudhatják bárkinél. Elég egyetlen Kala-skuló vagy rakétarepesz rossz helyre (jobb kézbe), és F-16-ból lehet is katapultálni, izraeli pilótának meg ellenséges terület fölött az elég kínos - szó szerint!!
Ha nem légiharcot kell vívni, akkor azért még át lehet nyúlni. A leszállás már gázosabb, de a gép vezethető.
 
Mennyi esély van rá,hogy egy elszabadult tárgy okozzon sérülést(pl a pisztolyuk ami mindig náluk van)?
Én még sose hallottam ilyenről. A lehuzant F-16-nál volt az, hogy a trim gombot baszkurálhatta el, de az nem ilyen jelleggű volt. A pisztolyt nem tudom, hogy hol tartják a mentőkészletben, de kétlem, hogy az el tudna szabadulni.
 
Tegyük hozzá, egy pisztolyt még mindig egyszerűbb áthelyezni máshová, mint a botkormányt. Ha a side sticknek vannak előnyei, akkor az kerül előtérbe.
Érdekesség, hogy a Hornet/Super Hornet, vagy akár az időközben FbW-s kormányzásúvá tett F-15SA se kpaott side sticket, ahogy az Eurofighetr Typhonn, vagy a Gripen se.
Nincs igazán előnye egyik megoldásnak se a másikkal szemben.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
A két új 5. gen gépüknél valamiért csak a sidestick mellett döntöttek.

Mind a kettőt a Lockheed gyártotta, még ha az F-22-esnél ott volt a Boeing, mint társ-fejlesztő.
A sidestick szerintem az F-16-os óta meglévő Lockheed hagyomány, dacára annak, hogy a franciák is emellett döntöttek.
 
Hű, pár hétig nem voltam, erre látom, hogy itt páran elvitatkoztak egy hír után (orosz nyelvű lesz a kínai Szu-35 kabinja),egy oldalon keresztül legalább.
Olyanokról amit a típust jóval részletesebben ismerő kínai mérnökök és kiképzés alatt álló pilóták állítottak( egy év "kínaizáció" után úgy találták, hogy jobb ha marad orosz nyelvű az egész szoftver, a kijelzők és a HUD). Szóval velük vitatkoztatok, otthonról a fotelből? :D :D
Van itt valaki a fórumon, aki legalább már ült Szu-35-ösben(még ha a földön is), vagy kipróbálta a szimulátorát?
 
  • Tetszik
Reactions: arbalest
Ennek részben történeti okai vannak tudtommal nagyon kevés olyan gép van, ami sidestickes. Rafale, F-16, F-35, F-22 és kb. ennyi jut eszembe. Eleve a működési elv sem mindegy...


Régen az volt az oka, hogy a pilóta úr keze volt az, ami valóban mozgatta a dolgokat, a kenyérgőz. A pilóta két kézzel húzta sokszor, de tiszta erőből. Hartmann mesélte, hogy az oktatója vagy valamelyik ász megtanította neki, hogy kellő izomerővel abnormálisan szűk fordulóba kényszeríthető a Me-109.

Mióta a gépeken hidraulika van, azóta persze ez nem ok, de mivel folyamatosság van a gépek tervezésében és az átképzésben lényegében a II. Vh óta minden pilóta oktatója és tanítványa (és folytatva a sort így tovább) repült így vadászgépeken, egészen az F-16-ig. Az F-16 volt az első sidestickes, csak ott a bot szinte nem mozog, hanem erőt mér tudtommal. Ezek a közép botos gépek viszont nem ilyenek, valóban komolyan mozog bot nem erőt, hanem kitérést érzékel.

Ezen felül, ha semmi nem támasztja alá a kezed, akkor pont, hogy a sidestick az, ami fárasztó. Ha te ülsz egy székben, akkor a kezed természetes helyzete az, hogy könyökök szélen és közép felé áll az alkarod. A sidestick ennek pont ellentettje... Vagy neked úgy pihen a karod, hogy az alkar egyenesen kinyúl előre...?


Lusta vagyok most utánanézni, de úgy rémlik, azért kezdték el alkalmazni a sidesticket, merthogy azzal könnyebb a pilótának nagy g terhelés alatt is irányítani a gépet. Ugye a sidesticknél elvileg csak a csuklót kell mozgatni, nem az egész kart. Az F-16-nál meg pont azért nem szerették, mert nem nagyon mozog a kar és így nem volt szinte semmi "feedback", ez meg nagyon furcsa és szokatlan volt. És mintha az is rémlene, hogy vagy már az F-22-nél, vagy az F-35-nél pont ezért lett jobban kitéríthető.
 
A Szu-30, -34, -35 nem sok együtt egy kicsit? Egy légiharcra és egy földi csapásmérésre optimalizált változaton túl mi értelme van egy harmadiknak?
 
A Szu-30, -34, -35 nem sok együtt egy kicsit? Egy légiharcra és egy földi csapásmérésre optimalizált változaton túl mi értelme van egy harmadiknak?
A Szu-35 avionikai csomagja tudtommal a Szu-30 felett áll. (Hogy melyiket ki gyártja nem tudom, de ez gyártó kapacitás kérdése is.) A Szu-30 az MK széria leszármazottja, a Szu-35 csak külsőleg hasnoló hozzá. A teljes sárkány tudtommal át lett tervezve, hogy az F-15D vs F-15E-nél volt. Nem véletlenül lett nehezebb. A Szu-34 totál eltérő kategória, olyan long range STF, mint az F-111F volt vanno. Az F-15E sem kurta lábú, de az F-111F-nek nincs a közelében hatósugárban.