Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

Nono és akkor térjünk vissza kicsit. Ha egy ilyen egyszerű dologgak gondok vannak, akkor mi lehet a többivel?
Ez nem mértékadó, már tisztáztuk (nem ott, nem úgy és nem ugyanazok készítik). Ha egy pilóta a B777-jének műszerfalára felapplikál egy, az orosz gépekből jól ismert ventillátort, akkor a B777 onnantól kezdve egy rakás sz*r lesz? Ne már... Ha vannak is bajok a 35Sz-ekkel, akkor az marhára nem a kabin esztétikai megjelenése miatt van.
 
Ez igaz, de azért mégis. Elméletileg a repülőgép "legegyszerűbb" része a bádogozása, ennél már csak bonyolultabb dolgok jönnek.
Pontosan így van, de a bádogosmunka minőségének hatása - főleg ma már - lényegében csak esztétikai kérdés. A lemezelés kiviteli minősége elsősorban a gép aerodinamikai tulajdonságait befolyásolja, azon belül is főleg a légellenállásét. Viszont már a 60-as évektől eljutott a hajtóműgyártás oda, hogy a harcigépekben rendelkezésre álló tolóerő felűlmúlja a tervezett max sebességnél fellépő légellenellás legyőzéséhez megfelelő értéket. Magyarán, a hajtóművek max tolóereje azóta csak a gyorsuláshoz és az emelkedőképességhez kihasználható, a max sebesség elérésekor már nem a tolóerő a korlátozó tényező hanem a sárkány kialakítása, amit ehhez a tervezett max sebességhez szabtak. Már a MiG-21PF-nek is volt akkora tolóereje, hogy a tervezett max Mach 2,05-ot túl tudta (volna) lépni, csak nem volt ajánlatos/tiltott volt. Ezen túl a gép körül kialakuló ferde lökéshullám elérte a szárny belépőélét és bekerült a szívócsatornába is, így nagyon gorombán befolyásolta a stabilitást és a vezethetőséget is meg a hajtómű stabil üzemmódját is, könnyen kormányozhatatlan állapot és/vagy pompázs lehetett a túlsebesség vége. Szóval nem csúnya egy tükörsíma felületű repülőgép (szerencsére élőben csodálhattam és tapogathattam ilyet is, Saab Drakennek hívták, olyan volt mintha gránitból faragták és csiszolták volna!), de teljesítmény szempontjából ma már felesleges luxus, első a szükséges képességek mielőbbi elérése, aztán a gyártási határidő, az ár és a belőle is következő megrendelési darabszám, az esztétika meg tobzódhat az autóiparban. :-) Legalábbis Szergejéknek - akik harcigépek képességeinek tekintetében általában mindig egy picit le voltak maradva a világ élvonalától és próbálták utolérni azt, időnként sikerült is - láthatóan ez a véleménye...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Nono és akkor térjünk vissza kicsit. Ha egy ilyen egyszerű dologgak gondok vannak, akkor mi lehet a többivel?
Mi lehet vele? Elég szépen repül, van rajta két marha nagy - erős hajtómű, egész jól eltalált aerodinamika, TVC, jó sok üzemanyag, tehát hatótáv gazdagon, szép nagy fegyverterheléssel. Fel van szerelve a top közeli jelenleg elérhető Rus avionikával, fegyverek meg integrálva hozzá, szintén az új hullámból. Szerintem bárgyú dolog ez alapján megítélni egy harci gépet, kb. ahogy mondtam rá analógiát, mint szín alapján kiválasztani az új autót kategória...
 
Pontosan így van, de a bádogosmunka minőségének hatása - főleg ma már - lényegében csak esztétikai kérdés.

Ez nagyon nem igaz. A bádogosmunka minősége az alacsony érzékelhetőség egyik fontos eleme. A festés, festékanyag szintén. Boki és Misi is több esetben is leírta, ha jól emlékszem, hogy a Szu-35-öt gyártó üzem, a PAK-FA gyártóüzeme is egyben. Ráadásul az itt végzett munka minősége elmarad a Szuhojokat gyártó másik gyár minőségétől. Modern szerszámgépekből kevesebb van és a humán erőforrás képzettsége, ráadásul a minőségbiztosítási rendszer is gyengébb. Nos, ha a 35-öst még át is lehet ilyen bádogosmunkával venni, a T-50-nél ez már problémát okozhat.
 
Ez így igaz, csak most a Szu-35 ről volt szó, nem a Pak-Fa-ról. A Szu-35 szegecselése viszont az amúgy is nem kicsi RCS keresztmetszetéhez igazából érdemben nem tesz hozzá, mert a gép finoman szólva sem kicsi, és nem ettől jó gép, hogy kicsi lenne az RCS. Nem az F-35/22 vetélytársa, hanem az F-15/Super Horneté. Csak ahogy látjuk - olvasni lehet, negyed áron lehet kapni...

Azt gondolom, ha valóban stealth gépet akarnak a Pak-Fa-ból csinálni, ott majd más lesz a minőségbiztosítás a szegecselés körül, de ide pont nagyjából senkit nem érdekel, akik a valós harci alakulatoknál vannak, és repülik.
 
Mindeddig a Szu-35-ről beszélgettünk és nem a PAK-FA-ról. Ja, és lásd a topik címét is..... :-)
 
A fogalmat ismerem, csak a magyar fonetikàval irt nevet nem ismertem. Ez olyan, mint az imél, fészbuk, jutùb, miting...:)
A fogalom a franciàból szàrmazik, onnan ismerem. Mégis meglepetés szàmomra, ha fonetilag magyarul leirt idegen/jövevény szavakat làtok, amik nem a napi köznyelv részei. Mert szóban ugyanugy hangzik magyarul, mint franciàul. És csak màsodik-harmadik olvasàsnàl dereng, hogy "basszus, ez a pompage vagy éppen a forcage..".
 
Visszatèrve a bàdogmunkàra. Nem kell magyaràzkodni? A vàlasz egyszerű: oroszok és pont. Majdnem minden, amit gyàrtanak, ilyen. Tökéletesen megfelel a célnak, de ilyenre sikerült. Arról, hogy minden csavar egyenlő erővel legyen meghúzva pl. csak àlmodni lehet.
Ez a nem kifejlett ipari kultúra és az orosz mentalitàs eredménye. Nem németek, japànok, koreaiak, olaszok, svédek stb. Ami nem is baj, de akkor is igy van.
És most ne kezdjetek el magyaràzni, hogy jó ez igy is, nem szàmít, ilyen lett, ez van stb.Mert az meg olyan magyaros :)
 
...Tökéletesen megfelel a célnak, de ilyenre sikerült. Arról, hogy minden csavar egyenlő erővel legyen meghúzva pl. csak àlmodni lehet.
Ez a nem kifejlett ipari kultúra és az orosz mentalitàs eredménye. Nem németek, japànok, koreaiak, olaszok, svédek stb. Ami nem is baj, de akkor is igy van.
És most ne kezdjetek el magyaràzni, hogy jó ez igy is, nem szàmít, ilyen lett, ez van stb.Mert az meg olyan magyaros :)

Az a baj evvel, hogy ez a termék export cikk is és ha a hozzá nem értő döntés hozó azt látja hullámos a bádog, csavarok összevissza akkor igénytelennek fogja a felszínt látni és ebből jól/rosszul arra következtethet, hogy, hogy rakták össze beljebb is a gépet ha már kivülről is igénytelenek.
Ha ehez ráadásul hozzáadódik, hogy a pilóták, szervizesek szerint is bajok vannak az erősen ronthatja egy üzlet esélyeit, főleg ha az adott ország nem feltétlenül van az adott termékre rászorulva.
Ha tényleg visszadobnak megrendelést ld pl Algeria esetét az pedig hosszabb távon is ront az export esélyeken főleg ha lehet hova fordulni, mert ugye sokszor volt ez a baj. pl nem Su-35öt vesz a megrendelő hanem J-11/J-16ot. :D
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell
Làttam én ( de biztos ti is)màr facsavart bàdogcsavar helyett és forditva szép hazànkban, ahol a derékszög se mindenütt ismert. Tisztelet a kivételnek, ami szintén van.
OFF.
 
Visszatèrve a bàdogmunkàra. Nem kell magyaràzkodni? A vàlasz egyszerű: oroszok és pont. Majdnem minden, amit gyàrtanak, ilyen. Tökéletesen megfelel a célnak, de ilyenre sikerült. Arról, hogy minden csavar egyenlő erővel legyen meghúzva pl. csak àlmodni lehet.
Ez a nem kifejlett ipari kultúra és az orosz mentalitàs eredménye. Nem németek, japànok, koreaiak, olaszok, svédek stb. Ami nem is baj, de akkor is igy van.
És most ne kezdjetek el magyaràzni, hogy jó ez igy is, nem szàmít, ilyen lett, ez van stb.Mert az meg olyan magyaros :)
Szerintem meg inkább az az oroszos, hogy mindig magyarázni kell a bizonyítványt...
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Visszatèrve a bàdogmunkàra. Nem kell magyaràzkodni? A vàlasz egyszerű: oroszok és pont. Majdnem minden, amit gyàrtanak, ilyen. Tökéletesen megfelel a célnak, de ilyenre sikerült. Arról, hogy minden csavar egyenlő erővel legyen meghúzva pl. csak àlmodni lehet.
Ez a nem kifejlett ipari kultúra és az orosz mentalitàs eredménye. Nem németek, japànok, koreaiak, olaszok, svédek stb. Ami nem is baj, de akkor is igy van.
És most ne kezdjetek el magyaràzni, hogy jó ez igy is, nem szàmít, ilyen lett, ez van stb.Mert az meg olyan magyaros :)
100 éve Korea volt a világ legmocskosabb, legelmaradottabb országa. 150 éve Svédország volt Európa legszegényebb országa.
 
Ez nagyon nem igaz. A bádogosmunka minősége az alacsony érzékelhetőség egyik fontos eleme. A festés, festékanyag szintén. Boki és Misi is több esetben is leírta, ha jól emlékszem, hogy a Szu-35-öt gyártó üzem, a PAK-FA gyártóüzeme is egyben. Ráadásul az itt végzett munka minősége elmarad a Szuhojokat gyártó másik gyár minőségétől. Modern szerszámgépekből kevesebb van és a humán erőforrás képzettsége, ráadásul a minőségbiztosítási rendszer is gyengébb. Nos, ha a 35-öst még át is lehet ilyen bádogosmunkával venni, a T-50-nél ez már problémát okozhat.
Mindezt tudjuk, de mint zsolti is jelezte, a Szu-35Sz alacsony észlelhetősége nem létezik, nem is volt senkinek vele kapcsolatban ilyen pajzán álma, márpedig most a Szu-35Sz-ről van szó.
Hogy a sorozatban gyártott PAK-FA-k milyen minőségben jönnek ki (már amennyire ez a leendő fotókból kiderül(?) majd számunkra), azt majd meglátjuk, addig még történhet ez-az a gyárban (is), szóval szerintem kár lenne előre borítékolni bármit a 35Sz-ek alapján.
Visszatèrve a bàdogmunkàra. Nem kell magyaràzkodni? A vàlasz egyszerű: oroszok és pont. Majdnem minden, amit gyàrtanak, ilyen. Tökéletesen megfelel a célnak, de ilyenre sikerült. Arról, hogy minden csavar egyenlő erővel legyen meghúzva pl. csak àlmodni lehet.
Ez a nem kifejlett ipari kultúra és az orosz mentalitàs eredménye. Nem németek, japànok, koreaiak, olaszok, svédek stb. Ami nem is baj, de akkor is igy van.
És most ne kezdjetek el magyaràzni, hogy jó ez igy is, nem szàmít, ilyen lett, ez van stb.Mert az meg olyan magyaros :)
Ja, a jobb minőségű Szu-30-asokat pedig nem oroszok készítik, hanem amerikai vendégmunkások, ugye? :eek::D
 
Az IDF szakértői szerint ha a 21-esek bádogos munkája elérte volna a Phantm színvonalát az 20% körüli hatótávnövekedést eredményezett volna.
 
Szemléletváltás kellene az oroszoknál, már ha ez az oka a minőségnek, nem a 2. VH vagy a koreai háború korszakát érjük hogy elég ha összetartják a csavarok 1 misszió keretéig. Ma már Moszkvában is megnézik mire költenek és mire futja úgy ahogy nyugatabbra tették. Távol van és egyre távolabb sodródik az orosz is a tömeghadsereg megnevezéstől. Jobban odafigyelhetnének, nem naponta köpnek ki a gyárak új tankot vagy vadászgépet.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Szemléletváltás kellene az oroszoknál, már ha ez az oka a minőségnek, nem a 2. VH vagy a koreai háború korszakát érjük hogy elég ha összetartják a csavarok 1 misszió keretéig. Ma már Moszkvában is megnézik mire költenek és mire futja úgy ahogy nyugatabbra tették. Távol van és egyre távolabb sodródik az orosz is a tömeghadsereg megnevezéstől. Jobban odafigyelhetnének, nem naponta köpnek ki a gyárak új tankot vagy vadászgépet.

Ez bizony teljesen igaz. Egysègésìteni kellene a minősèget.
 
Szemléletváltás kellene az oroszoknál, már ha ez az oka a minőségnek, nem a 2. VH vagy a koreai háború korszakát érjük hogy elég ha összetartják a csavarok 1 misszió keretéig. Ma már Moszkvában is megnézik mire költenek és mire futja úgy ahogy nyugatabbra tették. Távol van és egyre távolabb sodródik az orosz is a tömeghadsereg megnevezéstől. Jobban odafigyelhetnének, nem naponta köpnek ki a gyárak új tankot vagy vadászgépet.
Az a baj,hogy a SZU-35Sz-eket keleten gyártják ahol hiány van a képzett munkaerőben(többeközt azért mert elmennek nyugatra a másik Szuhoj gyárba)
emiatt nehéz tartani azt a minőséget amit máshol bár az eddig elkészült PAK-FA példányokra nem lehet panasz igaz a T-50 még nem képezheti összehasonlítás tárgyát.
 
A másik pedig az,hogy Irkutban eddig nem termeltek exportra így nem is volt elvárás az otthoninál nagyobb minőség.