Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Biztosak vagytok, hogy "bádogmunka..." a megfelelő szakkifejezés egy repülő külsö boritàsàval (?) kapcsolatban. Nekem ettől mindig az eresz stb kèszitése ugrik be. Màs nyelvekben nem hallottam, hogy bàdogozàsnak neveznék ezt.
Régebben - még a PG-ben is - tényleg simán és egyszerűen bádogosnak hívták a lemezburkolattal foglalkozó szakembereket, ma már nyugatról a gépekkel együtt beszivárgott a rájuk vonatkozó "structure"-szakik, "structure"-ösök és hasonló kifejezések, ami magyarul kb. szerkezeti javító szakembert jelent .
 
M

molnibalage

Guest
Működésben nincs különbség, lényeg a felület érdessége, hogy azzal javul a légellenállás. Lehet ha a kisebb / nagyobb méretű gödrök vagy formák jobban / rosszabbúl befolyásolják a légellenállást egymáshoz képest de ha kicsiben működik akkor valószínűleg nagyban is és jobb lesz, mint a sima felület.
Nem, nem lesz. Nagyon kérlek, hogy ezt fejezzed be, de gyorsan. Fogalmad sincs az áramlástani hasonlósági számokról. Nem tudom, hogy miért érzel késztetést folyamtosan, hogy olyanba pofázz bele, amiről láthatólag gőzöd sincs.


Azt írtam, hogy nincs ahogy 20%-os hatótávnövelést előrjenek a sima felületekkel, mert még az egyenetlen felület is csökkenti a légellenállást.
Asszem a Red Eagles című könyvben van van említve, hogy olyan 5-8% abszolút teljesímény és kb. 5-10% hatósugár növekedés fért volna be egyes konfigok esetén.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 831
30 925
113
Asszem a Red Eagles című könyvben van van említve, hogy olyan 5-8% abszolút teljesímény és kb. 5-10% hatósugár növekedés fért volna be egyes konfigok esetén.
Ezek szerint te nem tudod, hogy mi a különbség 5% és 20% között, de van pofád kioktatni arról, hogy mit tudok és mit nem tudok.
 
M

molnibalage

Guest
Ezek szerint te nem tudod, hogy mi a különbség 5% és 20% között, de van pofád kioktatni arról, hogy mit tudok és mit nem tudok.
Ezt a kommentet nem értem. A van pofád rész meg részedről epic, mikor lassan évtizedes fejtágítás után is lazán képes vagy a legtudománytalanabb hülyeségeket szemrebbenés nélkül leírni. Inkább megköszönhetnéd azt, hogy valaki folyamatosan javítja téveszméidet.

Ha majd sikerül megérteni az áramlástan alapjait legalább, akkor esetleg gyere vissza. Addig meg ezért a hangnemért örülj, hogy még nem vagy kitéve innen...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 850
57 831
113
Szerintem ezt a dolgot levélben rendezzétek, ne nyilvánosan. Kár lenne ilyen miatt bannolódni!

Amúgy meg számomra is elképesztő, hogy ugyan azon országban és iparágon belül, hasonló terméket gyártva akkora minőségbeli különbség van :-O
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 899
56 761
113
Szerintem ezt a dolgot levélben rendezzétek, ne nyilvánosan. Kár lenne ilyen miatt bannolódni!

Amúgy meg számomra is elképesztő, hogy ugyan azon országban és iparágon belül, hasonló terméket gyártva akkora minőségbeli különbség van :-O

A varàzsszó : Minősegbiztositàs...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 777
113
MIG-21 walkaround képeket nézegessél és rájössz. Kiálló lemezfelületek és szegecs, mert süllyesztett fejű szegecset nem használtak, stb.

A cápabőrős és a golflabdás példa totálisan rossz, mert halmas különbség van akaözött, hogy mm-es vagy mikronos érdességről beszélünk..

Ez egy cápabőr részlet, de neten találasz egy rakás képet...
sharklet1.jpg

Ez meg MiG-21 lemez és szegecs minőség...
mig-21sm_25_of_30.jpg


Nagyon nem mindegy, hogy milyen Re szám és milyen közeg esetén mi a jó érdesség... Ja, ezen felül a cápabőrön levő egyenetlenségeknek mintázata van és nem egyfélé.

Ha nem értesz az áramlástechinkához, akkor kérlek ne próbálj szakérteni a területen, ha kérhetném...

Kis kötözködés. Használtak süllyesztett fejű szegecseket, ahogy a te általad belinkelt képen is látni. Meg csavart is, meg süllyesztett fejű csavart is, negyed fordulatos gyorszárat is attól függően, hogy az adott lemezt kellett-e bontani az üzemeltetés során, vagy sem. De ez csak kötözködés, a lényegen nem változtat.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 604
25 939
113
MIG-21 walkaround képeket nézegessél és rájössz. Kiálló lemezfelületek és szegecs, mert süllyesztett fejű szegecset nem használtak, stb.

A cápabőrős és a golflabdás példa totálisan rossz, mert halmas különbség van akaözött, hogy mm-es vagy mikronos érdességről beszélünk..

Ez egy cápabőr részlet, de neten találasz egy rakás képet...
sharklet1.jpg

Ez meg MiG-21 lemez és szegecs minőség...
mig-21sm_25_of_30.jpg


Nagyon nem mindegy, hogy milyen Re szám és milyen közeg esetén mi a jó érdesség... Ja, ezen felül a cápabőrön levő egyenetlenségeknek mintázata van és nem egyfélé.

Ha nem értesz az áramlástechinkához, akkor kérlek ne próbálj szakérteni a területen, ha kérhetném...

Elnézést kérek, hogy hozzá merek szólni, mert a kitiltás is veszélyeztet ebben a légkörben.

De:

"mert süllyesztett fejű szegecset nem használtak"

Ha besüllyesztik, akkor csökken a kötés erőssége. De lehet azt is csinálni, hogy megnövelem az alkalmazott lemez vastagságát, - nem baj, ha a súly a duplája lesz esetleg, több, de besüllyeszthetem.

Ők így oldották meg.

Most legszívesebben ide írnám az összes jelzőt, ami tE eddig a Fórumozókkal szem leírtál.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and gacsat
M

molnibalage

Guest
Elnézést kérek, hogy hozzá merek szólni, mert a kitiltás is veszélyeztet ebben a légkörben.
De:
"mert süllyesztett fejű szegecset nem használtak"

Ha besüllyesztik, akkor csökken a kötés erőssége. De lehet azt is csinálni, hogy megnövelem az alkalmazott lemez vastagságát, - nem baj, ha a súly a duplája lesz esetleg, több, de besüllyeszthetem.

Ők így oldották meg.

Most legszívesebben ide írnám az összes jelzőt, ami tE eddig a Fórumozókkal szem leírtál.

Azt ugye vágod, hogy a gép teljes tömegének elenyésző része maga a burkolat? A teljes burkolat tömege néhány százalékkal nő, mert csak egy idióta növelné meg a teljes lemez vastagságát a teljes felületen emiatt. Tudod a gyártástechnológia "csodája", hogy ezt meg tudod tenni.

Tehát egy 5 üres tömegű és levegőben minimum 7-8 tonnás gép mondjuk kap mondjuk +50-100 kg tömeget vagy annyit sem, a légellenállás meg csökken 10%-kal és többet kell pepecselni vele. Na, szerinted akkor az cl/cd arány milyen lesz a két eltérő esetben. A szar felületű lemezmunkánál a cd 10%-kal nagyobb, másiknál kisebb és a szükséges cl tized százalékkal nő.

Jó reggelt kívánok, más alkalmazza ezt és nem lesz tőleg túlsúlyos a gép. Tessék, nézegesd a törzsön végig a süllyesztett fejű elemeket.
http://www.primeportal.net/hangar/luc_colin4/f-16c_d_block_52_haf/

http://data3.primeportal.net/hangar..._haf/images/f-16c_d_block_52_haf_14_of_26.jpg
http://data3.primeportal.net/hangar..._haf/images/f-16c_d_block_52_haf_15_of_26.jpg
http://data3.primeportal.net/hangar..._haf/images/f-16c_d_block_52_haf_13_of_26.jpg

Ez meg F-15.
http://data3.primeportal.net/hangar/bill_spidle3/f-15c_80-0035/images/f-15c_80-0035_23_of_41.jpg

Tornado.
http://www.b-domke.de/AviationImages/Tornado/12629.html
http://www.b-domke.de/AviationImages/Tornado/12622.html

Jaguar
http://data.primeportal.net/hangar/luc_colin/jag_gr3/JAGUAR GR.3 010.JPG
http://data.primeportal.net/hangar/luc_colin/jag_gr3/JAGUAR GR.3 014.JPG

Háti feladat a francia gépek szegecselésének csekkolása.

Felőlem ezek után jelzőthetsz, de csak arról árulkodik, hogy inkább te is maradtál volna inkább csendben...
Komlyan mondom nem értem egyeseket, hogy miért mennek ennyire házhoz a pofonért...
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 899
56 761
113
Megnèztem ezeket a képeket. Lehetséges, hogy ezeken nem süllyesztett szögecsek, hanem csavarok ( staxxvagy minek hivjàk...) ?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Megnèztem ezeket a képeket. Lehetséges, hogy ezeken nem süllyesztett szögecsek, hanem csavarok ( staxxvagy minek hivjàk...) ?
Az F-16 fotókon a törzs szerelőnyílásanak szélén meg a pilonon azonosíthatók csavarok, a pilon alsó szélén és a szerelőnyílások közötti borítólemezeken is nagy részben csavarok vannak, de a lemez-illesztések szélein (van ahol 2-2 sorban is) azok szegecsek.
Az F-15 fotón csak csavart láthatsz, a burkolat szélén körben "hexagonal", azaz "magyarul" :) imbusz-csavarokkal (hatszögletű kulcs kell a szereléshez).
A Tornado-fotón különíthetők el legjobban a süllyesztett fejű anker (kereszthornyú) csavarok és a szegecsek, de csak akkor ha jó a monitorod és a szemed, ha az egyik is hibádzik egy kicsit akkor a szegecset már szerintem nem fogod látni a képen. A Jaguar orrán is messziről virít az 5 csavar, a szegecsek meg alig láthatóak - de ezek is csak jó monitorral/szemmel!
Egyébként eddig a svéd gépeken láttam a legszebb szegecselési munkát, gyakorlatilag csak itt-ott volt látható a tökéletesen sima felületen, a Viggenen is nagyon jó volt (pedig egyik se volt új gép!), majdnem vagy kb. velük egy szinten voltak az F-15-ök és F-16-ok minőségben, a többi európai tipuson általában könnyebben, messzebbről észrevehetőek voltak a szegecs-sorok, tehát nem volt annyira közel a tökéleteshez a szegecselés, de maga a lemezek felülete mindegyiken tökéletesen sima volt, nem voltak behúzódások a szegecs-soroknál, mint ami pl. a MiG-21 fotón a belépőélnél is látható és élőben több helyen is megfigyelhető. A szovjet gépek közül messze kiemelkedett minőségben a Jak-28 lemezmunkája és szegecselése, ez jobb volt pl. a nyugat-európaiaknál is, a többi szovjet típus kb. a ny.-európaiaknak azoknak megfelelő, kivéve a MiG-típusokat amik ilyen szempontból a leggyengébb kivitelűek voltak, elég sok bolt a lemez-behúzódás a szegecs-soroknál és a hullámos lemez-felület. A MiG-éknél ráadásul sok helyen a süllyesztett fejű csavarok feje se tökéletesen sík volt, hanem kissé kiemelkedő lencsefejű csavarokat is használtak sok felületen, ez is látható a molni által felrakott fotón.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Az F-16 fotókon a törzs szerelőnyílásanak szélén meg a pilonon azonosíthatók csavarok, a pilon alsó szélén és a szerelőnyílások közötti borítólemezeken is nagy részben csavarok vannak, de a lemez-illesztések szélein (van ahol 2-2 sorban is) azok szegecsek.
Az F-15 fotón csak csavart láthatsz, a burkolat szélén körben "hexagonal", azaz "magyarul" :) imbusz-csavarokkal (hatszögletű kulcs kell a szereléshez).
A Tornado-fotón különíthetők el legjobban a süllyesztett fejű anker (kereszthornyú) csavarok és a szegecsek, de csak akkor ha jó a monitorod és a szemed, ha az egyik is hibádzik egy kicsit akkor a szegecset már szerintem nem fogod látni a képen. A Jaguar orrán is messziről virít az 5 csavar, a szegecsek meg alig láthatóak - de ezek is csak jó monitorral/szemmel!
Egyébként eddig a svéd gépeken láttam a legszebb szegecselési munkát, gyakorlatilag csak itt-ott volt látható a tökéletesen sima felületen, a Viggenen is nagyon jó volt (pedig egyik se volt új gép!), majdnem vagy kb. velük egy szinten voltak az F-15-ök és F-16-ok minőségben, a többi európai tipuson általában könnyebben, messzebbről észrevehetőek voltak a szegecs-sorok, tehát nem volt annyira közel a tökéleteshez a szegecselés, de maga a lemezek felülete mindegyiken tökéletesen sima volt, nem voltak behúzódások a szegecs-soroknál, mint ami pl. a MiG-21 fotón a belépőélnél is látható és élőben több helyen is megfigyelhető. A szovjet gépek közül messze kiemelkedett minőségben a Jak-28 lemezmunkája és szegecselése, ez jobb volt pl. a nyugat-európaiaknál is, a többi szovjet típus kb. a ny.-európaiaknak azoknak megfelelő, kivéve a MiG-típusokat amik ilyen szempontból a leggyengébb kivitelűek voltak, elég sok bolt a lemez-behúzódás a szegecs-soroknál és a hullámos lemez-felület. A MiG-éknél ráadásul sok helyen a süllyesztett fejű csavarok feje se tökéletesen sík volt, hanem kissé kiemelkedő lencsefejű csavarokat is használtak sok felületen, ez is látható a molni által felrakott fotón.
Elnézést, most látom hogy kihagytam az első helyről a számomra lemezelési/szegecselési minőségi csúcsot tartó Drakent.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 219
113
És akkor a süllyesztés/lemezmunka kapcsán nem is beszéltünk az RCS-ről....
Ahogy volt róla szó korábban, a nem stealth gépeknél nem is érdemes szegecselés kapcsán RCS növelő tényezőről beszélni, mivel nem tétel. Elhiszem hogy a Draken jobb minőségű szegecseléssel rendelkezett mint a világon bármi, de attól még gyanúsan világít a radaron. A szu-35 ről és annak lemezmunkájáról/kabinbelső kinézetéről, kézzel húzott ecsetvonásokkal rondított festéséről volt szó. Ott ahogy mondtam, ezek a dolgok addig amíg nem hullanak miatta a gépek mert szerkezeti/strukturális/beleesve a hajtóműbe komoly gondot nem okoznak, ez bőven elmegy kategória. Nem szép. De működik. Nekik ennyi elég. Nem ez a gond náluk, hanem az, hogy miért hullanak a gépek a Kuznyecovról hetente lassan a vízbe. Na az gond. Ez nem az.
 
  • Tetszik
Reactions: bartinieffektus
M

molnibalage

Guest
  • Tetszik
Reactions: fip7 and vilmoci