Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Ja, mindössze csak annyit változtat, hogy sisakba épített HUD-rendszer még mindig kissé "hézagosan-ritkásan" fordul elő a vadászgép-típusokon, merthogy itt nem a NINCS-et kellene megmagyarázni, hanem a VAN-t megépíteni és átadni a pilótáknak. Tudod ez olyan, mintha egy másfél tonnás komolyabb méretű családi kocsit kellene megcsinálni 300 kilóban, mert valakiknek valahol olyanra lenne szükségük. Lehetne magyarázni hogy nem nagy kunszt, hiszen típusok tucatjai futnak tízezerszám az utakon, 300 kilóban mégse tudják megcsinálni. Aztán akinek 300 kilós kellene annak rohadtul mindegy a duma hogy miért nincs, ha egyszer nincs, neki a lényeg a NINCS!! Mint ahogy jelenleg a világ vadászpilótáinak nagy százalékára is ez a jellemző.
Mondom, a rendszerben nincs semmi bonyolult, bármelyik gyár össze tudná legózni, be tudná üzemelni, épp a sisakot kell összerakják hozza X kilóra. Te másfél kilósról beszélsz, de mi lett volna ha egy kilóban határozzák meg a max tömegét? Akkor még 10 évig nem beszélhetnénk 500 gramm miatt sisakdisplayről, amíg a fejlesztéssel oda nem érnek? Vagy ha 1800 gramm lett volna a target, akkor már rég készlenne?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Mondom, a rendszerben nincs semmi bonyolult, bármelyik gyár össze tudná legózni, be tudná üzemelni, épp a sisakot kell összerakják hozza X kilóra. Te másfél kilósról beszélsz, de mi lett volna ha egy kilóban határozzák meg a max tömegét? Akkor még 10 évig nem beszélhetnénk 500 gramm miatt sisakdisplayről, amíg a fejlesztéssel oda nem érnek? Vagy ha 1800 gramm lett volna a target, akkor már rég készlenne?
Persze, a rendszerben nincs semmi bonyolult csak éppen évek óta nem tudják megépíteni az előírt követelmény-szinten. Hogy melyik kégierőnél mi a követelmény-szint azt én nem tudom, meg azt se hogy mikorra lesz tömeggyártásra érett a kész sisak-display rendszer. Jelenleg egyetlen harcigép-típust ismerek, amin már nincs HUD mert van helyette azt kiváltó sisak-diplay, és ez az F-35, ezeknek pilótái tudják már használni az eszközt. Ez azért még feltűnően kis százaléka a világ harcigép-állományának, a többi pilóta ezek szerint meg csak kívánja a sisak-display-t és max hallgathatja a magyarázatokat a NINCS-re.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Akkor csak meg lehet csinálni a sisakdisplayt egy valaki által kitalált súlyhatár alatt. Gondolom nem elhanyagolható tényező, hogy az F-35 új gép és valószínűleg így tervezték és építették, a többit amelyikben HUD van meg át kellene építeni, kiszedni a HUD-ot, beépíteni plusz a kamerákat, stb. De ha a megrendelő részéről lenne rá igény, más is megcsinálná.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
joker
Jó lenne ha felfognád, hogy nem maga a sisak a nehéz, hanem a sisak+oxigén-maszk+rádió mikrofon és fülhallgató+színszűrős szemvédő+helyzet-érzékelő szenzorok+sisak HUD-kivetítőberendezés+speciális torzításmentes lencse-felület amin át is lehet látni meg amire az összes HUD-adatot ki is lehet vetíteni. Ezt lkellene összehozni olyan 1,5 kg súlyban. Keresd meg csak egy normál, gépbe épített HUD műszaki adatait nézd meg hány KILOGRAMM a súlya, és ha ezt szerinted olyan egyszerű pár 10-dekában megoldani akkor jelentkezz bármely cégnél amely ezzel foglalkozik, igen nagy pénzt kereshetsz a megoldási ötleteiddel és nem forintban vagy lei-ben (bár azok is kereshettek volna akik ezzel küszködnek évek óta, valahogy még mindig kicsi a sikerélményük.
Egyébként elárulom, nekem már volt a kezemben ilyen HUD, és csak külön az üveg amire kivetítik az adatokat volt vagy 30 deka, a teljes HUD meg vagy 1,5 kiló!!
+ katapultálásnál meg kell akadályozni, hogy leszakadjon a pilóta pofája. Erre vannak a pingponglabdányi lyukak az orosz sisak tetején.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Akkor csak meg lehet csinálni a sisakdisplayt egy valaki által kitalált súlyhatár alatt. Gondolom nem elhanyagolható tényező, hogy az F-35 új gép és valószínűleg így tervezték és építették, a többit amelyikben HUD van meg át kellene építeni, kiszedni a HUD-ot, beépíteni plusz a kamerákat, stb. De ha a megrendelő részéről lenne rá igény, más is megcsinálná.
Persze hogy meg lehet csinálni, mint az atombombát is 1945-ben!! Hány darab is volt belőle akkor?! Ja, hogy összesen három, és mind a hármat egyetlen országban gyártották. És vedd már észre, hogy állandóan feltételes módot használsz, amikor a sisakdisplay gyártásának lehetőségét bizonygatod. Ha LENNE igény, ha KI TUDNÁ fizetni, más is MEGCSINÁLNÁ (ha TUDNÁ, mondom én).
Szóval ez olyan dolog mint világcsúccsal győzni az olimpián. Valakinek időnként sikerül, de ez nem bizonyíték hogy mindenki képes rá aki szeretné és megpróbálja.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Persze hogy meg lehet csinálni, mint az atombombát is 1945-ben!! Hány darab is volt belőle akkor?! Ja, hogy összesen három, és mind a hármat egyetlen országban gyártották. És vedd már észre, hogy állandóan feltételes módot használsz, amikor a sisakdisplay gyártásának lehetőségét bizonygatod. Ha LENNE igény, ha KI TUDNÁ fizetni, más is MEGCSINÁLNÁ (ha TUDNÁ, mondom én).
Szóval ez olyan dolog mint világcsúccsal győzni az olimpián. Valakinek időnként sikerül, de ez nem bizonyíték hogy mindenki képes rá aki szeretné és megpróbálja.
Ha alapból nem terveztek bele HUD-ot a többi gépben meg van, akkor miért is kellene azokban is sisakdisplay legyen? Ez most egy új dolog, természetesen régebbi gépben nincs benne, de ez nem jelenti, hogy ne tudnák megcsinálni. Csak ahoz valakinek meg is kell rendelnie. Olimpiát sem egy ember nyer, sportáganként is négyévente valaki más.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ha alapból nem terveztek bele HUD-ot a többi gépben meg van, akkor miért is kellene azokban is sisakdisplay legyen? Ez most egy új dolog, természetesen régebbi gépben nincs benne, de ez nem jelenti, hogy ne tudnák megcsinálni. Csak ahoz valakinek meg is kell rendelnie. Olimpiát sem egy ember nyer, sportáganként is négyévente valaki más.
Azért kellene a HUD-os gépekbe is sisakdisplay, hogy ne csak akkor lássa a pilóta az adatokat ha pont előre egyenesen néz, hanem akkor is szeme előtt legyenek azok ha bárhová máshova néz. Persze nem fontos nekem hinni, ezért nem ártana ha erről egy pilótát is megkérdeznél mekkora segítség lenne ez neki, én is azt csináltam.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Én értem, hogy mit hozna pluszba, de ha a gépet eredetileg HUD-dal tervezték, akkor nem várhatod el, hogy legyen benne sisakdisplay csak azért, mert a legújabb tervezésű gépben az van. Ez nonszensz. Most hogy nincs egy Rafaleban? 30 éves gép, az F-35 meg 10. De ez nem jelenti, hogy ne tudnák megcsinálni és beleszerelni, ha egy modernizációs csomagban ezt is megrendelnék.
 
M

molnibalage

Guest
Én értem, hogy mit hozna pluszba, de ha a gépet eredetileg HUD-dal tervezték, akkor nem várhatod el, hogy legyen benne sisakdisplay csak azért, mert a legújabb tervezésű gépben az van. Ez nonszensz. Most hogy nincs egy Rafaleban? 30 éves gép, az F-35 meg 10. De ez nem jelenti, hogy ne tudnák megcsinálni és beleszerelni, ha egy modernizációs csomagban ezt is megrendelnék.
Az F-15/16/18 trió egyikén sem volt HMD most meg van JHMCS...
Francia gépek egy részében van HMD, még a Mirage-2000-5-ön is a Topsight...
Az EF-hez is van ilyen opció...

Az új 4++ gépen ma gyakorlatilag alapkövetelmény, hogy ezt is beszerezzék, pedig a legfiatalabb ilyen gépek is 20-30 éves múlttal bírnak.

Nagyon szomorú, hogy nem tűnek fel, hogy mennyire fullba tolod a kretént..
 
T

torsen

Guest
A hosszútávú cél tényleg az amit leírsz, hogy a géptől kapott adatok alapján a katapultülés irányított kilövést végezzen, de ma még sajnos nem tartunk itt. A mai katapultülések úgy működnek, hogy az engedélyezett max kilövési sebességnél is az ülés pilótástól még megasabbra kell menjen mint a gép függőleges vezérsíkja. Ezért van az, hogy alacsonyabb sebességnél az ülés felfelé-előre repül ki, így van beállítva a katapultülés rakéta-fúvókája, és minél nagyobb a kilövési sebesség annál jobban közelíti a pálya a függőlegest majd elhajlik hátrafelé. Azért van az hogy a bejátszott videóban az ülések nem végig lefelé a föld felé repülnek, hanem a géphez képest elforduló pályán mozognak, mert a gép sebessége ekkor már közel nulla, nem hat rájuk a gép körül hosszirányú légáramlat torlónyomása.

Lehet., hogy igazad van, de én valahol olvastam már erről a képességről. Jobbat most nem találtam, de ezen a videon amin a K-36 kilövései és tesztjei vannak, az utolsó képsorokon mintha érzékelhető lenne némi manőverezés. Vagy csak a stabilizáló teleszkópok hatása? Kicsit bizonytalan vagyok, vagy mégsem????

http://www.military.com/video/aircr...-russian-ejection-systems-better/903159086001

Hát megnézve, a Te igazad felé hajlok. Akkor maradjunk abban, hogy tervezik Martin-Bakerék, no meg a Zvezda Büró...
 
T

torsen

Guest
Lehet., hogy igazad van, de én valahol olvastam már erről a képességről. Jobbat most nem találtam, de ezen a videon amin a K-36 kilövései és tesztjei vannak, az utolsó képsorokon mintha érzékelhető lenne némi manőverezés. Vagy csak a stabilizáló teleszkópok hatása? Kicsit bizonytalan vagyok, vagy mégsem????

http://www.military.com/video/aircr...-russian-ejection-systems-better/903159086001

Hát megnézve, a Te igazad felé hajlok. Akkor maradjunk abban, hogy tervezik Martin-Bakerék, no meg a Zvezda Büró...
De a téma szempontjából (HMD) mindegy is, hogy mi miatt, de sokszor (legtöbbször) intenzív forgással jár együtt a katapultálás.
 
T

torsen

Guest
Ha alapból nem terveztek bele HUD-ot a többi gépben meg van, akkor miért is kellene azokban is sisakdisplay legyen? Ez most egy új dolog, természetesen régebbi gépben nincs benne, de ez nem jelenti, hogy ne tudnák megcsinálni. Csak ahoz valakinek meg is kell rendelnie. Olimpiát sem egy ember nyer, sportáganként is négyévente valaki más.

Új dolog? A DASH-t az izraeliek 1990-ben csinálták meg.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Lehet., hogy igazad van, de én valahol olvastam már erről a képességről. Jobbat most nem találtam, de ezen a videon amin a K-36 kilövései és tesztjei vannak, az utolsó képsorokon mintha érzékelhető lenne némi manőverezés. Vagy csak a stabilizáló teleszkópok hatása? Kicsit bizonytalan vagyok, vagy mégsem????

http://www.military.com/video/aircr...-russian-ejection-systems-better/903159086001

Hát megnézve, a Te igazad felé hajlok. Akkor maradjunk abban, hogy tervezik Martin-Bakerék, no meg a Zvezda Büró...
A stabilizáló teleszkóp nem önmagában stabilizál, hanem mindkettő végén van egy kb. esernyő méretű csak megerősített anyagból készült és erősen réselt stabilizáló ernyő, a teleszkópok ezt tolják ki a légáramlatba hogy lehetőleg ne pörögjön be az ülés kilövés után.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
De a téma szempontjából (HMD) mindegy is, hogy mi miatt, de sokszor (legtöbbször) intenzív forgással jár együtt a katapultálás.
Pont ezt szeretnék megakadályozni mindenféle kinyíló apró deflektor/áramlásterelő lemezekkel és/vagy stabilizáló ernyőkkel, mert földközeli katapultálásnál nincs idő megvárni hogy a pilóta leváljon az ülésről, tizedmásodperceken belül, tehát gyakorlatilag azonnal nyitni kell a főernyőt ami viszont forgásnál rátekeredne a katapultülésre. Erre (is) lenne megoldás az ülés térbeli helyzetét érzékelő és azt a vezérelt rakéta-fúvókákkal stabilizáló rendszer - majd egyszer ha sikerül megalkotni (ehhez adott nagy lehetőséget többek között a lézer-giroszkóp feltalálása, de azért vannak ott még más problémák is).
 
T

torsen

Guest
A stabilizáló teleszkóp nem önmagában stabilizál, hanem mindkettő végén van egy kb. esernyő méretű csak megerősített anyagból készült és erősen réselt stabilizáló ernyő, a teleszkópok ezt tolják ki a légáramlatba hogy lehetőleg ne pörögjön be az ülés kilövés után.

Igen, tudok a mini-fékernyőkről. Azért 2,5M-nél még ezeknek is durva lassító hatása lehet (MIG-25-nél próbálták ki) Bár nem tudom, hogy nem a torlónyomás-e a nagyobb?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Igen, tudok a mini-fékernyőkről. Azért 2,5M-nél még ezeknek is durva lassító hatása lehet (MIG-25-nél próbálták ki) Bár nem tudom, hogy nem a torlónyomás-e a nagyobb?
A torlónyomás mindig sebességfüggő, ráadásul négyzetesen számolandó, vagyis adott felületre kétszeres sebességnél négyszeres a torlónyomás.
 
M

molnibalage

Guest
A torlónyomás mindig sebességfüggő, ráadásul négyzetesen számolandó, vagyis adott felületre kétszeres sebességnél négyszeres a torlónyomás.
A HT összefoglalóban levő CAS diagramokat tessék figyelembe venni. A torló nyomás és az erő M2.5-nél 18 km magasan lehet, hogy kisebb, mint tengerszinten hangsebességnél.
http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalculator.html

Ezzel számolva 15 km magasan M2.5 az 1637 km/h. Tengerszinten az M1.0 az 1230 km/h.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7