Kele ha lehet ne akarj olyat belemagyarázni a hszeinkbe ami nem volt ott. Senki se írt olyat pl, hogy AESA mindent leradiroz.
MAWS melé hozhatnád plnek az RWRt, meg Jamming resistance vagy EWs képességeket. Mert ebben a két esetben pl pont kijön, hogy AESA leradírozza PESAt. egen kellemetlen amikor érzékelik milyen frekvenián sugárzik a pesa és már küldenek is azonos frekvencin egy kis kamujelet. Meg amikor passzívan érzékelnek. Meg amikor RWR egyik esetben jelez(esetleg célra vezet!), másik oldalon meg be se pittyen...
Ja elméletileg... Érzékelik már küldik is azonos frekin a kamujelet... ennyire egyszerű egy tankönyvben..
Gyakorlatilag az USA kihagyta a doppler-impulzus lokátorok után a PESA elvű lokátorokat, és elkezdték az AESA-t fejleszteni. A franciák és oroszok viszont nem. A kínaiak bármit amit el tudtak lopni, meg tudtak szerezni, másolták, illetve próbálták, elérni vagy meghaladni a másolt színvonalát"
Elméletileg minden szép és jó, csakhogy a világ taktikai repülőgépeinek 80% doppler-impulzus lokátort használ akár a legkorszerűbb BVR rakétákhoz is.
Természetesen jelenleg az ASEA rendszerű lokátorok a legmodernebbek, és bennük a legtöbb potenciál. De egyetlen éles Air to Air bevetésen sem használták még AESA vs PESA technikát légiharc közben. Szíria felett talán volt néhány besugárzás izraeli-török-orosz-francia-usa gépek között.
És akkor tegyem hozzá, hogy AESA így, meg úgy, utána meg ott a probléma, hogy utóbbi sem érzékeli BVR csapástávolságról az alacsony érzékelhetőségű repülőgépeket - lásd amcsi/kínai hadgyakorlatok eredménye. Következő lépés, AESA de lopakodó repülőgépben. Aztán itt ismét bibi. 2 lopakodó gép találkozásánál meg egyik sem érzékeli a másikat BVR-ből és jön az elektro optikai rendszerek által a feldrítés, vagy az AESA kis távolságon történő felderíto és talán célravezetné a BRV rakétát, de az meg nem látja a célt, marad seggbelövés hőkövetővel (illetve mostmár képalkotó technologóiával). Utóbbinál már nem is kell az ellenségnek magas hőfok..
Aztán ha mégse, jön össze akkor ismét a fedélzeti tűzfegyerek kora...
A PESA is tud passzív érzékelési módot. A két lokátor nagy különbsége, hogy a PESA egyszerre csak egy üzemmódban dolgozik bár sok kis radarból ál, az AESA meg több felé oszhtató "kis lokátorokból áll" amellyel egyidejüleg több feladatot lehet végrehajtani (full laikus leírás szerint, hogy mindenki értse.)
Az EW képesség talán már a szborcija óta függeszthető a Szu-27-esekre. Az RWR miért lenne csak az AESA lokátoros gépeknél? Nem értem..
Az AESA lokátor a repülőgép egyik alrendszere, amely a felderítést, tűzvezetést, navigációt támogatja. A jövőben az EW-t (erre még nincs hadgyakorlatról sem nyilvános bizonyiték, kivéve a gyártok által leírt képességek, amelyek sok esetben jövőben megvalósuló képességek, bár hozzáteszem pld. egy zaszlon lokátort a bazi erős sugárzásával elég nehéz elnyomni, a téves céljelet indukálni meg felé, úgy vélem műszakilag lehetséges, a valóságban pedig kérdéses. De hasonlót gondolok a Szu-35 PESA lokátorával, vagy a francia Rafele lokátorával kapcsolatban is..
Szóval ami technologia által lehetséges, azt a gyakorlatban is ki kell fejleszteni, beépíteni a radarba és a kapcsolodó egységekbe, be kell gyakorolni a használatát és ki kell fejleszteni hozzá a harcászati alkalmazást.
Az USA valószínűleg ebben már jocskán előre tart köszönhetően a nagyszámú AESA lokátornak, de én a EW és később az AESA fegyverként való képességét még a jövőben kialakítandónak tartom. Akármennyit is cikkeznek az F-35 lokátoráról..
Kína és Oroszország viszonylatában pedig Kína a Szu-35-el éppen az IRBIS lokátorral ismerkedik.. talán még át is vesz a technológiából.. De az is lehet, hogy ténylegesen azt jön ki a tesztekből, az IRBIS a mai kínai AESA lokátorokkal, zavarható, és utóbbiaknak nagyobb a hatótávolsága, több célt követ és korszerűbb moduláris felépítéséből, magából az AESA technológiából adódóan jobbak. Ez már megérte a megvételnek, és akkor még ott a SzU-35 többi rendszere. Radásul potenciális ellenségeik is beszerezhetnek a típusból, és addigra talán meg is lesz ellenük a harceljárás..