Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 043
113
Kele ha lehet ne akarj olyat belemagyarázni a hszeinkbe ami nem volt ott. Senki se írt olyat pl, hogy AESA mindent leradiroz.
MAWS melé hozhatnád plnek az RWRt, meg Jamming resistance vagy EWs képességeket. Mert ebben a két esetben pl pont kijön, hogy AESA leradírozza PESAt. egen kellemetlen amikor érzékelik milyen frekvenián sugárzik a pesa és már küldenek is azonos frekvencin egy kis kamujelet. Meg amikor passzívan érzékelnek. Meg amikor RWR egyik esetben jelez(esetleg célra vezet!), másik oldalon meg be se pittyen...

Ja elméletileg... Érzékelik már küldik is azonos frekin a kamujelet... ennyire egyszerű egy tankönyvben..

Gyakorlatilag az USA kihagyta a doppler-impulzus lokátorok után a PESA elvű lokátorokat, és elkezdték az AESA-t fejleszteni. A franciák és oroszok viszont nem. A kínaiak bármit amit el tudtak lopni, meg tudtak szerezni, másolták, illetve próbálták, elérni vagy meghaladni a másolt színvonalát"
Elméletileg minden szép és jó, csakhogy a világ taktikai repülőgépeinek 80% doppler-impulzus lokátort használ akár a legkorszerűbb BVR rakétákhoz is.
Természetesen jelenleg az ASEA rendszerű lokátorok a legmodernebbek, és bennük a legtöbb potenciál. De egyetlen éles Air to Air bevetésen sem használták még AESA vs PESA technikát légiharc közben. Szíria felett talán volt néhány besugárzás izraeli-török-orosz-francia-usa gépek között.

És akkor tegyem hozzá, hogy AESA így, meg úgy, utána meg ott a probléma, hogy utóbbi sem érzékeli BVR csapástávolságról az alacsony érzékelhetőségű repülőgépeket - lásd amcsi/kínai hadgyakorlatok eredménye. Következő lépés, AESA de lopakodó repülőgépben. Aztán itt ismét bibi. 2 lopakodó gép találkozásánál meg egyik sem érzékeli a másikat BVR-ből és jön az elektro optikai rendszerek által a feldrítés, vagy az AESA kis távolságon történő felderíto és talán célravezetné a BRV rakétát, de az meg nem látja a célt, marad seggbelövés hőkövetővel (illetve mostmár képalkotó technologóiával). Utóbbinál már nem is kell az ellenségnek magas hőfok..
Aztán ha mégse, jön össze akkor ismét a fedélzeti tűzfegyerek kora...

A PESA is tud passzív érzékelési módot. A két lokátor nagy különbsége, hogy a PESA egyszerre csak egy üzemmódban dolgozik bár sok kis radarból ál, az AESA meg több felé oszhtató "kis lokátorokból áll" amellyel egyidejüleg több feladatot lehet végrehajtani (full laikus leírás szerint, hogy mindenki értse.)

Az EW képesség talán már a szborcija óta függeszthető a Szu-27-esekre. Az RWR miért lenne csak az AESA lokátoros gépeknél? Nem értem..
Az AESA lokátor a repülőgép egyik alrendszere, amely a felderítést, tűzvezetést, navigációt támogatja. A jövőben az EW-t (erre még nincs hadgyakorlatról sem nyilvános bizonyiték, kivéve a gyártok által leírt képességek, amelyek sok esetben jövőben megvalósuló képességek, bár hozzáteszem pld. egy zaszlon lokátort a bazi erős sugárzásával elég nehéz elnyomni, a téves céljelet indukálni meg felé, úgy vélem műszakilag lehetséges, a valóságban pedig kérdéses. De hasonlót gondolok a Szu-35 PESA lokátorával, vagy a francia Rafele lokátorával kapcsolatban is..

Szóval ami technologia által lehetséges, azt a gyakorlatban is ki kell fejleszteni, beépíteni a radarba és a kapcsolodó egységekbe, be kell gyakorolni a használatát és ki kell fejleszteni hozzá a harcászati alkalmazást.

Az USA valószínűleg ebben már jocskán előre tart köszönhetően a nagyszámú AESA lokátornak, de én a EW és később az AESA fegyverként való képességét még a jövőben kialakítandónak tartom. Akármennyit is cikkeznek az F-35 lokátoráról..

Kína és Oroszország viszonylatában pedig Kína a Szu-35-el éppen az IRBIS lokátorral ismerkedik.. talán még át is vesz a technológiából.. De az is lehet, hogy ténylegesen azt jön ki a tesztekből, az IRBIS a mai kínai AESA lokátorokkal, zavarható, és utóbbiaknak nagyobb a hatótávolsága, több célt követ és korszerűbb moduláris felépítéséből, magából az AESA technológiából adódóan jobbak. Ez már megérte a megvételnek, és akkor még ott a SzU-35 többi rendszere. Radásul potenciális ellenségeik is beszerezhetnek a típusból, és addigra talán meg is lesz ellenük a harceljárás..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and zsolti

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Muholdaknál az elektronika 80%-a import volt. Ez most probléma.
Most 90%. Nagyon le vagytok maradva. Nem is látom a kiutat. A lemaradás végleges, és visszafordíthatatlan. Oroszország képtelen egy jól működő műholdat összerakni.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Nem voltál valami nagy orákulum. Minden hadiprogram mindig csúszik.

A forum Orosz prt bekajálom akármekkora hülyeség is részéhez képest elég jó voltam. Keményen ment ám akkor a de igen 2015 mert Putyin, mert ha nem főbelövik, gulág, mert számítógépes tervezés...
Még rémlik, hogy molni idegbaja is, mert ennyi idő alatt szte megy. Persze ő is hülye volt akkor ahogy én is. Most már úgy néz ki neki is nekm is igazam volt. :p

"Spanyolország méretű gazdasággal 50x hatékonyabb hadsereget tartanak fenn."

Azért itt eléggé megtévesztő a GDP, mint egy darab szám, meg baromi kemény hadiipari alapok vannak egy Spanyolhoz képest, de ettől függetlenül igen, gazdaságukhoz képest nagyon komoly és nagyon erős hadsereget tartanak fenn.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Tervezni még a SU-ban kezfték, de a terveket már Oo-ban módosították .Megszuntek a beszállítók.Sok alkatrészt újból kellett tervezni és Oo-ban kezdeni gyártani.

A tervek megvoltak.
SevMash nem ment csődbe. Vmi melót India... mindig biztosított.
A beszállítók nagyja az Indiai... vásárlások, lizingelések miatt ha el is küldte a dolgozók 80%át, de a megmaradt 20% miatt megmaradt a know&how. Lehetett mire építeni.
Ha a fenti elveszett volna akkor Oroszok még mindig a Tájfunokat probálnák életben tartani, mert egy boomer tervezés, építése 0ról az vérpisilős.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113

Ja elméletileg... Érzékelik már küldik is azonos frekin a kamujelet... ennyire egyszerű egy tankönyvben..

Érzékelni, majd visszaküldeni. Ez nem kvantumfizika. Lehet nem szimpi de ez AESAval megfeleő háttérrel megoldható. PESAval nem.
Ami imo izgibb, a kioltás. Ahoz rémítően pontosan kéne kiadni a jelet.


Elméletileg minden szép és jó, csakhogy a világ taktikai repülőgépeinek 80% doppler-impulzus lokátort használ akár a legkorszerűbb BVR rakétákhoz is.

Igen és? Szamurájok is kardoztak, meg nyilaztak és nem találkoztak gatlingal. Ja mégis csúnya volt

Természetesen jelenleg az ASEA rendszerű lokátorok a legmodernebbek, és bennük a legtöbb potenciál. De egyetlen éles Air to Air bevetésen sem használták még AESA vs PESA technikát légiharc közben.

Ekkora az elmaradás ez van. Szamurájok is kardoztak, meg nyilaztak és nem találkoztak gatlingal. Ja mégis csúnya volt.

És akkor tegyem hozzá, hogy AESA így, meg úgy, utána meg ott a probléma, hogy utóbbi sem érzékeli BVR csapástávolságról az alacsony érzékelhetőségű repülőgépeket - lásd amcsi/kínai hadgyakorlatok eredménye.

Vmi linket dobnál az ami Kníai hadgyakorlatokról ahol alacsony érzékelhetőségű gépek repkednek?

Következő lépés, AESA de lopakodó repülőgépben. Aztán itt ismét bibi. 2 lopakodó gép találkozásánál meg egyik sem érzékeli a másikat BVR-ből és jön az elektro optikai rendszerek által a feldrítés, vagy az AESA kis távolságon történő felderíto és talán célravezetné a BRV rakétát, de az meg nem látja a célt, marad seggbelövés hőkövetővel (illetve mostmár képalkotó technologóiával). Utóbbinál már nem is kell az ellenségnek magas hőfok..

Akkor az én következő lépés tippem is: Az alacsony észlelhetőség fejlődése imo megakadt. Lehet a B21 több sávban, oldalról is hozni fogj amit az F-22 frontból, vagy akár frontból lép méglejjebb vmit de imo kb itt a vége.
Ellenben radarok fejlődnek, szenzorfutió mármár buzzword.
Radarok pl: AMDR 10*nagyobb hasznos teljesítmény kibocsátású miközben 10*érzékenyebb. Az két dimenzió...
Szenzor fuzió: Mi van, ha 2-4-8db APG-81 együtt dolgozik?


Az EW képesség talán már a szborcija óta függeszthető a Szu-27-esekre.

Sött sok tipusnál akár függeszteni se kell, mert vmilyen szintű EWs képessggel rendelkezik. A kérdés, hogy magában ilyen fokon képes e rá.

Az RWR miért lenne csak az AESA lokátoros gépeknél? Nem értem..

Nem írtam, hogy csak AESA. A lényeg, hogy RWR villog ha PESA világít meg. AESAnal ugral moduláldodik a frekvencia és siri csend. Hogy a mi a fenének ilyen komplex az AN/ALR-94ról meg ne is szóljunk.

Szóval ami technologia által lehetséges, azt a gyakorlatban is ki kell fejleszteni, beépíteni a radarba és a kapcsolodó egységekbe, be kell gyakorolni a használatát és ki kell fejleszteni hozzá a harcászati alkalmazást.
Ezért is nem mindegy, hogy vki most (majd) csinálja, rendszeresaíti az első AESAjat vagy már a sokadikat.
Az USA valószínűleg ebben már jocskán előre tart köszönhetően a nagyszámú AESA lokátornak, de én a EW és később az AESA fegyverként való képességét még a jövőben kialakítandónak tartom. Akármennyit is cikkeznek az F-35 lokátoráról..

USA esetén a HW adott. Innen idő kell az SWre. USA esetén idő is adott. Innen esetleg kell mégegy iteráció HW és SWnek is de ott már ez is kb megvan.

Kína és Oroszország viszonylatában pedig Kína a Szu-35-el éppen az IRBIS lokátorral ismerkedik.. talán még át is vesz a technológiából.. De az is lehet, hogy ténylegesen azt jön ki a tesztekből, az IRBIS a mai kínai AESA lokátorokkal, zavarható, és utóbbiaknak nagyobb a hatótávolsága, több célt követ és korszerűbb moduláris felépítéséből, magából az AESA technológiából adódóan jobbak. Ez már megérte a megvételnek, és akkor még ott a SzU-35 többi rendszere. Radásul potenciális ellenségeik is beszerezhetnek a típusból, és addigra talán meg is lesz ellenük a harceljárás..

Erre mondtam, hogy imo USAF is szivesen venne egy adag Su-35öt.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 043
113
A kínaiak nyilatkoztak, hogy J-20-asok gyakoroltak/teszteltek meg nem nevezett más típusú kínai gépekkel (én Szu-27 klónok+J10-re gondolok) és utóbbiak lokátorral nem érzékelték a lopakodókat. (tehát valószínűsíthető, hogy doppler-impulzus, PESA és talán AESA lokátorok tesztje is volt egyben).
Én az RWR villag ha a PESA világit, hogy már a doppler-impulzus lokátorok is rendelkeznek frekvenciaugratással, tehát nem olyan egyszerű, hogy villog a besugárzásjelző és visszaküldök egy másik jelet.. (E/F-18Growlernél talán).. A HW megvan, de a SW-t talán még írják, és a begyakorlás stb. arrébb lehetséges, bár tesztelés biztos folyik.

A világ taktikai repülőgépeinek 80% doppler-impulzus lokátort használ akár a legkorszerűbb BVR rakétákhoz is.
Igen és? Szamurájok is kardoztak, meg nyilaztak és nem találkoztak gatlingal. Ja mégis csúnya volt..
Azért sánta a hasonlat, mert a világ minden légierejéebn jelenleg a szamurájok vannak többen, talán,ha 200 db. AESA gép van (az F-35/F-22-ön kívül).. A PESA pedig csak a MIG-31, Szu-30/35 és Rafale gépeknél (talán még kínában valamilyen klón típusban)
Szerintem, bár publikus adatok nincsenek de Szíria lehetett az első olyan hadműveleti térség, ahol több nemzet és több techhológiai elektronikai háborút vívott, s vív mert ott repülnek minden működési elvű lokátorral rendelkező taktikai repülőgéppel.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
M

molnibalage

Guest
Félreértesz. Nem azt mondom, hogy a PESA "jobb". Nem azt mondom hogy Kína nem gyárt jobb AESA-t, mint PESA-t. Konkrétan azt mondom, hogy nagyon nem vagyok benne biztos, hogy az OROSZ PESA csak azért mert nem AESA elvű, a való világban nem többet ér e, mint a valóban fejlettebb elvű Kínai AESA(meg persze PESA együttvéve). Ők azért azt a vonalat reszelgetik a Mig-31 óta, s szerintem az se volt szar eresztés, amikor megcsinálták a Zaszlont.

A top Kínai gépek szerintem nem a J-11B-k. Én a J-20 ra gondoltam. Kína meg azt vesz, amire van pénze adott időben(ezzel tudjuk hogy nincs gond, tele vannak), és el is adják nekik(na ezért húzódott ez a Su-35 buli is gyanúsan több éve).
Láthatólag továbbra sem érted. Az AESA radart összehozni nagyságrendileg komolyabb kihívás, mint egy PESA-t összerakni. Aki összerakott egy használható AESA-t az nem lesz rosszabb, mint a PESA elvű, ami lényegesen egyszerűbb és olcsóbb.

A világ legprofibban összerakott Opel Astrjára soha nem lesz versenytrása egy rosszul összerakott F1 autónak.
 
M

molnibalage

Guest
Lehet műszakilag megindokolni hogy az AESA rendszerű lokátorok miért tudnak többet mint a PESA lokátorok, illetve ezek a doppler impulzus lokátoroknál DE!!!
A világon az utolsó légiharcok során még minden oldalon doppler-impulzus radarokkal felszerelt repülőgépek vettek részt. Gyakorlatilag az AESA-PESA csak gyakorlatokon került össze, Akárcsak AESA-Doppler, PESA-Doppler. Ráadásul pld. lehetséges olyan AESA vs PESA összecsapás, ahol az AESA pld. kisebb hatótávoláságú, gyengébb teljesítményű stb. Attól mert valami AESA elven működik attól még nem biztos, hogy az ellenfél PESA lokátora felett áll. A radaroknak sok más jellemzőjük is van. Szóval nem okos dolog csak a működési elv alapján már eleve eldönteni, hogy AESA akkor az mindent leradíroz, a doppler impulzusos gép meg biztos lelövés... .. és akkor ott van még az elektro optikai érzékelők, a MAWS léte, nemléte vagy éppen a fegyverzet kérdése...
Ez a komment semmiféle műszaki tartalommal nem bír. Filozofikus eszmefuttatás, semmi több...
 
M

molnibalage

Guest
A világ taktikai repülőgépeinek 80% doppler-impulzus lokátort használ akár a legkorszerűbb BVR rakétákhoz is.
Zavart érzek az erőben. A harcászati gépek mindegyike imp. doppler lokátort használ, kb. Afrikában és Észak-Koreában lehet még olyan vadászgép, amin nem az van, hanem csak céltávolság mérő, ami nem is radar igazából. Már '70-es években az F-4 és MiG-21bisz és minden gép imp-dopl. radart használt. Az imp. dopl. semmi közne nincs ahhoz, hogy a radar PESA, AESA vagy mechanikus pásztázású...

Nagyon keverni tetszik az alapfogalmakat...
 
M

molnibalage

Guest
Valakinek azért csak átjött, hogy mi az ördögről írok... A lényeg mindíg a részletekben lakozik. Simán elképzelhető, hogy apró, de fontos részletekben, mivel mondjuk pont a Zaszlon óta gyűrik ezt a technológiát, már többet kitapasztaltak, mint a Kínaiak az AESA-PESA rendszerben együtt, és van mit tanulni - ellesni - ellopni tőlük.
Kele - lassan már menetredszerűen - nagyon nem látja a fától az erdőt és csak filiozofál...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 498
113
Láthatólag továbbra sem érted. Az AESA radart összehozni nagyságrendileg komolyabb kihívás, mint egy PESA-t összerakni. Aki összerakott egy használható AESA-t az nem lesz rosszabb, mint a PESA elvű, ami lényegesen egyszerűbb és olcsóbb.

A világ legprofibban összerakott Opel Astrjára soha nem lesz versenytrása egy rosszul összerakott F1 autónak.
Milyen műszaki tartalommal bírt a te kommented most, ha ezt kelén kéred számon egyel feljebb? Mi az hogy nem lesz rosszabb az "akármilyen működőképes AESA" mint egy PESA. Miben, milyen harcászati paraméterben nem lehet elképzelni hogy kevesebbet tud? Zavarvédelemben? Felderítési távolságban? Alacsony észlelhetőségű kisugárzásban? Követett célok számában? Az a gond, hogy bármennyire is hülyének nézel, jó pár cikket elolvastam ezzel a témával kapcsolatban, olvastam Pro és Kontra mindenfélét, volt köztük olyan amely hatalmas különbséget tett a két ELV szerint épített - materializálódott radarok közt, és olyan is, amely marginalizálta a különbséget. Ahogy írtam, az elvek szép dolgok, hogy mi valósul meg belőlük a valóságban, az meg egy másik világ. Sosem beszéltem még olyan emberrel, aki autentikus véleményt tudna adni ebben a kérdéskörben.

Nagy nevű radartechnológiában jártas, haditechnikai szakemberek is ellentmondanak egymásnak, igen gyakran. Ha nem haragszol meg ezért, elolvasom a te véleményed is, de nem fogadom el egyetlen valós létező igazságnak. Amiben egyet értenek, hogy a PESA valós hátránya a nagy méret/tömeg és a nagyobb hűtésigény az AESA rendszerrel szemben. Egy nagyméretű szuhojon ez pont nem megoldhatatlan probléma. Hely van, ha a tömeg rossz helyre kerül, és szükség van rá, raknak előre egy kacsaszárnyat. Teljesen jól elvannak vele, az a gyanúm. Nyilván az AESA a jövőbe mutatóbb technológia, és nagyobb potenciál van benne, de nem látom azt a hatalmas technológiai különbséget, amit ide vizionálnak néhányan, kb. kőbunkó vs gatling összehasonlítással. Komplex rendszer játszik, s továbbra is tartom, HOGY DE, teljesen valószínű, hogy egy valós harcászati környezetben egy Top Rus PESA rendszerű Szu-35 Irbisz radarja nagyobb harcértékkel bír, mint bármilyen Kínai sorozatban gyártott AESA radar a J-11B-n. Abban hogy a J-10B-AESA-ját harcértékben felülmúlja, már csak a méretek eltérése miatt pedig biztos vagyok.

Ez van, lehet ezért megint hülyézni, ostobázni, akarni megdobálni nehéz tárgyakkal...
 
M

molnibalage

Guest
Milyen műszaki tartalommal bírt a te kommented most, ha ezt kelén kéred számon egyel feljebb? Mi az hogy nem lesz rosszabb az "akármilyen működőképes AESA" mint egy PESA. Miben, milyen harcászati paraméterben nem lehet elképzelni hogy kevesebbet tud? Zavarvédelemben? Felderítési távolságban? Alacsony észlelhetőségű kisugárzásban? Követett célok számában? Az a gond, hogy bármennyire is hülyének nézel, jó pár cikket elolvastam ezzel a témával kapcsolatban, olvastam Pro és Kontra mindenfélét, volt köztük olyan amely hatalmas különbséget tett a két ELV szerint épített - materializálódott radarok közt, és olyan is, amely marginalizálta a különbséget. Ahogy írtam, az elvek szép dolgok, hogy mi valósul meg belőlük a valóságban, az meg egy másik világ. Sosem beszéltem még olyan emberrel, aki autentikus véleményt tudna adni ebben a kérdéskörben.
A PESA az semmi más, mint fogsz egy sugárzót és fázistoló elemekkel téríted a nyalábot és a vételnél is kizársz vele irányokat. Villámgyors pásztázás és kb ennyi, illetve időosztásosas talán képes az emberi megfigyelő számára párhuzamos AG és AA üzemmódra, de ennyi.

Ehhez képest a ASEA a valódi kis antennák miatt olyan dolgokra képes, amire a PESA nem. Játszhat az elemek számáva és mivel az aktív/passzív viselkedés miatt képes akár zavaróként is működni az F-35-ön, legalábbis a róla kiadott anyagban ez van.

Nagy nevű radartechnológiában jártas, haditechnikai szakemberek is ellentmondanak egymásnak, igen gyakran. Ha nem haragszol meg ezért, elolvasom a te véleményed is, de nem fogadom el egyetlen valós létező igazságnak. Amiben egyet értenek, hogy a PESA valós hátránya a nagy méret/tömeg és a nagyobb hűtésigény az AESA rendszerrel szemben.
Ehhez képest én pontosan fordítva tudom, az AESA-nál van hűtési probléma, mert egy kis részt telinyomsz aktív elemekkel. A PESA-nál egy sugárzó van, ahogy a régi mechanikus radaroknál, csak nem az antennával legyezel, hanem a fázistoló elemekkel... Az F-15-ről szóló írásomból idézek.

Az új radar új hűtőrendszer beépítését tette szükségessé, ezen felül a rendszer tömege olyan nagy, hogy a gépek farkába ballasztot kellett elhelyezni a gép súlypontjának megőrzése érdekében. Az ilyen radarral repülő Sasok üres tömege laza 900 kilogrammalhaladja meg a mechanikus radarokkal ellátottakét


Nyilván az AESA a jövőbe mutatóbb technológia, és nagyobb potenciál van benne, de nem látom azt a hatalmas technológiai különbséget, amit ide vizionálnak néhányan, kb. kőbunkó vs gatling összehasonlítással.
Nem kőbunkó és Gatling, de az ugye megvan, hogy a jenkik pl. élből átugrották a PESA-t a repülőgépeken? Na, szerinted miért?

Ez van, lehet ezért megint hülyézni, ostobázni, akarni megdobálni nehéz tárgyakkal...
Te hallod, kicsit túltolod ezt, lassan megkapod a drama queen badge-t...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 498
113
Kele - lassan már menetredszerűen - nagyon nem látja a fától az erdőt és csak filiozofál...
Nem, szerintem meg egyszerűen csak egy józanul és elfogulatlanul leírt véleményt fogalmazott meg egy olyan ember, aki hivatalból bejárta a fél világot, ült már Eurofighter szimulátorban, olyan környezetben ahol titoktartásit írattak alá vele, és az általam legtöbbre tartott HADITECHNIKA magazinba ír szerintem színvonalas cikkeket menetrendszerint, ami nem mellékesen azért nem egy családi vállalkozás, hanem idézem: "A Haditechnika a Honvédelmi Minisztérium műszaki-tudományos és ismeretterjesztő folyóirata, mely a múlt, a jelen, és a jövő fegyvereit mutatja be."

Te pedig egy önjelölt műkedvelő szakértő vagy. Ezek sajnos akkor is tények, ha nem akarod/fogod belátni soha.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 498
113
A PESA az semmi más, mint fogsz egy sugárzót és fázistoló elemekkel téríted a nyalábot és a vételnél is kizársz vele irányokat. Villámgyors pásztázás és kb ennyi, illetve időosztásosas talán képes az emberi megfigyelő számára párhuzamos AG és AA üzemmódra, de ennyi.

Ehhez képest a ASEA a valódi kis antennák miatt olyan dolgokra képes, amire a PESA nem. Játszhat az elemek számáva és mivel az aktív/passzív viselkedés miatt képes akár zavaróként is működni az F-35-ön, legalábbis a róla kiadott anyagban ez van.


Ehhez képest én pontosan fordítva tudom, az AESA-nál van hűtési probléma, mert egy kis részt telinyomsz aktív elemekkel. A PESA-nál egy sugárzó van, ahogy a régi mechanikus radaroknál, csak nem az antennával legyezel, hanem a fázistoló elemekkel... Az F-15-ről szóló írásomból idézek.





Nem kőbunkó és Gatling, de az ugye megvan, hogy a jenkik pl. élből átugrották a PESA-t a repülőgépeken? Na, szerinted miért?


Te hallod, kicsit túltolod ezt, lassan megkapod a drama queen badge-t...
Ismerem a működési elveket, köszönöm szépen az AESA-PESA 101-et.

Jeleztem már korábban, tanítok olyan tantárgyat, ahol a rádióhullámok állnak a középpontban, valamint az egyik legjobb-legkedvesebb kollégám egy eredendően villamosmérnök végzettséggel IS rendelkező mk. alezredes.
Ha valamit nem értek, megkérdezem tőle, s nem feltétlen hagyatkozom az angol nyelvű Wiki-re. Nekem eddig ez bevált :p.

Maradok tisztelettel.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Nem, szerintem meg egyszerűen csak egy józanul és elfogulatlanul leírt véleményt fogalmazott meg egy olyan ember, aki hivatalból bejárta a fél világot, ült már Eurofighter szimulátorban, olyan környezetben ahol titoktartásit írattak alá vele, és az általam legtöbbre tartott HADITECHNIKA magazinba ír szerintem színvonalas cikkeket menetrendszerint, ami nem mellékesen azért nem egy családi vállalkozás, hanem idézem: "A Haditechnika a Honvédelmi Minisztérium műszaki-tudományos és ismeretterjesztő folyóirata, mely a múlt, a jelen, és a jövő fegyvereit mutatja be."

Te pedig egy önjelölt műkedvelő szakértő vagy. Ezek sajnos akkor is tények, ha nem akarod/fogod belátni soha.
Kele semmvel sem autentikusabb nálam csak azért, mert utazgat. Sajnos sokszor elég vad dolgokat képes leírni.

Ezek szerint akkor azt sem vágod, hogy engem kb. 4-szer kértek fel eddig, hogy írjak a HT-ban, de sosem jött össze terjedelmi és egyéb okok miatt...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 498
113
Kele semmvel sem autentikusabb nálam csak azért, mert utazgat. Sajnos sokszor elég vad dolgokat képes leírni.

Ezek szerint akkor azt sem vágod, hogy engem kb. 4-szer kértek fel eddig, hogy írjak a HT-ban, de sosem jött össze terjedelmi és egyéb okok miatt...
De, vágom, mert leírtad már többször. A terjedelem az egy dolog, tényleg nem kivitelezhető az a mennyiség amit te megeresztesz. Azt is aláírom, hogy igen jól rendszerezed az elérhető anyagokat, a munkáidról visszaköszön az, hogy sok idő, és nagy energia van belerakva.

Ettől függetlenül, miután meglektorálnák a HT-ben néhány véleményed, lehet hogy kiderülne, hogy te sem állítasz kevesebb vad dolgot, főleg mikor a véleményed, világképed is belekúszik itt ott egy egy konklúziód levonásába. Jellemzően sokkal kevesebbszer láttam tőle leírva azt egy adott technikáról egzaktul, hogy ez jobb mint az, fekete-fehér, világos ez! mint tőled. Az én szememben ez erény. Következtetni lehet a top haditechnikai képességekre, arról még vitázni is érdemes lehet, de aki kijelent valamit egy ELV alapján FIXRE, hogy pl. az IRBISZ tuti nem lehet jobb mint bármilyen "működő Kínai AESA" ELV-re épülő pl. J-11B radar(így, csak simán "jobb" tehát semmi konkrét paraméter, mondjuk felderítési távolság különbsége, de ÚGY, hogy adott RCS-vel rendelkező adott szögből besugárzott célról mekkora antenna átmérőre visszaverődő milyen frekvencián és milyen kimenő teljesítménnyel) radar, azt azért egy HT-ben szétcincálják, hidd el.

Ez nem az a szint, ahol e mellett az olvasótábor szó nélkül elmegy, kapnál olyan leveleket, ahol keresztre feszítenek... Megjegyzem, szerintem lennél lektorálva gazdagon. Ha ezeket nem kevered bele, a saját véleményt, hanem egy esszenciát összesűrítve pl. az F-15 cikkednek, az általad frankón összegyűjtött/rendszerezett történelmi hátterét mondjuk egy F-15 programnak meg tudod csinálni, az teljesen jó egy HT-be is. Az korrekt elemző/rendszerező munka volt, rossz szavam nincs rá.
 
M

molnibalage

Guest
De, vágom, mert leírtad már többször. A terjedelem az egy dolog, tényleg nem kivitelezhető az a mennyiség amit te megeresztesz.
Az F-15 írás első részének volt rövidített változata, ami lemehetett volna 5-6 részben. Annak ellenére nem engedték volna kiadni az F-15 írást 6 hónappal az utolsó rész utánig, hogy a HTKA-s változat vagy 50%-kal hosszabb és kicsit eltérő. Erre mondtam azt, hogy kösz nem.

Erre rá kb. 1 évre vagy annyi sem a HTKA-s Ticonderoga írást lehozták 1:1-ben. Köszi, ennyit a stabil álláspontról és egyenrangú kezelésről. És az sem érdekel, hogy tartalom híján és mert ritka a hajós írás felülírták a saját elveiket. Ráadásul azt is mondta, hogy ingyen adom nekik...


Ez nem az a szint, ahol e mellett az olvasótábor szó nélkül elmegy, kapnál olyan leveleket, ahol keresztre feszítenek... Megjegyzem, szerintem lennél lektorálva gazdagon. Ha ezeket nem kevered bele, a saját véleményt, hanem egy esszenciát összesűrítve pl. az F-15 cikkednek, az általad frankón összegyűjtött/rendszerezett történelmi hátterét mondjuk egy F-15 programnak meg tudod csinálni, az teljesen jó egy HT-be is. Az korrekt elemző/rendszerező munka volt, rossz szavam nincs rá.
Az F-15 írásban jóval többről volt szó, fizikai hátteret is sokszor magyaráztam, pl. az EM elmételet és a Ps-t, hajótmű vezérlést, stb.