A hasonlat félelmetesen pontatlan. Az ASRAAM létezésének oka benne van a HTÖ IR rakéta részében.
A hidegháború vége USA-ban és ezzel a nyugati országokban is elmosta az AIM-9R rendszeresítését. Az európai ASRAAM program már ezt megelőzően is döcögött, a hidegháború vége után meg végképp nem volt már sürgős a kifejlesztése és hadrendbe állítása az új infravörös vezérlésű rakétánal. Az R-73 megismerése és tesztelése a német egyesítése után oda vezetett, hogy Németország kiszállt az ASRAAM programból és inkább megalkotta a tolóerő-vektorált hajtóművel rendelkező IRIS-T rakétát.294 Az ASRAAM nem tolóerő-vektorált, az angolok az AIM-9X-nél felvázolt nagyobb hatótávolságú szemből indíthatóságra helyezték a hangsúlyt és nem a közeli manőverező légiharc igényeit vették előre.
A homokszem ott került a gépezetbe, hogy az IRIS-T viszonylag lassan készült el, csak 2006-ra érte el a sorozatgyártásra értett állapotot – nem mintha sürgős igény lett volna rá – , az ASRAAM gyakorlatilag egy kudarcnak fogható fel annak ellenére, hogy korábban kezdték gyártani. A nyugati világ számára szánt közös kis hatótávolságú infravörös vezérlésű rakétáját végül csak az Egyesült Királyság és Ausztrália állította eddig hadrendbe,295 ezzel szemben az IRIS-T-t több, mint tíz ország, Ausztria kivételével mind jelentős mennyiségben.
A fentiek miatt a nyugati légiharc-rakétáknál a képalkotós technológiát használó rakéták elterjedése nagyjából egy évtizedet késett az eredeti tervekhez képest a hidegháború vége, illetve az ASRAAM program kvázi bukása miatt. (Nem technikai értelemben bukott, hanem a rendszeresítő országokat nézve.) Emiatt eshetett meg az , hogy nyugaton és a NATO-ban 10-15 évig a legfejlettebb infravörös légvédelmi rakéták (Chaparral, Stinger, Mistral) meglepő módon számottevően korszerűbb és zavarvédettebb vezérléssel bírtak, mint a legkorszerűbb légiharc-rakéták. Ez alól a francia MICA IR rakéta kivétel, ahol a Mistral vállról indítható légvédelmi rakéta rendszeresítését követően alig fél évtizeddel később hadrendbe állt az infrakamerával üzemelő légiharc-rakéta
Tehát az USA vállalta az BVR AIM-120-at, Európa UK vezetéssel az IR-t. Ez is csúszott, ez lett az ASRAAM. Csak éppen a bibi az volt, hogy a ASRAAM nem TVC-s és az akkor megismert R-73 és sisakcélzóra nagyot pislogtak, hogy elvileg mit tud. Ezért az ASRAAM-ból kb. az ex. brit gyarmatokon kívül senki nem vett. A németek összerakták a képalkotós TVC-s IRIS-T-t (tudnak ők, ha akarnak) és azt meg el is adták vagy 10+ helyre.
A Meteor meg lehet, hogy redundanciának tűnik az AIM-120-szal, csak éppen teljesen más meghajtása miatt a BVR harcászatban legalább akkora generációs ugrás, mint volt az F-4E + AIM-7E2 ---> F-15A + AIM-7F volt.