Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
Ezzel a kapott eredmény 2742 km.
A fajlagos fogyasztás az utazómagasságon 2,86 kg/km, ami 67%-kal több, mint az F-15C-nél.

7JvqXqg.png


A @Hpasp által felfelé és és lefelé is tévedő számítás 5 km-en pont ezt a zónát verte telibe. A két hiba pont kiegyenlítette egymást, hogy az F-15 fogyasztást végig nehéz géppel nézte, de optimum sebességen, de a Szu-27-nél meg könnyű géppel, de nem optimum sebességgel.



Na, de lássuk mi lenne, ha nagyon a Szu-27 felé lejtő modellel számolnék. Senki ne mondja, hogy nem próbáltam meg...
  • Ha a fenti modellből eltüntetném az emelkedő fázisban tömeg miatti rontást, az kb 80 km-et adna hozzá a távolsághoz.
    Ez azt jelentené, hogy a sokkal nehezebb gép azonos kerómennyiségből emelkedik fel ugyanoda...

  • Ha végig a hiperkönnyű kézikönyvi fogyasztással számolnám az utazó fogyasztást és még javítom a M0,75 sebesség miatt akkor is csak +270 km tája jönne ki és összesen 3200 km.

  • Még, ha valami furcsa dolog miatt (magic?) a Szu-27 fajlagos fogyasztása 5 km és 13 km között nem 55%, hanem 50% lenne (ez +10%, am brutális, a fizika meg ugyanaz mindkét hajtóműnek) az is csak +300 km lenne, tehát akkor is még csak 3500 km táján vagyunk. A fenti kettővel együtt. Ha ez az fogyasztás javulás 20% lenne (45% a 13 km-es fogyasztás az 5 km-hez képest), akkor a fenti kettő könnyítéssel kijönne a 3800 km.
Mi a gond? Hogy a három pont egyenként is durva megengedő feltételezés, nemhogy összességében mind a három és a második eszementen kimaxolva. Hogy valami miatt a magasság +20%-kal jobb az AL-31 számára, mint az F100-nak.

Sehogy nem akar kijönni az 3900 km átrepülési távolság. Pedig még jóindulatú is igyekeztem lenni. Minden határon és fizikán túl.

Szóval én nem értem, hogy ez hogyan jön ki.
Igen, ismerem a Párizs-Moszkva átrepülést. Ami kijön a 2700-es km-es távolsággal és mivel sűrű a reptér arrafelé, a tartalék is elég.
De, hogy ebből hogyan lett a 3900 km-es legenda (?), ezt én végképp nem értem.
[/SPOILER]

Innen le lehet tölteni, vagy nézegetni, kereshető módon a Szu-27SZK kézikönyvet, két részletben:
https://studfile.net/preview/6713500/
https://studfile.net/preview/6713501/

Az első könyv valóban azt a táblázatot tartalmazza, amit Hpasp is betett. Az első könyv 154. oldalán található a táblázat.
Azonban érdemes elolvasni, hogy milyen szövegkörnyezetben szerepel ez a táblázat:
A 153. oldalon kezdődik a vonatkozó pont.
6.8. Отказ одного двигателя в полёте. (Egy hajtómű meghibásodása repülés közben.)
... (itt a meghibásodott hajtóműre vonatkozó utasításokat írja le, majd a táblázat felvezető szövege így szól:)
Километровые расходы топлива при полете на одном работающем двигателе при средней полетной массе 20000 кг в зависимости от высоты показаны в таблице. (A táblázatban látható a kilométerre vetített üzemanyag-fogyasztás egy működő hajtóművel való repülés esetére (!!!), 20 000 kg átlagos tömeg mellett, a magasság függvényében)
Ez után jön az a táblázat, amit Hpasp betett.
A táblázat után szintén az egy hajtóműves repülésre vonatkozó szabályok következnek.

Sajnos a Szu-27 kézikönyvében (legalábbis az elérhető két könyvben) hatótávolság, hatósugár, átrepülési távolság nem szerepel.

Viszont van egy pont ugyanennyire hivatalos, minisztériumi fejléces doksi az AL-31F hatóműről:
https://studfile.net/preview/11034453/
Érdemes nézegetni. Szép nyalánkságok vannak benne a hajtómű szerkezetéről, meg érdekes adatok.

Ennek pedig a 23. oldalán oldalán figyelnek a Szu-27 főbb adatai. És köztük az átrepülési távolság:
Практическая дальность, км
на высоте 3680
у земли 1370
Persze nincs megadva, hogy melyik Szu-27 változat.

Viszont az orosz Wikipedia már változatok szerint is megadja:
Практическая дальность, км (у земли/на высоте)
проект (Т10-1) 800 / 2400
Су-27П(С) 1400 / 3900
Су-27СК 1370 / 3680
Су-27СМ н/д / 3790
Су-27УБ 1300 / 3000
https://ru.wikipedia.org/wiki/Су-27

Igaz, hogy a wikipedia nem minisztériumi pecsétes forrás, de pont a SZU-27SZK kézikönyvére hivatkoznak forrásként (66. lábjegyzet).

http://bastion-karpenko.ru/su-27-fighter/
Практическая дальность, км на высоте 3680 у земли 1370

https://www.aviaport.ru/directory/aviation/su27/
- тактическая дальность полета 3680 км (Су 27УБ- 3000 км);
- практическая дальность полета у земли 1370 км;

http://russianknights.ru/su-27/
Практическая дальность, км на высоте 3680 у земли 1370

https://avia.pro/blog/su-27-frontovoy-istrebitel
Дальность практическая, км: Су-27 3900
Дальность практическая, км: Су-27УБ 3000
Дальность практическая у земли, км 1400

Ezeken kívül sok honlap írja ugyanezt (mármint 3680, vagy 3900 km-t)

Úgyhogy én azért mégis csak az orosz forrásoknak hiszek az átrepülési távolság tekintetében is. Ne gondolom, hogy mindenki valamilyen legendából szedett, légből kapott adatot adna meg.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 016
113
molnibalage

Laiki kommentjéből kiindulva alapvetően hibás adatokkal számoltatok.
Az én tisztán az F-15-ből kiinduló hozzászólásom meg elég jó végső eredményt adott meg, feltéve, hogy a laiki által megadott információk pontosak.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
molnibalage

Laiki kommentjéből kiindulva alapvetően hibás adatokkal számoltatok.
Az én tisztán az F-15-ből kiinduló hozzászólásom meg elég jó végső eredményt adott meg, feltéve, hogy a laiki által megadott információk pontosak.

Sajnos ezeket az adatokat akkor semmire sem tudjuk használni, amíg nem lesz egy Su-27 manuál ami tartalmazza a hatótávolság számításhoz szükséges görbéket.
:(
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 016
113
Hpasp

Hát úgy látszik.
Pedig kíváncsi lennék a dologra. Eurokacsák is érdekelnének ebből a szempontból. Pl. EF vs. Rafi vs. Mig-29 vs. F-18A+C
Hasonló méretű gépek mégis mások. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 855
113
Minden létező dokumentációban, legyen az OM (operation manual), de akár a QRH (quick reference handbook) szép nagy betűkkel szerepel: "In case any disagreement, the AFM takes priority" vagy "In case of conflict between this Manual and the AFM, the AFM information shall prevail"
Az a hivatalos, kőbe vésett alapadat. Ami abban szerepel, felülír mindent.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 513
113
(A táblázatban látható a kilométerre vetített üzemanyag-fogyasztás egy működő hajtóművel való repülés esetére (!!!), 20 000 kg átlagos tömeg mellett, a magasság függvényében)
Itt van a magyarázat arra, hogy az, amit én vezettem le a hajtómű diagramból és szoroztam meg kettővel, az miért a dupla adat ahhoz képest, ami a táblázatban szerepel.
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12
M

molnibalage

Guest
Akkor úgy tűnik hibás adatokból dolgoztuk és erőlködés közben majd beszartuk... :)
Viszont az F-15-nél annak anyagából számold dolgokat ez sem magyarázza...
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Szerintem ide vezet az évtizedeken át tartó titkolózás és hírhamisítás, hogy most az Internet korában pontatlan adatokból pontatlan eredményt kapunk... :(
 
M

molnibalage

Guest
A Szu-27-es átrepülési távolsága fegyverzet nélkül, pilonokkal 3900km.
Elvi számítás következik.
Induljunk ki abból, hogy takarékossági okokból a gép egy elég hosszú nekifutással, de kizárólag maximál rezsimen fog operálni.

al31f_char.gif


Ez 0 méteren, gépbe épített állapotban kb 67kN tolóerő, per hajtómű.
Ezen a magasságon az óránkénti fogyasztása 75kg óránként, kN-ként.
2000 méteren 0.7-0.8 Mach-nál 55kN per hajtómű a tolóerő és kb 100kg az óránkénti fogyasztás kN-ként. 5000 méteren se sokkal több, a 110-et nem éri el itt se.
5000 méteren a gép hajtóműve már csak 45kN tolóerőt ad le, 0.8 Mach utazónál.
Szóval ha a fogyasztást önkényesen csak az 5000 méteres magasságra vetítve számolnánk, az 2x45kN szorozva a kb 105kg kerozinnal kN-onként, óránként.
Erősen felfelé kerekítve ez kb 10 tonna kerozin óránként.
Ez alapján a gép egy órát se tudna repülni 800 km/h-val.

Csakhogy az útvonalrepülésnél, nem maximálon dolgozik a hajtómű, hanem csak kb 80-85%-on.
Az előzőleg linkelt táblázat:
2020-07-21-13-29-36-Window.jpg


Ez alapján a gép 800km/óránál közel 5kg kerozint fogyaszt km-enként, ami óránként 4 tonnát tesz ki ezen a sebességen.
Ez kevesebb, mint a fele annak, ami csak a hajtóművek alapján sejthető lenne, de ez érthető is, hiszen rakéták nélkül a gép 100%-on dolgozó hajtóművekkel biztos, hogy nem 800km/h-val repülne, hanem átlépné a hangebességet is.
Visszatérve a fenti táblázatra a gép fegyverzet nélkül ezen a sebességen csak kb 2 és fél órát tudna a levegőben tölteni, ami csak olyan 1900km.
És akkor még nem beszéltünk a felszálláshoz szükséges jóval magasabb fogyasztási rezsimről.

Anno mind a Zsukovszkij - Le Bourget, mind pedig a Zsukovszkij - Farnborough távot közvetlenül repülték le, köztes leszállás nélkül, légifolyosóban.
Mind a két esetben ez kb 2500 km-t jelentett.
A 2013-as kecskeméti repülőnapra egyenesben jöttek az 1600 km-re levő Kubinkából, de nem szálltak le, hanem lerepülték a 15 perces bemutatójukat, ami többször tartalmazott minimális és maximális utánégetést is.

Ebből is látszik, hogy a gépek fogyasztása nem egy egyparaméteres adat.

Akkor feltételezve, hogy a fenti, általam is ismert tolóerő és fogyasztás a fegyvertelen Szu-27-re vonatkozik, akkor ez felhasználható számításhoz.

Tegyük fel, hogy a leggazdaságosabb sebesség M0,85 táján van és 11 km-en, amikor a gép nehéz.
Ez alapján a görbék jellege alapján a következő értékek jönnek ki.

M0,85 és 11 km magasság = 924 km/h TAS
100 kg/kN*h fajlagos fogyasztás
23 kN tolóerő
Ezzel 2300 kg/h fogyasztás jön ki.
2300/924 = 2,48 kg/km

Ahogy a gép könnyebb és emelkedik akkor ez is felmehet 45 ezer láb = kb. 14 km, M,85 = 924 km/h TAS.

90 kg/kN*h fajlagos fogyasztás
16 kN tolóerő
Ezzel 1440 kg/h fogyasztás jön ki.
1440/924 = 1,55 kg/km

Az átlag 2,02 kg/km.
Csak nem tudom, hogy a fenti diagram az milyen tömegű géppel jönne ki.

Ezzel az utazómagasság számolható, az eddig használt táblázatba helyettesíve. Ezzel már kijön a 3900 km tája. Ha csak vonalvastagságnyival pontatlan az leolvasás, akkor a picivel jobb kapott átlaggal kijön a 4000 km + kis tartalék.
Az utazásnál az idő kb. 4 óra 3 perc.
lDdrsBj.png
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 828
10 744
113
Szerintem ide vezet az évtizedeken át tartó titkolózás és hírhamisítás, hogy most az Internet korában pontatlan adatokból pontatlan eredményt kapunk... :(
Jajj. Ez haditechnika, nem kis részben titkos. Nem neked vagy nekem egyszóval a külföldi civileknek készült. Akiknek készült azok pedig pontosan látják,hogy mi meddig mennyi, mert a gyártók megadták nekik. Egyébként ajánlom a boki által belinkelt könyv letöltését, átolvasását, valószínűleg sok kérdésedre választ kapsz. Csak azt ne várd el, hogy ilyen repülőgépek komplett dokumentációját A-tól Z-ig mindenféle titkos infókat belerakva majd feltöltik a netre, csak mert "Internet kora,XXI század és jogunk van tudni"...
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 996
31 068
113
Az Indiában rendszerben álló Szu-30MKI kétüléses vadászgépek hajtóműveire ugyanis évek óta sok a panasz a légierő berkeiben (valószínűleg ez a helyzet az oroszoknál is, csak ők nem vallják be), azok ugyanis nagy számban hibásodnak meg a levegőben.
Mondják ezt azok, akik minden egyes harci típusukat úgy verik a földhöz, hogy öröm nézni a legutóbbi pár hónapos Apache-al bezárólag. Ha meg tényleg bajuk lenne az oroszoknak az Al-31-el akkor VK-n, Fighterbomberen, fórumokon lehetne róla bőven olvasni ugyanis ez már nem a szovjet módszer szerinti mindent titkolunk, de valahogy csak nem akaródzik. Mondjuk a legutóbbi 5. genes vadásztervük után valszeg tényleg az indusok a helikopterek