Érdekes, olyan f-22 féleség
2D vector nozzles on SU-27LL-PS testbed.
Ehhez a koncepcióhoz tervezték használni ezt a szögletes fúvócsövet:
Ebből az 1:1-es mock up-ból lett aztán az Sz-32, majd később Sz-37, végül Szu-47 Berkut.
A fenti kísérleti szögletes fúvócsővel szerzett tapasztalatok alapján végül elvetették ezt a dizájnt és a D-30F11-es hajtóműveket körszimmetrikus, nem vektorálós kivitelben alkalmazták a Berkuton.
A D-30F11-es nem más, mint a MiG-31M gépek D-30F6M hajtóművének kicsivel kisebb átmérőjű fúvócsővel szerelt alváltozata.
A D-30F6M pedig szintén igen kis darabszámban készült a pár darab MiG-31M gépehez. A D-30F6M csupán abban különbözik az F6-ostól, hogy magasabbra vették a gázhőt és így a tolóerő 15 tonnáról 16 tonnára ment fel.
A D-30F11-esből csak az egyetlen darab Szu-47-eshez készült pár példány.
Azért kellett ezt a hajtóművet használni, mert az AL-31F gyenge lett volna, az AL-41F pedig a konkurens MiG 1.44-be került beépítésre.
Annak statikus 18 tonnás tolóerejéhez képest a D-30F11-es 16 tonnája ugyan elmaradt, de még így is tudták használni.
Ahogy a MiG 1.44-et, úgy a Szu-47-est (sőt, már a fenti képeken látott szögletes fúvócsöves előtanulmányt is) a 17-18 tonnás tolóerejű “20-as gyártmány” teljesítményére alapozták.
Ez azonban nagyon késett és a változtatható kétáramúsági fok, a kontra rotáló forgórészek és az extra magas gázhő rendesen feladta a tervezőknek a leckét. Miközben a projekt természetesen alulfinanszírozott volt.
A képen látott fúvócső azonban csak egy szimpla AL-31F után lett szerelve. Még így is túl nagy volt a terhelés, annak ellenére is, hogy a szovjetek, magukhoz képest jócskán erőn felül, de az amerikaiakkal azonos módon, igen komplexen használták a titánt, a nagy hőszilárdságú karbonszálas és kerámia csempe elemeket.
Pont, mint az YF-23-asnál is láthattuk.
Az is látszott, hogy túl a negatív tapasztalatokon, még az se látszott egyátalán, hogy ezt a konstrukciót képesek lesznek-e sorozatban gyártani.
Szóval az egész megmaradt szovjet-orosz technikatörténeti érdekességnek.