Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

Az elfogásról az infó nem új, de ez a videó csak tegnap került fel a netre.

Annyi a háttérinfó ehhez a videóhoz, hogy 2021 júniusában egy pár (két gép) Szu-27 vadászgép először és elsőként fogott el F-35 vadászbombázót. Mindezt a Balti-tenger felett. Utána rutinszerük voltak az elfogások és más típusú orosz gépek is fogtak el F-35-öt.
Aztán a pasas megnyom egy gombot az F-35ösön, a két ócskavas meg lezuhan. Annyi esélyük se lenne, mint a jappánoknak a Tomcatokkal szemben.
 
Az elfogásról az infó nem új, de ez a videó csak tegnap került fel a netre.

Annyi a háttérinfó ehhez a videóhoz, hogy 2021 júniusában egy pár (két gép) Szu-27 vadászgép először és elsőként fogott el F-35 vadászbombázót. Mindezt a Balti-tenger felett. Utána rutinszerük voltak az elfogások és más típusú orosz gépek is fogtak el F-35-öt.
2021?
Magyar Gripen topikban azt találgatják, hogy magyar-e a Gripen.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and cirqle
Aztán a pasas megnyom egy gombot az F-35ösön, a két ócskavas meg lezuhan. Annyi esélyük se lenne, mint a jappánoknak a Tomcatokkal szemben.
Ja, ezen a videón is látszik, hogy navigációra képes eszközt se képesek fejleszteni az oroszok. Egy teljesen alap, kb. 10-15 éves kommersz PDA, amit navigációként használnak (még a GLONASS-t se ismeri). Semmilyen katonai szabványnak nem felel meg. Ezeket irodai felhasználásra és autós navigációra fejlesztették ki. A Garmin túra GPS-ek egy fokkal jobbak, azok legalább az ütést és a vizet állják és kesztyűben is lehet nyomkodni...
 
Ja, ezen a videón is látszik, hogy navigációra képes eszközt se képesek fejleszteni az oroszok. Egy teljesen alap, kb. 10-15 éves kommersz PDA, amit navigációként használnak (még a GLONASS-t se ismeri). Semmilyen katonai szabványnak nem felel meg. Ezeket irodai felhasználásra és autós navigációra fejlesztették ki. A Garmin túra GPS-ek egy fokkal jobbak, azok legalább az ütést és a vizet állják és kesztyűben is lehet nyomkodni...

Ahogy látom az egy ‘alap’ 27-es, 27P.
Azon mód sincs hogy bármi navigációszerűt megjelenítsenek.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and dudi
Ahogy látom az egy ‘alap’ 27-es, 27P.
Azon mód sincs hogy bármi navigációszerűt megjelenítsenek.
Van neki navigaciós műszere, és a kis MFD-n meg lehet jeleníteni az előre meghatározott útvonalat. De ez a két dolog olyan messze van a modern navigációtól, mint Makó Jeruzsálemtől ami nem is csoda mert 350 éves technológia látható a videón.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
Van neki navigaciós műszere, és a kis MFD-n meg lehet jeleníteni az előre meghatározott útvonalat. De ez a két dolog olyan messze van a modern navigációtól, mint Makó Jeruzsálemtől ami nem is csoda mert 350 éves technológia látható a videón.

Tudom hogy van.
Arrol írtam, hogy modern műholdas navigácios rendszere meg olyan berendezés nincs. Azérr kell a tablet.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and dudi
Ez a videó inkább szól az orosz találékonyságról, semmint a korszerű navigációs rendszerekről. Gondolhatnánk, hogy Amerikában erre azt mondanák: inkább adunk rá pénzt, mert az már régen rossz, ha kis irodista tabletekkel kell bohóckodni a kabinban.
Persze.
De valóban így van? Az USA mindig a legjobbat adja a fiainak?

Emlékezzünk az Öböl-háborúra, amikor az F-15C pilóták puskatávcsövet applikáltak a HUD-ra, mert akkor és ott ez volt a legjobb megoldás:
za1p50pyhqP6LfElov8A4iz2yJZ853d5jUI9lyrGUHY.jpg


De említhetünk még mindenféle binokulárokat, meg egyéb nem oda illő kiegészítőket is.

Az a helyzet, hogy minden háborúnak megvan a maga kreatívitása, főleg, ha elavult technikát kell valahogy versenyben tartani. És hozzáteszem, az F-15C az Öböl-háborúban még csak nem is volt elavult.

A Szu-35 pilótáknak már valószínűleg nincs szüksége navigációs tabletekre, vagy ha mégis, az kb olyan, mint Rafale-ban, meg F-35-ben a papír jegyzetek.
 
És mivel a Szu-35 is rendelkezik az R-37-essel (csak a max. javadalmazás 2-vel kevesebb), fejlettebb a radarja, potensebb az önvédelmi képessége, és a raksit is hasonló kinematikai paraméterekkel képes elindítani - mégis miért kellett volna pont egy ilyen AA feladatra (amiben amúgy is teljesen egyoldalú a meccs) a 31-est odazavarni?
Azért nem egészen.Törzs alatt függesztve jóval kissebb az R37 légellenállása és jóval 2 mach felett is tudja indítani az R37_eseket.
PR fotók voltak, semmi több. Azért van belőle sok, mert tolták.
Hordozóról képtelen volt 4-nél többel üzemeltni, max. a nagyon nagy balhé esetén tették volna rá az 5 perces gépekre, vagy azokra sem.
És mellékesen a szárny alá függesztve jóval nagyobb volt a légellenállása.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Nem a radarjaik elmaradottak. Amiből lehet elég nagyot és nehezet csinálni, és tud egy generátort vontatni, azt megcsinálják. Ott van a gond, ha valamit kicsire és takarékosre kell csinálni. Legjobb példa a repülő.
Te egy tök alap Szu-27-ről deriválod, hogy pontosan mit nem tudnak az oroszok?
Ön matematikus?
 
és/vagy bekapcsolt transzponder.
Szerintem ebben a videóban nem az az érdekes, hogy “elfogtak” egy F-35-öt, hanem hogy Iván milyen közel repült hozzá ;)
Nyilván sokan arra nyáladznak, hogy “háhá, a kőkorszaki Szuhoj is elfogta a lOpAkOdÓ F-35-öt”, de szerintem itt csak a szokásos balti-tengeri adok-kapok ment, olyan sok látnivaló nincs ebben.
 
és/vagy bekapcsolt transzponder.
Szerintem ebben a videóban nem az az érdekes, hogy “elfogtak” egy F-35-öt, hanem hogy Iván milyen közel repült hozzá ;)
Nyilván sokan arra nyáladznak, hogy “háhá, a kőkorszaki Szuhoj is elfogta a lOpAkOdÓ F-35-öt”, de szerintem itt csak a szokásos balti-tengeri adok-kapok ment, olyan sok látnivaló nincs ebben.
Egy békeidős "elfogásnak" semmi köze nincs harchelyzethet.
 
Nem a radarjaik elmaradottak. Amiből lehet elég nagyot és nehezet csinálni, és tud egy generátort vontatni, azt megcsinálják. Ott van a gond, ha valamit kicsire és takarékosre kell csinálni. Legjobb példa a repülő.



A földi radarokra gondoltam elsősorban, hogy azok látják,és úgy vezetik oda a vadászt,ill elég közelről akár a gép is láthatja,főleg oldalról, vagy hátúlról,nem?
Ami modern aa rakétájuk van az Oroszoknak, az,elvileg ha befogta el tudja csípni az F-35-öt,a decoyt leszámítva?
 
Van neki navigaciós műszere, és a kis MFD-n meg lehet jeleníteni az előre meghatározott útvonalat. De ez a két dolog olyan messze van a modern navigációtól, mint Makó Jeruzsálemtől ami nem is csoda mert 350 éves technológia látható a videón.
.
.
A Szu-27 kis monokrom kepernyöjet mondod? A videon lathato gepben annak, bar be volt kapcsolva, sok haszna nem lehetett, mert pont ele volt tapasztva a kökorszaki kezi navigacio.
.
.
Az egesz video olyan erzetet kelt, mint amikor megy az autopalyan nyugis tempoban egy valoban jo auto, es megjelenik mellette egy ocska tuninglada vagy valami hasonlo "eröfitogtatni". :)
 
  • Tetszik
Reactions: kw3v865
Van neki navigaciós műszere, és a kis MFD-n meg lehet jeleníteni az előre meghatározott útvonalat. De ez a két dolog olyan messze van a modern navigációtól, mint Makó Jeruzsálemtől ami nem is csoda mert 350 éves technológia látható a videón.
Az alap Szu-27-esen? Egy fenéket.
 
  • Vicces
Reactions: cinikus
Az alap Szu-27-esen? Egy fenéket.
Hogyne lett volna. Jellegében az RSzBN-hez hasonló rendszer a Szu-27P-n is volt/van, csak mára kb használhatatlan, mert egy civil GPS is jobb nála.
És igen, az IPV-1 monokróm katódsugárcsöves monitor tudott a radarkép és a légi harchelyzetképen túl navigációs útvonalat is megjeleníteni.

De a maga idejében ez egy elég modern és potens valami volt, amikor még az egész egységesen működött. Ne feledjük, hogy egy nagy hatótávú PVO gépről beszélünk, nem a kis export verziójú 9.12-es magyar MiG-29 frontvadászról.
A Szu-27P pilótájának a 80-as évek közepére már muszáj volt normális útvonalinfóval rendelkeznie.

Ehhez az SzEI-31 Nárcisz-M egyesített indikációs rendszer generálta a jeleket egyszerre az ILSz-31 HUD-ra és az IPV-1 monitorra.
Karakteres és grafikus megjelenítés 120 szimbólummal, ahogy egyidejűleg 60 különféle szimbólumot egy 60 dot-matrix struktúrában.
Maga a navigációs rendszer a PNK-10 volt, ebbe volt minden beleintegrálva.
Az IK-VSzP-2-10 magasság és sebesség adatokat, az SzVSz-2C-2 pedig az egyéb repülési adatokat koordinálta, az RV-21 rádiómagasságmérő, az SzOSz-2 átesésjelző, SzAU-10 bonyolult helyzetből kivezető rendszer jelei alapján.

Ezen kívül még ide tartozott az NK-10 alrendszer, amiben az A-313 digitális számítógép, az A-611 markervevő, az IK-VK-80-6 magasság és irányszög referencia rendszer, továbbá még három különféle ARK (automata rádió iránytű) volt összehangolva a C-050 és a már említett A-313 számítógépek által.

A lényeg, a PNK-10 képes volt grafikusan megjeleníteni és természetesen automatikusan lekövetni az előre beprogramozott útvonalat, a maga idejében elsőként tudott digitális datalinkkel együttműködve nagy távolságú útvonalat repülni, amit a légi harchelyzet alapján (A-50-esekről kapott jelek után) menet közben tudott újrakonfigurálni.
Tudott automatikus célmegosztást, közösen látott célok megjelenítését a kijelzőn.
Emellett, az épp elhagyott útvonalpontokat jelentette a földi rávezetésnek digitális jelcsatornán, továbbá képest volt a saját gép harci sérüléseit is továbbítani, az Ekran/Teszter "fekete doboz" által mért paraméterek révén. Ha csak le nem lőtték a gépet.
A PNK-10 automatikus leszállást tudott ICAO-1 szerint 800 látás szerint 60 méteres továbbmeneteli magasságig.