Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
11754842_1043721412307456_8941687375412653223_o.jpg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 499
84 690
113
Szu-30MKI - Eurofighter Typhoon 12:0
http://www.ndtv.com/india-news/indian-air-forces-top-guns-score-wins-in-the-uk-1204336
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 683
65 848
113
Furcsa. Pár éve a Red Flag-en az indiai Szu-30-as gépekről Michael "Dozer" Shower egy éles légigyőzelemmel is bíró ezredes (aki a legelső demo pilóta volt a Raptoron) azt ecsetelte, hogy szép dolog ez a TVC, de a sokkal nagyobb energiatartalékkal rendelkező F-15-ösök és 16-osok játszva kicselezték a helyben megforduló, majd erejüket vesztő Szuhojokat.

Namost a Typhonn, ha valamiben biztos jobb akármelyik Eagle vagy Falcon gépnél, az a tolóerő/tömeg arány - légellenállás/felhajtóerő - felületi terhelés/ szárnymechanizáció triumvirátus.
Igen, arról a Typhoonról van szó, melyik korábban "lemosta" a Raptorokat is az égről, ugyancsak az egyik Red Flag-en.
Ez a típus most 12:0-ra kikapott a helyben bucskázó orosz masinától.

Hogy is volt a hír? Kiegészítő aerodinamikai kit-et kapnának megrendelés esetén a Typhoonok, amellyel majd még a Szu-35-öst is utolérhetik manőverező képességben.
Szerintem nagyon kell a megrendelés.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 206
83 838
113
A SZU-30 annyira rá van szorulva a TVC-re,anélkül úgy fordul mint egy kamion?De itt van a SZU-35Sz ami aerodinamikailag gyakorlatilag egy SZU-27 ebből az következik,hogy kiválóan manőverezik TVC nélkül is.

Ezeknél a gépeknél dönthet úgy a pilóta,hogy kikapcsolja a TVC-t?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 206
83 838
113
Ezen kívül javítsatok ki a ha tévedek de a TVC-t nem csak extrém manőverekhez lehet használni hanem egyszerű fordulókhoz is és ilyen esetben nem feltétlenül kell drasztikusan csökkennie a sebességnek viszont segíthet abban,hogy pl könnyebben az ellenfél mögött tudj maradni.Vagy abban,hogy gyorsabban változtasd meg a repülési helyzeted(arra gondolok,hogy gyorsabban tudod a gépet vízszintes repülésből függőlegesbe hozni vagy csak egy fordulót gyorsabban tudsz megkezdeni)itt nem a harangra gondolok hanem egy egyszerű vízszintes vagy függőleges irányváltásra.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 683
65 848
113
Azt nem tudom, de ki lehet iktatni, van ilyen beállítás.
Alapvetően a Szu-27-es kormányvezérlő rendszerének továbbgondolása ez a TVC rendszer. Az eredeti, csak magassági kormányra és a vele együtt operáló lehajtható belépőélekre dolgozó feszültségimulzus alapú, vagy másképp analóg FbW rendszer két üzemmóddal bírt. Az egyik lényege az volt, hogy a statikailag instabil gépet az előírt állásszögtartományon belül tartsa, elévégezze a vezérlést és a szabályzást is. A LERX-en ébredő felhajtóerő növekedésével előre haladó nyomásközéppont miatti "farnehéz" viselkedést tudta automatikusan kompenzálni.
A kereszttengely körüli irányváltás dinamikáját határolta be, azaz, hogy mekkora lendülettel kapja fel a gép például az orrát.

A másik üzemmód ennek az elektronikus állásszöghatárolásnak a hiánya. Csak profiknak. Kvocsur, Pugacsov, Frolov, Bodgan és a többi nagy tesztpilóta ász is így repült. A szabályzást lényegében a pilóta végzi el, cserébe az irányváltás dinamikája teljesen az ő kezükben van, saját korlátokkal. Lásd Pugacsov-kobra.
Így lehet szépen "csalni", szép rövid startot, tetszőleges helyen rászűkített húzott fordulókat gyártani, satöbbi.

A TVC rendszer lényege, hogy hétköznapi harcosok számára is lehetővé teszi a 27-es sárkányával a manőverezést az átesésen túl.
Igazából a Szu-30-as se repül rosszul TVC nélkül, hiszen a canardok is sokat segítenek, talán kissé hamarabb lassul, mivel a gép vagy egy tonnával nehezebb (mármint az UB-hez képest).
Ennél a 30-as verziónál (csak az IRKUT gépeire igaz), a kormányozhatóság is direktebb, gyorsabb.

A Szu-35Sz titka a TVC-n kívül a jókora tolóerő és a szintén igen precíz kormányozhatóság.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 206
83 838
113
Tehát extrém eseteket leszámítva nem is nagyon van szükség a TVC-re ahhoz,hogy pariba legyen a SZU-30 bármilyen szóba jöhető nem 5.gen géppel fordulóharcban?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 113
59 544
113
<i>"Furcsa. Pár éve a Red Flag-en az indiai Szu-30-as gépekről Michael "Dozer" Shower egy éles légigyőzelemmel is bíró ezredes (aki a legelső demo pilóta volt a Raptoron) azt ecsetelte, hogy szép dolog ez a TVC, de a sokkal nagyobb energiatartalékkal rendelkező F-15-ösök és 16-osok játszva kicselezték a helyben megforduló, majd erejüket vesztő Szuhojokat."</i>

https://www.youtube.com/watch?v=6htgqDQtl9U
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"Tehát extrém eseteket leszámítva nem is nagyon van szükség a TVC-re ahhoz,hogy pariba legyen a SZU-30 bármilyen szóba jöhető nem 5.gen géppel fordulóharcban?"

Lényegében.
más: Minek van nagyobb esélye forduloharcban amelyik TVCs vagy amelyiken van "sisakcélzó"/DAS.

Allesmor talán erre gondolt, de ez nem csak arról szól:
http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2008/11/usaf-pilot-describes-iaf-su30m/
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 206
83 838
113
Fade

Ne keverj ide olyan dolgot ami nem tartozik ide.Manőverező képességről beszélünk semmi másról.Ezt eddig mindenki szépen megértette.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
dudi:

Még te se arról beszéltél. Mondatodban a "fordulóharc" szó szerepel és nem a manőverezőképesség:
"Tehát extrém eseteket leszámítva nem is nagyon van szükség a TVC-re ahhoz,hogy pariba legyen a SZU-30 bármilyen szóba jöhető nem 5.gen géppel <B> fordulóharcban? </B>"

Esetleg a más szó jelentése bonyolult vagy értelmezhetetlen? És ha esetleg vki WVRt idekeverné az neked lelki válságot okozna? Mert a téma ám onnan indult. Segítsek megkeresni a linket hm?
Megértetted vagy nem bírod felfogni/értelmezni?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 206
83 838
113
Fade

Gépágyú?Milyen linket?Volt pár kérdésem Allesmor Obrannához,nincs szó semmilyen linkről.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
dudi

Fordulóharc nagyon régóta nem csak gépágyuról, sött főleg nem arról szól. Azt a linket amire allesmor reagált. Igen onnan indult a téma.
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 688
246
83
Hölgyek, Urak!

Igen, Allesmor jól mondja, az erő manőverekben az F-16C, de főleg az F-15C fölényben van Szu-30MK szériával szemben. A Szu-27-nél is jobb repteljesítménye van az F-15C-nek Ps tekintetében high subsonic tartományban és ehhez képest a Szu-30MK nehezebb és a hajótóműve meg ugyebár...

flip7-nek meg üzenem, hogy ha Magyar Népmesével az F-15 reptejesítményére akar utalni erő manőverekben, akkor nagyon mellélőtt. Az F-15 írásban ott van az F100 és AL-31 hajtómű paraméterei is több magasságon is. Majdnem azonos tolóerő (pár % eltérés van) úgy, hogy az F-15 üres tömege 4 tonnával kisebb... Azonos tüzelőanyag szint mellett, hát izé...

Üdv
Balázs

Tolmácsolom Molni üzenetét!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 206
83 838
113
A SZU-27-nek kisebb a légellenállása mint az F-15-nek bár ez a SZU-30MKI-n nem segít viszont a SZU-30MKI AL-31FP hajtóműve erősebb mint a SZU-27-be épített AL-31F.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 683
65 848
113
Itt nem igazán az erőről van szó. Az AL-31FP papíron szinte azonos teljesítményű, mint a régi AL-31F-ek. Ennek némiképp ellent mond, hogy a "domesztik" Szu-30SzM-ek bár olyan nehezek, mint az export Szu-30MKI, mégis dinamizmusban valamivel jobbak. Erre nézve nem találtam leírást, de a jelenetek magukért beszélnek.

Ez azonban szőrszálhasogatás. Hiába erősebb az AL-31F család, ha a gép sokkal nehezebb, mint például az F-15-ös. Ha a kerozin mennyiségét fogyóeszköznek tekintjük és figyelembe vesszük, hogy bár a 27-esben sokkal több üzemanyag tölthető, mint az F-15-ösbe, mégis kb. mind a kettő ~ 4-5 tonna keróval indul neki a manőverező légiharcnak, láthatjuk, nem marad más, mint a szerkezeti tömeg és a különféle légellenállás/felhajtóerő illetve légellenállás/ tolóerő hányadosok.

Egy F-15-ös ~13 tonna üresen, míg egy Szu-27P 16.5, UB ~17 tonnás, a Szu-30SzM pedig 18 tonna felett van.

És akkor még nem beszéltünk a dinamikus tolóerő növekedéséről, a magasság függvényében alakuló változásokról, miegyébről.

Az egyetlen, ami erősen kilóg a csapatból, az az "orosz Eurofighter", avagy a Szu-35Sz. Ez egy pokolian nehéz vas, itt is 18 tonna felett van a szerkezeti tömeg, holott együléses. Csak ugye az Irbisz radar és a többi nyalánkság, no meg a sok megerősítés elvitte az egészet.
Mégis, a mezei szériagép könnyedebben repül, mint anno Pugacsov szériának festett 388-asa, avagy a nullszéria T-10-26-os.

Bár nem egy egzakt és tudományos mérés, de hasonlítsuk össze az 1989-es Szu-27-es felszállást és mozgásjellemzőket a 2013-as modernizált döggel:

https://www.youtube.com/watch?v=kHaz9iO3Gb4

https://www.youtube.com/watch?v=-T58qhqLKbQ

Ugyanaz a szög, ugyanaz a reptér, csak másik idő, másik madár.

Az Al-31FP erősen továbbfejlesztett variánsa, az AL-41F-1Sz, másképp, a 117Sz egy jóval erősebb hajtómű, sokkal fejlettebb vezérléssel. Az FbW, a TVC sokat segít gép repülési jellemzőinek javításában, sokszor akkor is, mikor a hagyományos gépeknél (pl. F-15) csak a nyers tolóerő segítene. Hogy mekkora ereje van a 117Sz-nek, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a gép tulajdonképpen utánégető nélkül is szépen gyorsít, de a forszázs bekapcsolásával kb. 2 másodperc alatt eléri az elhatározási sebességet. Figyelem! Ez csak légibemutatós töltéssel van így.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 113
59 544
113
Az pozitív, hogy technikai irányba elment a téma. Ismét sok érdekes infót tudtunk így meg Allesmor Obranna-tól.

Viszont én nem a repülőgépek vélt vagy valós repülési teljesítményére reagáltam a népmesével, hanem az amcsi ezredes (<i>nyersen fogalmazok</i>) baromságára.
Ő lényegében azt mondta, hogy a (<i>valamiért</i>) szerencsétlenül forgolódó Szuhajokat <b>JÁTSZI KÖNNYEDSÉGGEL</b> kicselezik az amerikai gépek.
Vagyis a Szu-30 egy fos, ami csak úgy elvan magával, az amcsi vas meg hiper jó hozzá képest .
Az egész kijelentés több, mint egy költői túlzás...Ez egy népmese szintű hantázás. Szerintem.

De ha valaki szerint az amcsi ezredes megfogalmazása teljesen helytálló, mert valóban így van, akkor az jelentkezzen nyugodtan. Érdekelnek az érvei ez ügyben!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 683
65 848
113
Vannak benne igazságok, de aki látta a videót, az tudja, hogy a saját állománya előtt egyfajta motiváló beszéd is volt egyben. Ilyen akad az oroszoknál is rendesen.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
Hát, hogy az F-15-ös manőverező képessége esetleg jobb, mint a Su-30-é, az rendben van, de hogy "játszva", meg "erejét vesztett" Szukhojok, az nyílván népmese... Az F-16 meg nyílván más kategória.