Ezt hogy kell érteni? 400 km/h =1,1 Mach?
Igen, annyi kitétellel, hogy fontos, hogy itt műszer szerinti sebességről beszélünk, és 18700 méterről.
Szerintem a kolléga egy kicsit mellé lőtt, mert én 295m/s sebességet találtam az adott magasságra, amitől elég messze van a 400km/h.
A mellélövés nem nálam van
Ha tudnád, hogy az a kifejezés, hogy műszer szerinti sebesség az mit jelent, akkor máris értenéd, hogy miről van szó.
A műszer szerinti sebesség (röviden és egyszerűsítve), a repülőgépet érő dinamikus nyomással arányos. (A műszer tulajdonképpen a dinamikus nyomást mutatja.)
A légerők ezzel a sebességgel arányosan változnak, úgy is mondhatnánk, hogy a repülőgép a műszer szerinti sebességtől repül. (ill, ha nincs elég, nem repül...)
Tengerszinten, 15 fokban a műszer szerinti sebesség megegyezik a repülőgép tényleges, levegőhöz képesti haladási sebességével. De ahogy egyre feljebb emelkedik a repülőgép, a környező levegő sűrűsége egyre kisebb, így ha változatlan levegőhöz képesti tényleges sebességgel emelkedne a repülőgép, akkor egyre kisebb dinamikus nyomás hatna rá, egyre kevesebb felhajtóerőt termelne a szárny egy adott állásszögön.
Másképpen fogalmazva, ha a műszer szerinti sebességet állandó értéken tartja a pilóta emelkedés közben, akkor a tényleges sebessége egyre nőni fog, a gépre ható légerők, ill. a szárny állásszöge viszont változatlan marad. (és pl nem fog átesni)
18700 méteren IAS400km/h az bizony 1.1Mach
(és 1176km/h TAS, ha kint -56 fok van)
akit esetleg bővebben érdekel a wikipédián bővebben ki van fejtve