Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

Az, hogy harci terheléssel repülnek, az általában egy erős mínusz a repidőben.
A különfél bombaoldási profilok, főleg a zavaró manőverek, ugrások, éles kifordulások szintén.
De a 4000 óra pl a Szu-35-ösöknél már inkább 6000, másrészről nem kőbe vésett érték, mert egy komolyabb, ipari háttért megkövetelő átvizsgálást követően ez még hosszabbítható.

De amolyan zsinórmértéknek talán a US Navy tapasztalatai használhatóak. Ők a Super Hornetjeik esetében az elmúlt húsz évben - szemben az USAF gépeivel - kénytelenek voltak a békeidőssel megegyező hajófedélzeti rezsimre alapozni a harci feladatokat és igen, a 8000 órás sárkány sok esetben csak emiatt már 6000 körül "elkopott".
Az USAF többet tud a szárazföldi üzemmel könnyíteni, eleve nagyobb a flotta, több a rotáció és sokoldalúbb a rendelkezésre álló infrastruktúra is. Továbbá a fel- és leszállásoknál van mód spórolni a terheléssel.
A hajófedélzeti üzemnél, pláne visszahozott fegyverzetnél a terhelés sokkal intenzívebb.

Namost miért a Navy-hez és nem az USAF-hoz hasonlítom az Ukrajnában bevetésre kerülő orosz gépeket?
Nos, a szűkösebb géplétszám és szerényebb üzemeltető alakulati infrastrukturális háttér miatt inkább ehhez hasonló.

Mindazonáltal azt is látni kell, hogy - különösen a Szu-35Sz és a Szu-34-es - borzasztóan erős sárkányok, a túlméretezésük kb mint egy hajófedélzeti gépé, míg a hivatalosan jóváhagyott elsőkörös élettartam "oroszosan óvatos", azaz szàndékosan alulméretezett érték.
Míg vele szemben a már emlegetett Super Hornet, a hagyományos Hornethez hasonlóan sajnos rendelkezik egy "genetikai betegséggel", vagyis a törzshátsórész repedési hajlammal.

Szóval a kérdés tekintetében e két, egymással ellentmondásos tényező határozza meg a választ.
Kevésbé tudományoskodó mód kifejezve dudinak vagy igaza van, vagy nem...
:)
Kevés gépük van amik sokat repülnek. Jóval töbebt mintha nem lenne háború.
 
A MIG-gel nem tudnak mit csinálni, nincs gyártás és a modernizálható sárkányokból is kifogytak.
Kénytelenek lesznek gyártani új, valós tapasztalatokból kapott infók alapján fejlesztett kategóriában azonos Mig-41-et, ha ez a nehéz elfogó vadász/Khinzal indító platform bejött nekik.

Megcsinálják ha akarják.
 
2008-tól napjainkig nagyjábó 600-700db 4. generációs harcászati repülőt adtak át az orosz haderőnek. Viszont Ukrajna felett döntően SZU-35Sz-ek és SZU-34-esek repülnek. Persze van más típus is, de az új gyártású gépek közül ez a két típus a legtöbbet használt. SZU-35Sz-ből van nekik nagyjából 150db, SZU-34-ből pedig nagyjából 170db.
Ukrajna felett repül Szu-25, Mig-31, Tu-22M3, Tu-160, meg mindenféle Szuhoj, a sokkal nagyobb darabszámban meglévő Szu-27/30 típusok is.

Ezwk így együtt annyian vannak, hogy a brit/német/francia légierő nem tudna ennyi gépet egyszerre üzemeltetni ennyi ideig ilyen intenzitással, mint ők ezeket.

Szóval a kevés az igen relatív, meg vagyok róla győződve hogy az ukránok szerint akiket épp dorongolnak velük, sok gépe van a VVS-nek.
 
Ukrajna felett repül Szu-25, Mig-31, Tu-22M3, Tu-160, meg mindenféle Szuhoj, a sokkal nagyobb darabszámban meglévő Szu-27/30 típusok is.

Ezwk így együtt annyian vannak, hogy a brit/német/francia légierő nem tudna ennyi gépet egyszerre üzemeltetni ennyi ideig ilyen intenzitással, mint ők ezeket.

Szóval a kevés az igen relatív, meg vagyok róla győződve hogy az ukránok szerint akiket épp dorongolnak velük, sok gépe van a VVS-nek.
Azt ugye tudod, hogy az ég adta egy világon semmi köze nincs a beszégetésünkhöz annak amit írtál?
 
Azt ugye tudod, hogy az ég adta egy világon semmi köze nincs a beszégetésünkhöz annak amit írtál?
Hogy ne lenne, mert pont ez a lényeg, hogy nem csak az új gyártású Szu-34/35/57 repül, az a helyzet. Nem kb. 300, hanem sokkal több gépük közt oszlanak el a bevetése, jellemzően viszonylag közelre (kevesebb repült óra). A két év alatt volt időszak mikor főleg a régiek repültek inkább, meg olyan is amikor a strat légierő. Meg van az osztva ahogy látom, elég jól csinálják ezt is. Heliknél is amúgy megy minden, Mi28/35/24/17 ami csak felfegyverezhető, néha vegyesen is.

Nem válogatósak, a sok db régi többet ér szerintük is, mint a kevés/nincs új...

Az hogy pörög most a siklóbombázás miatt az újakba az üzemóra, fáradnak jobban a sárkányok tény, csak ha nem ezt akarod kímélni, hanem azt hogy gyakorlatilag nekik 2 éve egy éles Red flagtől sokkal komolyabb gyakorlási lehetőség/fejlesztéseket tesztelő közeg van úgy hogy a faszt Jobbik végén vannak, vastagon plusszos lesz ez náluk.
 
Tart a háború bő két éve, mondjuk 800 napja. Naponta átlag repült 15 darab repülőgép 3 órát gépenként, amit harci körülmények között vegyünk 4,5 órának. Ez mindösszesen 800x15x4,5= 54.000 óra. Ha ez 100 repülőgép között oszlik el, akkor ez gépenként átlagosan 540 repült órának felel meg eddig. Ha viszont 200 gép között oszlana el, akkor már csak 270 óra/gép átlagban a történet. Tehát kérdem én ismét, valóban kifogynak az orosz gépek a repülhető órákból? Ezt igen erősen kétlem. Ha már aggódni akarunk, akkor aggódjunk inkább a csöves tüzérségért, mert napi átlag 5.000 lövés esetén ez 800 nap alatt már 4.000.000 tűzcsapást jelent és ez bizony jelentős terhelés a lövegeknek…
 
Tart a háború bő két éve, mondjuk 800 napja. Naponta átlag repült 15 darab repülőgép 3 órát gépenként, amit harci körülmények között vegyünk 4,5 órának. Ez mindösszesen 800x15x4,5= 54.000 óra. Ha ez 100 repülőgép között oszlik el, akkor ez gépenként átlagosan 540 repült órának felel meg eddig. Ha viszont 200 gép között oszlana el, akkor már csak 270 óra/gép átlagban a történet. Tehát kérdem én ismét, valóban kifogynak az orosz gépek a repülhető órákból? Ezt igen erősen kétlem. Ha már aggódni akarunk, akkor aggódjunk inkább a csöves tüzérségért, mert napi átlag 5.000 lövés esetén ez 800 nap alatt már 4.000.000 tűzcsapást jelent és ez bizony jelentős terhelés a lövegeknek…
Kicsit alábecsülted a bevetési időket.
 
Az orosz légierőben kb 80 órát repült évente egy pilóta a háború előtt. Ha gépenként másfél pilótávalnszámolunk (ez az ideális szám ami még nyugaton sincs meg a pilótahiány miatt), akkor az évi 120 óra gépenként. Ennek több mint a négyszerese még a te 540 órás becslésed is.
 
Szerintem az oroszoknak a gyártó bevonásával egy komolyabb programot kéne indítaniuk (ha eddig nem tették meg), annak a pontos felmérésére, hogy a jelenlegi bevetési profilok mekkora valós igénybevételt jelentenek és ez hogy viszonyul a tervezetthez.

Az UMPK dobálás biztosan kevésbé veszi igénybe a szerkezetet például, mint egy fűnyírózós bevetés amit pl. a Szu-25-ösök csinálnak most is.

Ez egy elég bonyolult témakör, valószínűleg sokkal többet ki lehet hozni ezekből a típusokból relatív biztonságosan, mint ami a papíron van.
 
Kicsit alábecsülted a bevetési időket.
Szerintem nem kevés az a napi 3 óra gépenként amit számolt. A szomszédba járnak át siklóbombázni, 50+km ről, 900-as álagsebességgel számolva is - hangsebesség alatt mint egy utasszállító! - 450 km-ről kéne jönni/menni, ott még 50-el arrébb lévő célra elereszteni, és akkor ezt a rutint megcsinálni napi 3x, hogy meglegyen az a gépenként 3 óra/nap az új prec csapásmérést végrehajtóknál. Sokszor a reptérről még nincs is a támadandó cél messzebb mint amit számoltam, 450+50 km, akkor még kevesebb lesz/bevetés, napi 3 meg azért már komoly szám a földi személyzetnek is.
 
Szerintem az oroszoknak a gyártó bevonásával egy komolyabb programot kéne indítaniuk (ha eddig nem tették meg), annak a pontos felmérésére, hogy a jelenlegi bevetési profilok mekkora valós igénybevételt jelentenek és ez hogy viszonyul a tervezetthez.

Az UMPK dobálás biztosan kevésbé veszi igénybe a szerkezetet például, mint egy fűnyírózós bevetés amit pl. a Szu-25-ösök csinálnak most is.

Ez egy elég bonyolult témakör, valószínűleg sokkal többet ki lehet hozni ezekből a típusokból relatív biztonságosan, mint ami a papíron van.
Ott van a Szír példa, rommá repülték az összes régi Szovjet gépüket, olyan MiG-21/23 Szu-22-k repültek náluk, és annyit, hogy azt nem is hinné el még az se aki anno tervezte ezeket!
 
Szerintem nem kevés az a napi 3 óra gépenként amit számolt. A szomszédba járnak át siklóbombázni, 50+km ről, 900-as álagsebességgel számolva is - hangsebesség alatt mint egy utasszállító! - 450 km-ről kéne jönni/menni, ott még 50-el arrébb lévő célra elereszteni, és akkor ezt a rutint megcsinálni napi 3x, hogy meglegyen az a gépenként 3 óra/nap az új prec csapásmérést végrehajtóknál. Sokszor a reptérről még nincs is a támadandó cél messzebb mint amit számoltam, 450+50 km, akkor még kevesebb lesz/bevetés, napi 3 meg azért már komoly szám a földi személyzetnek is.
Vadász őrjárat, interceptor feladat SEAD/DEAD van még feladat bőven. Ezeket az őrjáratokat próbálják minnél hosszabb ideig kitolni, hisz ha sűrűn váltanak akkor indokolatlanul sok lesz a leszállás ami megint csak tényező a repültórák száma mellett egy repülő élettartamában.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and zsolti
Vadász őrjárat, interceptor feladat SEAD/DEAD van még feladat bőven. Ezeket az őrjáratokat próbálják minnél hosszabb ideig kitolni, hisz ha sűrűn váltanak akkor indokolatlanul sok lesz a leszállás ami megint csak tényező a repültórák száma mellett egy repülő élettartamában.
Természetesen ez így van, csak az újabb típusok amiből ugye nincs olyan sok, a Szu34/35 tolja a prec. földi csapásmérést, a Szu27BM3 tökéletes a MiG-31-el arra hogy lefogja a nem túl aktív ukrán légierőt.

SEAD/DEAD az sem örökké kell a levegőben legyen, leginkább a csapásmérést biztosítják azok is.


Egy szónak is száz a vége, pörög bele jobban a VVS gépeibe az üzemóra, de nem ugyan az ez nekik, mint az USA-nak és az US NAVY nak volt a sivatagban, messziről, mert se homok, se nagy távok nincsenek, otthon repülnek, a szomszédba, minden logisztika adott helyben.

Ettől jobbat mint felkészülés, nem is kívánhattak volna, sanszos most a VVS erősebb harcértékben, mint amikor kezdték 2.5 éve!

Az idő nekik dolgozik.
 
Az orosz légierőben kb 80 órát repült évente egy pilóta a háború előtt. Ha gépenként másfél pilótávalnszámolunk (ez az ideális szám ami még nyugaton sincs meg a pilótahiány miatt), akkor az évi 120 óra gépenként. Ennek több mint a négyszerese még a te 540 órás becslésed is.
Az 540 órás becslés (ami nettóban 360 óra, csak a harcimurci kedvéért dobtam rá 50%-ot) az 2 évre oszlik el, ez évente nettó 180 óra (240 óra +50% ráhagyással). Miután szó szerint a szomszédba járnak bombázni, szerintem az átlag 3 óra repülés reális lehet. A légicsapások döntő része amúgy is rakéta és/vagy drón volt eddig zömében, azon sem lepődnék meg, ha az általam számoltakról kiderülne, hogy még túl is lettek becsülve egy kicsit. Jó lenne látni valami pontosabb adatot erről, de fenntartom, hogy az újabb harci gépek esetében a közelében sincsenek a gyári határszámoknak repidő tekintetében.
 
Az 540 órás becslés (ami nettóban 360 óra, csak a harcimurci kedvéért dobtam rá 50%-ot) az 2 évre oszlik el, ez évente nettó 180 óra (240 óra +50% ráhagyással). Miután szó szerint a szomszédba járnak bombázni, szerintem az átlag 3 óra repülés reális lehet. A légicsapások döntő része amúgy is rakéta és/vagy drón volt eddig zömében, azon sem lepődnék meg, ha az általam számoltakról kiderülne, hogy még túl is lettek becsülve egy kicsit. Jó lenne látni valami pontosabb adatot erről, de fenntartom, hogy az újabb harci gépek esetében a közelében sincsenek a gyári határszámoknak repidő tekintetében.
Évi 180 óránál biztosan többet repülnek, Ne viccelj már háború van és pl a 150 gépes SZU-35Sz flottának más dolga is van nem csak a háború.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and zsolti
Évi 180 óránál biztosan többet repülnek, Ne viccelj már háború van és pl a 150 gépes SZU-35Sz flottának más dolga is van nem csak a háború.
Ez biztos, tuti hogy nem kétnaponta repül egy bevethető üzemképes gép egy bevetést. Szerintem a reális az inkább 600-800 óra környékén van, de még így is évekig fogja bírni minden gép, amelyiket nem lövik le addig. A pilóták meg veteránok, valós harci tapasztalatokkal, most ők a 67,73-as zsidók, meg 91-es amcsik.
 
Természetesen ez így van, csak az újabb típusok amiből ugye nincs olyan sok, a Szu34/35 tolja a prec. földi csapásmérést, a Szu27BM3 tökéletes a MiG-31-el arra hogy lefogja a nem túl aktív ukrán légierőt.

SEAD/DEAD az sem örökké kell a levegőben legyen, leginkább a csapásmérést biztosítják azok is.


Egy szónak is száz a vége, pörög bele jobban a VVS gépeibe az üzemóra, de nem ugyan az ez nekik, mint az USA-nak és az US NAVY nak volt a sivatagban, messziről, mert se homok, se nagy távok nincsenek, otthon repülnek, a szomszédba, minden logisztika adott helyben.

Ettől jobbat mint felkészülés, nem is kívánhattak volna, sanszos most a VVS erősebb harcértékben, mint amikor kezdték 2.5 éve!

Az idő nekik dolgozik.
A VVS a fasorban sincs még így sem, sem képzettségben pláne nem mennyisegben.
Már ott tartunk, hogy a kínai légierő modernebb mint az orosz, a mennyiségről meg ne is beszéljünk.
 
És akkor mi van? o_O
Kb. 6000 repült órát bír a Szu-35 sárkánya.
Ha évente 300 órát repülnek vele akkor 20 évet kibír :rolleyes:
Így van. Több az esély rá ha húzódik még a háború hogy szétlövik a reptéren, meglepi egy Patriot/Nasams/Aster bármi, mint hogy ezen kéne aggódniuk hogy lepörög a flottából az üzemóra. Szerintem most kb. basznak rá. Majd csinálnak helyettük újakat, a felbecsülhetetlen valós harctéri tapasztalatok alapján.
 
Így van. Több az esély rá ha húzódik még a háború hogy szétlövik a reptéren, meglepi egy Patriot/Nasams/Aster bármi, mint hogy ezen kéne aggódniuk hogy lepörög a flottából az üzemóra. Szerintem most kb. basznak rá. Majd csinálnak helyettük újakat, a felbecsülhetetlen valós harctéri tapasztalatok alapján.
A baj az, hogyha lelövik a gépet vagy a földön pusztítják el az sokkal rosszabb mintha lepörögne az üzemidő, hisz azt van esély meghosszabbítani, de a roncs és egy elvesztett pilóta (rosszabb esetben) már biztosan veszteség.