A Nagy TVC Háborúhoz pár gondolatot. Személyesen nem ismerem,de úgy tudom Allesmor az, aki ezen a fórumon a leginkább otthon van a hajtóművek területén. Lehet,hogy tévedek, de tudomásom szerint sárkány-hajtómű szakos mérnök,aki most a GE-nél dolgozik, előtte pedig az MH állományában szolgált ilyen beosztásban,Kecskeméten. Ha tévedek, akkor elnézést. Neki volt egy hozzászólása, ahol összehasonlította az amerikai(F-15,F-16,F-22),nyugat európai(EF-2000) és az orosz(Szuhojok+MiG-29OVT) TVC hajtóműves programokat. Mindegyiknek írt az előnyeiről, és hátrányairól,neki az jött ki, hogy nem az orosz megoldás(a Szuhojokon lévő, döntött mozgási síkú) a legdrágább. Ez a hsz valahogy elsikkadt a többi között, de szerintem azért érdemes a figyelemre. Nem állította benne, hogy ez a szent és egyedüli igazság amit leír,hanem csak személyeskedés nélkül leírta a véleményét, hogy miért lehet a TVC rendszer hasznos.Nem mellesleg pedig mindenki számára érthetően bemutatta a keleti és a nyugati TVC rendszerek fejlődését.
2.
Szimulátor VS valóság:
vannak ma már olyan szimulátorok, amelyek a valóságot nagyon megközelítően tudják bizonyos típusok viselkedését,jellemzőit szimulálni PC-n is. Persze bizonyos dolgokat nem,tud szimulálni(pl. túlterhelés). Az ilyen szimulátorok között kiemelkedik, a Black Shark 1 megjelenése óta a Digital Combat Simulator,a különböző hibái(mutiplayer gondok) ellenére is. A Black Shark 1 a Kamov Ka-50-esről szól, amely harci helikopter 15 példányban épült, és évek óta nem gyártják. A fejlesztéséhez olyan szakembereket vontak be tanácsadónak és tesztelőnek, mint például Alekszandr Rudih ezredes, Oroszország Hőse,aki Csecsenföldön élesben tesztelte a típust a terroristák ellen 2000-ben. A DCS:Mi-8MTV2 modult készítő Belsimtek cég vezetője például jelenleg is aktív Mi-8/17 pilóta, mellesleg a hadtudományok kandidátusa, tehát nem lehet mondani, hogy ne értenének hozzá. A DCS vezérelve a Kamov Ka-50 óta,hogy a lehető legrealisztikusabb,a valóságot legjobban megközelítő modellel készítsék el a különböző típusokat. Viszont itt beleütköztek abba a problémába, amit gyakran ír Zsolti, nevezetesen, hogy nem igazán lehet egzakt, valós adatokhoz jutni a legújabb típusokról.Ezért kezdtek el elindulni a második VH-s gépek és a régi hidegháborús gépek(MiG-15,F-86) irányában,mert azoknak a rendszerei már nem titkos minősítésűek, és kb Észak-Korea(MiG-15) kivételével sehol nem is állnak aktív légierős, szolgálatban. A közönség emiatt sír, mert ők Szu-35-öst, PAK-FA-t, FA-22-őt akarnak, de íziben, persze a legvalósághűbben lemodellezve. Az Eagle Dynamics pedig ilyenkor leírja nekik ezerszer, hogy ha majd lesz elég megfelelő adatuk és engedélyük, akkor csinálják meg ezeket a típusokat, mert addig ugyan csinálhatnak valamit amire ráírják az adott kedvenc típus nevét, csak éppen nagy eséllyel köze nem lenne a modellnek a valós típushoz. A Kamovnál is sírt a közönség, hogy nem raktak bele besugrázásjelzőt. Az Eagle Dynamics közölte, hogy azért mert erre nem kaptak engedélyt a megfelelő orosz szervektől,mert azok titkosnak minősítették a Kamovban lévő rendszert. A Kamovot is azért engedték nekik megcsinálni ilyen magas szinten mert, a típus gyártását évekkel ezelőtt leállították,helyette átálltak a Ka-52 gyártására. Az Eagle Dynamics moszkvai orosz cég létére elkészíthette az USA Nemzeti Gárda A-10C szimulátorát, amit utána kiadtak a civilek számára is, DCS:A-10C néven, de közölték, hogy az amerikaiak utasítására több rendszert is kivettek a civileknek készült változatból,mivel azt az amerikaiak titkosnak minősítették. Tehát vannak nagyon jó, minőségi szimulátorok, de azok sem adnak,mert nem adhatnak vissza mindent teljesen a legkorszerűbb típusok esetében.Így azokban végzett próba alapján kijelenteni valamit,ráadásul úgy, hogy az aztán 100% biztosan úgy van, ahogy a szimulátor mutatja,szerintem könnyelmű dolog.
<b><i>Végül némi off, egy DCS:Black Shark 1 ismertető(egy szentkirályszabadjai Mi-24-es pilóta írta):</i></b>
http://logout.hu/cikk/black_shark_a_helikopterszimulator/bevezeto.html