Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Pár hete India jelentette be hogy cékmegjelőlőt vásárol, most Pakisztán vesz a franciáktól Democles célmegjelölőt a jf-17 gépekhez
http://worlddefencenews.blogspot.hu/2016/04/pakistan-eyes-on-thales-damocles.html
Elképesztő hogy az oroszok nem jutottak még el erre a szintre
Magyarán az egész harceljárás LOAL rakétát feltételez, amely indítás után képes célbefogásra.
Jelenleg 4 ilyen rakétáról tudok:
AIM-9X; ASRAAM; Python-5; IRIS-T. Ezek mind a 2000's évek után jelentek meg. Szóval ez a lehetőség csak ekkor jelent meg, míg az F-22-őt 1 évtizeddel korábban tervezték.
Olyat meg nem írtam, hogy a sisakcélzós képesség nem fontos, sőt az ellenkezőjét írtam, lásd. MIG-29+Sisakcélzó+R-73.
Az F-35 pedig konkrétan semmire nem megy vele "lopakodó" konfiguráció esetén. Ugyanis nem hordoz IR rakétát a belső fegyvertérben.
<blockquote rel="arbalest">ghostrider
Szerinted mennyire erős hajtóművek kellenek majd, hogy igazán ki tudják használni repülőgépek esetén a vektorálást? Mennyire vagyunk még messze ettől?
Zsolti megközelítésével élve, ezt mégis honnan veszed? Mert mindkét oldalon tudták, hogy lehetnek ekkora légiharcok (ez nem azt jelenti, hogy ennyi gép lesz mondjuk egy 10x10x5 km-es "box"-ban, ehhez képest midkét oldal igencsak erőltette a BVR képességet.3. VH alatt reális esélye volt akár a 100 vs. 100 gépes légi harcnak is. Ilyen környezetben, elektronikus zavarás mellet az akkori BVR fegyverzet a kalap sz@r kategóriát képviselte mind két oldalon.
Az első pont értelmetlen, mert a jenkik már az oroszok előtt is ilyen gépeket terveztek és állítottak rendszerbe, amik cirka 8-9 évvel korábban értéke el a teljes hadrafoghatóságot.Feljebb bemásoltam, hogy sokkal egyszerűbb helyzetekben is milyen siralmas volt a BVR fegyverzet hatékonysága.
Éppen ezért egyáltalán nem kell meglepődni azon, hogy:
1. Az oroszok olyan vadászgépeket fejlesztettek ki amelyek nagyon jók a manőverező légi harcban. (MIG-29;Szu-27)
2. Egyáltalán nem meglepő az, hogy a radar mellet IR-t is kaptak (KOLSZ).
3. Az sem meglepő, hogy az R-27-ből alapból terveztek IR változatot is.
4. Hogy prioritásnak érezték az R-73+sisakcélzó kombinációt.
A szír gépek tudtommal soha nem voltak túlerőben a Békét Galieát hadművelet alatt a levegőben, sok géprőlé volt szó, de kb. azonos mennyiségben.Most fejből írok, szóval lehet az írásomban apró pontatlanság, de ha jól emlékszem az egyik arab-izraeli háborúban előfordult olyan, hogy több tucat MIG-21-s csapott össze egy tucat F-15-össel.
Én csak egy találatról tudok, de soha nem sikerült kiderítenem, hogy R-60 vagy R-13M vagy R-13Sz volt a használt rakéta.Az izraeli F-15-ösök nyertek, de még az elavult arab MIG-21-s gépek ellenére is kialakult a manőverező légi harc.
Két MIG-21 pedig találatot is elért R-60-al , csak az F-15-ök túlélték ezeket a találatokat.
Pontosan erről szól a Gondolatok írás és az AIMVAL/ACELVAL vizsgálat is.És itt kiemelném, hogy:
..
..
Mégis képesek voltak találatokat elérni.
Csakhogy ennek a mondatnak semmi értelme. Mert az orosz filozófia mitől is tér el a nyugatitól? Semmiben. WVR-ban az R-27T nem jelent olyan sok pluszt, mikor már dogfight van. Az, hogy volt R-73 és sisakcélzó, az meg nem tervezési filozófia. Volt egy olyan eszköz a 27/29-cen, ami akkor még nem volt a nyugati gépeken. Ellenben az F-15-ön meg volt NCTR és ALQ-128. Egyes eszközök megléte esetén ne beszéljünk már doktrínáról. Ez kb. olyan, mint doktrínának beállítani azt, hogy ki milyen szuronyt tesz fel a karabélyra... (Nem teljesen pontos a példa.)Véleményem szerint, ha egy NATO vs. VSZ esetén történik 100+ gépes összecsapás, akkor az orosz tervezési filozófia létjogosultsága beigazolódott volna, és kifejezetten eredményes lett volna a modern orosz gépek alkalmazása (MIG-29+Szu-27).
A légiharc rakéták képességei miatt a TVC-nek pont, hogy nincs hatása. Minél később sikerül az azonosítás, annál kisebb az indítási táv, annál inkább esélyes, hogy a rakéta az aktív szakaszban kap el vagy még a nagy sebességű fázisban. Ezért van DAS és MAWS az F-35-ön és ezért nincs TVC...Szerintem a lopakodó technológiának hála újra vissza jöhet az a korszak amikor a BVR nem lesz hatékony hadviselési módszer.
Ilyenkor marad a "klasszikus" manőverező légi harc ahol minden apró + képesség számít. Legyen az sisakcélzó vagy éppen TVC.
Ebből csak az egyik része igaz, hogy valóban nincs belső térben AIM-9. Viszont technikailag egy LoAL-os AIM-9X Block II-nek nem kell indításkor célt befogni.És itt kiemelném, hogy például az F-35 csak a szárnya alól képes IR rakéták bevetésére és akkor ér valamit a sisakcélzója. Viszont ebben az esetben meg a gép nem lopakodó...
Ez is teljesen félremegy. Az F-22 nem azért van export tiltalmi listán, mert van AIM-9M belső térből HOBS nélkül. Azért nem exportálják, mert no.1 repteljeítménye van a világos, decens mennyiségű fegyverzettel ÉS stealth. Egyes képességek terén az F-35A többet tud, csak összességében soha nem lesz annyira jó vadászgép a DAS és a többi ellenére sem a legtöbb helyzetben, mint az F-22, ami idővel megkapja az AIM-9X-et és HOBS képességet is, ahogy MAWS-ot is kaphat, ha még DAS-t nem is.Ha viszont a gép lopakodó konfigurációban repül akkor meg van a belső térben 4 db AIM-120 és cső...
Ez így elég korlátozott képesség szerintem, nem véletlenül exportálják ezt a gépet , míg mondjuk az F-22-t nem.
Nem, nem ezért nincs. Azért, mert az USA forrásai sem végtelenek. Az F-15E gépek is bőven 2010 után kezdet JHMCS-t kapni, mikor egyes F-16C gépeken már 10+ éve volt. Az AIM-9X Block II és LoAL esetén a belső térből indítás után fogja be a célt a rakéta.Meg érdekelne, hogy egy belső fegyvertérben hordozott IR rakéta esetén, mi értelme van a sisakcélzónak?
Mert szerintem a belső fegyvertérből indítás korlátozza a sisak célzó nyújtotta előnyöket. (nem lát a rakéta IR-je semmit amíg ki nem lökik a levegőbe)
Gondolom ezért nincs még az F-22-n sisakcélzó.
A válasz az, hogy nem mész bele ilyen helyzetbe, hanem csak kihatsználva no1. repteljesíményedet, LPI radar üzemmódot és stealth képességedet csak AMRAAM-ot hajigálsz az ellenfél felé. Ehhez nem TVC, hanem királykategóriás repteljesítémény kell. Ahogy mindtam már a TVC marginálisan növeli meg a fordulóhoz szükséges felhajtó erő komponenst. Mikor van az már, hogy vágyálmoktól és fantázia helyett maradunk a számoknál, amik alátámasztanak állításokat?Akkor pedig milyen egyéb módszerrel lehet a manőverező légi harcban növelni a túlélőképességet és a hatékonyságot?
A válasz szerintem ott az F-22-n... TVC-nek hívják.
Csak ez sem igaz, mert a világ országainak csúcskategóriás gépeinek nagy részén nincs TVC.Persze lehet a sisakcélzós problémát idővel megoldják ilyen gépek esetén is, ez nem kizárt. De addig megmarad a TVC a csúcskategóriás légi fölény vadászgépeken.
Igen. Ez főleg azon látszik, hogy egyik helikopterüknél a hadrafoghatóság 25% táján volt 1-1,5 éve. Ha csak az EF-fel lenne baj, de rendszerszinten nem, akkor csak annak lenne zizis a hadrafoghatósága. A németek az utóbbi időben - ahogy több európai ország is - teljesen kiengedett és valós katonai képessége az alapvetően méregdrága eszköz ellenére is alig van.A németeknél - ujsághirek szerint- az alacsony hadrafoghatósàg oka elsősorban a penzügyi megszorítások ( tudom, ez nekünk furcsàn hangzik, de gondoljatok csak arra, hogy ma kevesebb mint 300 Leojuk van.) Ebből ered az alkatreszhiány ( ill. hosszú, körülményes megrendelés), megelőző karbantartàs hianya ( csak akkor csere, amikor elromlott..). Ezen kivűl a nemzetközi szerepvàllalàs nagyon igénybe veszi a felszerelést, ott is kannibalizàlnak eszközöket, ill. mas egysegektől elvonnak felszerelest, hogy a külföldre küldött csapatok felszerelése megfelelő legyen. Es a végére jón a hihetetlenül bürokrata, időigényes tervezés, beszerzés. Ráadasul a német sereg letszamhiannyal küzd, felepitése, felszerelese többnyire meg a hideghàborui terveknek felel meg. Semmi hibrid hadviselés stb. Nemrég megszavaztak eur 20 milliàrdot a modernizàlàsra, de mire ezt kiadjàk, évek telnek el.
Bocsánat az ékezeti hibàkert.
Az F-16 kabinja sem tánctér. Konkrétan a pilóták úgy írják le, hogy abba a gépbe nem beszállnak, hanem olyan, mintha a gépet húznák magukra.Azt se felejtsük el az F-22-nél,hogy szűk a fejtér a.
Ez is teljesen félremegy. Az F-22 nem azért van export tiltalmi listán, mert van AIM-9M belső térből HOBS nélkül. Azért nem exportálják, mert no.1 repteljeítménye van a világos, decens mennyiségű fegyverzettel ÉS stealth. Egyes képességek terén az F-35A többet tud, csak összességében soha nem lesz annyira jó vadászgép a DAS és a többi ellenére sem a legtöbb helyzetben, mint az F-22, ami idővel megkapja az AIM-9X-et és HOBS képességet is, ahogy MAWS-ot is kaphat, ha még DAS-t nem is.
Naná, mert a fedélzeti rendszerek modellezése az, amivel többet tudnak a katonai szimulátorok, mert alapvetően vészhelyzeti eljárásokat gyakorolnak rajtuk sok egyéb más melett is.Szimulátorhoz csak annyit, hogy a PC-re megvásárolható szimulátorok azért nem mérhetőek a katonai rendeltetésű szimekhez.
Az F-16 kabinja sem tánctér. Konkrétan a pilóták úgy írják le, hogy abba a gépbe nem beszállnak, hanem olyan, mintha a gépet húznák magukra.</blockquote><blockquote rel="dudi">Azt se felejtsük el az F-22-nél,hogy szűk a fejtér a.
Csakhogy a légiharc geometriájának modellezésekor ez egyik sem áll fent a fentiek közül.Azt a rendkívül briliáns következtetést vontam le, hogy:
- Egy jó szimulátorral nagyon sok ismeretet lehet megszerezni egy típusról.
- Egy pilótamúlttal, jelennel rendelkező játékos számára ad, adhat használható infókat egy vadidegen típusról.
- De egy olyan személynek, aki """csak""" fotelpilóta, téves következtetések tömkelegét is nyújthatja, pont azért, mert nincs valós ismerete, a kirívóbb hibákat, hiányosságokat leszámítva talán fel sem tűnik neki egy fals módon szimulált képesség, pilótagyilkos tulajdonság. /hasra ütésszerűen: laposdugóhúzóhajlam, útirányú stabilitás romlás/
...miközben a fizikai határokon belül történik a szimuláció...
Nem veszem annak, csak sajnos a tipikus. Számolgatás és azonos standard alklmazása helyett fantáziálgatás megy.Kéretik nem rosszindulatú szándékúnak olvasni a hozzászólásomat!
/Peace, meg minden
Miféle világnézet?Úgy érzem, hogy a saját világnézeted szerint kicsit megpróbálod félremagyarázni amit írtam, pedig szerintem elég közérthető voltam.
Mellett...? Hol...? Ez hogyan vezetted le...?E mellet pedig végig az USA mellet kardoskodsz ami ezért totál fölösleges mert egy szóval nem támadtam meg őket.
Stop. Ki mondta, hogy van orosz IR BVR? Mert az csak akkor megy, ha az IRST látná szemből messziről a célt? Ezen felül ahogy már írtam a hidegháború alatt ez legfeljebb a Szu-27Sz-en volt a 29 9.12 bizotsan nem volt R-27T alkalmazására képes. A 9.13-at majd megmondják az orosz technikát jobban ismerők.Meg az orosz IR BVR szerinted csak orosz népszokás, véletlenül sem egy jól felépített koncepció része
Nekem fel sem tűnt, hogy te kritizáltad volna az F-35-öt. Említettél egyes képességeket vele kapcsolatban, amit nem értettél, ami el lett magyarázva Blaze és általam.Egyedül az F-35-öt kritizáltam kicsit, szerintem joggal.
Semmiképpen nem annyira eltérő, amiket te beképzelsz. Sőt, mivel az F-16A gépeknek nem volt BVR képessége AMRAAM-ig, míg a MiG-29-nek igen valójában a vicces az, hogy fel sem tűnt neked, <b><i>hogy a radaros BVR-t az orosz jobban erőltette, mint a jenki</i></b>...Olyat meg végkép nem írtam, hogy az orosz találták fel a spanyol viaszt, egyszerűen csak vázoltam, hogy mi volt az ő elképzelésük a 3. VH-s légi harcra, az addigi háborúk tapasztalatai alapján.
Ez megint ott megy félre, hogy nincs definiálva, hogy mit tartasz modernnek és mikor. Mert a maga korában az összes F-4 változat korszerű volt, az F-105 és F-8 is az volt, ahogy Mirage F.1, Mirage III, stb. Így nézve nem tűnik igaznak amit írsz, ellenben a MiG-21bisz-t akkor is gyártották, amikor már nevetségesen elavult volt, 1982-ig. Tovább volt gyártásban, mint a MiG-23. Izé...De azt halkan megjegyezném az 1960-1980-ig terjedő időszakra, hogy csak a MIG-21-ből annyi gép készült, mint modern nyugatiból összesen. (10000+ db)
.E mellet készült még egy csomó töltelék gép (MIG-15/17/19) amikből összesen 20000 db környékén készült. Az aktív mennyiség szerintem 80-ig 0-ra redukálódott, de azért a korszak nagy részében ezek is rendelkezésre álltak.
És e mellet voltak még Szu-9/11 töltelék gépek (1000+ db), Szu-15 valódi harcértékkel rendelkező elfogó vadász kb. 1300 db.
És készült még 5000 db MIG-23 meg 1200 db MIG-25
Ez megint ragyogó, de a legyártott gépek és adott pillanatban repülhető gépek között hatalmas szakadék tátong. Az F-4-esből elég szépen veszett oda Vietnámban...Ezzel szemben a NATO két legnagyobb harcértékű típusa nagyon sokáig az F-4 Phantom II-volt, amiből a legtöbb készült, 5000 db.
Mirage III -ból pedig 1400 db készült.
Volt még kisebb harcértékű F-5 a világon mindenfelé kb. 2000 db, meg a "tölteléknek jó" F-100-as széria amikből kb. 3000+ db készült összesen, illetve volt még a szintén minimális harcértékű F-8-ból 1200 db.
Az F-14-s csak hordozókra volt, és az is csak a 70's évek végén állt szolgálatba.
F-15/16 csak a 70's évek legvégén érkezett meg, akárcsak a Tornádó ADV.
Ez biztosan nem igaz. A 21-esekből balaesetkben és katasztrófákban iszonytató mértékben fogyott, ahogy más szovjet gépből is. A Szu-9/11-es gépek 2/3-a odaveszett annak ellenlére,h hgy lényegében epizód szereplő volt a hidegháborúban.Lényegében a nyugatnak összesen nem volt annyi harci gépe, mint ahány MIG-21/23-al a VSZ rendelkezett!
Remek. És ennek mi köze a BVR + TVC meg egész eddigi vitához? Semmi.Szerintem jól látható az, hogy mi volt az orosz/VSZ koncepció a 70's évek végéig.
Utána jött a mennyiségről a minőség fele történő koncepció váltás az oroszoknál is. Ami olyan elvek szerint történt, mint amit már leírtam az előző oldalon.
Az előtt természetesen után, amikor a TVC dolgozik,Mikor HOBS képességel közepes magasságban olyan rakétát indítanak rád, ami 35-45G-t húz az égésvégi pontban, de indulás előtt még "sarkon is fordul", akkor mégis mit akarsz a saját tegely körül pörgésforgással...?
Ez meg ugye alsó becslés, mert az induló tömeggel számoltam, a hajtóanyag tömege meg fogy. Kiégéskor már csak 126 font a rakéta tömege. Persze a tólóerő görbe sem ugrásfüggvény, de az átlagot nézve a dolog az, hogy a végén megmár 20 feletti a tolóerő/tömeg arány. Ettől persze nem változik a nagyságrendi eltérés csak fontosnak tartottam ez is megemlíteni.Egy rakéta tolóerő/tömeg arányát nézzétek már meg egy repülőgéphez képest. Egy AIM-9L esetén mik ezek? tömeg ~185 font, tolóerő cirka 2650 font. Izé, 14:1 arány.
Szimulátorhoz csak annyit, hogy a PC-re megvásárolható szimulátorok azért nem mérhetőek a katonai rendeltetésű szimekhez.
Én voltam már a Román légierő MiG-21 szimulátoránál, amit 3-4 szerver szolgált ki, és természetesen egy LanceR orr része is ott volt, minden műszerrel. Voltam Ghediben egy Panavia Tornado szimulátorban (nem fotózhattam) félgömbben nagyon keményen mozgott is a szintén törzsorr rész (két személyes teljes), Voltam Eurofighter szimulátorban (ezt nem irhatom le, hogy hol-mikor) de két Szu-27-es fogtunk el és VVR légiharcot vívtunk vele. A mozgássel, mégha nem is érzed a "G" erőt, csak látod a félgömbben kivetítve teljesen más érzés, és más adrenalinszint.
Ezt annak ellenére írom, hogy nem vagyok tagja az általatok írt szimulátoros közösségeknek.