Szu-34 / Su-34 Fullback (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 139
355
83
t50%20(121).JPG


t50%20%2814%29.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Es miert is kellene 90 fokban oldalra latnia ?

Hogy indítás után ne repülj a cél felé és nem mássz bele a légvédelem megsemmisítési zónába. Ezen felül e korszerű TGP-nek van AA üzemmódja is azonosítához, a radarbefogás után is ki lehe forduni, ha a TGP már rálockolt és csak követni akarod a célt.

10 centi hosszu robotkar egy (most saccra az aranyokbol) 50 cm x 50cm szeles lyukon kell, hogy az uveg sarkabol, oldalra dontve , kilasson. Azert ott mar van egy nagy latoszog is ez nem periszkop.
Ez a robotkarozás kicsit zavaró. Egy csuklós szerkezetet nem nevezzünk már robotkarnak...

Nomeg ugye ott van a Sapsan E nevü szösszenet amit simán fel lehet rá pakolni.
Apró gond, hogy a mai napig nincs rendszerben semmilyen orosz TGP, egy makketről készült a kép. 2008 óta arról szólnak a hírek, hogy akarják a francia DEMOCLES TGP-t. Kettőt találhatsz, hogy miért. Még a APA-n is kint van legalább egy írásban, hogy majd szeretnének ilyet. Ez azóta sem váltzott. (Ott, ahonnan a kép is jött a gépben levő cuccról.)
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 557
18 446
113
Fontos a kitérés lehetősége bomba oldás után, az F-35-ösöknél is úgy oldották meg, hogy az egész megjelölő a gép törzsén kívül van, egy "üvegbúrába". Ugyanezt a vonalat követik a kínaiak is a J-20-assal.

The-Business-End.jpg
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 139
355
83
"Egy csuklós szerkezetet nem nevezzünk már robotkarnak... "

Ezt a csuklos szerkezetet eppenseggel pont "robotkarnak" hivjak, magat a csuklot pedig ropbotcsuklonak.

Tukros a rendszer, ez jol latszik meg a "maketten" is.

A raketa szamara, celmegjeloleshez, minek kell annyira kiteriteni magat a celmegjelolo fejet? Vagy hatra arcot vag az inditas utan?
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 693
12 143
113
Hjajj...

A Szu-34 célmegjelölője előre néz. Mondjuk kitéríthető +-20°-ban.
Tehát: amíg a rávezetés folyamatban van, a repülőnek is a cél felé kell haladnia.
Konténernél, pl Lantirn, litening ez nincs így, két szabadságfoka van. Kb. bármerre tud fordulni a feje.
Ez azért jó, mert kívül tud maradni mondjuk a légvédelem ernyőjén.
Indítja a csomagot, aztán betépi a botkormányt a pilcsi, elfordul oldalra, vagy visszafordul, de a konténer még mindig végzi a megjelölést, mert körbe forog.
valahogy úgy képzeld el, mintha a lóról oldalra meg hátrafele nyilazol.
Igen, van légellenállása. Szvsz. megéri.
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 139
355
83
Hjajj...

A Szu-34 célmegjelölője előre néz. Mondjuk kitéríthető +-20°-ban.
Tehát: amíg a rávezetés folyamatban van, a repülőnek is a cél felé kell haladnia.
Konténernél, pl Lantirn, litening ez nincs így, két szabadságfoka van. Kb. bármerre tud fordulni a feje.
Ez azért jó, mert kívül tud maradni mondjuk a légvédelem ernyőjén.
Indítja a csomagot, aztán betépi a botkormányt a pilcsi, elfordul oldalra, vagy visszafordul, de a konténer még mindig végzi a megjelölést, mert körbe forog.
valahogy úgy képzeld el, mintha a lóról oldalra meg hátrafele nyilazol.
Igen, van légellenállása. Szvsz. megéri.

A Szu-34 beepitett celmegjelolojerol beszelunk . Vagy iranyitott raketa vagy 1500 kilos bomba megy ra ( esetleg 500 kilos). A legrosszabb esetben sem kozeliti meg a celt anyira, hogy veszelyt jelentsen ra. Szoval nem ertem minek eroltetitek azt a hulye kontenert.

Masfel tonnas bombat nem fog foldkozelben oldani.

Ez egy 500 kilos robbanas (Tocska-U):

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pp_nwJFYxzE
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 270
83 996
113
bartinieffektus

Mert szerinted az az 1500 -as bombát honnan oldja 30km-ről?
Nemnem oda kell mennie a célhoz 1-2 km-re.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 546
113
laiki

Nem vagdalkozik csak nem érted amit mond.Ha beépített célmegjelölőd van akkor szinte semennyire sem manőverezhetsz amíg célravezetsz egy bombát ellenben a TGP-vel ahol nem ez a helyzet.
Ez abból adódik,hogy oldalirányba szinte semmilyen látószöge nincs a beépített célmegjelölőnek ellenben a TGP-vel aminek kb 90 fok.

Értettem, hogy mit mond. Ezért kezdtem úgy a megelőző hozzászólásomat, hogy "önmagában nyilvánvalóan nem rendelkezik". Molni nem akarta megérteni, hogy a konténer lehetősége + a beépített már elvileg sem lehet rosszabb, mintha csak konténert rakhatsz fel.

Van rá célmegjelölő. Francia is meg hazai is. Oroszból egyet bartinieffektus betett (101 KS-n, amit a PAK-FA-hoz fejlesztettek, de a Szu-34-re is integrálható) De fel lehet tenni a T-220-at is:

IMG_0684-c4ef9e9a5dc3c40f23f739f8a09bc756.jpg


Csak nem furikáznak célmegjelölővel, mert a beépített megjelölő gyakorláshoz bőven megteszi.

Mivel Molni már megint állított egy nagyot: "Apró gond, hogy a mai napig nincs rendszerben semmilyen orosz TGP, egy makketről készült a kép." Íme a T-220-ról készült kép egy Mig-29M2-n:

154513.jpg


A bartinieffektus által emlegetett Sapsan-E:

am371k.jpg


Illetve ugyanez gépen 2005-ből, bár akkor még tényleg csak makett:

day_04_73.jpg


Borisz:

"A Szu-34 célmegjelölője előre néz."
Meg hátra és oldalra is, csak oldalra nem olyan széles tartományban, mint egy konténeres:

20027


Arbalest:

"Fontos a kitérés lehetősége bomba oldás után, az F-35-ösöknél is úgy oldották meg, hogy az egész megjelölő a gép törzsén kívül van, egy "üvegbúrába"."

A fenti képen látszik, hogy a Szu-34-esnél is kifordul a a fészkéből, hogy növelje a látószöget.

De most nagyjából a bolha tökén lévő pattanásból kinövő szőrszál hegyének reszelgetése folyik. A Szu-34 elsődleges fegyverei nem az irányított bombák, hanem az irányított rakéták. Lehet rá irányított bombákat és nem irányított fegyvereket is pakolni. Az irányított bombák közül TV, IR, és Glonass vezérlésűekhez nem kell célmegjelölés. A célmegjelölő csak a lézervezérlésű rakétákhoz és bombákhoz szükséges, de a cél felé repülés kérdése a lézer vezérlésű rakétáknál eleve nem játszik, mert azt maga elé lövi a gép és lemarad. Tehát a gépen használható sokféle fegyver közül csak az egyik fajta irányítása lett hirtelen a téma, mintha az lenne a legfontosabb fegyver a világon. Holott nem is az a Szu-34 elsődleges fegyvere. De még azt is tudja irányítani konténerrel is és beépített rendszerrel is. Ha beépített rendszerrel teszi, akkor kétségtelenül szűkebb az oldalirányú látószög (de az messze nem igaz, hogy oldalra nem lehet kitéríteni). Ha konténerrel vezérli akkor nincs ilyen probléma. Most akkor emiatt szutyok, elmaradott gép a Szu-34 és kuka az egész? Kezeljük már helyén a képességeket!!!
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 546
113
Ja és még valami. Manőverezni úgy szokás, hogy bedöntik a gépet. Bedöntött géppel a beépített célmegjelölő vígan leköveti a célpontot. Úgyhogy nem kell a cél felé repülni.

Bartinieffektusnak abban is igaza van, hogy nem oldják mélyrepülésben a lézeres bombát, de ha oldják, akkor nem nem repül utána sok km-t.

20 fokos szög még oldalra is azt jelenti, hogy ha a cél oldal irányú távolsága a magasság 2,75-szöröse lehet. Ha a létező legrosszabb a cél és a gép helyzete, azaz a gép vízszintesen repül, bedöntés nélkül és a cél pont a repülési irányra merőlegesen, oldalra látható, akkor is bent van ilyen arány mellett a cél megjelölő szögtartományában. Bármilyen más repülési irányon vagy bedöntésnél nő az előbbi 2,75-ös szorzó. Mennyi is a szárnyak nélküli lézervezérlésű bombák siklószáma?
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 546
113
Arról már nem is beszélve, hogy a lézervezérlésű bombák többségének a gyakorlatban nem a kioldó gép, hanem földi célmegjelölő, vagy drón, vagy helikopter, vagy a kötelék másik gépe adja a megvilágítást.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 270
83 996
113
laiki

Azok a konténerek még a rendszeresítés közelében sincsenek.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 546
113
laiki

Azok a konténerek még a rendszeresítés közelében sincsenek.

Ahhoz képest repkednek például a T-220-al, mint a kép is mutatja. A rendszeresítés csak egy papír. Az oroszok a Grúz háborúban is használtak még nem rendszeresített fegyvert.Az integráció a kérdés. Márpedig nem integrált eszközzel valószínűleg nem repkednének.

Vicces feltételezés, hogy a világon nagyon sok sokadrangú, elavult géphez tudtak és tudnak gyorsan integrálni egy célmegjelölőt, ha szükség úgy hozza, mert kell a háborúban, de pont az oroszok pont a legmodernebb gépüknél erre biztosan nem képesek. Ne nézzük már le ennyire az oroszokat!

Amúgy meg tényleg szeretném, ha valaki végre levezetné, hogy konkrétan milyen helyzetben gond a Sz-34 célmegjelölője. Mert ugye ha a célt erősen védik, akkor nem lézeres bombát kell rá dobálni, hanem valami távol tartó fegyvert, azaz rakétát, ami bőven van elég fajta a Szu-34-nek. Ezt magyarázom már egy ideje, hogy az jobb fegyver, mint a bomba. De Molni persze nem akarja megérteni. Ha mégis az öngyilkos jelölt pilóta és azt erőlteti, hogy egy komoly légvédelemmel szemben lézeres bombát használjon, akkor a konténerrel is bajban lenne, mert 8-10-12 km távolságról közepes magasságon a komoly légvédelem ugyanúgy leszedi, mint 3-5 km-ről. Ha meg csak olyan a légvédelem, hogy 8-10-12 km-ről már biztonságban van tőle a gép, akkor az csak MANPADS-ot és csövest jelent. Ez esetben elég 4 km magasan repülni és nyugattan át lehet húznia cél felett is. De 4 km-en át sem kell repülnie a cél felett a Szu-34-nek, mert 11 km-es sugarú körön úgy repülheti körbe bedöntés nélkül is, hogy megjelölő végig a célra mutat. Bedöntéssel pedig pláne megoldható a probléma.

Valószínűleg a Szu-34-esek bevetéseinek max. 1-2 %-ában fognak lézeres bombát használni, mert vagy túl erős ehhez a légvédelem, vagy nagyon gyenge, illetve nincs és akkor közel is lehet menni, olcsó nem irányított fegyvert hajigálni. Esetleg egyszerűen csak más típusú irányított fegyver van kéznél. Amikor lézeres bombát dobálnak, akkor többségében külső célmegjelölés lesz (földiek, vagy drón). Ha saját célmegjelöléssel oldja, akkor is már csak a siklószám miatt is magasról teszi, ahol gyenge légvédelem ellen nem számít a közel repülés, a magasság véd. Mélyrepülésben meg a sebesség (pontosabban a szögsebesség) véd, bár mélyrepülésben rendkívül ritkán oldanak lézeres bombát?

Milyen szörnyűségesen nagy valószínűségű esetkör az, ahol a Szu-34 a célmegjelölője korlátai miatt veszélyeztetné magát?

Úgy látom, hogy egy közel nulla valószínűségű elméleti esetet (amihez gyogyós pilótát kell feltételezni) próbál habosítani és felfújni, aki ebbe kapaszkodik bele.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 635
28 367
113
Érdekes olvasni a "két oldal" véleményét. Azonban én úgy látom, hogy két malomban őröltök. Nem akarok egy nagyon hosszú hozzászólást megejteni, ezért megpróbálom a leglényegesebb dolgokat leírni.
Molni az USA - nyugati (hívjuk röviden: NATO) repülőgép fedélzeti eszközök oldaláról közelíti meg a dolgot, helyesen értékelve a lehetőségeket, amelyeket ezen eszközök biztosítanak.
Laiki az orosz lehetőségek felől vizsgálja és próbálja magyarázni, amelyben szintén logikusan látja, hogy mit miért csinálnak úgy ahogy.
Viszont, azért van éles különbség a két megközelítés között, mert a technikai lehetőségek határozzák meg a két fél repülő harcászatát.
A légierő bevetéseinél négy lehetőséggel kell számolni.
1. Teljes légifölény. 2. Részleges légifölény, amely egy adott térben és időben realizálódik. 3. Nincs légifölény egyik fél esetében sem. 4. Az ellenség rendelkezik légifölénnyel.
Ahhoz, hogy a teljes, illetve részleges légifölényt kivívják, először az ellenséges légierőt kell kiütni a légtérben, de ez most nem tartozik ide. Viszont ki kell iktatni a felderítő rendszereket, és a légvédelmet, amelyeket mindenképpen rakétákkal kell megoldani.
Ha ezek a rendszerek alapvetően ki vannak iktatva, akkor vetik be a különböző preciziós eszközöket, általában bombákat.
Amikor elkezdődött ezen eszközök fejlődése, a NATO is csak beépített rávezető eszközöket használt, mint amiről itt ebben a topicban is beszélünk.. A technikai fejlődés viszont lehetővé tette, hogy a NATO külön podokat hozzon létre, egyértelműen meghatározva a fejlődési irányt. Vitathatatlan, hogy a külső felfüggesztés sokkal fejlettebb, nagyobb szabadság fokot ad a különböző precíziós eszközök bevetéséhez. Az integrációja után bármelyik repülőgépen használható.
Az egyértelmű, hogy Oroszország a technikai lehetőségek terén még nem tudott érdemi előre lépést felmutatni ezen a téren. Hogy miért az egy más kérdés. Oroszországnak az adott, rendelkezésre álló technikai eszközök lehetőségeihez kell igazítani a légi harcászatát és a repülőgép fegyverzet bevetési metodikáját.
Ez a lényeg, itt van molni és laiki között a nézet különbség.
Itt kanyarodok vissza a légi fölényhez. Tudniillik elegendő képességgel rendelkezik-e a beépített rávezető rendszer az adott feladat megoldásához, vagy nem? Ha igen, akkor felesleges adott esetben a pod használata, ha nem akkor bizony mindenképpen szükséges lenne.
A Su-34 rendelkezik beépített rávezető rendszerrel, annak korlátaival együtt, de viszont azt bármikor használhatja, főleg légifölény esetén. Ha viszont előbb-utóbb az orosz légierőnél rendszeresíteni fognak bármilyen bevethető pod-t, amit használhat, akkor azzal nagymértékben növekedni fog a képessége.
Jelenleg nincs ilyen, ezért ehhez kell igazítani a repülőgép bevetéseit.

Annyit azért kérdezek, hogy ti milyen hatótávolságú és hatómagasságú (esetleg átfedéses) vagy csak szórványos (néhány eszköz) csapatlégvédelemmel számoltok, mert azért ez a bevetéseknél egyáltalán nem mindegy és elég tág határok között mozoghat.
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 139
355
83
bartinieffektus

Mert szerinted az az 1500 -as bombát honnan oldja 30km-ről?
Nemnem oda kell mennie a célhoz 1-2 km-re.

dudi! A KAB-1500-as egy bunkerrombolo , azt muszaly nagy magassagbol oldani! A KAB-500 as is megerositett fedezekek ellen van. Meg marad a celmegjelolhoz a CH-29-es raketa lezer vezerlesu valtozata es ezzel ki is meritettuk a lehetosegeket a jelolo hasznalatara.
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 139
355
83
Annyit azért kérdezek, hogy ti milyen hatótávolságú és hatómagasságú (esetleg átfedéses) vagy csak szórványos (néhány eszköz) csapatlégvédelemmel számoltok, mert azért ez a bevetéseknél egyáltalán nem mindegy és elég tág határok között mozoghat.

Semilyennel, lasd az elozo hozzaszolasomat a szoban forgo fegyverzetrol.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 270
83 996
113
bartinieffektus

A vízszintes távolságot ne keverd össze a magassággal!
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 546
113
"Az egyértelmű, hogy Oroszország a technikai lehetőségek terén még nem tudott érdemi előre lépést felmutatni ezen a téren."

Miért egyértelmű?

Amióta a lézeres H-25L (H-23L) megjelent az orosz rakéták között, azaz a 70-es évek közepe óta az oroszoknak van célmegjelölő konténerük. Már a Szu-17/22-nek is volt.

A helikoptereikben is megvan tök ugyanaz a technológia, ami egy célmegjelölő konténerbe megy Mi-35-től Mi-28-on át Ka-50/52-ig. Fent volt és fent van beépítve jó pár gépükön Mig-27-től Szu-25/39-en át a Szu-34-ig. De pont egy konténerbe nem tudják belepakolni és minden konténerük csak makett, vagy hamisítvány?

Az amcsiktól az izraelieken át a franciákig, angolokig, olaszokig, koreaiakig, kínaiakig mindenki meg tudja csinálni csak az oroszok szerkentyűi mind makettek?

Néhány kép:

420187.jpg


A nem létező T-220-ast egy másik képen reptetik, most Mig-35-ön:

url


A Sampsan-E másik képen, másik kiállításon:

sapsan-e.jpg


Ez a francia Damocles. Nem orosz, de a célpont, amit eltalálnak aligha fog reklamálni:

url


Kedar_20080815-141__D206128.jpg
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 635
28 367
113
Laiki
Arról amit írsz, még a Szovjetunióban fejlesztették ki. Az oroszoknál is vannak elég modern beépített célmegjelölők és előbb utóbb a külső felfüggesztésű célmegjelölők is megjelennek majd (amiről írtam), de még nincs náluk rendszeresített modern pod, ez tény.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
laiki: rengeteg képet tudok linkelni ahol a SU/MIGen R-77van. Ettől még Oroszoknál nincs rendszerben.