Szu-34 / Su-34 Fullback (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 386
77 080
113
Ez gyönyörű(nem a sötétszürke,az rusnya):
e22da61b4fc2a79ea32798bead71b213.jpg

47284-1503217742.jpg

Meg ez is szép:
amazing-0.jpg


De amit ti hívtok szépnek az optikai környezetszennyezés!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
A legelső Szu-27IB.
Illetve, konkrétan ez volt a Szu-27IB. A közvetlen második példány már a Szu-34-es típusjelet kapta, pedig ennek első repülésekor már az összeszerelésen volt, de már az alapvető módosításokkal.
Egykerekes főfutók, a Szu-27M-ek (és később a Szu-30-asok) számára kifejlesztett kétkerekű orrfutó, ahol a mozgatható munkahenger már előre került, de a létra még hiányzik (külön kabinlétrát lehetett az orrfutóra erősíteni), extra áramlásterelő élek a szárnytőnél és a törzs felső részén (melyek a második példánytól kezdve már hiányoznak, illete később erről is eltávolították), még hiányzó titán páncélzat a kabin körül és még a régi fullánk, egyenesen az, amit a példány alapjául szolgált Szu-27UB-tól örökölt:

245290.jpg


2824760.jpg



Az viszont feltűnő, hogy a Novoszibirszk-i tervezők már a kezdetek kezdetén tudták, hogy a T-10Sz-re épülő gépcsalád ennél a tagjánál bátran elhagyhatják a pótvezérsíkokat, így azok már ezen a legelső példányon se voltak meg.
Ez a 42-es gép sok tekintetben kordokumentum is, hiszen amellett, hogy már eleve sokoldalú, multirole fegyverzettel és 12 fegyvertartóval látták el (ezért is készítették már a második, 43-as oldalszámú példányt kétkerekes főfutókkal és jóval robosztusabb, nagyobb kerekekkel szerelt orrfutóval), egyértelműen a Szu-24-esek utódjának, tehát a Front Légierő harcászati bombázójának szánták, még a hajófedélzeti kiképző feladatkört is bevették a repetorárba.

Su-34_g2.jpg


o4zV9txz8aiz3E3-dAS5gLn9p5o_udI3ygVvdWsBpDP3AA6KOJAKe3QKyvLLqWf2tLmYTeaKtwNI3frYdQ


TqMorJ2BMIbiWXAvGycx0Q_UfDlptf2r82GzMAMS-RZ-RE5CsUDntqY1EosngFfXdCT6-RI0HnR4UsN6iNv2HVI64FaIJBwaJg


20304529182_c4ee36e74f_o.jpg


A 43-as két Moszkit-tal

Ebből végül csak pár megközelítés lett a Kuznyecov fedélzetére, de természetesen leszállás az sosem. Miután rájöttek, hogy az egymás melletti üléselrendezés jó ötlet a hajófedélzeti megközelítésekhez is, eldőlt, hogy a majdan megépítendő Szu-27KUB már ilyen kabint fog kapni. Meg sok egyéb más módosítást is.

Azzal, hogy a 43-as géppel már a kétkerekű főfutót és a 17mm-es titán páncélzatot is bevették a sárkányszerkezeti sajátosságok közé, végleg eltávolodtak az anyahajós üzem lehetőségétől és a Szu-34-es elindult egy hosszú, rögös úton a 19 évvel későbbi(!) rendszeresítés felé.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 386
77 080
113
A legelső Szu-27IB.
Illetve, konkrétan ez volt a Szu-27IB. A közvetlen második példány már a Szu-34-es típusjelet kapta, pedig ennek első repülésekor már az összeszerelésen volt, de már az alapvető módosításokkal.
Egykerekes főfutók, a Szu-27M-ek (és később a Szu-30-asok) számára kifejlesztett kétkerekű orrfutó, ahol a mozgatható munkahenger már előre került, de a létra még hiányzik (külön kabinlétrát lehetett az orrfutóra erősíteni), extra áramlásterelő élek a szárnytőnél és a törzs felső részén (melyek a második példánytól kezdve már hiányoznak, illete később erről is eltávolították), még hiányzó titán páncélzat a kabin körül és még a régi fullánk, egyenesen az, amit a példány alapjául szolgált Szu-27UB-tól örökölt:

245290.jpg


2824760.jpg



Az viszont feltűnő, hogy a Novoszibirszk-i tervezők már a kezdetek kezdetén tudták, hogy a T-10Sz-re épülő gépcsalád ennél a tagjánál bátran elhagyhatják a pótvezérsíkokat, így azok már ezen a legelső példányon se voltak meg.
Ez a 42-es gép sok tekintetben kordokumentum is, hiszen amellett, hogy már eleve sokoldalú, multirole fegyverzettel és 12 fegyvertartóval látták el (ezért is készítették már a második, 43-as oldalszámú példányt kétkerekes főfutókkal és jóval robosztusabb, nagyobb kerekekkel szerelt orrfutóval), egyértelműen a Szu-24-esek utódjának, tehát a Front Légierő harcászati bombázójának szánták, még a hajófedélzeti kiképző feladatkört is bevették a repetorárba.

Su-34_g2.jpg


o4zV9txz8aiz3E3-dAS5gLn9p5o_udI3ygVvdWsBpDP3AA6KOJAKe3QKyvLLqWf2tLmYTeaKtwNI3frYdQ


TqMorJ2BMIbiWXAvGycx0Q_UfDlptf2r82GzMAMS-RZ-RE5CsUDntqY1EosngFfXdCT6-RI0HnR4UsN6iNv2HVI64FaIJBwaJg


20304529182_c4ee36e74f_o.jpg


A 43-as két Moszkit-tal

Ebből végül csak pár megközelítés lett a Kuznyecov fedélzetére, de természetesen leszállás az sosem. Miután rájöttek, hogy az egymás melletti üléselrendezés jó ötlet a hajófedélzeti megközelítésekhez is, eldőlt, hogy a majdan megépítendő Szu-27KUB már ilyen kabint fog kapni. Meg sok egyéb más módosítást is.

Azzal, hogy a 43-as géppel már a kétkerekű főfutót és a 17mm-es titán páncélzatot is bevették a sárkányszerkezeti sajátosságok közé, végleg eltávolodtak az anyahajós üzem lehetőségétől és a Szu-34-es elindult egy hosszú, rögös úton a 19 évvel későbbi(!) rendszeresítés felé.

Hogy van beepítve dz a páncélzat és mitől véd?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Ilyenkor van az, amikor a pilóta tudása adja el a gépet a nézőknek. A Szu-34-es bizony nem egy kihegyezett dogfighter, a tolóerő/tömeg arányt elvitte a jól meghízott szerkezeti tömeg, nem egy könnyű és energikus F-16C, pláne nem a nagyméretű súlymaketteivel, de mégis dinamikus a program.
Minden manőver lendületből megy, jól fel van fűtve a sebesség és a dinamizmust növeli a sok beiktatott orsó. És nem mellesleg, sokat dübörög a forszázs.
A gép statikailag már nem instabil, ebben komoly része van annak, hogy a súlyponthoz képest jókora erőkaron ül egy vonalaban a két pilóta az üléseiben, előttük egy vonalban a műszerfal, előttük jó nagy karon a nehéz PESA radar és az egész kabinszekció még páncélozott is.

De van mozgatható kacsaszárny, a LERX kapott egy pengeles extra felületet és maga az egész orrszekció, kezdve a hegyétől egy hatalmas felhajtóerőtermelő felület, ami nagyban segíti a gép manőverezőképességét.

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Hogy van beepítve dz a páncélzat és mitől véd?

6.jpg


Csak ez itt közel fél tonna extra tömeg az orrban, de további rátétlemzek vannak a hajtóművek és a tüzelőanyagtartályok körül. Ez utóbbiaknál extra öntömítő szivacs is van. Ezek együttes tömege a gép szerekezetében 1480kg-ot tesznek ki.
Ezér van a jellegzetes nyújtott fullánk, hogy amennyire lehet, a súlypont túlzott előre vándorlását kompenzálják.
 
M

molnibalage

Guest
6.jpg


Csak ez itt közel fél tonna extra tömeg az orrban, de további rátétlemzek vannak a hajtóművek és a tüzelőanyagtartályok körül. Ez utóbbiaknál extra öntömítő szivacs is van. Ezek együttes tömege a gép szerekezetében 1480kg-ot tesznek ki.
Ezér van a jellegzetes nyújtott fullánk, hogy amennyire lehet, a súlypont túlzott előre vándorlását kompenzálják.
Szerintem tök felesleges ez a páncélozás.
Mondjuk, amikor a gép meg van tankolva és már leoldotta a bombákat is, akkor mikor 30+ tonnás az a pár száz kiló már nem oszt vagy szoroz repteljesítményben...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Érdekes, hogy a Szu-34-es és a MiG-31-es szinte ugyanakkora szerkezeti tömegű. Ha azonos mennyiségű kerótöltésre fogyasztanak le, a 34-esnek akkor is jóval kisebb a két hajtóműve tolóereje, mint a 31-esé, mégis jóval komolyabban repülhető.

A MiG-31-es szerkezeti sajátossága révén a jókora erejű hajtóműveivel csak arra képes, hogy vízszintesen nagy energiával kigyorsítson, illetve úgy tudjon moderált szögben magasságot gyűjteni, hogy közben a hangsebességet is átléphesse.
Nagy műrepüléseket az amúgy önmagában erős sárkányszerkezet kis relatív egyenszilárdsága nem tesz lehetővé.
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes, hogy a Szu-34-es és a MiG-31-es szinte ugyanakkora szerkezeti tömegű. Ha azonos mennyiségű kerótöltésre fogyasztanak le, a 34-esnek akkor is jóval kisebb a két hajtóműve tolóereje, mint a 31-esé, mégis jóval komolyabban repülhető.

A MiG-31-es szerkezeti sajátossága révén a jókora erejű hajtóműveivel csak arra képes, hogy vízszintesen nagy energiával kigyorsítson, illetve úgy tudjon moderált szögben magasságot gyűjteni, hogy közben a hangsebességet is átléphesse.
Nagy műrepüléseket az amúgy önmagában erős sárkányszerkezet kis relatív egyenszilárdsága nem tesz lehetővé.
Nincs ebben semmi meglepő. Az F-14 és a MiG-25 is 20 tonnás üresen. A kettő össze sem mérhető.
A Szu-34 egy kőkemény vadászgép leszármazottja minden elfajzottsága ellenére.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 352
10 752
113
Szerintem tök felesleges ez a páncélozás.
Mondjuk, amikor a gép meg van tankolva és már leoldotta a bombákat is, akkor mikor 30+ tonnás az a pár száz kiló már nem oszt vagy szoroz repteljesítményben...

Ha csak pont annyira megfogja a rakéta repeszeit, hogy nem sérülsz meg (de katapultálni esélyesen szükséged lesz), akkor azért máshogy fogod látni a feleslegességét pilótaként.
 
M

molnibalage

Guest
Ha csak pont annyira megfogja a rakéta repeszeit, hogy nem sérülsz meg (de katapultálni esélyesen szükséged lesz), akkor azért máshogy fogod látni a feleslegességét pilótaként.
Az elmúlt évtizedek légiharcai alapján azt lehetett látni, hogy akit oldalról vagy hátulról találtak el, ott a gép maga nagyrészt megvédte a pilótát. Azért vegyük észre, a rakéták csak annyira erősek, hogy hajtóműben tegyenek kárt vagy egyéb kritikus helyeket. De 10+ tonna vas és más elég szép pajzsot ad a repeszek ellen.
Ha meg szemből jön a rakéta, akkor szinte biztos, hogy felülről. Ahol a kabin van. Azt nem tudod páncélozni. A rakéta ledarálja szemből a pilótát...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 352
10 752
113
Az elmúlt évtizedek légiharcai alapján azt lehetett látni, hogy akit oldalról vagy hátulról találtak el, ott a gép maga nagyrészt megvédte a pilótát. Azért vegyük észre, a rakéták csak annyira erősek, hogy hajtóműben tegyenek kárt vagy egyéb kritikus helyeket. De 10+ tonna vas és más elég szép pajzsot ad a repeszek ellen.
Ha meg szemből jön a rakéta, akkor szinte biztos, hogy felülről. Ahol a kabin van. Azt nem tudod páncélozni. A rakéta ledarálja szemből a pilótát...
Oldalról/alulról?
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 386
77 080
113
Az elmúlt évtizedek légiharcai alapján azt lehetett látni, hogy akit oldalról vagy hátulról találtak el, ott a gép maga nagyrészt megvédte a pilótát. Azért vegyük észre, a rakéták csak annyira erősek, hogy hajtóműben tegyenek kárt vagy egyéb kritikus helyeket. De 10+ tonna vas és más elég szép pajzsot ad a repeszek ellen.
Ha meg szemből jön a rakéta, akkor szinte biztos, hogy felülről. Ahol a kabin van. Azt nem tudod páncélozni. A rakéta ledarálja szemből a pilótát...

Buta bombázásra és UB blokkozásra is képes a gép(sőt ezek még ma is a fő fegyverek hát még a 90-es evekelején)azt meg csak a csöves legvédelem hatókörén belülrő tudod érdemben alkalmazni.
 
M

molnibalage

Guest
Stinger, egyéb légvédelem alulról jön, így van!
Azok nagyrészt a gép közepét találják el, mert az arányos megközelítés eleve a hajtóműre viszi és picit előre korrigál.
A légiharc sajátosságai miatt (energia menezsment) a rakéták elenyésző százalékát indítják a célpontok alatt annyira, hogy az a szög számítson.

Buta bombázásra és UB blokkozásra is képes a gép(sőt ezek még ma is a fő fegyverek hát még a 90-es evekelején)azt meg csak a csöves legvédelem hatókörén belülrő tudod érdemben alkalmazni.
Aki egy ilyen drága gépet erre használ, az nem normális.
 
  • Tetszik
Reactions: Kulso_54