Szu-34 / Su-34 Fullback (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 981
14 043
113
Nem vesztettek sebességet. A Szu-34-es sebessége Mach 1.8-ra lett lekorlátozva, mert a csapásmérő gép, de ehhez a szívócsatornákat is áttervezték, nincs bennük se szabályozható lökéshullám-generátor felület, se alulról felnyíló rácsozat, cserébe, szubszonikus tartományban gazdaságosabb.
Tehát eleve a tervezésnél deklarálták, hogy a gép nem fog olyan gyorsan menni, amennyivel amúgy egy felfegyverzett Szu-27P, illetve Szu-27UB se tudna menni eleve.
Ez utóbbi, kétüléses verzió megemlítése azért is fontos, mert a Szu-34-es kabinkontúrja az UB profiljára épül, csak szélesebb annál.

A Szu-34-esnél nem vesztettek hatótávot, eleve jóval nagyobb hatótávra tervezték. Ehhez az alábbi szempontokat kellett figyelembe venni:
  • A Szu-27-es fegyverzet nélküli átrepülési távolsága maximum 3000km. Levegőben nem utántölthető. A Szu-34-es esetében ez 4000km, de egy légi-utántöltést közbeiktatva ez eléri a 7500km-t, mert eleve számoltak azzal, hogy ekkora távolságokra is kell majd bevetéseket teljesíteni. Ehhez a korábbi tandem üléselrendezés helyett egy lényegesen komfortosabb kabint terveztek a NAPO mérnökei, mégpedig a szovjet légierő igényei alapján. Szempont volt, hogy a kabinban fel is lehessen állni, illetve a gép szolgálati csúcsmagasságáig ne is kelljen kényelmetlen magassági ruhát se viselni. Fontos adat, hogy a harcászati, szuperszonikus gépek közül egyedülálló módon a gép kabinjában a nyomásmagasság 2400 méter még 10 ezer méteren is, emiatt még ezen a magasságon sem kell feltétlen maszkot viselni, csak efölött. Vagy intenzív műrepüléshez. Ehhez fixre, de lerobbanthatóra tervezték a kabintetőt, a beszállás alulról, az orrfutó aknájából történik. A kabin annyira tágas, hogy a két ülés mögé egy WC-t és egy konyhát is beterveztek, de ezeket a szériagépekről elhagyták (viszont mind a mai napig él a téves legenda), ugyanakkor a helyükre egy ételtárolót, egy melegítőt és a személyzetnek egy-egy, a Mir űrállomáson is használt egyéni "WC"-t is elhelyeztek.
  • A Szu-34-essel a legnagyobb távolság, amit repültek, az 13000 km volt, ehhez nagy segítség, hogy az általad kifogásolt kiszélesített kabin mögött is volt hely még plusz kerozinnak, amivel 12 tonnára növekedett a belső mennyiség, viszont a plusz töltéshez nem kellett illeszkedő tartályokat alkalmazni, hanem a kiszélesített kabin keresztmetszete mögé tudták az extra mennyiséget "elrejteni".
  • A kabin műszerezettsége az osztatlan kivitel miatt mind a két ülésből jól átlátható, ami miatt a rendelkezésre álló képernyőkre nem kell ismétlés, hanem mindegyiknek külön feladat szabható, mégis mindketten látják mindegyiket.
  • A Mach 1.8-ban maximalizált végsebesség okán a hangsebesség alá optimalizált szívócsatornák miatt a gép repülése során leggyakrabban használt sebességtartományokban a hajtóművek a lehető legkedvezőbben operálhatnak, így ezeken a sebességeken a fékpadi tolóerőhöz nagyon közeli értékeken van a teljesítmény
  • Emiatt a gép alaktényezője szempontjából nem történt akkora változás a megnövekedett keresztmetszet miatt, mert a gép kabinszekciója amúgy áramvonalas. Nem egy Ikarus busz homlokfelületéről beszélünk. Viszont a szélesebb papucs orr extra felhajtóerőt termel, ami a gép felhajtóerő/légellenállás tényezőjét segíti nagyban, illetve jelentősen javítja a manőverjellemzőket, a mozgatható kacsa-szányakkal egyetemben.

Elismerésre méltó választ kaptam

1; köszönöm,

2; A válaszból a hosszú(akár 15 óra ?) bevetési időt tartom a döntő információnak. Ez indokolja a két fős személyzet komfortos elhelyezését, ami a tandem(egymás mögötti) ülés-elrendezésnél nehezen kivitelezhető és a szükséges további személyzeti helyek jelentősen csökkentették volna a tankolható belső-üzemanyag mennyiségét.

Pusztán a többlet üzemanyag elhelyezés igénye -szerintem- nem indokolja ezt a kabinelrendezést, mert a többlet üzemanyag jelentős részét a kb 60%-al nagyobb kabin-légellenállás "elégeti".

Csak érdekességként megnéztem: a Szu-27/34-es hajtóműve (pusztán a méret alapján) "befér" a Szu-24-esbe (AL-21F3 kontra AL-41F-1S), amivel az új típus hatósugár előnye(a kisebb fogyasztású, kicsit erősebb hajtómű miatt) eltűnik, a többi rendszere(elektronika, radar, stb...) pedig modernizálható lett volna, ahogy azt valamilyen szinten meg is tették.


Magamnak összegezve: továbbra sem tartom indokoltnak a Szu-34-es kifejlesztését, mert az előző típus (Szu-24) sokkal kevesebb energiával, sokkal kevesebb költséggel, gyorsabban felújítható/modernizálható lett volna, a B-52-eshez hasonlóan. Nekem "kicsit" ki is lóg a sorból(Szu-27 család).

u.i: azért még írhatok majd ide néha :rolleyes:
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 760
77 864
113
Elismerésre méltó választ kaptam

1; köszönöm,

2; A válaszból a hosszú(akár 15 óra ?) bevetési időt tartom a döntő információnak. Ez indokolja a két fős személyzet komfortos elhelyezését, ami a tandem(egymás mögötti) ülés-elrendezésnél nehezen kivitelezhető és a szükséges további személyzeti helyek jelentősen csökkentették volna a tankolható belső-üzemanyag mennyiségét.

Pusztán a többlet üzemanyag elhelyezés igénye -szerintem- nem indokolja ezt a kabinelrendezést, mert a többlet üzemanyag jelentős részét a kb 60%-al nagyobb kabin-légellenállás "elégeti".

Csak érdekességként megnéztem: a Szu-27/34-es hajtóműve (pusztán a méret alapján) "befér" a Szu-24-esbe (AL-21F3 kontra AL-41F-1S), amivel az új típus hatósugár előnye(a kisebb fogyasztású, kicsit erősebb hajtómű miatt) eltűnik, a többi rendszere(elektronika, radar, stb...) pedig modernizálható lett volna, ahogy azt valamilyen szinten meg is tették.


Magamnak összegezve: továbbra sem tartom indokoltnak a Szu-34-es kifejlesztését, mert az előző típus (Szu-24) sokkal kevesebb energiával, sokkal kevesebb költséggel, gyorsabban felújítható/modernizálható lett volna, a B-52-eshez hasonlóan. Nekem "kicsit" ki is lóg a sorból(Szu-27 család).

u.i: azért még írhatok majd ide néha :rolleyes:

Látom sikerült elég fals következtetést levonni.
Nincsenek 15 óras bevetések(honnan jött ez a szám).Már a 10 óra is extrém egy SZU-34-nek.A realitás az olyan 4-5 óra körülbelül,ha azzal a kb 2000-3000km-el számolunk amire a gépet kitalálták.
Gondolkozz mar egy kicsit!Ennek a gépnek 800-900km/h az utazósebesség,még is hova repülne 15 órát(vagy xsak 7,5-öt ha oda vissza 15 óra)???Nem stratégiai bombázó ez.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 681
12 498
113
Elismerésre méltó választ kaptam

1; köszönöm,

2; A válaszból a hosszú(akár 15 óra ?) bevetési időt tartom a döntő információnak. Ez indokolja a két fős személyzet komfortos elhelyezését, ami a tandem(egymás mögötti) ülés-elrendezésnél nehezen kivitelezhető és a szükséges további személyzeti helyek jelentősen csökkentették volna a tankolható belső-üzemanyag mennyiségét.

Pusztán a többlet üzemanyag elhelyezés igénye -szerintem- nem indokolja ezt a kabinelrendezést, mert a többlet üzemanyag jelentős részét a kb 60%-al nagyobb kabin-légellenállás "elégeti".

Csak érdekességként megnéztem: a Szu-27/34-es hajtóműve (pusztán a méret alapján) "befér" a Szu-24-esbe (AL-21F3 kontra AL-41F-1S), amivel az új típus hatósugár előnye(a kisebb fogyasztású, kicsit erősebb hajtómű miatt) eltűnik, a többi rendszere(elektronika, radar, stb...) pedig modernizálható lett volna, ahogy azt valamilyen szinten meg is tették.


Magamnak összegezve: továbbra sem tartom indokoltnak a Szu-34-es kifejlesztését, mert az előző típus (Szu-24) sokkal kevesebb energiával, sokkal kevesebb költséggel, gyorsabban felújítható/modernizálható lett volna, a B-52-eshez hasonlóan. Nekem "kicsit" ki is lóg a sorból(Szu-27 család).

u.i: azért még írhatok majd ide néha :rolleyes:
Pityi Palkó vs. Orosz mérnökök tucatjai....
Pár év a fotelben vs. Csillió év tapasztalat...


Van ám önbizalom.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Elismerésre méltó választ kaptam

1; köszönöm,

2; A válaszból a hosszú(akár 15 óra ?) bevetési időt tartom a döntő információnak. Ez indokolja a két fős személyzet komfortos elhelyezését, ami a tandem(egymás mögötti) ülés-elrendezésnél nehezen kivitelezhető és a szükséges további személyzeti helyek jelentősen csökkentették volna a tankolható belső-üzemanyag mennyiségét.

Pusztán a többlet üzemanyag elhelyezés igénye -szerintem- nem indokolja ezt a kabinelrendezést, mert a többlet üzemanyag jelentős részét a kb 60%-al nagyobb kabin-légellenállás "elégeti".

Csak érdekességként megnéztem: a Szu-27/34-es hajtóműve (pusztán a méret alapján) "befér" a Szu-24-esbe (AL-21F3 kontra AL-41F-1S), amivel az új típus hatósugár előnye(a kisebb fogyasztású, kicsit erősebb hajtómű miatt) eltűnik, a többi rendszere(elektronika, radar, stb...) pedig modernizálható lett volna, ahogy azt valamilyen szinten meg is tették.


Magamnak összegezve: továbbra sem tartom indokoltnak a Szu-34-es kifejlesztését, mert az előző típus (Szu-24) sokkal kevesebb energiával, sokkal kevesebb költséggel, gyorsabban felújítható/modernizálható lett volna, a B-52-eshez hasonlóan. Nekem "kicsit" ki is lóg a sorból(Szu-27 család).

u.i: azért még írhatok majd ide néha :rolleyes:
Néhány dolgot nem vettél figyelembe:
- a Szu-34 kifejlesztése "a légierő igényei" szerint történt (pl. a kényelmesebb kabin, felállási/mozgási és étkezési lehetőség stb.)
- hatalmas hatótáv és nagy fegyverzet együttes alkalmazása
- a szélesebb kabin kis + légellenállása a papucs-orr + felhajtóerejével együtt nem olyan nagy katasztrófa, légellenállás szempontjából sokkal rosszabb a hatása ha megpakolják a gépet fegyverzettel - márpedig éles harci bevetésre a két pilóta zseb-pisztolyánál sokkal több és nagyobb fegyvereket függesztenek föl.
A Szu-24-et hiába fejlesztgették/toldozgatták volna, a fenti + hatótávot és terhelhetőséget az ergonomikusabb kabinnal együtt abból a sárkányból nem lehetett volna kihozni.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Dehogyisnem. Öblitőszekrénnyel, láncos porcelán húzóval. :)
Irony off.

7df0fc518a1f0c375f92422b9a01868c.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Elismerésre méltó választ kaptam

1; köszönöm,

2; A válaszból a hosszú(akár 15 óra ?) bevetési időt tartom a döntő információnak. Ez indokolja a két fős személyzet komfortos elhelyezését, ami a tandem(egymás mögötti) ülés-elrendezésnél nehezen kivitelezhető és a szükséges további személyzeti helyek jelentősen csökkentették volna a tankolható belső-üzemanyag mennyiségét.

Pusztán a többlet üzemanyag elhelyezés igénye -szerintem- nem indokolja ezt a kabinelrendezést, mert a többlet üzemanyag jelentős részét a kb 60%-al nagyobb kabin-légellenállás "elégeti".

Csak érdekességként megnéztem: a Szu-27/34-es hajtóműve (pusztán a méret alapján) "befér" a Szu-24-esbe (AL-21F3 kontra AL-41F-1S), amivel az új típus hatósugár előnye(a kisebb fogyasztású, kicsit erősebb hajtómű miatt) eltűnik, a többi rendszere(elektronika, radar, stb...) pedig modernizálható lett volna, ahogy azt valamilyen szinten meg is tették.


Magamnak összegezve: továbbra sem tartom indokoltnak a Szu-34-es kifejlesztését, mert az előző típus (Szu-24) sokkal kevesebb energiával, sokkal kevesebb költséggel, gyorsabban felújítható/modernizálható lett volna, a B-52-eshez hasonlóan. Nekem "kicsit" ki is lóg a sorból(Szu-27 család).

u.i: azért még írhatok majd ide néha :rolleyes:
A Szu-34 ötlete még a Szu idejét született. Ennyi. Akkor úgy gondolták, hogy mindenre is telik.
Az aerodinamika terén nem írok többet, mert Allesmor kifejtette, de valahol azért murisnak tartom, hogy mekkora ésszel osztottál ki, amikor simán azt az egyszerű tényt sem értetted meg, hogy a gép teljes keresztmetszetéhez kellett volna homlokfelület növekedést vizsgálni, ami néhány %. Viszont, ha a Cl/Cd kb. ennyit csökkent, akkor lényegi változás nincs.

Mert a Cl/Cd az nem állandó ám, tehát az négyzetes összefüggés akkor lenne igaz, az állandó lenne Re szám (sebesség) szerint. De nem az.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 238
61 679
113
  • A Szu-24-esek utolsó példányait kb a kilencvenes évek elején adták át.
  • A T-10V egymás melletti kétüléses csapásmérő verzió fejlesztése a T-10Sz első, 1981-es felszállásával egy időben indult.
  • A Szu-34-es prototípusa 1990-ben repült, a sorozatgyártás 16 évvel később, 2006-ban indult.
  • Az AL-41F-1Sz hajtómű fejlesztése 2000-ben indult, 2003 óta tesztelték a leendő Szu-35BM-hez, amely 2008-ban repült először és 2012 óta gyártják sorozatban Szu-35Sz jelöléssel.
  • A Szu-34-esben nem a Szu-35Sz hajtóműve van, hanem a Szu-27SzM3-asé és a Szu-30M2-esé.
  • A Szu-35Sz sorozatgyártása a Szu-24M sorozatgyártásának befejezte után több, mint két évtizeddel indult.
  • Az AL-21F-3A és az AL-31FM-1 teljesítménye között maximálon jóformán nincs eltérés, de forszázson közel 20% a differencia. Az AL-41F-1Sz ezzel szemben kb 11 százalékkal erősebb maximálon, de bő 30 százalékkal forszázson. De épeszű ember nem volt, aki azt mondta volna 2003-ban, hogy ejj, úgy tervezzünk nagy manőverezőképes modern vadászgépnek szánt brutál erős hajtóművet, hogy pont ez kell majd az ezeréves lelakott, kivonásra ítélt, kikoppant üzemidejű, régi aerodinamikájú, variaszárnyú öreg vasalókba! Ki se tudná használni.
Látható, hogy az idősíkok nem stimmelnek. A Szu-24-esek boldog fénykora és a Szu-35Sz hajtóművének sorozatgyártása között alsó hangon harminc év és előbb egy Szu-27-es, majd még egy Szu-34-es kifejlesztése is eltelt.
1990 után már senki se gondolkodott a Szu-24-esekben, csak egy korlátozott avionikai upgrade-re futotta, Szu-24M2 néven.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 981
14 043
113
A Szu-34 ötlete még a Szu idejét született. Ennyi. Akkor úgy gondolták, hogy mindenre is telik.
Az aerodinamika terén nem írok többet, mert Allesmor kifejtette, de valahol azért murisnak tartom, hogy mekkora ésszel osztottál ki, amikor simán azt az egyszerű tényt sem értetted meg, hogy a gép teljes keresztmetszetéhez kellett volna homlokfelület növekedést vizsgálni, ami néhány %. Viszont, ha a Cl/Cd kb. ennyit csökkent, akkor lényegi változás nincs.

Mert a Cl/Cd az nem állandó ám, tehát az négyzetes összefüggés akkor lenne igaz, az állandó lenne Re szám (sebesség) szerint. De nem az.

Ismerve szelektív érvelésed, direkt, mindenütt írtam, hogy a PILÓTAFÜLKE keresztmetszete növekedett,meg, ami lehet "csak" néhány %, ami majd "négyzetes" lesz, majd "elég"!!!
...10% körüli üa!? ( ...becslés, ne ezen lovagolj majd, a nagyságrendje az OK!)

,,,és AO technikai/műszaki indoklása után te is arra jutottál, mint én hogy egy kétpólusú fegyverkezési/fejlesztési verseny kései/már indokolatlan repülőgép típusa lett jelentős késéssel befejezve -mint pl. a Gripen is-.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 981
14 043
113
Látom sikerült elég fals következtetést levonni.
Nincsenek 15 óras bevetések(honnan jött ez a szám).Már a 10 óra is extrém egy SZU-34-nek.A realitás az olyan 4-5 óra körülbelül,ha azzal a kb 2000-3000km-el számolunk amire a gépet kitalálták.
Gondolkozz mar egy kicsit!Ennek a gépnek 800-900km/h az utazósebesség,még is hova repülne 15 órát(vagy xsak 7,5-öt ha oda vissza 15 óra)???Nem stratégiai bombázó ez.

Válaszoltál nekem is/magadnak is, én ehhez minek kellek? :)
(lásd kiemelt rész)
 
M

molnibalage

Guest
,,,és AO technikai/műszaki indoklása után te is arra jutottál, mint én hogy egy kétpólusú fegyverkezési/fejlesztési verseny kései/már indokolatlan repülőgép típusa lett jelentős késéssel befejezve -mint pl. a Gripen is-.
Rohadtul nem erre jutottam. Viszont valahol vicces nézni azt, amit előadsz...
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 981
14 043
113
  • A Szu-24-esek utolsó példányait kb a kilencvenes évek elején adták át.
  • A T-10V egymás melletti kétüléses csapásmérő verzió fejlesztése a T-10Sz első, 1981-es felszállásával egy időben indult.
  • A Szu-34-es prototípusa 1990-ben repült, a sorozatgyártás 16 évvel később, 2006-ban indult.
  • Az AL-41F-1Sz hajtómű fejlesztése 2000-ben indult, 2003 óta tesztelték a leendő Szu-35BM-hez, amely 2008-ban repült először és 2012 óta gyártják sorozatban Szu-35Sz jelöléssel.
  • A Szu-34-esben nem a Szu-35Sz hajtóműve van, hanem a Szu-27SzM3-asé és a Szu-30M2-esé.
  • A Szu-35Sz sorozatgyártása a Szu-24M sorozatgyártásának befejezte után több, mint két évtizeddel indult.
  • Az AL-21F-3A és az AL-31FM-1 teljesítménye között maximálon jóformán nincs eltérés, de forszázson közel 20% a differencia. Az AL-41F-1Sz ezzel szemben kb 11 százalékkal erősebb maximálon, de bő 30 százalékkal forszázson. De épeszű ember nem volt, aki azt mondta volna 2003-ban, hogy ejj, úgy tervezzünk nagy manőverezőképes modern vadászgépnek szánt brutál erős hajtóművet, hogy pont ez kell majd az ezeréves lelakott, kivonásra ítélt, kikoppant üzemidejű, ( B-52 ??? ) régi aerodinamikájú, variaszárnyú öreg vasalókba ( B-1B ??? )! Ki se tudná használni.
Ezek is fontos adatok, bár én a gazdaságossági oldalát tartottam fontosnak: ott mik a számok?


Látható, hogy az idősíkok nem stimmelnek. A Szu-24-esek boldog fénykora és a Szu-35Sz hajtóművének sorozatgyártása között alsó hangon harminc év és előbb egy Szu-27-es, majd még egy Szu-34-es kifejlesztése is eltelt.
1990 után már senki se gondolkodott a Szu-24-esekben, csak egy korlátozott avionikai upgrade-re futotta, Szu-24M2 néven.


...értem én, értem én, csak még sem: van egy idejétmúlt igény alapján tervezett új típus, amit -nem áttervezek/továbbfejlesztek, hanem- mégis elkezdek kis sorozatban gyártani, majd korszerűsítem azt a régi típust, amit le akartam váltani... :eek:

...a korábban már említett"oroszos" optimalizáció ???
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
[QUOTE="LMzek 2.0, post: 671905, member: 2844"
...értem én, értem én, csak még sem: van egy idejétmúlt igény alapján tervezett új típus, amit -nem áttervezek/továbbfejlesztek, hanem- mégis elkezdek kis sorozatban gyártani, majd korszerűsítem azt a régi típust, amit le akartam váltani... :eek:

...a korábban már említett"oroszos" optimalizáció ???[/QUOTE]
Már miért lenne az igény idejétmúlt?! Ilyen alapon minek kellene az F-15E és összes leszármazottja?!! Mindkettőt ugyanaz az igény hozta létre, egy nagy hatótávú és komoly fegyverterhelésű, gyors, dedikált csapásmérő gép kellett mindkét oldalnak. Csak a Szú. összeomlása és gazdasági csődje miatt Szergejéknek jóval később tellett rá. Viszont addig is kellett valami, így kénytelenségből de legalább sokkal olcsóbban kicsit felturbózták a Szu-24M-ek egy részét. Viszont azoknak is lejár az élettartamuk, és helyettük nyilván nem egy 50+ éves konstrukció gyártását fogják újra elindítani ...
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 981
14 043
113
[QUOTE="LMzek 2.0, post: 671905, member: 2844"
...értem én, értem én, csak még sem: van egy idejétmúlt igény alapján tervezett új típus, amit -nem áttervezek/továbbfejlesztek, hanem- mégis elkezdek kis sorozatban gyártani, majd korszerűsítem azt a régi típust, amit le akartam váltani... :eek:

...a korábban már említett"oroszos" optimalizáció ???



Már miért lenne az igény idejétmúlt?! Ilyen alapon minek kellene az F-15E és összes leszármazottja?!! Mindkettőt ugyanaz az igény hozta létre, egy nagy hatótávú és komoly fegyverterhelésű, gyors, dedikált csapásmérő gép kellett mindkét oldalnak. Csak a Szú. összeomlása és gazdasági csődje miatt Szergejéknek jóval később tellett rá.(???) Viszont addig is kellett valami, így kénytelenségből de legalább sokkal olcsóbban kicsit felturbózták a Szu-24M-ek egy részét. Viszont azoknak is lejár az élettartamuk, és helyettük nyilván nem egy 50+ éves konstrukció gyártását fogják újra elindítani ...[/QUOTE]

Az USA-nak a "korlátlan" $-nyomdagépen ülve sem snassz a B-52-es, a B-1B...


A Modern hadi-iparban "elgurult a gyógyszer": olyan hosszú a fejlesztés, hogy mire elkészülnek, már "nem aktuális", hurrááááá
...valamint ébresztő(Eu pl.), mert jön Kína !!!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 238
61 679
113
Ismerve szelektív érvelésed, direkt, mindenütt írtam, hogy a PILÓTAFÜLKE keresztmetszete növekedett,meg, ami lehet "csak" néhány %, ami majd "négyzetes" lesz, majd "elég"!!!
...10% körüli üa!? ( ...becslés, ne ezen lovagolj majd, a nagyságrendje az OK!)

,,,és AO technikai/műszaki indoklása után te is arra jutottál, mint én hogy egy kétpólusú fegyverkezési/fejlesztési verseny kései/már indokolatlan repülőgép típusa lett jelentős késéssel befejezve -mint pl. a Gripen is-.
Te valamiért csak a kabin szélességére koncentrálsz, de nem látod a fától az erdőt.
A kabin nem olyan mint a Szu-24-esnél, ahogy az orr sem és itt van a kutya elásva.
Az egymás melletti kabinelrendezés a papucsszerű, a Szu-24-esénél jóval hegyesebb orrkúppal együtt egy komplex integrált felhajtóerőtermelő egységet alkot. Sokkal kedvezőbb alaktényezővel.
És ennek nem csak nagy állásszögeken van funkciója. A dizájnhoz a szovjetek az SR-71-esnél látott megoldáshoz nyúltak, ami amúgy ismerős lehet más Lockheed-vezette projektekről is, mint az YF-22/F-22 Raptor, vagy az F-35. De hasonló volt a McDonnell-féle YF-23-as is.

Az alaktényező és a netto tényleges légellenállás közti különbség taglalásakor olyan faktorokat is be kell vonni a képletbe, mint a felhajtóerő/légellenállás aránya, mivel ez utóbbi tart úgymond ellent a függesztett fegyverzet tömegével és annak légellenállásával, illetve a betankolt kerozin saját tömegével.
A gép belsejébe tankolt kerozin extra tömegének kb 10 százaléka az extra tömeg kompenzálására fordítódik, a maradék 90 százalék növeli a hatótávot. Ilyenkor csak a tömeggel számolunk, amivel a felhajtóerő tart ellent. A Szu-34-esnél az orr-kabin-torzsfelsőrész integrált átmenet is termel plusz felhajtóerőt.
A Szu-24-es elvi 8 tonnás fegyverterheléséből kapásból leugrik közel 6 tonna(!) a két, szinte állandóan függesztett PTB-3000-es tartály miatt. Ezek extra tömege és légellenállása a beléjük tankolt kerozin mintegy 30-35 százalékát eleve “megeszik”. Elmegy “pocsékba”. És foglalják az értékes, nagy teherbírású pilont.
A Szu-24-esen három helyre lehet 1500kg-os bombát függeszteni, de ha ilyen feladat van, akkor ebből a két szárnytő pilonra megy a póttartály, úgyhogy csak egy hely marad a KAB-1500-ösnek, mégpedig a törzs alatt. Ennél viszont többet már el se bír a gép.

A szintén 8 tonnás teherbírású Szu-34-esnél is használják a PTB-3000-est, de csak egy darabot és csak hangsebesség alatti átrepülésekhez, ha nem akarnak a levegőben tankolni. Ekkor mintegy 5000 km a megtehető távolság.
Amúgy más esetben nincs a póttartályra szükség.
Éles körülmények között akár három 1500kg-os bombát is el tud vinni, további fegyverzet mellett(!), de a gyakorlat azt mutatja, hogy ha a két 1500-as megy a szárnyakra, akkor még a törzs alá is felraknak két 500kg-osat, meg a szárnyvégekre egy-egy zavarókonténert, meg egy-egy R-73-ast is. Póttartály nem kell, mégis harci bevetést repülhet a gép.

A nagy papucsorrba elférő jókora PESA antennáról meg még nem is beszéltem.

Szóval összetettebb a dolog annál, mint, hogy collstockkal megmérem, hogy mennyivel szélesebb a kabin szélvédője a Szu-27-esénél és ebből próbálnék messzemenő következtetéseket levonni a feleslegesen elégő drága kerozint illetően...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Már miért lenne az igény idejétmúlt?! Ilyen alapon minek kellene az F-15E és összes leszármazottja?!! Mindkettőt ugyanaz az igény hozta létre, egy nagy hatótávú és komoly fegyverterhelésű, gyors, dedikált csapásmérő gép kellett mindkét oldalnak. Csak a Szú. összeomlása és gazdasági csődje miatt Szergejéknek jóval később tellett rá. Viszont addig is kellett valami, így kénytelenségből de legalább sokkal olcsóbban kicsit felturbózták a Szu-24M-ek egy részét. Viszont azoknak is lejár az élettartamuk, és helyettük nyilván nem egy 50+ éves konstrukció gyártását fogják újra elindítani ...

Az USA-nak a "korlátlan" $-nyomdagépen ülve sem snassz a B-52-es, a B-1B...


A Modern hadi-iparban "elgurult a gyógyszer": olyan hosszú a fejlesztés, hogy mire elkészülnek, már "nem aktuális", hurrááááá
...valamint ébresztő(Eu pl.), mert jön Kína !!!
[/QUOTE]
A B-52 és a B-1 is stratégiai fegyverhordozónak épültek, egyiket se húzgálják olyan g-terhelésekkel, és nem is repülnek szuperszonikus sebességgel, így sokkal hosszabb az élettartamuk.
Ez a "Nem aktuális" és "nincs rá szükség" meg nem tudom honnan került az agyadba, de hadd döntsék el már maguk hogy mire van szükségük!!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 760
77 864
113
Ezek is fontos adatok, bár én a gazdaságossági oldalát tartottam fontosnak: ott mik a számok?





...értem én, értem én, csak még sem: van egy idejétmúlt igény alapján tervezett új típus, amit -nem áttervezek/továbbfejlesztek, hanem- mégis elkezdek kis sorozatban gyártani, majd korszerűsítem azt a régi típust, amit le akartam váltani... :eek:

...a korábban már említett"oroszos" optimalizáció ???

Mindenki így csinalja...
 
M

molnibalage

Guest
Szóval összetettebb a dolog annál, mint, hogy collstockkal megmérem, hogy mennyivel szélesebb a kabin szélvédője a Szu-27-esénél és ebből próbálnék messzemenő következtetéseket levonni a feleslegesen elégő drága kerozint illetően...
Kb.
Viszont HTKA-nak most így van egy majdnem egy Roni 2.0-ája. Csak ő nem a hajtóművön rugózott...
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 981
14 043
113
Te valamiért csak a kabin szélességére koncentrálsz, de nem látod a fától az erdőt. LMzek:... mint a leglátványosabb változás
A kabin nem olyan mint a Szu-24-esnél, ahogy az orr sem és itt van a kutya elásva.
Az egymás melletti kabinelrendezés a papucsszerű, a Szu-24-esénél jóval hegyesebb orrkúppal együtt egy komplex integrált felhajtóerő termelő egységet alkot. Sokkal kedvezőbb alaktényezővel.
És ennek nem csak nagy állásszögeken van funkciója. A dizájnhoz a szovjetek az SR-71-esnél látott megoldáshoz nyúltak, ami amúgy ismerős lehet más Lockheed-vezette projektekről is, mint az YF-22/F-22 Raptor, vagy az F-35. De hasonló volt a McDonnell-féle YF-23-as is.
Az alaktényező és a netto tényleges légellenállás közti különbség taglalásakor olyan faktorokat is be kell vonni a képletbe, mint a felhajtóerő/légellenállás aránya, mivel ez utóbbi tart úgymond ellent a függesztett fegyverzet tömegével és annak légellenállásával, illetve a betankolt kerozin saját tömegével.
LMzek: ezeket egy molni-nak írt válaszban igy foglaltam röviden össze: "...hogy pl. a pilótafülke homlokfelületének kb. 45-65%-os növekedése,
csökkentve az áramvonalas forma miatt- (ami messze nem tudja a teljes felület-növekedést eltüntetni) mennyi többlet-fogyasztást/ sebesség csökkenést okoz..."

A gép belsejébe tankolt kerozin extra tömegének kb 10 százaléka az extra tömeg kompenzálására fordítódik, a maradék 90 százalék növeli a hatótávot. Ilyenkor csak a tömeggel számolunk, amivel a felhajtóerő tart ellent. A Szu-34-esnél az orr-kabin-torzsfelsőrész integrált átmenet is termel plusz felhajtóerőt.

A Szu-24-es elvi 8 tonnás fegyverterheléséből kapásból leugrik közel 6 tonna(!) a két, szinte állandóan függesztett PTB-3000-es tartály miatt. Ezek extra tömege és légellenállása a beléjük tankolt kerozin mintegy 30-35 százalékát eleve “megeszik”. Elmegy “pocsékba”. És foglalják az értékes, nagy teherbírású pilont.
A Szu-24-esen három helyre lehet 1500kg-os bombát függeszteni, de ha ilyen feladat van, akkor ebből a két szárnytő pilonra megy a póttartály, úgyhogy csak egy hely marad a KAB-1500-ösnek, mégpedig a törzs alatt. Ennél viszont többet már el se bír a gép.
LMzek: erre írtam megoldásként a 60-as évek beli eredeti hajtómú cseréjét -mint megoldást, 25 évvel későbbi hajtómű gazdaságosabb, és könnyebb (+üzemanyag) ehhez -ha akarták volna-, nem kell megvárni a 41-es engine-t. A 90-es évekre kifejlesztett Szu-27 hajtómű jellemzőivel(hasonló méretű-ahogy tudjuk-), tudta volna. A kb. 1.500 Szu 24-ből bőven találnak elég üzemórát, nagyságrendekkel kisebb összegből kiállítva a jelenlegi összes ilyen kategóriájú eszközt'..

A szintén 8 tonnás teherbírású Szu-34-esnél is használják a PTB-3000-est, de csak egy darabot és csak hangsebesség alatti átrepülésekhez, ha nem akarnak a levegőben tankolni. Ekkor mintegy 5000 km a megtehető távolság.
Amúgy más esetben nincs a póttartályra szükség.
Éles körülmények között akár három 1500kg-os bombát is el tud vinni, további fegyverzet mellett(!), de a gyakorlat azt mutatja, hogy ha a két 1500-as megy a szárnyakra, akkor még a törzs alá is felraknak két 500kg-osat, meg a szárnyvégekre egy-egy zavarókonténert, meg egy-egy R-73-ast is. Póttartály nem kell, mégis harci bevetést repülhet a gép.

A nagy papucsorrba elférő jókora PESA antennáról meg még nem is beszéltem.


Szóval összetettebb a dolog annál, mint, hogy collos-stockkal megmérem, hogy mennyivel szélesebb a kabin szélvédője a Szu-27-esénél és ebből próbálnék messzemenő következtetéseket levonni a feleslegesen elégő drága kerozint illetően...

Én is összetettnek gondolom, ne is ragadjuk ki/ragadjunk le pusztán a technikánál mert mint más szavakkal korábban megfogalmaztam: ilyen haditechnikai eszközt, akkor mikorra elkészült, ilyen áron hibás döntésnek tartok. Ezt jelezheti a megrendelt repülők alacsony száma, Nincs rá szükség gyakorlatilag. Ha kellene szánnak rá pénzt. Orosz viszonylatban, ebben a gép-kategóriában a pár száz ???

u.i: kíváncsi vagyok, mi lett volna a gép sorsa ha a MiG-iroda tervezi?