Szu-34 / Su-34 Fullback (Szuhoj)

k0yD35N9Lb8.jpg

XLdp_I8Mvss.jpg
1bgwJKeCNW0.jpg
 
A legelső Szu-27IB.
Illetve, konkrétan ez volt a Szu-27IB. A közvetlen második példány már a Szu-34-es típusjelet kapta, pedig ennek első repülésekor már az összeszerelésen volt, de már az alapvető módosításokkal.
Egykerekes főfutók, a Szu-27M-ek (és később a Szu-30-asok) számára kifejlesztett kétkerekű orrfutó, ahol a mozgatható munkahenger már előre került, de a létra még hiányzik (külön kabinlétrát lehetett az orrfutóra erősíteni), extra áramlásterelő élek a szárnytőnél és a törzs felső részén (melyek a második példánytól kezdve már hiányoznak, illete később erről is eltávolították), még hiányzó titán páncélzat a kabin körül és még a régi fullánk, egyenesen az, amit a példány alapjául szolgált Szu-27UB-tól örökölt:

245290.jpg


2824760.jpg


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az viszont feltűnő, hogy a Novoszibirszk-i tervezők már a kezdetek kezdetén tudták, hogy a T-10Sz-re épülő gépcsalád ennél a tagjánál bátran elhagyhatják a pótvezérsíkokat, így azok már ezen a legelső példányon se voltak meg.
Ez a 42-es gép sok tekintetben kordokumentum is, hiszen amellett, hogy már eleve sokoldalú, multirole fegyverzettel és 12 fegyvertartóval látták el (ezért is készítették már a második, 43-as oldalszámú példányt kétkerekes főfutókkal és jóval robosztusabb, nagyobb kerekekkel szerelt orrfutóval), egyértelműen a Szu-24-esek utódjának, tehát a Front Légierő harcászati bombázójának szánták, még a hajófedélzeti kiképző feladatkört is bevették a repetorárba.

Su-34_g2.jpg


o4zV9txz8aiz3E3-dAS5gLn9p5o_udI3ygVvdWsBpDP3AA6KOJAKe3QKyvLLqWf2tLmYTeaKtwNI3frYdQ


TqMorJ2BMIbiWXAvGycx0Q_UfDlptf2r82GzMAMS-RZ-RE5CsUDntqY1EosngFfXdCT6-RI0HnR4UsN6iNv2HVI64FaIJBwaJg


20304529182_c4ee36e74f_o.jpg


A 43-as két Moszkit-tal

Ebből végül csak pár megközelítés lett a Kuznyecov fedélzetére, de természetesen leszállás az sosem. Miután rájöttek, hogy az egymás melletti üléselrendezés jó ötlet a hajófedélzeti megközelítésekhez is, eldőlt, hogy a majdan megépítendő Szu-27KUB már ilyen kabint fog kapni. Meg sok egyéb más módosítást is.

Azzal, hogy a 43-as géppel már a kétkerekű főfutót és a 17mm-es titán páncélzatot is bevették a sárkányszerkezeti sajátosságok közé, végleg eltávolodtak az anyahajós üzem lehetőségétől és a Szu-34-es elindult egy hosszú, rögös úton a 19 évvel későbbi(!) rendszeresítés felé.
 
A legelső Szu-27IB.
Illetve, konkrétan ez volt a Szu-27IB. A közvetlen második példány már a Szu-34-es típusjelet kapta, pedig ennek első repülésekor már az összeszerelésen volt, de már az alapvető módosításokkal.
Egykerekes főfutók, a Szu-27M-ek (és később a Szu-30-asok) számára kifejlesztett kétkerekű orrfutó, ahol a mozgatható munkahenger már előre került, de a létra még hiányzik (külön kabinlétrát lehetett az orrfutóra erősíteni), extra áramlásterelő élek a szárnytőnél és a törzs felső részén (melyek a második példánytól kezdve már hiányoznak, illete később erről is eltávolították), még hiányzó titán páncélzat a kabin körül és még a régi fullánk, egyenesen az, amit a példány alapjául szolgált Szu-27UB-tól örökölt:

245290.jpg


2824760.jpg


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az viszont feltűnő, hogy a Novoszibirszk-i tervezők már a kezdetek kezdetén tudták, hogy a T-10Sz-re épülő gépcsalád ennél a tagjánál bátran elhagyhatják a pótvezérsíkokat, így azok már ezen a legelső példányon se voltak meg.
Ez a 42-es gép sok tekintetben kordokumentum is, hiszen amellett, hogy már eleve sokoldalú, multirole fegyverzettel és 12 fegyvertartóval látták el (ezért is készítették már a második, 43-as oldalszámú példányt kétkerekes főfutókkal és jóval robosztusabb, nagyobb kerekekkel szerelt orrfutóval), egyértelműen a Szu-24-esek utódjának, tehát a Front Légierő harcászati bombázójának szánták, még a hajófedélzeti kiképző feladatkört is bevették a repetorárba.

Su-34_g2.jpg


o4zV9txz8aiz3E3-dAS5gLn9p5o_udI3ygVvdWsBpDP3AA6KOJAKe3QKyvLLqWf2tLmYTeaKtwNI3frYdQ


TqMorJ2BMIbiWXAvGycx0Q_UfDlptf2r82GzMAMS-RZ-RE5CsUDntqY1EosngFfXdCT6-RI0HnR4UsN6iNv2HVI64FaIJBwaJg


20304529182_c4ee36e74f_o.jpg


A 43-as két Moszkit-tal

Ebből végül csak pár megközelítés lett a Kuznyecov fedélzetére, de természetesen leszállás az sosem. Miután rájöttek, hogy az egymás melletti üléselrendezés jó ötlet a hajófedélzeti megközelítésekhez is, eldőlt, hogy a majdan megépítendő Szu-27KUB már ilyen kabint fog kapni. Meg sok egyéb más módosítást is.

Azzal, hogy a 43-as géppel már a kétkerekű főfutót és a 17mm-es titán páncélzatot is bevették a sárkányszerkezeti sajátosságok közé, végleg eltávolodtak az anyahajós üzem lehetőségétől és a Szu-34-es elindult egy hosszú, rögös úton a 19 évvel későbbi(!) rendszeresítés felé.

Hogy van beepítve dz a páncélzat és mitől véd?
 
Ilyenkor van az, amikor a pilóta tudása adja el a gépet a nézőknek. A Szu-34-es bizony nem egy kihegyezett dogfighter, a tolóerő/tömeg arányt elvitte a jól meghízott szerkezeti tömeg, nem egy könnyű és energikus F-16C, pláne nem a nagyméretű súlymaketteivel, de mégis dinamikus a program.
Minden manőver lendületből megy, jól fel van fűtve a sebesség és a dinamizmust növeli a sok beiktatott orsó. És nem mellesleg, sokat dübörög a forszázs.
A gép statikailag már nem instabil, ebben komoly része van annak, hogy a súlyponthoz képest jókora erőkaron ül egy vonalaban a két pilóta az üléseiben, előttük egy vonalban a műszerfal, előttük jó nagy karon a nehéz PESA radar és az egész kabinszekció még páncélozott is.

De van mozgatható kacsaszárny, a LERX kapott egy pengeles extra felületet és maga az egész orrszekció, kezdve a hegyétől egy hatalmas felhajtóerőtermelő felület, ami nagyban segíti a gép manőverezőképességét.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.