Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 373
63 114
113
Az új hajtóműnek 2013 nyarán a levegőbe kellett volna emelkednie, legutóbb csak a core rész volt ígérve idén nyárra, a fullos hajtómű 2017-re, mint tesztpéldány.
A 2025-27 újabb egy évtizedes csúszás. Ez már elképesztően sok.
Ha az F-22-est tekintjük tisztán 5. generációs repülőgépnek és figyelembe vesszük, hogy az YF-22-es első repülése az YF-119-essel, illetve az F-22A első repülése az F-119PW100-as hajtóművel között 6 év telt el, akkor az orosz késésre nincs józan magyarázat.
Az F-35 esetében a hajtómű már eleve kész volt, csak az X-35-ösnél kellett szó szerint barkácsolni.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 883
10 014
113
Az új hajtóműnek 2013 nyarán a levegőbe kellett volna emelkednie, legutóbb csak a core rész volt ígérve idén nyárra, a fullos hajtómű 2017-re, mint tesztpéldány.
A 2025-27 újabb egy évtizedes csúszás. Ez már elképesztően sok.
Ha az F-22-est tekintjük tisztán 5. generációs repülőgépnek és figyelembe vesszük, hogy az YF-22-es első repülése az YF-119-essel, illetve az F-22A első repülése az F-119PW100-as hajtóművel között 6 év telt el, akkor az orosz késésre nincs józan magyarázat.
Az F-35 esetében a hajtómű már eleve kész volt, csak az X-35-ösnél kellett szó szerint barkácsolni.

Hát igen. Mikor is szállt fel az első példány? 2010-ben? Ha csak onnan számolunk, akkor 15-17 év egy hajtómű kifejlesztésére soknak tűnik.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 814
30 825
113
Olyan hírre is emlékszem itt, hogy az új hajtómű már tesztelés alatt van, igaz nem a PAK-FA-ban. Nem értem mi tart ettől számítva további 10 évbe.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 081
82 656
113
2017-re igérték, hogy elkészul a proto, amit tesztelni kell. Míg kiforrott hajtomu lesz és szériagyártásba kerul eltelik 7-8 év.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 814
30 825
113
Hát nem sietik el, vagy nagyon szar állapotban van az a proto. Van arról elképzelés, hogy ez a hajtómű mivel tud kevesebbet, mint amit a jövőben a másik tudni fog?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Meg a csóka szerint az amik újra fogják indítani az F-22 gyártását.
Mondjuk erre azért én nem vennék mérget.
Szerinte óriási hiba volt bezárni a gyártósort.

Az F35-öt meg eléggé lesajnálja.
Ő tudja... de szerintem közel sem olyan rossz az.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 081
82 656
113
Minek siessenek? Nincs már annyi pénz, hogy gyors tempoban haladjanak. Csak 12 darabra lesz megrendelés. Hogy mennyit rendelnek késobb azt senki sem tudja.Valoszinu csak akkor lesz rendelés , ha elkészul az új hajtomu.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hmm... a Szu-35 vásárlás ügyben egész pontosan ezt írta:

"<i>The deal on Su-35 depends on the political situation between China/Russia/US. In addition, China is not going to buy a lot but wants to get it in a hurry, so it has very little bargaining power as a buyer. As a result of these complicating factors, whether the deal can go through is highly uncertain, it could happen next month or it could keep dragging on, or it may never go through</i>."

A Su-35 üzlet az Kínai/Orosz/US politikai helyzettől függ. Továbbá Kína nem tervez nagyobb mennyiséget vásárolni, de sürgősen szüksége lenne rá, ezért mint vásárló nincs túl erős alkupozíciója. Ezeknek a komplikált tényezőknek az eredménye képpen az üzlet kimenetele felettébb bizonytalan, lehet hogy megtörténik a jövő héten, vagy lehet hogy elhúzódik, vagy soha nem történik meg.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 373
63 114
113
Minek siessenek? Nincs már annyi pénz, hogy gyors tempoban haladjanak. Csak 12 darabra lesz megrendelés. Hogy mennyit rendelnek késobb azt senki sem tudja.Valoszinu csak akkor lesz rendelés , ha elkészul az új hajtomu.

Nekem annyi ezzel a bajom, hogy a túl hosszúra elnyúló fejlesztés ráépülő járulékos költségei magasabbak, miközben a konkurensek technológia fölénye, mint olló nyílik.
Melyek ezek a költségek és mi ez a bizonyos olló?
A tervező intézet rezsi kiadásait az államnak, mint megrendelőnek akkor is kell 10-17 éven át fizetni, ha addig egy darab hajtóművet se vehet át.
Emellett ennyi idő alatt lemegy egy szakmai karrier harmada-fele, érdemi projektzárás nélkül, ami csak generálja a bevont szürkeállomány idő előtti elvándorlását, vagy növeli a fluktuációt.

Magyarán, a jelenlegi gazdasági helyzetben valóban működhet a "Minek siessenek?" jelige, de nem egy ilyen távolba elnyújtott időtávon.
Patthelyzet, mert ha most leállnak, az is beláthatatlan károkat okoz a kutatás-fejlesztés, és a nemzetbiztonság terén, meg ha túlnyújtják a projektet, az is.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 032
23 019
113
...
A 2025-27 újabb egy évtizedes csúszás. Ez már elképesztően sok.
...
Nem lehet, hogy feladjak a korabbi hajtomu terveket es inkabb valami teljesen uj konstrukcioval jonnek elo. Ha csak az evszamokat nezem akkor erre kovetkeztetnek. Ez igy nem egy kovetkezo tech lepcso, hanem eppen egy lepcso kihagyasa lehet.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 081
82 656
113
Az "izgyelie 30" -ról a legutolsó info 2016 márciusából:
http://sdelanounas.ru/blogs/75459/
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 644
9 202
113
Magyarul rendesen le vannak maradva a fejlesztéssel. Mondtam hogy rendes ipari háttér nélkül nem lehet rendes hadiipart működtetni.
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Én ennyire nem temetném a helyzetet, az hogy késik a hajtómű csak egy dolog, max nem lesz képes annyira gyorsulni vagy szupercirkálni, mint a Raptor, de a 4.gen dinamikát így is hozzá nagyjából. Egyébként is ezen képességek egyre inkább másodrangúak, viszont végre keleten is lesz egy alacsony észlelhetőségű gép szolgálatban, ez önmagában hatalmas jelentőségű sztem.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 883
10 014
113
Magyarul rendesen le vannak maradva a fejlesztéssel. Mondtam hogy rendes ipari háttér nélkül nem lehet rendes hadiipart működtetni.

Vannak olyan tömörülések is, akik világelső vagy ahhoz nagyon közeli ipari háttérrel még eddig sem voltak képesek eljutni, de még egy rendesen működő közepes teherszállítót sem képesek összehozni. :)
 
M

molnibalage

Guest
Én ennyire nem temetném a helyzetet, az hogy késik a hajtómű csak egy dolog, max nem lesz képes annyira gyorsulni vagy szupercirkálni, mint a Raptor, de a 4.gen dinamikát így is hozzá nagyjából. Egyébként is ezen képességek egyre inkább másodrangúak, viszont végre keleten is lesz egy alacsony észlelhetőségű gép szolgálatban, ez önmagában hatalmas jelentőségű sztem.

Annál elvileg többet, mert külső függesztés nélkül az aerodinamikai jellemzők nem romlanak. Viszont pontosan mutatja a jenki és orosz repipar közötti difit. Olyan 20-25 év...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 955
8 419
113
Szupercirkálás nélkül, csökken a hatótávolság, illetve őrjáratozási idő és növekszik a felderíthetőség, mert az utánégető bekapcsolása önmagában is rizikófaktor, elektro-optikailag erősen felderíthető. Magyarúl látszik..Minél gyorsabb vagy annál nagyobb + kinetikus energiát tudsz átadni a rakétának is, tehát távolabbról tudod indítani. Ja és gyorsabban tudsz menekülni (kivonni magad a harcból...). Ez a sorozatgyártásra kész PAK-FA hír szerintem nagyon távol lehet az igazságtól. Minimális a repült idő száma pld. az F-22/F-35 fejlesztésekhez képest (már amit nyilvánosságra hoztak). A fene tudja, hol állnak a fegyvertesztek, mikor a BVR rakéta fejlesztése sem igazán halad a hírek szerint. Az oldalsó lokátorokról is lemondtak az oroszok, (a szárnyban lévőkről nem). Szóval még nagyon sok a kérdőjel. Azt, hogy a Lipecki harckiképzők kapnak előszériás gépeket amit sorozatgyártásúnak mondanak/írnak az annyit jelent csak, hogy a katonák, utána gyártanak majd harcászati, taktikai know-how-t, hogy vagyis, hogyan is kell különféle bevetésekre repülni a géppel, együttműködni a többi orosz típussal, üzemeltetni (később akár tábori körülmények között) stb.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 021
113
@Molni
"Viszont pontosan mutatja a jenki és orosz repipar közötti difit."

Szerintem ennek inkább vannak anyagi okai, mintsem technológia.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 442
79 451
113
Elméletileg ezzel a hahajtóvel valahol az F-35 alatt van egy kicsivel rep teljesítményben ami azért tekintve a belső fegyverteret bőven jobb minden 4++++++++-os gépnél.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 442
79 451
113
A Raptorból is kimaradt az oldalra néző radar meg a sisak kijelző(mind a kettő tervben volt)...Vagy talán az siem tekinthető kész gépnek???
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 081
82 656
113
Magyarul rendesen le vannak maradva a fejlesztéssel. Mondtam hogy rendes ipari háttér nélkül nem lehet rendes hadiipart működtetni.

Ostobaság azt várni, hogy a Szu felbomlását kovetoen , amikor is a tervgazdálkodásból (szocializmus) a piacgazdaságra(kapitalizmus) való átmenet kovetkeztében szétesett -megszunt az egységet -egészet alkotó hatalmas szovjet védelmi-ipari komplexum , mikor teljes ipari ágazatok szuntek meg, egyesek degradálódtak, a szakemberek kivándoroltak vagy máshol helyezkedtek el , kb 15-20 év pénztelenség után az oroszok egyik napról a másikra kifejlesztenek egy új-5. generációs hajtomuvet.
Az uj hajtomu fejlesztésére tuljdonképpen a 2011-2020 állami fegyverbeszerzési csomagban voltak elkulonítve nagyobb osszegek. Természetesen mellette a háttéripart is ki kell(ett) építeni szinte a nulláról, ami szintén nem kevés pénz.
Nyugaton beleértve az usát is nem volt semmilyen átmenet , semmilyen torés így folymatosan ment a fejlesztés, kutatás.
Így nincs értelme osszehasonlítani a két országot, nyilván a 15-20 kiesést nem lehet bepótolni egy-két év alatt foleg a hajtomu építésben.