Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ez a 30-as hajtómű inkább fantáziarajznak tűnik. Nem hiszem, hogy pont itt kukáznák a minden irántú TVC-t, ha már annyi fejlesztést beleöltek és minden új Szuhojra azt raknak. Ezt a hátsó beömlőnyílást amiről gőzöm sincs mire jó meg már láttam egy nagyon régi amerikai tesztgép egyik teszthajtóművén (a képet épp nem találom róla), de ha azóta máson nincs, akkor lehet ha nem is kell az ott legyen.
A hátsó beömlőnyílás az alkalmas tolóerő-növelésére is (az ejektor-hatás által), a kiömlő gáz hűtésére (infravörös hőkép csökkentésére), és esetleg sugárfordítónak is (fékezésre). Az F-15 STMD kísérleti változaton láthattál hasonlót.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 720
66 197
113
Az S/MTD megoldása nem volt hosszú életű, a rajta levő reverzet párszor próbálták ki, mert a leszállásnál a gép hasa alatt előre fújt gázáram miatt a kifutás vad táncba ment át.
Az S/MTD-ből átalakított F-15 ACTIVE 3D vektorálós fúvócsövei a P/YBBN rendszer is használt ejektor hatást, mivel a fúvócső körkörös torzításánál beleszámították a hajtómű körüli áramlást is.

Nekem az a bajom a fenti fantázia modellel, hogy szerintem ezt egy lelkes amatőr dizájnolta, figyelmbe nem véve azt a tényt. hogy a 30-assal szemben külön kiemelték azt a követelményt, hogy nem lehet nagyobb, mint a 117-es hajtómű, ami lényegében a jó öreg AL-31F befoglaló méreteit örökölte.
Ez a fantáziarajz pedig minden csak nem kicsi. Ehhez lényegében szét kéne bombázni a már meglévő törzshátsórészt és az MNPK Avionikának egy teljesen új vektoráló rendszert kéne beintegrálni a T-50 program FbW rendszerébe úgy, hogy az alap és az összetett kormányozhatósági tesztprogram is be lett már fejezve.
Amit idáig a 30-asról tudni lehetett, az az, hogy 20-25%-al nagyobb lesz a tolóereje, egy az egyben beilleszthető a 117-es helyére, nem dobja meg túlságosan a gép fejlesztési költségét és 2020-ra már szériaéretten beintegrálható a T-50-es programba.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 345
84 168
113
Ha jó az infóm akkor akkor a Raptor hajtóműve 156kN-ra képes.Minek nekik ennél számottevően(nem 1-2kN) azért erősebb hajtómű?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 791
31 602
113
Utánégető nélkül 116kN a Raptoré, és 93 kN a PAK-FA jelenlegi hajtóművének teljesítménye. Szép, hogy üzemanaygzabáló módban a 30-as teljesítménye jócskán meghaladja majd az F119-esét (igaz a wiki 167 kN-t ír, de lehet még az oroszok se tudják, hogy mennyire képes), de ha 25%-ot hozzaadsz az AL-41F1 száraz teljesítményhez, akkoris pont egy szinten lesz azzal amit az F119 tud, de ha csak 20 vagy 15% jön össze akkor elmarad teljesítményben, igaz az orosz vas is 10-20%-kal könnyebb konfigurációtól függően, de a gép mégis nagyobb valamivel.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 720
66 197
113
A Raptor hajtóműve jó erős, de még a fékpadi érték is titkos. 1991 óta emlegetik ezt a 150-155kN tolóerőt, ami talán még igaz is lehetett az YF119-es prototípusra, negyedszázada.
Én úgy tudom, hogy kb 155-160kN lehet a valós tolóerő (a kerek 156kN-t mindenki a korábbi "hivatalos" 35000 font átszámításából vette), a csúcs meg valahol 170kN környékén lehet, földközelben, közel a hangsebeséghez. Ne feledjük, a Raptor szerkezeti tömege közel húsz tonna(!), a normál felszállója közel 30 tonna és 38 tonna a maximális felszállótömeg.
A PAK-FA elméletben könnyebb, mint a Raptor, de az oroszok irányából olyan pletykákat hallani/olvasni, hogy állítólag még a teljes csapásmérő fegyverzet és a teljes belső kerozinmennyiség mellett is 1:1-nél nagyobb tolóerő/tömeg arányt akarnak.
Ha a 30-as hajtómű mérete az AL-31F családéval lesz közel azonos és legalább a 160kN-t elérik úgy, hogy az élettartam is megfelelő, az már komoly fegyvertény lesz.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 791
31 602
113
A max felszállótömege 35000 kg, ha ehez akarnak 1:1-nél jobb tolóerő / tömegarányt, az már 170kN fölötti teljesítményt igényel hajtóművenként. Ha csak az "at full load" 29270 kg-os felszállótömeget vesszük, akkor meg elég a jelenlegi hajtómű is az 1:1-nél jobb arányra.
 
M

molnibalage

Guest
Ez olyan IOC dátum, amihez képest az F-35 vagy Rafale IOC-je is acélosnak tűnik, mármint a mögötte levő teszt repórák és képsségek. Egy olyan gép, ami nem is végleges konfiggal repül legfeljebb 2-2,5 ezer órát (extrapolálva a mostani tempót) az kb. a mesében hadrafogható...

A tesztalakulatokhoz lehet küldeni, akik még alsó hangon kéne, hogy 10-20 ezer órát nyúzzák, aztán jöhetnek a harcászati eljárások kidolgozása és aztán a pilóták kiképzése, már ha addig kész lesz a fegyverzet integráció, mert új rakétákat ígértek...

Elképesztő, hogy a "hadrafogható" termionológia mennyire elkoptatott fogalom lett...

Az utolsó bekezdés is vicces, a 2008-as válság és olajár beszakadás előtt kb. ezt írták 2012-re elvárásként. Ez elég jól mutatja, hogy kijelentések terén mennyire túltolják a bringát...
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 545
84 907
113
Ez olyan IOC dátum, amihez képest az F-35 vagy Rafale IOC-je is acélosnak tűnik, mármint a mögötte levő teszt repórák és képsségek. Egy olyan gép, ami nem is végleges konfiggal repül legfeljebb 2-2,5 ezer órát (extrapolálva a mostani tempót) az kb. a mesében hadrafogható...

A tesztalakulatokhoz lehet küldeni, akik még alsó hangon kéne, hogy 10-20 ezer órát nyúzzák, aztán jöhetnek a harcászati eljárások kidolgozása és aztán a pilóták kiképzése, már ha addig kész lesz a fegyverzet integráció, mert új rakétákat ígértek...

Elképesztő, hogy a "hadrafogható" termionológia mennyire elkoptatott fogalom lett...

Az utolsó bekezdés is vicces, a 2008-as válság és olajár beszakadás előtt kb. ezt írták 2012-re elvárásként. Ez elég jól mutatja, hogy kijelentések terén mennyire túltolják a bringát...

Az eredeti orosz szovegben, amit Sojgu mondott az volt, hogy ..."2019-ben érkeznek /kapja meg az orosz hadsereg az elso PAK-FA gépeket. Hadrendbe állásukról nem volt szó. 6 gép meg minek. Nincs értelme nagy mennyiségu gépet rendelni régi hajtomuvel erre már ok is rájottek. Olcsóbb, ha megvárják a 30-asa,t minthogy vesznek tobb tízet és utána + koltségek a hajtomu cseréhez.
 

gioo

Well-Known Member
2015. december 25.
13 788
17 336
113
DA02jghW0AADfXQ.jpg
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 640
113
A max felszállótömege 35000 kg, ha ehez akarnak 1:1-nél jobb tolóerő / tömegarányt, az már 170kN fölötti teljesítményt igényel hajtóművenként. Ha csak az "at full load" 29270 kg-os felszállótömeget vesszük, akkor meg elég a jelenlegi hajtómű is az 1:1-nél jobb arányra.
Két lépcsőben tervezik elérni a teljes tolóerőt. Először 16,5 t, majd állítólag egy év múlva 17.5. Följebb betettem a teljes cikket is.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 640
113
Az eredeti orosz szovegben, amit Sojgu mondott az volt, hogy ..."2019-ben érkeznek /kapja meg az orosz hadsereg az elso PAK-FA gépeket. Hadrendbe állásukról nem volt szó. 6 gép meg minek. Nincs értelme nagy mennyiségu gépet rendelni régi hajtomuvel erre már ok is rájottek. Olcsóbb, ha megvárják a 30-asa,t minthogy vesznek tobb tízet és utána + koltségek a hajtomu cseréhez.
Kiképzésre. Még egy pár év, mire teljes harckészültséget adhatnak.