Inkább arról van szó, hogy nem lesz harmadik fokozat a lemaradás elkendőzésében. Én (most szigorúan harci repülést nézve, nem a tudmány más részeit, mint szuperszámítógépek vagy fúziós technológiák, ahol eléggé dobogósok) az orosz lemaradást 3 szakaszra bontom, amiben most jön a harmadik.
Az első szakasz volt a HH vége, az F-22 korszaka - ezt a gépet megakasztotta a békekor álma, hogy most jön a nagy happy world. Aztán nem jött. De a 750 darabos megrendelést elkaszálták és a fejlesztés is elhúzódott. Ennek köszönhetően a nyugati légierők gernice maradt a 4.th gen gépek. Így az orosz leszakadás nem volt szembetűnő, hiszen a saját vasaik ekkor kezdtek erőre kapni (főleg a Szu-27 vonal).
A második szakasz az F-35. Itt már nem ment a békekor spórolás, ellenben ment az LM tröszt-pénzéhsége meg a koncepciókavarászás - évtizedekig sehol a mass 5.th generation gép. Az oroszok közben szépen magukra találtak, Sz-27 család virágzik, megjeleni a Szu-57 kezdetleges formában. A nyugati AF gerince továbbra is 4.th gen.
A harmadikszakasz - ez van most. Az F-35 gyártásban és terjed mindenhol, és olyan fonák helyzetet teremt, hogy apró USA szövestéges államok sokkal komolyabb harcértékű típust állítanak hardrenbe, mint a RUF. Az USAF pedig gőzerővel fekszik rá a kövtkező költségvetési évtől a PCA-ra, amint a B-21 repül (Y2019-20 alapján). Az Szu-57 első százada talán 2030-ra lesz bevethető - PCA első század ugyanakkorra tervezve (jó eséllyel ebből nem lesz semmi - de sok függ ebből Kínán. Ha valami csetepatéban leszednek pár F-15-öst, zöld út a 6.th gen előtt. Az USAF szerintem titkon erre vágyik). Az orosz gazdaság ebbe a versenybe már nem tud beszállni érdemben - de nagyon helyesen főleg a légvédelmet tolják - S-300/400 és társaik. A prió nekik más.
Summa, hogy az orosz harci gép lemaradás nem most jött be, egyszerűen a nyugati haderők ilyen vagy olyan okból nem lőttek ki - gyakorlatilag elpazarolták az elműlt harminc évet, így engedtek némi felzárkózást... viszont ahogy belehúztak, kijött az eddig annyira nem látható lemaradás.