Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Azt pl hogy orisz gajtóművel repülnek bagy részt és ők vesznek orosz technikát vagy annak koppintását használják.
De ennek a folyamatnak jelenleg látjuk a lezárását. Ebben a percben az új gyártású gépekbe már nem orosz technika kerül. Sőt, a koppintásuk sem.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 457
84 446
113
De ennek a folyamatnak jelenleg látjuk a lezárását. Ebben a percben az új gyártású gépekbe már nem orosz technika kerül. Sőt, a koppintásuk sem.

Lárjuk?Semmit nem látunk mert semmit nem mondanak.Képek alapján tippelgetünk.Ne keverd össze a kettőt.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

ladagrant

Well-Known Member
2019. január 30.
2 513
4 783
113
"Nekem hiszel vagy a szemednek?"
Legalább a kínaiak mutatnak képeket... szegény az aki még ennyit se tud.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Szerintem is...
Ha már csak mint folyamatot szemléled a két programot, a kínaiak sokkal nagyobb tempót diktálnak. A PAK-FA, ha emlékszel, hamarabb emelkedett a magasba, elvileg hamarabb is kezdhettek neki (talán??). Most a kínai program úgy áll, hogy beindult a sorozatgyártás saját hajtóművel. Lényegében erre a ponrta várt mindenki. Ezen év végén valaminek történnie kellett: vagy egy komolyabb orosz hajtóművásárlás, vagy saját hajtóművel rendelkező sorozatgyártmány. A jelenlegi orosz hajtóművekkel semmiképpen nem jött ki a materk.
Az orosz gép esetében, mintha minden lelassúlt volna. Két baleset is hátráltatta/hátráltatja a programot de a modern gyártósor is mintha késne.

Nekem azért még vannak fenntartásaim a saját hajtóművekkel kapcsolatosan:

China still struggling to develop new military turbofan engines

5 hajtómű/év
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 587
18 577
113
Arról nincs semmi fogalmunk, hogy milyen egy WS-10 egy Al-41-hez, 117Sz-hez képest. Tólóerő, fogyasztás, meghibásodásközi idő, élettartam?

Azt se felejtsük el, hogy elvileg nem ez a géphez tervezett végleges hajtómű. Ezt a Szu-57-nél állandóan felhozzák negatívumként, pedig a J-20 sem áll jobban e téren.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Kb azt amit az AL-31
Egyáltalán mit tud a J-10B?
Oroszoknak nincs is ilyen eszközük. Esetleg, mit tud egy F-16-hoz képest lenne a jó kérdés.
Vagy bármelyik kínai eszköz?
Tényleg! Hány harcigépet fejlesztettek ki az oroszok az elmúl 30 évben és hányat a kínaiak?
Nekem azért még vannak fenntartásaim a saját hajtóművekkel kapcsolatosan:
Én is óvatos vagyok, de eddig jó látszott a folyamat. Előszöt csak kéthajtóműves gépbe tették be. Most beteszik az egyhajtóművesbe és a lopakodóba is. Viszont a haditengerészetibe még nem láttam :)
Azt se felejtsük el, hogy elvileg nem ez a géphez tervezett végleges hajtómű. Ezt a Szu-57-nél állandóan felhozzák negatívumként, pedig a J-20 sem áll jobban e téren.
Igen, egyiknek sincs még kész a tervezett hajtóműve, viszont a a két programot, ha, mint folyamatot nézzük, a sorozatgyártás beindulása miatt (nem beszélve elektronika+ fegyverzet) a J-20 előrébb van.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Én is óvatos vagyok, de eddig jó látszott a folyamat. Előszöt csak kéthajtóműves gépbe tették be. Most beteszik az egyhajtóművesbe és a lopakodóba is. Viszont a haditengerészetibe még nem láttam :)

Gondolom, a WS-10-re gondolsz, mert a WS-15 még sehol sincs, vagy rosszul tudom?
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 587
18 577
113
Tényleg! Hány harcigépet fejlesztettek ki az oroszok az elmúl 30 évben és hányat a kínaiak
0-ról az oroszok egyet, a kínaiak kettőt (Pakisztánnal együtt hármat)

Igen, egyiknek sincs még kész a tervezett hajtóműve, viszont a a két programot, ha, mint folyamatot nézzük, a sorozatgyártás beindulása miatt (nem beszélve elektronika+ fegyverzet) a J-20 előrébb van.
Ez egyértelmű, lassan feltöltött az első (vagy a második?) század széria gépekkel. Az kérdés, hogy ezek a szériagépek mennyire 100 %-osak a tervezetthez képest.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 457
84 446
113
Kb azt amit az AL-31

Oroszoknak nincs is ilyen eszközük. Esetleg, mit tud egy F-16-hoz képest lenne a jó kérdés.

Tényleg! Hány harcigépet fejlesztettek ki az oroszok az elmúl 30 évben és hányat a kínaiak?

Én is óvatos vagyok, de eddig jó látszott a folyamat. Előszöt csak kéthajtóműves gépbe tették be. Most beteszik az egyhajtóművesbe és a lopakodóba is. Viszont a haditengerészetibe még nem láttam :)

Igen, egyiknek sincs még kész a tervezett hajtóműve, viszont a a két programot, ha, mint folyamatot nézzük, a sorozatgyártás beindulása miatt (nem beszélve elektronika+ fegyverzet) a J-20 előrébb van.

Tudod nekik nem kellett mert megcsinálták majd 20 évvel korábban a 4.generációt mint a kínaiak...
Kb azt amit a 30 éves AL-31?Most ezen gondolom nem szabad nevetni mert dicsekvésnek szánod.
Milyen eszközük nincs?4.gen. multirole gépük?Miért ne lenne?Azért mert gyártottak valamennyit?Nevezd már meg azokat az elektronikai eszközöket amik a J20-ban vannak légy oly kedves.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
?Nevezd már meg azokat az elektronikai eszközöket amik a J20-ban vannak légy oly kedves.

Integrált célmegjelölő van a gépen több generációs HMD fejlesztések amik a mai napig feladják az oroszoknak a leckét Hol is van a mi-28nm gépekről ? Ja hogy sehol
Nyilván a mikroelektronika határozza meg a DAS rendszer fejlettségét ami megint a kínaiak javára billen .Képalkotós rakéta még mindig sehol nincs .
A j-20 fegyvereit már évekkel ezelőtt láttuk a 4 gen gépeken . Az orosz 4 gen gépekről hol is van a R-74m2 vagy r-77M ?
 
  • Tetszik
Reactions: tacticool

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Gondolom, a WS-10-re gondolsz, mert a WS-15 még sehol sincs, vagy rosszul tudom?
Igen. Arra gondolltam.
Kb azt amit a 30 éves AL-31?Most ezen gondolom nem szabad nevetni mert dicsekvésnek szánod.
Tényként kezelem. Van két futónk: az egyik korábban indult a másik később. Aki később indult, beérte a korábbit és most fef-fej mellett haladnak. Csak attól nem lesz jobb az előbbi futó, hogy a múltban a másik előtt volt. Most ebben a pillanatban már nincs előtte, hanem mellette van. Ha pedíg magát a folyamatot nétzzük az utóbbi futónk gyorsabban fut, mivel a kezdeti hátrányt nagyon gyorsan dolgozta le.
Ismétlem, a folyamatot is vizsgáld.
Milyen eszközük nincs?4.gen. multirole gépük?Miért ne lenne?Azért mert gyártottak valamennyit?
Ezeket nem nagyon értettem. Kinek milyen eszköze nincs?
Nevezd már meg azokat az elektronikai eszközöket amik a J20-ban vannak légy oly kedves.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-20#Avionics_and_cockpit
 
  • Tetszik
Reactions: therob and Roni

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 755
113
A kinaiak mindenben az oroszok elott jarnk 5 gen gepekben. Sarkany elektronika hajtomu minden. Nem komolyan venni oket haaat meg az USA is komolyan veszi oket.

Amugy van Algir megrendeles? Vagy ezcsak amolyan vagy a kobon?

Elektronikában van rá esély, hogy előrébb járnak. Ezt aláírom. Sárkányban?! WTF? Manőverezőképesség, aerodinamikai fejlettség vagy az alacsony észlelhetőség a kérdés sárkány ügyileg?! Csak mert az előzőt a saját magam is tapasztalhattam, hogy ellenfele nem igazán van az orosz vasnak. Zsebkendőnyi helyen forgolódott. A szívócsatornát meg a hajtóművet figyelve ott az S törés, csak lentről felfelé, nem oldalirányban. Nem véletlenül van olyan magasan a Szu-57 farokrésze és hajtóműve. Alacsony észlelhetőség. A Szu-30MKI,A,és M gépeknél maguk az oroszok mondták, hogy a kacsaszárny valamennyivel növelte a radarvisszaverő felületét a gépnek az alap Szu-27-hez képest. A Szu-57-nél ezért találták fel az oroszok a mozgatható LERX-et, hogy a kacsaszárnyak nyújtotta aerodinamikai előnyöket úgy tartsák meg, hogy közben nem növekszik a gép radarvisszaverő felülete. Ha valaki már látta repülni a Szu-57-est akkor az azzal is tisztában van, hogy a mozgatható LERX további előnyöket is hozott aerodinamikailag a korábbi kacsaszárnyhoz képest, ugyanis nem csak egyszerre lehet kitéríteni a kettőt, hanem differenciáltan is. A kínaiak meg dobtak a J-20-ra két szép nagy kacsaszárnyat, de az biztos jól van úgy.
Hajtómű?! Maximum a raktárba járnak előrébb, hogy mehessenek az új hajtóműért, aminek fele, negyede idő alatt lejár a javításközi vagy akár a teljes üzemideje, mint egy sima jelenleg is használatos Stage 1 fázisú Szu-57 hajtóműnek.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 459
15 894
113
Igen. Arra gondolltam.

Tényként kezelem. Van két futónk: az egyik korábban indult a másik később. Aki később indult, beérte a korábbit és most fef-fej mellett haladnak. Csak attól nem lesz jobb az előbbi futó, hogy a múltban a másik előtt volt. Most ebben a pillanatban már nincs előtte, hanem mellette van. Ha pedíg magát a folyamatot nétzzük az utóbbi futónk gyorsabban fut, mivel a kezdeti hátrányt nagyon gyorsan dolgozta le.
Ismétlem, a folyamatot is vizsgáld.

Ezeket nem nagyon értettem. Kinek milyen eszköze nincs?

https://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-20#Avionics_and_cockpit

Igazából egyetértek a véleménnyel - csak annyi kitétellel, hogy a kínaiak nagyon nem maguktól jutottak el ide.
Ipari kémkedés egy dolog, de a nyugat a legutóbbi időkig konkrétan tömte őket tudással (több okból, nagy hiba volt már leesett) - ám ez lassan teljesen elzárul. Ez pedig erősen látszik. Tisztán látható a tendencia a bemutatott cuccaikon. Innentől ezeket fogják pimpelni.
Mondhatni a kínai fejlődés kikoppant - marad nagyjábol a saját kútfő meg a már nagyon szankcionált kémkedés, ami töredéke az eddigieknek.

BTW a hajtómű egy vicces dolog, mert arra azért kínosan ügyeltek, hogy azt a technológiát azért ne játszák át (se az oroszok). Egy dolog lassan elérik az F-22 hajtóművének a színvonalát, a gond az, hogy aki a csúcsra tör, annak már mást szinten kéne fejleszteni (mint ADVENT vagy a rugged boundary layer ingesting (BLI) inlet-fan combination, AETP demonstrators (XA100/101). stb... NASA meg a légierő laborjának a doksijait érdemes lapozgatni, érdekességek vannak benne :D).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 578
113
Szuperszonikus kompresszor fokozatok. Akár fokozatonként 3-as nyomásviszony is elérhető, ami azt jelenti, hogy akár 3-4 fokozattal össze lehet hozni azt, amit mondjuk egy Szu-35-ösnél, vagy F-16-osnál 14 fokozattal értek el.
A szuperszonikus fokozatok további előnye, hogy a turbina számára gázdinamikailag kedvezőbb fordulatszámon járhat az egész forgórész, ami jóval magasabb érték, mint a szubszonikus kompresszoroknál megengedhető.
Emiatt aztán a belépő fokozatra is ráengedhető a hangsebesség feletti áramlás, ami által a szabályozatlan hagyományos, de akár a DSI-vel szerelt gépek is repülhetnek Mach 2.0 felett.
Érdekes, hogy a szuperszonikus kompresszorok mégse itt, hanem a brit, francia, illetve később a szovjet VTOL gépek kisméretű emelőhajtóművein "terjedtek el", mivel itt relatíve kis méretű, pár fokozatból álló hajtóműveknél kell jókora fajlagos tolóerőre való gázáramot produkálni.
Az első ilyen kutatások a negyvenes évek végéről, az USA-ból és a britektől származnak, vegyesen axiál és centrifugál kompresszorokra.
Napjainkban a legtöbb ilyen tudományos publikáció (szuperszonikus axiál- és centrifugál kompresszorok) a szentpétervári egyetem tudósaihoz köthető.
A szovjet-orosz gázturbina alapkutatás igazi fellegvárának ugyanis Leningrád/Szentpétervár tudományos-ipari komplexumai tekinthetők igazán.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 435
36 472
113
Szuperszonikus kompresszor fokozatok. Akár fokozatonként 3-as nyomásviszony is elérhető, ami azt jelenti, hogy akár 3-4 fokozattal össze lehet hozni azt, amit mondjuk egy Szu-35-ösnél, vagy F-16-osnál 14 fokozattal értek el.
A szuperszonikus fokozatok további előnye, hogy a turbina számára gázdinamikailag kedvezőbb fordulatszámon járhat az egész forgórész, ami jóval magasabb érték, mint a szubszonikus kompresszoroknál megengedhető.
Emiatt aztán a belépő fokozatra is ráengedhető a hangsebesség feletti áramlás, ami által a szabályozatlan hagyományos, de akár a DSI-vel szerelt gépek is repülhetnek Mach 2.0 felett.
Érdekes, hogy a szuperszonikus kompresszorok mégse itt, hanem a brit, francia, illetve később a szovjet VTOL gépek kisméretű emelőhajtóművein "terjedtek el", mivel itt relatíve kis méretű, pár fokozatból álló hajtóműveknél kell jókora fajlagos tolóerőre való gázáramot produkálni.
Az első ilyen kutatások a negyvenes évek végéről, az USA-ból és a britektől származnak, vegyesen axiál és centrifugál kompresszorokra.
Napjainkban a legtöbb ilyen tudományos publikáció (szuperszonikus axiál- és centrifugál kompresszorok) a szentpétervári egyetem tudósaihoz köthető.
A szovjet-orosz gázturbina alapkutatás igazi fellegvárának ugyanis Leningrád/Szentpétervár tudományos-ipari komplexumai tekinthetők igazán.

Remek. Mondjuk a stealth technológiát is anno egy orosz matematikus által kidolgozott elméleti alapokra építve fejlesztették ki az amerikaiak, az oroszok semmit sem kezdtek vele (de nem is titkosították).
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Igen.

Tényként kezelem. Van két futónk: az egyik korábban indult a másik később. Aki később indult, beérte a korábbit és most fef-fej mellett haladnak. Csak attól nem lesz jobb az előbbi futó, hogy a múltban a másik előtt volt. Most ebben a pillanatban már nincs előtte, hanem mellette van. Ha pedíg magát a folyamatot nétzzük az utóbbi futónk gyorsabban fut, mivel a kezdeti hátrányt nagyon gyorsan dolgozta le.
Ismétlem, a folyamatot is vizsgáld.

Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a futó, aki korábban indult az egyszer csak megállt, bevárta a később indulót, majd szép lassan futott mellette, hogy az felvehesse a tempót, sőt időnként még meg is tolta picit. Aztán most már valóban fej fej mellett haladnak, de hosszú a táv még a célig, s nem tudni, hogy ki bírja majd jobban a hajrázást.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül