Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 084
113
Oroszok nem a szovjetek. SZU megszunt még 1991-ben. Az orosz védelmi cégek harmadrendu programozókat alkalmaznak.A legjobbak kulfoldon dolgoznak. A WOT-ot is orosz alkotta meg, de ott van Brilin, Kaszperszkij az ismertebbek kozul.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
2015-ben vagyunk ember, nem a 80-as években, amikor az itteni társaság egy rész még az apukája f***ban volt.
 
M

molnibalage

Guest
A világon az egyik legkeresettebb szoftverfejlesztők z oroszok és náluk készül a szoftverek egy jelentős része.
Soha egyetlen orosz mérnöki szofterrel sem dolgoztam még. Most akkor erre mit mondjon az ember...? Ellenben jenki, és nyugat-európaival igen...

molni: Te vagy ebben a szakember ezt az egyetemes borosüveges pldat pl lehet számolni? Tudjuk, hogy az adott molekula 2perc után hol lesz?

Már 10 éve is, ilyen egyszerű áramlástani példát a CFX is megoldott úgy, hogy a valóságban csak az üveg felületi érdessége miatt lett volna a kapott fő jellemző értékeknél a mérthez képest pár százalékos eltérés, mert ennyi a mérés pontossága... Én pl. hődrótos mérést csináltam szárnyprofilon és CFX számításssal volt összevetve.

Egyébként meg ki a túrót érdekel a molekula...? A CFD szoftverek nem molekulákkal dolgoznak...
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
szvszemet amúgy jól összefoglalja ez.
http://i.imgur.com/LCcWq.jpg

amíg ez így van fölösleges kompresszorlapátokról vitatkozni amiket SH szinten csusztattak és kitakartak vannak. Szép nagy körkörös fém felület.

Hű milyen sokan hozzászóltatok tegnap óta:)
Nekem úgy tűnik, h az oroszok nemcsak nem tudják megcsinálni annyira profira a gépeiket RCS szempontból, de talán nem is annyira fontos nekik. Ezen a képen pl. igaz, h a hajtóművek még csak le sincsenek festve és biztos, h oldalirányból nagyobb reflexiót mutat a gép, mint szemből, de el tudom képzelni, h ez nem is érdekli őket, hiszen egy légi harcban jó eséllyel közel szemből találkozik az ellenféllel.
Gondolom már önmagában az is hatalmas előny ha egy AWACS nem 500km-ről szúrja ki hanem csak mondjuk 200-ról, mert az már szinte olyan, mintha nem is lenne AWACS támogatás, ennyire közel a légi-harcokhoz nem hiszem, h bemerészkednének vele. Ezért valószínűleg az eddigi taktikákat is rendesen át kell majd dolgozni ha egyszer szolgálatba áll.
 

sidewinder1

Member
2012. március 13.
217
4
18
A Formula-1 jó példa,arra,hogy csak a CFD nem helyettesíti a szélcsatornát és a valódi tesztelést. Pont az orosz Marussia csapat szopott éveken át a teljesen CFD alapon megtervezett autóval.Ami a CFD szerint működött az a valóságban nem. Nulla szélcsatornatesztet használtak.Az összes többi csapat szélcsatornában is tesztelte a fejlesztéseit. A Ferrari például a saját szélcsatornája átalakítása miatt tavaly, a már megszűnt Toyota F1 team szélcsatornáját használta,Kölnben. Tavaly előtt kezdtek el a Marussiánál szélcsatornát használni, rögtön jobb is lett a kocsijuk,persze ebből a költségvetésből sosem lesz olyan kocsijuk amivel dobogós helyért vagy győzelemért lehetne küzdeni,legfeljebb ha mindenki kiesik. Nem egyszer hangsúlyozták,hogy ők orosz csapat(bár a csapatvezér egy angol) ezek után nekem érthetetlen,hogy miért nem tudtak segítséget kérni a CAGI-tól, ami a világ egyik legjobb aerodinamikai kutatóintézete. A megfelelő minőségű szoftverek hazai forrásból való biztosításával nem hiszem,hogy gondja lenne, akár a Szuhojnak vagy éppen a Mil-nek, Kamovnak . Szoftverfejlesztésben az oroszok a világ élvonalába tartoznak.
 

sidewinder1

Member
2012. március 13.
217
4
18
off
Orosz CAD programok:
Tflex:
http://www.tflex.com/index.htm
Ledas:
http://www.ledas.com/
ASCON KOMPAS 3D:
http://ascon.net/main/
A KOMPAS 3D Magyarországon is kapható:
http://trendsol.hu/u/kompas-3d
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
sidewinder1 az F1-es szélcsatorna a régi szép időkben napi 24 órát ment, max javításra állt le, mert nem voltak tesztkorlátozások. Nem hiszem, hogy a CAGI-nál más lenne a helyzet, így bizotsan nem szivesen adják kölcsön a méregdrága felszerelésüket - aminek a munkája előre be van tervezve hónapokra - mert jönnek a gyerekek az F1-től, hogy nekik is kellene csúcsgép Mariozni.
A szimuláció alapján rosszul megtervezett autó elsősorban azt jeneti, hogy a program szar. Egy bizonyos sebesség felett meg lehet ha jobb a szélcsatorna helyett szimulációs szoftverbe ölni a pénzt, mert a sebességgel egyre jobban drágulnak a szélcsatornák. Pl láttam egy kínai videót, amin hiperszónikus teszteket végeztek "szélcsatornában". Az egész úgy nézett ki, hogy volt egy hatalmas hosszúkás(?) tartály egy majdnem méteres ármérőjű kimenei csővel. Azt lezárta egy vastag fém lemez, aminek az oldalán (a lapján) ki volt marva X alakban két egymásra merőleges vájat. A tartályt felpumpálták magas nyomású levegővel, a bevágott lapot meg egy töltettel keresztülrobbantották, az széthasadt és a kitóduló levegő elérte a hiperszónikus makettet, így volt kb egy tized- vagy századmásodppercnyi mérési idejük rengeteg előkészítéssel és jó drágán.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Soha egyetlen orosz mérnöki szofterrel sem dolgoztam még. Most akkor erre mit mondjon az ember...? Ellenben jenki, és nyugat-európaival igen...

Mennyire mennek a cirill betűk meg az orosz nyelv és van-e cirill billentyűzete a gépednek? Na ezért.
Valószínűleg kínai, koreai meg japán szoftok is vannak, mert a Samsung, a Hyunday, a Panasonic, a Mitsubishi, stb is megtervezi a gépeit meg az elektrónikáját valamiben, és nem ragaszkodnak arrafele az angol nyelvhez egyáltalán. Csak éppen ezek a szoftok nem jutnak el hozzád, mert van más is, ami számodra kézenfekvőbb.
 
M

molnibalage

Guest
Gondolom már önmagában az is hatalmas előny ha egy AWACS nem 500km-ről szúrja ki hanem csak mondjuk 200-ról, mert az már szinte olyan, mintha nem is lenne AWACS támogatás, ennyire közel a légi-harcokhoz nem hiszem, h bemerészkednének vele.

Ilyen értékekkel semmi értelme nem lenne a stealth képességnek. 200 km-es detektálási táv az irgalmatlan nagy egy vadászgép ellen taktikai szempontból.

Nem egyszer hangsúlyozták,hogy ők orosz csapat(bár a csapatvezér egy angol) ezek után nekem érthetetlen,hogy miért nem tudtak segítséget kérni a CAGI-tól, ami a világ egyik legjobb aerodinamikai kutatóintézete.

Lehetséges, hogy ingyért nem csinálják vagy sehogy sem? Az USAF-nak is vannak a világon majdnem egyedülálló nehéz szállítógépei, de nem szállíthatnak pénzért a civileknek, mint "cég", mert tiltja a jenki szabályozás vagy törvény. A CAGI tudommal katonai kutatóintézet. Semmi keresnivalója sincs az F1 terén. Ezen felül egy dolog otton lenni a repcsiknél, csak azok nem aszfalton gurulnak. A reülőgép teljesen körüláramlott test, az F1 és semmilyen autó nem az.

Orosz CAD programok:
Senki nem monda, hogy nincs, de amikor a szerbekkel való együttműködés során nem találkoztam ilyennel. A BME-n sem, a Olajtervnél sem, pedig 10+ tervező szakág van. Azért ez jelent valamit...
 
M

molnibalage

Guest
A szimuláció alapján rosszul megtervezett autó elsősorban azt jeneti, hogy a program szar.
Ez így nem igaz. A CFX-ben is több féle modell van, mert erőforrás optimalizálás szempontjából adott feladathoz kevésbé komplex hidraulikai modell is jó lehet, ezen felül vannak adott áramlási problémákra optimalizált matemtikai leírások meg az, hogy egyáltalán milyen linearizált diffegyenletekkel dolgozik a cucc, vagy bármilyen diffegyeneletekkel. Az, amivel víz kavitációt jól számolok szart sem ér szuperszonikus áramlásoknál... Nincs univerzális solver...

A solvert te választod ki és a CFX meg futtatja. A programnak semmi baja, csak ha a solvered szar...

(Gondolom életedben nem foglalkoztál még ilyennel...)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
A programnak semmi baja, csak ha a solvered szar...

(Gondolom életedben nem foglalkoztál még ilyennel...)
Konkrétan úgy értettem, hogy a solver az ami szar, az algoritmus nem elégséges a korrekt modellezéshez.
És talált, nem az én területem.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 589
18 583
113
A Szuhoj 2010-ben kapta meg az első szuperszámítógépet, de ez nem Oroszország első ilyenje volt. Ha jól emlékszem, az Aranysasban olvastam, egy Szu-30-as cikkben, hogy önerőből az első 1 teraflopos gépet 2003 körül építették. A Pak-Fa a közelmúlt egyik legfontosabb orosz fejlesztése, biztos vagyok benne, hogy a Szuhoj hozzáférést kapott több állami intézet erőforrásaihoz, pl a CAGI szélcsatornáihoz, vagy meglévő szuperszámítógépekhez, ahol modellezhettek.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
Khmm...
A rendszer rossz alapjában.
Kiszámolhat bármit, elkészíthet bármilyen jó tervet, a végül legtöbbször nem a logikus érvek döntenek, az kerül gyártásba amivel a tűzhöz közel került cég, a kiválasztott áll elő.
ld uralvagonzavod, és a T-valahány vonal, a toldozgatás, foltozgatás, a relatív "újdonságok"

Részemről könnyen elhiszek egy ilyen verziót itt is.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
10 évvel ezelőtt még lehet, hogy értékelhető teljesítmény volt az 1 tflops számítási teljesítmény, de ma már 1tflopsos, pc-be illeszthető kártyákat is lehet kapni.
Tudtommal az oroszok most arra törekednek, hogy saját architectúrával dolgozzanak. Megvan az IC és CPU tervezésük ,gyártásuk és saját szuperszámítógépeik is vannak. (Ez eddig kábé 2-300 millió usd költséget jelenthetett nekik.) Feltételezem képesek írni maguknak új protokollokat és szoftvereket, de a fentebb leírtak miatt senki sem fog azokkal találkozni. Tekintve azt a nyilvános infót, hogy az nsa előtt ma már csak az AES titkosítási protokoll maradt feltörhetetlen, az oroszok igen okosan teszik, hogy nem dobják piacra a legértékesebb ötleteiket. Például a brittek RSA algorítmussal kódolták az üzeneteiket, még mielőtt az amerikaiak egy évtized múlva (újra) fel nem találták azt. Amint piacra került az rsa titkosítás mint termék, úgy feltörhetővé is vált. Nem csak az idővel megjelenő nagyobb számítási kapacitású "brute force" jelentett veszélyt a kulcsokra, az nem lett volna baj, de néhány évente újabb és újabb ötletek merültek fel és ma már nem ajánlott ennek a titkosításnak a használata. A 2048-as kulcsok használata is csak nyugati ajánlás. :)
Ha nem lehet infót találni a t50 fejlesztő szoftverekről az inkább azt jelenti, hogy már saját rendszerrel dolgoznak.

(Off: Van már orosz SIM és NFC gyártás?)
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 830
4 129
113
A hajtóművekre is előbb-utóbb felkerül a radarhullám-elnyelő borítás, rendszeresítésig mindenképp.

Nem lesz azon semmilyen pluszborítás szerintem... Esetleg majd az új hajtóművön.



Volt szó arról, hogy a PAK-FA is ilyen közbetét elemmel lesz felvértezve, de az ominózus képen nem ez látszik, hanem a 117Sz (A) hajtómű kisnyomású kompresszora első fokozata előtti álló (terelő) lapátsor. Jól felismerhető a merev belépőél és a kitérített kilépőél.

saturn.jpg


Az alsó lapátoknál látszanak a kitérített kilépőélek, a felsők ebből a szögből takarásban vannak.


Valószínűleg igazad van, de valahogy mégsem tudom elhinni, hogy az már közvetlenül a hajtóműnél lévő lapátsor lenne. Abból a pozícióból (magasságból és szögből), ahonnan a fotó vélhetően készült, nekem képtelenségnek tűnik, hogy úgy rá lehessen látni a hajtómű elejére. Eleve a hajtóművek kompresszor felőli oldala a gép középvonala felé közelít. Ezen a képen meg azok a lapátok, úgy látszanak, mintha minimum párhuzamos lenne a hajtómű (amennyiben közvetlenül ahhoz tartozik az a lapátsor) a törzs középvonalával, de inkább távolodna az eleje a középvonaltól kifelé. Ami meg biztosan nem így van, mint az látható más képeken:

03f46dcc66fa5566f349c1baeac46914.jpg


20965d1274820269-pak-fa-news-pak-fa-hi-res-15.jpg
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Azt hiszem igazad lesz wolfram, amit látunk az nem lehet a hajtómű. ha megnézzük azt a képet ahol szemből látjuk azt a "vmit" egészen közel van a beömlőnyíláshoz, saccra 2-3m, ha pedig oldalirányból nézzük a gépet akkor világos, h a hajtómű jóval hátrébb kezdődik.
Molni, csak azt akartam mondni, hogy ha ez a gép csak annyira sikerült, h az AWACS 200km látja, már akkor nagyon nagy veszélyben van. szuperszónikus célnál esetleg ha sikerül szembe menni vele 200km ről kb.4perc alatt rakétát indíthatnak rá, amit sztem nem mernének megkockáztatni. De igazad van valószínűleg ennél azért kevesebb lehet ez az érték, a kérdésem inkább az, h akkor a jövőben vajon mi lesz a légtérfigyelőkkel, ennyire használhatatlanok lesznek? és ez hogyan változtatja meg a taktikát? a legtöbb légiharc sztori, vagy red flag gyakorlat, amit olvasok általában úgy kezdődik, h megjött a cél info az AWACS-ről...mi van ha ezt a kulcsfigurát ki kell venni az ütközetből? az az érzésem, h sokkla könnyebben lesz ebből dogfight megint, mint kóreában anno.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 830
4 129
113
Azt hiszem igazad lesz wolfram, amit látunk az nem lehet a hajtómű. ha megnézzük azt a képet ahol szemből látjuk azt a "vmit" egészen közel van a beömlőnyíláshoz, saccra 2-3m, ha pedig oldalirányból nézzük a gépet akkor világos, h a hajtómű jóval hátrébb kezdődik.

Talán egyszer kiderül, hogy mi is az pontosan és melyik kép volt csalóka...