Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
A kabintető nem biztos, hogy fémkeretes, ugyanúgy lehet üveg- kevlar vagy szénszálas kompozit-anyagból is. A számítógép meg segíti az aerodinamikai és szerkezeti tervezést, de nem helyettesíti a tesztelést.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Ezen felül önmagában nem értem, hogy hova kell szuperszámítógép. Már 10+ éve is alkalmasak a CFD szoftverek többsége, hogy clusterbe pakolt PC-kel közös erőforrásként használja a gépeket. A mai PC és szerver teljesímények mellett veszel egy rakás high end PC-t és mehet a móka. PS3-mal is csináltak már asszem ilyet...

Szerintem se a teljesítménnynél van a kutya elásva, hanem a programnál. Honnan szerzel olan programot, amivel ilyesmiket lehet modellezni? Akinek van, szerintem nem adják el akárkinek.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Nem olyan szoftverre gondolok amivel a gépet megrajzolod, hanem amivel a mindenféle áramlásokat szimulálod.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 021
113
Nem olyan szoftverre gondolok amivel a gépet megrajzolod, hanem amivel a mindenféle áramlásokat szimulálod.

Én sem tudom elképzelni, hogy az ilyen jellegű szoftverek gondot okoznának az oroszoknak.
Ahogy többen is írták, az oroszoknak van tapasztalatuk a tervezésben, beleértve a szoftvereket is. Sőt ugye elég sokféle tesztkörnyezet, repülőgép rendelkezésre all a számunkra a teszteléshez, finomhangoláshoz.
A másik, hogy ezekről túl sok info nincs, de nem lennék meglepve, hogy a kínai és indiai kapcsolatok, közöse fejelesztések ezekre is kitérnek, csak nincsenek szemelőtt. :)
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Nem olyan szoftverre gondolok amivel a gépet megrajzolod, hanem amivel a mindenféle áramlásokat szimulálod.

Fizikusok ott is vannak, eszközök, programozók szintén. Biztos ott is vannak süket kamrák ahol lehet tesztelni, innentől a többi idő és pénz kérdése.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 114
82 857
113
Természetesen a Pak-Fa -t is számítógépen tervezték , de nem a szuperszámítógépen.... Az 1 teraflopszos gépet a Suchoj cég kapta a Roszatomtól, tudjuk, hogy a Suchoj civil és katonai gépeket egyaránt fejleszt-gyárt. Tudtommal a repulogépek gázdinamikáját és a valós fizikai folyamatokat modellezték . Rendelkeznek saját(orosz) programmal ezen folyamatok szimulálásához.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 114
82 857
113
157897.jpg
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 831
30 925
113
Nem olyan szoftverre gondolok amivel a gépet megrajzolod, hanem amivel a mindenféle áramlásokat szimulálod.

Autógyártóknak-, Forma1 csapatoknak is van szélcsatornája és emellett modellezik is az áramlásokat. Igaz, hogy kb 400 km/h-nál nekik nem kell nagyobb szél, de az F1-es szélcsatorna és a szoft között azt mondják, hogy 1-2% az eltérés. A Szuhojnak is nem ez az első gépe ami szélcsatornát meg áramrásmodellező szoftot igényel, biztosan van nekik amit feltelepítsenek a gépre.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
<blockquote rel="Mackensen">Nem olyan szoftverre gondolok amivel a gépet megrajzolod, hanem amivel a mindenféle áramlásokat szimulálod.

Fizikusok ott is vannak, eszközök, programozók szintén. Biztos ott is vannak süket kamrák ahol lehet tesztelni, innentől a többi idő és pénz kérdése.

</blockquote>


Volt egy jó fotó a 117Sz fúvócsövéről, ahogy tesztelik az egyik ilyen kamrában. De nem találom.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 534
113
Áramlástan és oroszok. Mindenki repülőgépekben gondolkodik. Az oroszok természetesen foglalkoznak komolyan áramlástannak. A repülőgépek mellett a tengeralattjáró csavarok kativációjának csökkentésére már a 286-os óta használnak programokat. Sőt eléggé hatékonyan szimuláltak sok mindent, a probléma, hogy a kezdeti processzorok teljesítményével mikorra futottak le ezen programok. Még anno a COCOM lista során a japánokra mutogattak az amcsik, hogy olyan számítógépeket és CNC szerszámgépeket adtak el a szovjeteknek, amellyek felhasználásával komolyan csökkentették a hajócsavar zaját. Ott pedig a mikrobuborékok kiküszöbölése miatt nagyon bonyolult és nagyon összetett áramlási számításokra van szükség.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
boki, nem erre gondoltam, hanem ahol a radarkeresztmetszetet tesztelik. A komplett fúvócső fenn volt egy forgatható konzolon és különféle irányokból tesztelték a visszaverődést. Gondolom, hogy referenciamérés gyanánt és majd ehhez igazítják a továbbfejleszett verziót.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
pisti: toshiba esetnél nem a számolással volt gond. A mm pontos gyártás volt a probléma. Ezt nem tudták Oroszok.

joker: "de az F1-es szélcsatorna és a szoft között azt mondják, hogy 1-2% az eltérés."

Szerintem egy egyetemi áramlástan megfordítjuk a borosüveg példát se tudunk kiszámolni nemhogy 1-2%os de semmilyen pontosággal. :) Fogalmunk sincs, hogy az adott molekula 2perc múlva a borosüveg melyik részében lesz.
Félreértés ne essék nagyon hasznos a szimuláció, csak lehet, hogy bizonyos hőmérséklet/közeg/sebesség esetén hirtelen a kiszámolt értékeink közelébe se lesznek a valóságénak. Még fix állandóink sincsenek tessék pl a Reynolds számra gondolni...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 614
79 823
113
Miért merült fel bennetek,hogy a CAGI-nál a világ egyik legrégebbi és ma is az egyik legmodernebb áramlástani intézeténél nincs megfelelő szoftver?Pont a szoftver aminek a fejlesztésében az oroszok a világ élmezőnyébe tartoznak?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 831
30 925
113
pisti: toshiba esetnél nem a számolással volt gond. A mm pontos gyártás volt a probléma. Ezt nem tudták Oroszok.

joker: "de az F1-es szélcsatorna és a szoft között azt mondják, hogy 1-2% az eltérés."

Szerintem egy egyetemi áramlástan megfordítjuk a borosüveg példát se tudunk kiszámolni nemhogy 1-2%os de semmilyen pontosággal. :) Fogalmunk sincs, hogy az adott molekula 2perc múlva a borosüveg melyik részében lesz.
Félreértés ne essék nagyon hasznos a szimuláció, csak lehet, hogy bizonyos hőmérséklet/közeg/sebesség esetén hirtelen a kiszámolt értékeink közelébe se lesznek a valóságénak. Még fix állandóink sincsenek tessék pl a Reynolds számra gondolni...

Az 1-2% az a szélcsatorna eredményei és a szoftveres tesztek eredményei között szokott lenni.
 
M

molnibalage

Guest
Pont a szoftver aminek a fejlesztésében az oroszok a világ élmezőnyébe tartoznak?
És ez a kemény állítás honnan származik...?

A '80-as években a nyugatról importált rendszerirányító szoftverben mégsem találták meg a beépített genyóságot és állítóleg ez okozta az egyik távvezetékük elszállását. Nem csak itt olvastam a lemilen is volt róla asszem szó.

http://ob121.blog.hu/2011/11/16/a_trans_sziberia_gazvezetek_1983_as_robbanasa
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 614
79 823
113
A világon az egyik legkeresettebb szoftverfejlesztők z oroszok és náluk készül a szoftverek egy jelentős része.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
molni: Te vagy ebben a szakember ezt az egyetemes borosüveges pldat pl lehet számolni? Tudjuk, hogy az adott molekula 2perc után hol lesz?