Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

joker

Nézd meg az f-22 és az F-35 beömlőjét.Azt kell figyelned,hogy a DSI beömlő(F-35)kapcsolódik a törzshöz a normál beömlő pedig el van választva a törzstől.
 
A raptornak is el van választva a törzstől. Ez a DSI vagy nem-DSI milyen szempontból lényeges?
 
Az a félkör szerű púp amit látsz a Lightningon a törzs felőli oldalon, meg még pár egyéb más újabb gépen talán a legjellemzőbb ismertetőjele.

Erről Molnit kéne megkérdezni, ő biztos jobban tudja.

Egyébként nekem az a fura, hogy a PAK-FA-n ránézésre semmi sem takarja a hajtómű lapátjait, amik köztudottan erősen növelik az RCS-t..
 
joker

Akkor még nem létezett a DSI amikor a Raptort tervezték.Azért van jelentősége mert csökkenti a légellenállást és az RCS-t.

blaze

Lapátokat lehet látni de azt senki nem tudja,hogy kompresszor lapátokat vagy álló lapátsort mint az SH-nál vagy a Rafalenál(ezek teljesen leárnyékolják a fém turbinalapátokat).
 
Mivan ha oroszok ezen kulcs paramétert szándékosan hagyták egyenlőre így ?
USA és Indai piszkosságától tartva?
 
Szerintem az valószínűtlen. Nemtudom hány "tesztpéldányt" terveznek még, de egy új beömlő tervezése azért nem kis feladat.
 
Az csak hiszed, oroszok mikor elektronika terén vannak bajba.pl: Rakétahatóműveket mai napig az oroszoktól veszik az jenkik.

Nem azért, mert nem tudnak olyat összerakni. Így olcsóbb...

Mért mert oroszok 1960-70 saját hold programjuk alatt kifejlesztettek olyan hajtőműveket ami 1990 jenki társaiknál még akkor is 30-35% jobb teljesítménnyel bírtak minimum.

Itt röhög a vakbelem. 6 Apollo járt a Holdon és az Energijáig semmijük nem volt az oroszoknak, ami a Saturn V közelében lett volna teljesítményben. Csak éppen az Energija 20+ évvel újabb...

Egyáltalán fajlagos teljesítményre gondolsz...?
 
A levegőbeömlő nyílás egy nagyon komplex szerkezet. Mivel a hajtoművet elegendő levegővel kell ellássák, viszon hangsebesség átlépése esetén meg kell gátolják, hogy a levegő hangsebességnél nagyobb sebességgel érje a hajtomű lapátait, tehát le kell lassítsák. Ezért több mozgó alkatrész van bennük ami a levegő áramlását állandóan szabályozza.
A DSI viszont fix. Ez pedíg egy rakás előnnyel jár: olcsóbb/egyszerűbb a gyártása, könnyebb, nem kell szervizelni stb. Viszont nagyon nehéz a kifejlesztése. Óriási számítási kapacitásra van szügség, hogy az optimális formát találják meg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Diverterless_supersonic_inlet

<i>Az eddig Iván a gyárba nem tudta megvalósitani. Ezért a mérnökök a sorozat gyártás érdekébe lejebb adták a szintet.</i>

Erre adtam a DSI példát. Nem azért nincs a gépen, mert a gyár nem tudná legyártani, hanem mert nem fejlesztették ki a géphez.
A legelső sorozatgyártású vadász amin használják a JF-17, ezt követi az F-35. A pakisztáni repipar minden különösebb gond nélkül gyártja a gépet és annak a DSI beömlőjét is. Természetesen miután a kínaiak kifejlesztették nekik. A gond, hogy pl hiába lopnák el a kínaiak az F-35 terveit ennek a beömlője nem pászolna a JF-17-nez (se a többi géphez J-10B, J-20, J-31). Ezt külön mindegyikhez ki kell fejleszteni.
 
Eléggé négyévszakos gumi hangulata van ahogy leírod. Jó hangsebesség alatt is és felett is, de gondolom mozgó részek nélkül nem tudja mindig a max teljesítményt nyújtani, hanem úgy működik, hogy minden esetben megy de a másik csak jobb ami minden pillanatban a körülményekhez képest szabályozza a levegő áramlását. Az oroszok meg miért nem kérik fel a kínaiakat a fejlesztésre ha nekik ez sikerült a JF-17-esnél? Vagy lehet ha a végleges gépen DSI is lesz, csak a PAK-FA még protoípusnak számt, amolyan YF-22?
 
A linken amit betettem, először az F-16-on próbálták ki. Ott azt írja, hogy a gép repülési jellemzői hasonlóak voltak az eredeti gépéhez, alacsony sebességtartományban még javúltak is kissé.
A PAK-FA mindenképpen prototípus, de ha lenne nekik ilyesmi, miért nem teszik fel a prototípusra? Az amiknál ott volt az F-35-ön, a kínaiaknál is ott van a J-20/J-31-en.
Az, hogy nem kérnek segítséget presztízskérdés.
 
<blockquote rel="Mackensen">Kétlem, hogy lenne olyasmi abban a gépben ami az amiknak már ne lenne. Ahogy látom DSI beömlőt sem sikerült tervezni hozzá. Mondjuk nem létszügséglet, de akkor is.

Az csak hiszed, oroszok mikor elektronika terén vannak bajba.
pl: Rakétahatóműveket mai napig az oroszoktól veszik az jenkik.
Mért mert oroszok 1960-70 saját hold programjuk alatt kifejlesztettek olyan hajtőműveket ami 1990 jenki társaiknál még akkor is 30-35% jobb teljesítménnyel bírtak minimum.
Mivel különleges nagy nyomású és oxidáció álló fémötvözetekből készült.

</blockquote>
Ez azért nem egészen igaz. Pontosabban annyi igaz belőle, hogy van eggy olyan orosz rakétamotor, amit az amik is szeretnek. A világ legerősebb ilyenje amúgy szerintem máig is a Szaturn-5 F1es motorja. Ez a fent említett orosz motornál úgy tízszer erősebb.
 
Az említett orosz rakétamotor méret és tömeg / tolóerő arányban múlja messze felül a többi rakéthajtóművet. Ha nyernek egy tonnát a hajtóművön, a műhold annyival nagyobb, nehezebb, összetettebb lehet, vagy építhetnek kisebb és olcsóbb rakétát ugyanarra a célra. A felküldött hasznos teher ára meg kb ugyanott van mint ugyanakkora tömegű arany ára.
 
A linken amit betettem, először az F-16-on próbálták ki. Ott azt írja, hogy a gép repülési jellemzői hasonlóak voltak az eredeti gépéhez, alacsony sebességtartományban még javúltak is kissé.
A PAK-FA mindenképpen prototípus, de ha lenne nekik ilyesmi, miért nem teszik fel a prototípusra? Az amiknál ott volt az F-35-ön, a kínaiaknál is ott van a J-20/J-31-en.
Az, hogy nem kérnek segítséget presztízskérdés.

De ha meg tudták tervezni a PAK-FA-t akkor miért esne ez nehezükre úgy, hogy a kínaiak a saját 5. gen gépeiken kifejlesztették és az amerikaiak is 20 évvel ezelőtt? Lehet ha látnak benne valami hátulütőt aminek több a hátulütője, mint a haszna? Hanem akkor az marad, hogy ki van fejlesztve vagy fejlesztik vagy épp tesztelik és csak a sorozatgyártott gépen fogjuk látni, esetleg a következő prototípusok egyikén.
 
Egy kis pontosítás..... az oroszok a Hold programhoz az NK-33,NK-43-at fejlesztették , aminek toloereje 150-175 t.Az amerikaiak az RD-180 hajtomuvet vásárolják, ami az RD-170-bol volt kifejlesztve az amerikai rakétákhoz. Az RD-170 pedig a Buran hordozorakétájához, az Energiához volt kifejlesztve, toloereje kb. 375 t.
 
Ez mind lehetséges, de én arra tippelek, hogy nem képesek a kifejlesztésére. Krónikus pénzhiánnyal kűszködnek, egy rakás mérnökük elvándorolt. Oda meg szuperszámítógépeket kéne vásároljanak, amivel a légáramlatokat tudnák modellezni stb. stb.
 
Szerintem az elég abszurd feltételezés, hogy az amik már több mint 2 évtizede fejlesztik/tesztelik a dolgot, aztán az oroszok hirtelen a semmiből jobban tudják, hogy mi a tuti. Javítsatok ki ha nem így van, de tudtommal semmilyen gépükön nem használnak ilyen beömlőt.

Ami szerintem elképzelhetőbb az az, hogy mivel a fejlesztése elég kemény feladat, valószínűleg elég drága lehet, főleg külső partnertől, meg azért az is ciki lenne, hogy mással fejlesztetnek ezt-azt a saját csúcs gépükhöz.

Én egyébként arra gondolok, hogy felmérték mik az előnyök, és úgy döntöttek, hogy nem éri meg a dolog. Azért már elég sok helyen láttuk, hogy gazdasági megfontolásból ezt-azt kihagytak a gépekből, még ha az upgrade szinten is ment volna (mondjuk a JHMCS a Raptorokon, az új hajtóművek a Sasokhoz, meg még n+1 példát lehetne hozni).
 
blaze az amik nem húsz évet fejlesztették, hanem két évtizede már kifejlesztettek egy ilyent arra a bizonyos F-16-osra, az F-35 húsz éve meg sehol nem volt. Az akkori szuperszámítógépek ha nem is egy mai PC, de egy mai kisebb vállalati szerver teljesítménye körül mozogtak, erre fogni a hiányát nem lehet. Emellett biztosan van modern nagyteljesítményű szuperszámítógépük, mert nem csak a DSI aerodinamikájának modellezéséhez kell, hanem az egész repülőjéhez.
 
A Szuchojnak van szuperszámítogépe , amivel tudnak modellezni.

Így van, akarom mondani da-da. Így aztán nyilván nem is kísérleteztek a DSI-vel, mivel már régen tudják, hogy szuperszonikus sebességtartományban mozgó vezérlés nélküli szívócsatornát M 1,2-1,3-ig érdemes alkalmazni (lásd pl. MiG-19 és F-100), ez fölött már túl nagyok a veszteségek (légellenállás/hajtómű-üzemelés/fogyasztás, stb). Ezt a határt a DSI-vel sikerült jelenleg M 1,6-ig feltornászni, nem véletlen, hogy a JF-17 és az F-35 csúcs-sebessége egyaránt M 1,6 (legalábbis nyilvánosan). A Szu-PAK-FA csúcs-sebessége viszont M 2+, így itt nyilván más megoldásokat kell alkalmazni, így inkább ezek kidolgozására használták a szuper-számítógépüket Szergejék.
Üdv ML
 
Egy kis pontosítás..... az oroszok a Hold programhoz az NK-33,NK-43-at fejlesztették , aminek toloereje 150-175 t.Az amerikaiak az RD-180 hajtomuvet vásárolják, ami az RD-170-bol volt kifejlesztve az amerikai rakétákhoz. Az RD-170 pedig a Buran hordozorakétájához, az Energiához volt kifejlesztve, toloereje kb. 375 t.
Igen, és az NK33asból 30 kellett, az F1esből meg 4. Innen gondolom, hohy tízszer erősebb kell legyen.