Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Egy kis pontosítás..... az oroszok a Hold programhoz az NK-33,NK-43-at fejlesztették , aminek toloereje 150-175 t.Az amerikaiak az RD-180 hajtomuvet vásárolják, ami az RD-170-bol volt kifejlesztve az amerikai rakétákhoz. Az RD-170 pedig a Buran hordozorakétájához, az Energiához volt kifejlesztve, toloereje kb. 375 t.
Igen, és az NK33asból 30 kellett, az F1esből meg 4. Innen gondolom, hohy tízszer erősebb kell legyen.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Vagy, mivel nem tudják a DSI-t megcsinálni, maradtak a hagyományosnál és ezért megvan a 2M+ sebesség is. Ok-okozati összefüggés fordítva is működik.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Igen de már 20 éve foglalkoznak a dologgal a gyakorlatban is nyilván sokkal több tapasztalatuk van..
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Igen, de kik? Az oroszok a 90-es években a tönk szélén táncoltak. A repülőgépgyárak a túlélésükért kűzdottek. Csak mostanában kezdenek kicsit talpraállni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 390
113
Sok itt a akavarodás, sok itt a keveredés.

Először is az F1-et ne hasonlítsuk az NK-33-hoz, -43-hoz, vagy az RD-170-es, -180-asokhoz. Az F1 a világ legnagyobb egykamrás, tehát a kerozin+oxigén rendszerhez ideális rakétahajtóműtípus.
Sok hátránya van egy ilyen jókora fúvócsőátmérőnek, hiszen a különféle instabil, öngerjesztő gázlengések ezeknél már komoly károkat okozhatnak, azaz a tüzelőanyagtáplálás egyenletességének és a lángfront tervezésének itt van a legnagyobb jelentősége. Több F1-es is felrobbant a fékpadon, mire összehozták, de végül sikerült. Élesben egyetlen F1-es sem robbant fel. És ez a lényeg.

DSI. Ez a fajta beömlő lényege, hogy a törzs oldalán vagy alján (konstrukció függvényében) végigfutó határréteget nem a beömlő eltartásával (közbeiktatott réssel) tartják távol a belépő keresztmetszettől, hanem egy komplex tervezéssel létrejött sajátos domború felülettel. Ennek az előnye, hogy a beömlő éleiből egy oldal kapásból megszűnik, a beömlő maga a "sárkányból nő ki".

A szabályozható szívócsatornával a gépekkel elérhető sebesség jóval 2 Mach felett van, fix profilú szívócsatornával ez általában 2 Mach, ami a gyakorlatban 1.8, illetve talán a Raptor esetében a speciális profilozás miatt valahol Mach 2.2-2.3 körnéyke lehet.

A DSI-vel a sebesség nemigen haladhatja meg a Mach 1.6-ot, tehát látható, ez a megoldás limitálja legjobban a sebességet.

Az F-35-ös DSI-jének formája viszonylag hamar elérhetővé vált az ipari kémek révén akár a kínaik számára is, azonban jól látható, hogy a JF-17-esnél alkalmazott DSI egy amolyan félszerzet.

http://jets.hu/news?id=188

Azt a hatást, amit az F-35-ösnél tiszta felülettel meg tudtak oldani, a JF-17-esnél csak a radarkeresztmetszetet is érzékenyen érintő módon, kisméretű furatok ezrével tudták reprodukálni. Ezeken a furatokon keresztül tudja a hajtómű elszívni a DSI dobmorulatán képződő instabil áramképet.

Ezek után lehet azt feltételezni, hogy ami a Raptornál megfelelt az a PAK-FA-nak is jó, ugyanis azon sincs még DSI.

Ezek után volna jó látni végre egy közelit a J-20-asról is.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Betettem nemrég egy oldalsó képet. Azon van két hatszög apró jukakkal.
A kérdésem az, hogy Oroszország képes lenne egy DSI kifejlesztésére, ha akarná?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 390
113
Ha már elmentünk az off irányába a holdrakéták hajtóműveivel, akkor íme az idén kipróbálandó Falcon Heavy, ami sok szempontból az N1-est idézi. Az N1-nek 30 hajtóműve volt az első fokozatban, ennek meg 27, az N1-nek volt a hajtóműveket koordináló KORD rendszere, ennek is van egy hasonló, a különbség annyi, hogy itt az első fokozat egy párhuzamos rendszer, ahol nemcsak a core-nak nevezett Falcon 9-esek 9-9 db hajtóműve szabályozható külön-külön, de az N1-essel ellentétben, itt a core-ok leválaszthatók. Persze akkor a rakéta nem megy fel az űrbe, vagy nem jut el, csak alacsony pályára.

http://www.spacex.com/falcon-heavy

Ez a fajta modularitás megintcsak nem új, mert az Enyergija rendszer már így működött, hiszen ott a középső második fokozathoz lehetett a tartály oldalára a Zenyit hordozórakéták adta első fokozatokat kapcsolni párosával, igény szerinti mennyiségben egészen 8 darabig (Vulkan konfiguráció)


A DSI kifejlesztésére az oroszok, a franciák, vagy akár a svédek is képesek, kérdés, hogy felmerül-e szempontként.
Nekem úgy fest, hogy a PAK-FA sebességigénye miatt a DSI adta korlátok nem elfogadhatók.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 559
84 982
113
Bill Sweetman elemzése a Pak-Fa -rol.
http://thelastgreatstand.com/lgs/2014/03/04/russia%E2%80%99s-stealth-fighter-could-outfly-outshoot-american-jets/
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
The smaller AGM-88 anti-radar missile and AIM-120 air-to-air missile are the American analogues of the new Russian weapons.

And the F-22 and F-35′s AIM-120 air-to-air missile, 12 feet from tip to tail, has a range of probably only 50 miles or so, although the precise distance is classified. Remarkably, no American stealth jets can carry anti-radar missiles like the T-50 probably can.

Ja, szóval akkor az orosz technológiából kiragadtuk a csúcskategóriás új fejlesztéseket, az amiból meg hozzuk a C-5 AMRAAM-ot. Röhely. Meteorról nem hallottak vagy mi? Az egy mérőszámos autóskártya hatótávon már meg se lepődtem.

American radar-evading jets are not particularly fast and must constantly sneak around in order to use their lighter, shorter-range weapons

Szóval. Megint azzal jönnek, hogy szerintük a gépek folyamatosan a listázott autóskártya sebességgel repülnek. Ez egyszerűen baromság. A Raptor kb az a sebességtartomány mint a PAK-FA, és képes 1,6-1,7M supercruisera. Az F-35 valamivel lassabb és nem képes M2-re de a korábbi gépeknél jelentősen jobb szintet hoz.

The B-2 can fly thousands of miles but the F-22 and F-35 have modest fuel loads, forcing them to frequently refuel from aerial tankers.

Ezt most csak gugliztam, de a PAK-FA-ra azt írják, hogy 25 000 font keró fér bele a belső tartályokba. Jelentősen több, mint az a 18 000 ami a Raptorba fér. De valójában igen kérdéses, hogy ennek most mekkora a gyakorlati haszna. 18 000 font az baromi sok főleg annak fényében, hogy nulla külső függesztmény van a gépen. Ha meg messzebb kell menni, vagy több ideig tart a bevetés, akkor ígyis úgyis tankolnak, hogy vészhelyzet esetén legyen elég tartalék.

Az F-35-öt meg nem tudom minek hozza ide, köszönő viszonyban nincs a két gép feladatkörben..

A 2008 war game conducted by the U.S. Air Force-sponsored think tank RAND pitted F-22s against older Chinese Su-27-style fighters in a hypothetical air battle over Taiwan. After Chinese bombardment of American airfields, just six F-22s were available to fight 72 Chinese jets.

Backed by support planes, the defending F-22s got in close and shot down 48 Su-27s, but the remaining Chinese planes managed to power through and destroy six tankers, two AWACS, four P-3 patrol planes and two Global Hawk spy drones, effectively crippling the U.S. force. With no tankers to refuel them, the F-22s crashed for lack of gas despite surviving the missile exchanges.

Szóval 6 géppel lelőttek 48-at a 72-ből, nulla vadász veszteséggel, de nekik ez kevés. Ezek a holdon élnek vagy mi?
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
A legutolsóról kicsit bővebben - 6 Raptorba egyenként 6 AMRAAM és 2 Winder fér. Az összesen 6x8, 48 rakéta. Ennyi össz fegyverzettel 48 gépet szedtek le, szimuláltan. Az barátok közt is 1 rakéta/gép. Erre még ráhúzod azt, hogy nulla vadász veszteség.

Bárki akinek bármi köze van bármilyen légiharchoz vagy katonai repüléshez ha ilyen statisztikát adnak neki és elmondják mi volt a helyzet helyben összeszarja magát. Tökmindegy mi ellen.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 559
84 982
113
Az írás mondanivaloja ( ha jól értelmezem),..... hiába van csúcstechnikád (F-22), hiába lovod ki az ellenséges gépeket, ha nincs uzemanyagod, mivel nem tudsz utántolteni, ha lelovik az tankergépeket, felderíto(Awacs) gépeket..:)
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Az a gond, hogy abszurd dolgokra alapoz. Meg azt feltételezi, hogy majd az amik elég közel engedik a többi gépüket a fronthoz. Értelmetlen arra alapozni, hogy az ellenfél komplett hülye.

Másik, a Raptor ha jól tudom le tudja oldani a külső függesztőket. Felszállsz 2 pótossal, azt amikor már elfogyott vagy szükség van a lopakodásra akkor kidobod őket tartóstól, mintha mi sem történt volna. Vagy még mielőtt elfoglalod a CAP helyet tankolsz, onnantól kezdve egy 2 kb 1,5-2 órás őrjárat simán belefér. Mint mondtam, 18 000 font keró belső tartályban nagy magasságban brutálisan sokáig elég. És senki nem mondta, hogy kötelezően M1.7-el fognak azok a Raptorok CAP útvonalat repülni..

Meg aztis megnézném, hogy éles helyzetben hogyan fogja több száz km-ről azonosítani a célt, illetve egyáltalán hogy látja, adott brutális ECM tevékenység mellett.. esélyes, hogy sehogy. Vaktában meg nem lehet csak úgy lövöldözni.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 183
59 950
113
blaze

"A legutolsóról kicsit bővebben - 6 Raptorba egyenként 6 AMRAAM és 2 Winder fér. Az összesen 6x8, 48 rakéta. Ennyi össz fegyverzettel 48 gépet szedtek le, szimuláltan. Az barátok közt is 1 rakéta/gép. Erre még ráhúzod azt, hogy nulla vadász veszteség."

Ez egy nagyon jó PR. A probléma csak annyi, hogy a való életben, szerintem, az 50%-os találati arány is jó lenne modern 4.gen. gépekkel szemben.
Azt pedig megnézném, hogy egy 5. gen. gépet, hogy talál el BÁRKI egy mai BVR rakétával mondjuk 50 km-ről. Szóval a fentebb leírt dolog, a 48 lövés 48 találat meséje...
Raptor vs. Mig-21-nél lehet működik....

"Meg aztis megnézném, hogy éles helyzetben hogyan fogja több száz km-ről azonosítani a célt, illetve egyáltalán hogy látja, adott brutális ECM tevékenység mellett.. esélyes, hogy sehogy. Vaktában meg nem lehet csak úgy lövöldözni."

Sehogy. De ez igaz az USA gépekre, a Raptorra is.
 
M

molnibalage

Guest
Most nincs sok időm. Az a valami arra a RAND tanulmányra hivatkozik, amit a kicsit is hozzáértőbbek jól megmosolygnak. Túlságosan "kőbunkő" modon áll a kérdéshez. Az egész forgatókönyvnek pl. semmi értelme.
 
M

molnibalage

Guest
A linkelt angol nyelvi izé meg a tipikus baromság. A PAK-FA-nak semmiféle fegyvere nincs, még makettet sem nagyon láttnuk róla. Szóval harcászati "elemzést" - vicc ez a kifejezés az írás minőségét látva - készíteni az egyik olyan gépről, amiről túl sok publikus adat nincs és egy techdemóról, amiből talán 6-8 év múlva lesz egy század korlátozottan rendszerbe állítva röjhejes. Ugyanis addigra az F-35 viszonyag elterjedt lesz és sanoszan lesz újabb AMRAAM is.

Egyszerűen idősíkban nem illik össze, amit ez a szerncsétlen álmodik.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
blaze

"A legutolsóról kicsit bővebben - 6 Raptorba egyenként 6 AMRAAM és 2 Winder fér. Az összesen 6x8, 48 rakéta. Ennyi össz fegyverzettel 48 gépet szedtek le, szimuláltan. Az barátok közt is 1 rakéta/gép. Erre még ráhúzod azt, hogy nulla vadász veszteség."

Ez egy nagyon jó PR. A probléma csak annyi, hogy a való életben, szerintem, az 50%-os találati arány is jó lenne modern 4.gen. gépekkel szemben.
Azt pedig megnézném, hogy egy 5. gen. gépet, hogy talál el BÁRKI egy mai BVR rakétával mondjuk 50 km-ről. Szóval a fentebb leírt dolog, a 48 lövés 48 találat meséje...
Raptor vs. Mig-21-nél lehet működik....

"Meg aztis megnézném, hogy éles helyzetben hogyan fogja több száz km-ről azonosítani a célt, illetve egyáltalán hogy látja, adott brutális ECM tevékenység mellett.. esélyes, hogy sehogy. Vaktában meg nem lehet csak úgy lövöldözni."

Sehogy. De ez igaz az USA gépekre, a Raptorra is.

Igen, csak hogy az egész ott kezdődik, hogy ő szerinte az oroszoknak az előnye, hogy nagyobb hatótávúak a rakéták.. csak éppen annak a hatótávnak a töredékéről sem fogják tudni azonosítani vagy egyáltalán észrevenni a célt, szóval az egész egy nagy baromság.

Itt most nem arról van szó, hogy ugyanez működne pl. EF ellen, vagy másik 5 gen gép ellen. Egyszerűen pusztán az, hogy milyen brutális fölényt mutat az egész.


Az egész forgatókönyvnek pl. semmi értelme.

Abszolút egyetértek.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Molni, már hallottam erről a 2008-as "hadgyakorlatról" korábban, ha van valami megbízható forrás róla amit ismersz, akkor szivesen olvasnám. Kösz.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 183
59 950
113
blaze

Én nem azt állítom, hogy a "tanulmányban" leírtak valós dolgok lehetnek. Én csak megjegyzést fűztem két általam idézet szövegrészlethez.
Amúgy én rég nem veszek komolyan ilyen "tanulmányokat" ugyanis olyanok, mint a közvélemény kutatások. Választáskor (itt háborúkor) derül ki az, hogy mennyire nem pontosak.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Amikor legutóbb hallottam erről akkor 20 lelőtt gépet emlegettek. Én sem tudom mennyire vegyem komolyan, de az azért röhelyes volt, hogy 48/0-ra 12x létszámfölény ellen azt rávágta, hogy ez bizony szar. :D

Egyébként a Red Flag-en is hasonló eredmények szoktak születni, legalábbis az alapján az info alapján amit én láttam/olvastam. Persze az is lehet PR szöveg, a franc se tudja. Meg aztán van a másik véglet, amikor meg egy véletlen lelőtt F-117 miatt azzal jönnek, hogy a LO nem működik.