Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 500
16 554
113
Ez tulzás. De a geometria nem minden. Olyan minőségű gyártáshoz is szükséges, ahol nem állnak ki csavarok a repügépből, nincsenek össze vissza hajlott lemezek között centiméteres hézagok,
Kikockáztam a legújabb szériagépek átadási videóját...


Hát másfél évtized Airbus/Boeing/Embraer szegecselés után azt hiszem merek annyit hozzászólni, hogy ennek a gépnek a felülete a világon semmi kivánnivalót nem hagy maga után. Egyedül 0:23-nál van egy komolyabb szegecssor a függőleges alatt, de az is el van grindelve, bele a lemez sikjába (laposfejű szegecs, amit aztán belecsiszolnak a lemez sikjába és a felületi érdességét tükörsimára simogatják. Pepecs munka). Az orrán látok néhány részemről be nem azonositható, talán centiméter átmérőjű fekete foltot, de azok mellett felirat van, szóval valami szenzor lehet mindegyik (OAT, EOS, valami az ADC számára, passz).
Nem látok eltérést egy kigördülő új F-35 és eközött különösebben gyártási minőségben. Patyolat.
a 101KS-V (KS-N) nem egy gömb alakú kitüremkedés repülőgép pilótafülkéje előtt.. és nincs radar abroszbens festék, valamint a hajtómű borítása is (prototípustól, széria? változattól függ..
Annak a kialakitását én sem értem, nem hiszem el nem tudtak volna egy kalickát odatenni, ahogy az F-35 vagy a J-20 esetén. Gondolom mivel baromi drága, és csak most dől a pénz megint még fejlesztés alatt lehet valami, a későbbi szériáknak.
Az indiaiak is ahogy olvastam éppen az alacsony észlelhetőségű megvalósítás hiányosságai miatt (is) szálltak ki a projektből.
Nem, inkább azért, mert semmit sem tudtak hozzátenni, ellenben követelték a gyártást (és még a Szu-30at is mai napig oroszok MEO-zzák le nekik, a franciák meg a Rafale-al játszák le most ugyanezt....), illetve fizetni sem akartak igazán.
Amolyan Boramae történet.
A Rafale és a Szu-57 között teljesen igaza van a hozzászólónak, hogy függesztménnyel már utóbbi érzékelhetősége a kisebb. Hozzál kell tenni, hogy kérdés, milyen bevetéseken mit és hol hordoz a repülőgép, mert szerintem nem egyértelmű, hogy Ukranok elleni "éles" bevetéseken mindent a fegyverkamrába hordozott. Nem is lett volna szükséges.
Mindenesetre az biztos, hogy a lokátor visszaverődésben (tudom sok-sok dolog szükséges és nincs konstans, egzakt szám, mikor repülőgépről van szó a levegőben, csak folyamatosan változó érzékelhetőség, de közelebb van a 4++ generációs "meztelen" Rafale-hoz, mind az amcsi 5.gen típusokhoz.. Talán a KF-21 dél-koreai géphez hasonló inkább...
Hát azért ez a történet sem olyan egyszerű, hogy kisebb RCS=instant win.
Ugyanis mivel az LO kialakitás sosem lesz tökéletes (és az újabb LF radarok meg a hálózatos kialakitások miatt a szóródott jelek is játszanak már), igy a stealth elsődleges feladata nem a láthatatlanság (azt elsősorban az EW cover meg a SEAD biztositja ma is), hanem a track megtörése.
Namármost a track megtörése esetén nem csak az all aspect RCS a legfontosabb (persze az lenne a legjobb), hanem a tranziesek meredeksége az aspektusok átmenetei között. Értsd: hogy a gép pár fokot elfordulva valamely tengelye körül mekkora RCS esést produkál, ami a radar trackjének megtartását szinte lehetetlenné teszi.
Ez, kombinálva az adaptiv EW és aktiv elháritó rendszerekkel együttesen tesz lehetővé rakátavédelmet - és az a legfontosabb, mivel egy normális háborúban a radarok igen ritkán sugároznak folyamatosan, hogy a követés állandó lehesen (és ezért speciális Ukrajna, mert nem lehet lelőni az ellenség szemeit, a felderitőgépeket és a letagadott space based radarokat. Ez az egyik oka a VKS kezdeti gyenge szereplésének, pontosabban az ukrán légvédelem hatékonyságának).
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 731
113
Olyan minőségű gyártáshoz is szükséges, ahol nem állnak ki csavarok a repügépből, nincsenek össze vissza hajlott lemezek között centiméteres hézagok,
Ne felejtsd, hogy a 4, repülési prototípust(T-50-4) vitték el, azzal repültek. Tíz darab repülési prototípust építettek. Egyik sem egyforma, mindegyeken volt valamilyen(kisebb-nagyobb) eltérés. Nem vittek Kínába sem Szu-57Sz, sem Szu-57M gépet.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 731
113
AKU-58U-val

5YBWsOKjMTI.jpg

IbtS6eZ55bk.jpg
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 154
9 330
113
Ne felejtsd, hogy a 4, repülési prototípust(T-50-4) vitték el, azzal repültek. Tíz darab repülési prototípust építettek. Egyik sem egyforma, mindegyeken volt valamilyen(kisebb-nagyobb) eltérés. Nem vittek Kínába sem Szu-57Sz, sem Szu-57M gépet.
Nem nevetséges Szu-57M-nek nevezni a 20 akármelyik darabtól a "sorozagyártott replőgépeket"... Még előszériának se nevezném.. Igy lassan elfogynak a változatok :)....
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 731
113
Nem nevetséges Szu-57M-nek nevezni a 20 akármelyik darabtól a "sorozagyártott replőgépeket"... Még előszériának se nevezném.. Igy lassan elfogynak a változatok :)....
Pistike...! Ki írta a 22 darab sorozatgyártású Szu-57-re, hogy Szu-57M. Még azzal sem vagy tisztában mi jelölnek Szu-57Sz-el és mi az a Szu-57M. :)
 
Last edited by a moderator:

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
faszt... Arról van szó, hogy volt egy Szu-57 amelyet akartak gyártani, és helyette lett mostanra az új hajtómű miatt egy SzU-57Sz.. Kb. ennyi a történet. Akkor is egy 25 repülőgépről van szó a teszteken kívül amelyekbe meg más hajtómű volt, és ahogy minden protoknál lassan kerültek bele ahogy kész lettek teszteltek a klf rendszerek. Attól ezt Én még előszériának sem tartom hiába vam Sz jelzés mögötte, ahogy a Su-57E sem kész, illetve új alváltozat amiből még egy példány sincs talán, és gopndolom Irán, Algéria vagy fene tudja diktatúra venne egy tucatot (vagy talán 14?) fene tudja..
Pontosítsunk.
A Szu-57Sz és a T-50-es prototípusok hajtóműve lényegében megegyezik, ez a 117Sz alapján készült 117, vagy 117A. Tulajdonképpen annyi történt. hogy a Szu-57-esen a nagyobb levegőátfutűsra méretezett beömlők miatt a hajtómű vezérlése olyan gázhőt is enged, amit a Szu-35Sz-nél alkalmazott 117Sz-nél nem lehet megoldani. Ezt értem úgy, hogy a számított statikus tolóerőről beszélek. Ugyanis gépbe építve mind a két gép esetében álló helyzetben a tolóerő kisebb, mint a fékpadi érték, míg repülés közben egy bizonyos sebesség felett és egy bizonyos magasság alatt pedig nagyobb, így lényegében a repülése minden egyes percében rendelkezésre álló tolóerőkarakterisztika esetében a két típus között van átfedés.
Szumma szummárum, vezérlési beállítások ide, vagy oda, a Szu-57Sz tulajdonképpen a Szu-35Sz hajtóművét használja.

Egy szériagép esetében nem az a meghatározó, hogy ténylgesen hány darab készül belőle, hanem a szérián belüli eltérések. Épp emiatt igen, a 25 darab Szu-57Sz is szériagép, ahogy a 75 darab is - ha a műszaki tartalom egyezik. Ne feledjük, hogy a többszáz MiG-23-as esetében a a legyártott legelső szériaverzió, a MiG-23Sz elenyésző mennyiség volt.
Vagy, hogy újabb típussal példálózzak, a 17 darabos T-10M sorozat utolsó hűrom példánya már szériagép volt, mert már mindenben megegyeztek, lényegében egy elkezdett sorozatgyártás állt le mindösszesen három darab után, de a kilencvenes évek Oroszországa többek közt pont az ilyenek miatt volt "érdekes" hely.

A leendő Szu-57M elviekben már az új hajtóművet fogja kapni, de én nem lennék meglepve, ha ez még csak a most bemutatott 177Sz "univerzális hajtóművel" lenne szerelve. Ugyanis ez utóbbinak is kell a sorozatgyártás, ennek is kell az üzemi tapasztalat és egyelőre a leadott tolóerő tekintetében nem lenne eltérés a mostanihoz képest, ami az FbW hangolása esetében lehetne előny. Továbbmegyek, a 177Sz installálása a hazai Szu-57M gépek részére szépen összhangba hozható a párhuzamos gyártósoron készítendő első külföldi (netán algériai?) Szu-57E (K? SzK?) export gépekkel, melyekbe kifejezetten ezt a 177Sz hajtóművet szánják.
Ne feledjük, hogy a "publikus" 177Sz és az "exklúzív" 30-as hajtómű esetében a sorozatgyártás szempontjából leginkább kritikus rész, a gázgenerátor szekció lényegében meg fog egyezni, csak a tolóerőben lesz komoly eltérés. De akkora, hogy én azon se lennék meglepve, hogy ekkora hatalmas tolóerő növekmény a Szu-57-es paltformnak nem is kell. Viszont pont kapóra jön az egyhajtóműves Szu-75-ösöhöz, ha abból lesz egyátalán valami.

Az pedig már nagyon régi orosz repipari hagyomány, hogy a relítve rövid, induló Sz széria után rögtön jön a legelső üzemeltetési és gyártási tapasztalatok alapján már előre betervezett M változat, amely szintjére utólag az Sz változatok SzM, D, vagy SzMD típusjellen szintén felhozhatók.
Az M is exportálható, ebből lesz az MK, ahogy az Sz-ből az SzK, továbbá az M-nél se áll meg a világ, mert sorra jöhetnek az M2, M3, M4 fejlesztett típusváltozatok.
És mivel a Szu-57 egy elég drága, de moduláris komplexum, így sanszos, hogy az utólagos termékkövetés itt nagyon is élni fog, tehát a régebbi gépeket folyamatosan fogják felhozni az újabb standardokra.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 958
85 578
113
Pontosítsunk.
A Szu-57Sz és a T-50-es prototípusok hajtóműve lényegében megegyezik, ez a 117Sz alapján készült 117, vagy 117A. Tulajdonképpen annyi történt. hogy a Szu-57-esen a nagyobb levegőátfutűsra méretezett beömlők miatt a hajtómű vezérlése olyan gázhőt is enged, amit a Szu-35Sz-nél alkalmazott 117Sz-nél nem lehet megoldani. Ezt értem úgy, hogy a számított statikus tolóerőről beszélek. Ugyanis gépbe építve mind a két gép esetében álló helyzetben a tolóerő kisebb, mint a fékpadi érték, míg repülés közben egy bizonyos sebesség felett és egy bizonyos magasság alatt pedig nagyobb, így lényegében a repülése minden egyes percében rendelkezésre álló tolóerőkarakterisztika esetében a két típus között van átfedés.
Szumma szummárum, vezérlési beállítások ide, vagy oda, a Szu-57Sz tulajdonképpen a Szu-35Sz hajtóművét használja.

Egy szériagép esetében nem az a meghatározó, hogy ténylgesen hány darab készül belőle, hanem a szérián belüli eltérések. Épp emiatt igen, a 25 darab Szu-57Sz is szériagép, ahogy a 75 darab is - ha a műszaki tartalom egyezik. Ne feledjük, hogy a többszáz MiG-23-as esetében a a legyártott legelső szériaverzió, a MiG-23Sz elenyésző mennyiség volt.
Vagy, hogy újabb típussal példálózzak, a 17 darabos T-10M sorozat utolsó hűrom példánya már szériagép volt, mert már mindenben megegyeztek, lényegében egy elkezdett sorozatgyártás állt le mindösszesen három darab után, de a kilencvenes évek Oroszországa többek közt pont az ilyenek miatt volt "érdekes" hely.

A leendő Szu-57M elviekben már az új hajtóművet fogja kapni, de én nem lennék meglepve, ha ez még csak a most bemutatott 177Sz "univerzális hajtóművel" lenne szerelve. Ugyanis ez utóbbinak is kell a sorozatgyártás, ennek is kell az üzemi tapasztalat és egyelőre a leadott tolóerő tekintetében nem lenne eltérés a mostanihoz képest, ami az FbW hangolása esetében lehetne előny. Továbbmegyek, a 177Sz installálása a hazai Szu-57M gépek részére szépen összhangba hozható a párhuzamos gyártósoron készítendő első külföldi (netán algériai?) Szu-57E (K? SzK?) export gépekkel, melyekbe kifejezetten ezt a 177Sz hajtóművet szánják.
Ne feledjük, hogy a "publikus" 177Sz és az "exklúzív" 30-as hajtómű esetében a sorozatgyártás szempontjából leginkább kritikus rész, a gázgenerátor szekció lényegében meg fog egyezni, csak a tolóerőben lesz komoly eltérés. De akkora, hogy én azon se lennék meglepve, hogy ekkora hatalmas tolóerő növekmény a Szu-57-es paltformnak nem is kell. Viszont pont kapóra jön az egyhajtóműves Szu-75-ösöhöz, ha abból lesz egyátalán valami.

Az pedig már nagyon régi orosz repipari hagyomány, hogy a relítve rövid, induló Sz széria után rögtön jön a legelső üzemeltetési és gyártási tapasztalatok alapján már előre betervezett M változat, amely szintjére utólag az Sz változatok SzM, D, vagy SzMD típusjellen szintén felhozhatók.
Az M is exportálható, ebből lesz az MK, ahogy az Sz-ből az SzK, továbbá az M-nél se áll meg a világ, mert sorra jöhetnek az M2, M3, M4 fejlesztett típusváltozatok.
És mivel a Szu-57 egy elég drága, de moduláris komplexum, így sanszos, hogy az utólagos termékkövetés itt nagyon is élni fog, tehát a régebbi gépeket folyamatosan fogják felhozni az újabb standardokra.
Azt gondolod, hogy nem a 30-as lesz a végleges hajtóműve a Felonnak, hanem ez az új olcsósított hibrid?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
Azt gondolod, hogy nem a 30-as lesz a végleges hajtóműve a Felonnak, hanem ez az új olcsósított hibrid?
Az oroszok sosem tudnak hosszútávra tervezni, mert ehhez se a pénz, se a geopolitikai stabilitás nincs meg, viszont kiválóan és gyorsan alkalmazkodnak a kihívásokhoz.
A 30-as hajtómű a Szu-57-eshez lett tervezve, de sanszos, hogy ez is olyan, mint a Mi-38-as helikopter.
Az is egy minden elemében új, önálló és impozáns képeségekkel rendelkező rendszernek indult, de mára már szinte majd minden elemét átmentették a jól bevált Mi-8-asokba, mert egyfelől nem akarták veszni hagyni a drága fejlesztéseket, de jobbára csak a bevált Minyó család az, amire kereslet is van.
Ígyhát sorra születnek a Mi-8 - Mi-38 hibridek.

A Szu-57-es ettől még megkaphatja a 30-as hajtóművet, de egyelőre sanszos, hogy csak lépcsőzetesen, úgy, hogy annak komponenseit különféle köztes hajtóművekben láthatjuk, mint amilyen a 177Sz, de ezt is megosztva más Szuhoj gépekkel.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 843
12 569
113
Az orosz szépen kirepüli a gépben a hajtómű 500-1000-1500 óráját és aztán lecseréli, a gép kap egy zsír újat. A régi hajtómű meg megy vissza a gyárba nagyjavításra és nullázódik az üzemideje.

Az amerikaiak is kb 1500 óránként cserélnek hajtóművet, csak a régi az marad helyben és ugyanazon szériaszám alatt gyűjti tovább a repidőt, miután megújult

Miért, az orosz a nagyjavítás után új számot ad a hajtóműnek?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
Miért, az orosz a nagyjavítás után új számot ad a hajtóműnek?
Ez változó, de az élettartam nullázódik. Ha nem így lenne, akkor az orosz hajtóművek is 3-6000 órákat mennének és nem volna senkinek semmi baja velük.
Igazából a probléma az, hogy az orosz hajtóművek élettartama az olcsóbbra törekvés jegyében volt alacsony, mondván, egyszerűbb egészben, sűrűn cserélni, mint drága hajtóműveket az alakulatoknál javítgatni. Az amerikai meg pont fordítva gondolkodik.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 773
10 786
113
Ez változó, de az élettartam nullázódik. Ha nem így lenne, akkor az orosz hajtóművek is 3-6000 órákat mennének és nem volna senkinek semmi baja velük.
Igazából a probléma az, hogy az orosz hajtóművek élettartama az olcsóbbra törekvés jegyében volt alacsony, mondván, egyszerűbb egészben, sűrűn cserélni, mint drága hajtóműveket az alakulatoknál javítgatni. Az amerikai meg pont fordítva gondolkodik.
Ez így teljesen zagyva. Nem az oroszok találták fel a végtelen élettartamú hajtóművet. A gyári nagyjavítás nem nullázza az élettartam-számolást. Szerintem.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 773
10 786
113
Lehet, hogy zagyva, de ilyet spec én nem írtam sehol.
A lenullázott élettartamra értem. Ha mindig 0ról indul, akkor az élettartam végtelen. Az írásod szerint csak a gyári nagyjavítás közti üzemidő van átnevezve élettartamra, de azért egy hajtóműnek van valós élettartama is, amikor már nem éri meg felújítani, túl sok mindent kéne cserélni, nem csak a kopó alkatrészeket. Vagy egy idő után nem marad benne egy eredeti alkatrész sem. De nem vagyok szakértő, lehet addig újítgatják, míg el nem avul és el nem fogynak azok a repülők, amiben használhatók.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 958
85 578
113
A lenullázott élettartamra értem. Ha mindig 0ról indul, akkor az élettartam végtelen. Az írásod szerint csak a gyári nagyjavítás közti üzemidő van átnevezve élettartamra, de azért egy hajtóműnek van valós élettartama is, amikor már nem éri meg felújítani, túl sok mindent kéne cserélni, nem csak a kopó alkatrészeket. Vagy egy idő után nem marad benne egy eredeti alkatrész sem. De nem vagyok szakértő, lehet addig újítgatják, míg el nem avul és el nem fogynak azok a repülők, amiben használhatók.
Harckocsiknál a gyári nagyjavítás kb a harckocsi újáépítését jelenti. Ha kell a teknőn és a tornyon kívül mindent kicserelnek/javítanak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
A lenullázott élettartamra értem. Ha mindig 0ról indul, akkor az élettartam végtelen. Az írásod szerint csak a gyári nagyjavítás közti üzemidő van átnevezve élettartamra, de azért egy hajtóműnek van valós élettartama is, amikor már nem éri meg felújítani, túl sok mindent kéne cserélni, nem csak a kopó alkatrészeket. Vagy egy idő után nem marad benne egy eredeti alkatrész sem. De nem vagyok szakértő, lehet addig újítgatják, míg el nem avul és el nem fogynak azok a repülők, amiben használhatók.
A régóta nem gyártott orosz sugárhajtómű típusok, mint pl a MiG-31-es D-30F-6-osa, vagy a Tu-22M3-asok NK-25-ösei, a Tu-160-asok NK-32-esei így vannak életben tartva.

De a szélesebb körben elterjedt harcászati típusok esetében, pláne amelyeket exportálták is, ott még gyártanak újabb példányokat, így az üzemeltető választhat a nagyjavított és az új között is.

Viszont ezeket a nagyjavításokat az oroszok nem az alakulatoknál végzik.
 
Status
Not open for further replies.